Gå til innhold
Fiskersiden

Skatefangst Rogaland


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Håper det kommer flere gode bilder! Denne fisken er så utrolig rå, mer ultimat sportsfiskefangst enn selv svartskate i Norge. Morsomme tegninger på skata også, prikkene på ryggen virket ganske annerledes enn de jeg har sett bilde av fra Skottland (med forbehold om at bildet ikke viser tydelig nok). NESTEN så det ser ut som onkelen var en piggskate, med de innrammete flekkene. Sjekk den halen da, tykkere enn overarmen til KIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei den stikker bra ut på alle sidene av den kan du si ;) Dessverre var den frosset dønn fast, vi prøvde å spyle med saltvann men ikke pokker om den løsnet. Og tine hele fisken ville vi ikke, det ville nok gjort det vanskeligere å ta vare på den dersom de får ordnet transport til bergen.

Her er noen bilder, vitale mål:

Lengde:199cm

Bredde:152cm

Omkrets hale ;) :25 cm

Mellom øynene: 21cm

Øye-snute:36cm

Vekt:65kg

Bildene er redusert kraftig i str

75512_s.jpg

75513_s.jpg

75515_s.jpg

75516_s.jpg

Storskata i midten, meg til venstre.... jeg er 185/100 og godt kledd her. Den fisken er DRØY!

75514_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra Karl! Veldig bra det siste bildet der.

Det tok fiskeren ;)

Håper bildene er nok "rett ovenfra" til at de kan brukes av de som skal kikke på lengeforholdene, har selvsagt flere bilder og disse har dårliger ekvalitet enn orginalene.

Siste bildet viser godt hvor drøy fisken er.

Igjen- kred til Danielsen som både tok jobben med å ta vare på fisken igår ogs tillte opp og hjalp til idag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skata blei fanga 40-45 nm v -sv av skudenes og ble landa på k-fisk sevland der den ligger på frys til vi finner ut hva som skall gjøres med den

Kan zoologisk institut i Oslo være interessert i denne ? Den skulle jeg også gjerne har lagt avstøp av, slik at den får "evig liv" for å bli beskuet av så mange som mulig i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesamlinga på Zoologisk museum er diverre "død". Det blir ikkje samla inn meir. Bergen museum har ikkje plass, det har ikkje Havforskingsinstituttet i Bergen heller. Me har kanskje plass på Vitenskapsmuseet i Trondheim, men eg ventar på siste avklaring.

Det hadde vore fantastisk å kunne bevare denne fisken. Avstøpning er eit godt alternativ. Eg tenkte på utstopping, fordi mykje av plassmangelen er på grunn av små spritkar. Kor aktuelt er det for deg å ta avstøpning, Explorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesamlinga på Zoologisk museum er diverre "død". Det blir ikkje samla inn meir. Bergen museum har ikkje plass, det har ikkje Havforskingsinstituttet i Bergen heller. Me har kanskje plass på Vitenskapsmuseet i Trondheim, men eg ventar på siste avklaring.

Det hadde vore fantastisk å kunne bevare denne fisken. Avstøpning er eit godt alternativ. Eg tenkte på utstopping, fordi mykje av plassmangelen er på grunn av små spritkar. Kor aktuelt er det for deg å ta avstøpning, Explorer?

Veldig aktuellt Arve, da jeg mener at slike fisker bør gis evig liv for så å bli beskuet av våre etterkommere. Det blir som ett bilde, man får ikke øyeblikket tilbake om man mister bildet.

Med fisk av slik størrelse går det utrolig mye råmateriall og ikke minst forarbeid relatert til formen. Fordelen er at man kan i ettertid levere reproduksjoner til interesserte museer.

Jeg kan godt sponse jobben, men for resten må man hente midler ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje vil det komme på, trur du? Klarer eg å finansiere reisa opp til Trondheim, så er fisken berga. Men me får sjå kor dyrt det blir.

Jeg foreslår kronerulling fra oss lesere slik at du i 1. omgang berger fisken, noe som er det viktigste. Når fisken er berget kan vi snakke om resten, da jeg må beregne formvollum for så å beregne hvor mye råvare som trengs for å fullføre jobben.

Jeg starter med å donere en hundrings for å få nok til å transportere fisken frem til deg. Hva sie resten av dere ?

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår kronerulling fra oss lesere slik at du i 1. omgang berger fisken, noe som er det viktigste. Når fisken er berget kan vi snakker om resten, da jeg må beregne formvollum for så å beregne hvor mye råvare som trengs for å fullføre jobben.

Jeg starter med å donere en hundrings for å få nok til å transportere fisken frem til deg. Hva sie resten av dere ?

Ein hundrings frå meg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.