Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

1. juli i dag og fisket i elva har vært åpent i 4 uker. Innmeldt ca 140 laks. I otra er det innmeldt ca 90 laks. Dette er elendig og ikke minst skremmende. Greit at tropenettene er her og elva går i 25 kubikk, men dersom ike smålaksen snart dukker opp er fisket vi har vært vant til snart fortid. I katastrofesesongen 2007 var det 4 uker ut i sesongen innmeldt nesten 500 laks, av dem ca 250 smålaks. I år er det innrapportert ca 50.

Starter ikke fisket for fullt før om 2 uker. Må være optimist, men synes denne tendensen er skummel. For 4-5 år siden begynte smålaksen å vise seg på elva ved St.Hans, og fra begynnelsen av juli var den dominerende på laksebørsen. Siste årene har den kommet senere og senere, men ikke i samme antall og ikke så sent som i år. Etter at Start tapte i kveld er stemningen lav. Tror desverre at vi er nødt til å innskjerpe fisket i Mandalselva de neste årene. Fisketrykket er for stort, kvotene begrenser ikke uttaket og sesongen er for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt: Elvene BLIR stengt etter dette året det var jeg sikker på før sesongstart. Ingenting som tydet på at dette året skal bli bedre...

Mye negativ luft fra meg;9

For å være optimist:

Svelene pleier jo ikke komme for fullt før godt uti juli... kan jo håpe noen av forumets medlemmer har vært på sjøen og sett fisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo egentlig utrolig at ikke elver som viser slike dårlige fangster (også foregående år) ikke har vært stengt forlengst :)

Og enda mere utrolig at svært dårlige elver her i landet har så liberale regler mtp. kvoter, skjønner pent lite av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dere en tur ut vettu gutta, slik at dere får sett hva som også skjer utenfor elvemunningene. Så tror jeg trykkkokern hadde gått for fullt. Siste tur ute med pontongen på sø fiske la jeg merke til at det inne i selve fjordarmen til sniksfjorden ved utløpet av audna står totalt 5 kilenøter, hvorav 3 står plassert rett ved munningen på østsiden. Utenfor mandalselva, i nærområdet til elva, mener jeg jeg telte i alt syv slike sist jeg var ute. Tør nesten ikke tenke på hvordan situasjonen er vestover....... Har flere ganger sett at de lemper laks over i båtene fra nøtene, så fisk er det. Har også sett en del pen fisk oppe utpå sjøen.

Disse nøtene har null og niks med hevd å gjøre, da de ikke har vært holdt i gang før nå de siste årene. Man kan jo spørre seg hvorfor fylkesmannen pøser ut konsesjoner i disse "krisetider" samtidig som en skal drive halvevalueringer av sesongen i elva for å vurdere stengning?? De siste krampetrekninger??? Nasjonalt laksevassdrag?? Hvor mye fisk tror dere vil gå i disse nøtene med nåværende vannstand og tørke i elvene?? Har disse kvoter på 2 fisk pr. døgn??:) Og stygge som juling er de i tillegg og det er jo knapt mulig å plukke krabber lenger uten å havne i konflikt med dritten.... en skal jo liksom holde avstand....

Men men, "heldigvis" er det jo for mandalselva sin del snakk om en "reinnført" stamme etablert for å fiske på så vidt jeg kan skjønne det, men alvorlig for det. Satser nok på at forholdene i elva og fisket der blir bedre lengre utpå, slik det pleier..... ps. vi har forresten fått mye abbor på flua i det siste i elva.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt: Elvene BLIR stengt etter dette året det var jeg sikker på før sesongstart. Ingenting som tydet på at dette året skal bli bedre...

Mye negativ luft fra meg;9

For å være optimist:

Svelene pleier jo ikke komme for fullt før godt uti juli... kan jo håpe noen av forumets medlemmer har vært på sjøen og sett fisk??

Hei jeg var på sjøen i går (oppsyn) og kan opplyse om at aktiviteten til garnfiskerene er høy så det er laks på gang.

Jeg kjenner ikke mandalselva godt nok til å komme med noen konklusjon her, men for kvina sin del så har det vært en normal juni forholdene tatt i betraktning.

Jeg er medlemm av KJFF og vi har hatt gytetelling i elva siden tidlig på 90 tallet. Trass i dårlige fiskesesonger her de siste 2 årene, så har antall fisk på gyteplassene økt , noe som påfølgende års ungfiskundersøkelse har bekreftet.

Tendensen er at laksen har gått en til to måneder senere på elva og mesteparten går ikke på før etter sesongslutt. Normalen tidligere var juli.

Eksisterer det tilsvarende gytetelling i mandalselva?

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole.

Har ikke kjennskap til slike tellinger, men det du har sett samsvarer godt med det vi ser og opplever her borte under fiske. Virker klart som at fisken er senere og vi har ofte sagt at sesongen godt kunne vært forlenget i begge ender for å spre det massive trykket som kommer i aug. fra alle som vil fiske da. Er andre ting en burde fokusere på først, lenge før en begrenser selve sesongen. Men det er det sagt mye om i andre tråder....

Snakket med en i sone 3 i helgen som mente han hadde sett mindre med yngel nå, men aner ikke om det er gjengs.

Godt at dere får ryddet opp i det garnfisket som foregår, kan til tider stå en drøss slike garn... Nå er vel "amatørtyvfiskerne" på gang for fullt også snart siden ferien er på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere får ryddet opp i det garnfisket som foregår, kan til tider stå en drøss slike garn... Nå er vel "amatørtyvfiskerne" på gang for fullt også snart siden ferien er på gang?

Tyvfiskerene tar forhåpentligvis ferie de også så snart manetene kommer for fult

:) .

Men det er flere år siden vi har sett en slik aktivitet som vi har nå, så noe er tydligvis på gang.

Ellers fisker ikke jeg i mandalselva sone 3 mer så jeg kjenner ikke til utviklingen der, da mye av sjarmen har forlatt elva med den eksplosive økningen i antall fiskere, samt en elendig fiskekultur blant enkelte av de tillreisende der.

Ellers er elva fantastisk, med en stort potensiale med riktig forvaltning.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen med ansvar forstår at noe er galt når andre elver fisker bra mens det her i sør blir dårligere og dårligere. Med tanke på at fiskepresset bare har økt har mengden fisk egentlig gått mer tilbake enn hva fangststatistikken sier.

notfisket i sjøen øker stadig og det er en skam. Jeg kjenner til fiskere som allerede nå får mer fisk enn de klarer å bli kvitt. Flere leverer også til fiskerlaget for salg. (men ingen skal komme å påstå et dette er en næring...)

Det er vel enkelte her på forumet som burde føle seg litt ille berørt med tanke på det antallet fisk de har "prestert" å dra opp på et par dager eller 5. Magemål er åpenbart ukjent for enkelte. (da tenker jeg ikke på de som en sjelden gang fikk kvota full).

Skal vi ha laks i fremtiden må det strammes til.

Feks - Maks kvote pr dag på 2 fisk, ukeskvote på feks 4-5, års kvote på 10-15.

Alt notfiske i sjøen forbys

Agder Energi må en gang for alle legge til rette for fisken/smoltens overlevelse.

Dette har de skjønnt for lengst i andre elver/fylker. Kanskje på tide at noe sjer her sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen med ansvar forstår at noe er galt når andre elver fisker bra mens det her i sør blir dårligere og dårligere. Med tanke på at fiskepresset bare har økt har mengden fisk egentlig gått mer tilbake enn hva fangststatistikken sier.

notfisket i sjøen øker stadig og det er en skam. Jeg kjenner til fiskere som allerede nå får mer fisk enn de klarer å bli kvitt. Flere leverer også til fiskerlaget for salg. (men ingen skal komme å påstå et dette er en næring...)

Det er vel enkelte her på forumet som burde føle seg litt ille berørt med tanke på det antallet fisk de har "prestert" å dra opp på et par dager eller 5. Magemål er åpenbart ukjent for enkelte. (da tenker jeg ikke på de som en sjelden gang fikk kvota full).

Skal vi ha laks i fremtiden må det strammes til.

Feks - Maks kvote pr dag på 2 fisk, ukeskvote på feks 4-5, års kvote på 10-15.

Alt notfiske i sjøen forbys

Agder Energi må en gang for alle legge til rette for fisken/smoltens overlevelse.

Dette har de skjønnt for lengst i andre elver/fylker. Kanskje på tide at noe sjer her sør?

Situasjonen er akkurat den samme i Numedalslågen... Ingen som vil skjønne noe dessverre...

Endret av Deetuben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg,Roar,Gunnar og Knut A var på sone 2 fra 14 til 17 juli. Dette ble en knalltur for ter av oss som fikk 4 lakser hver,totalt 12 stk.

Laksene mine veide 1,6 2,5 2,7 3,7kg. Vi mistet sikkert like mange,så det var bra med laks i elva ;)

2,7kg.

86958_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34823/86958.jpg

3,7kg.

86959_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34823/86959.jpg

Resultatet fra formiddagsøkta siste dagen.

86960_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34823/86960.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine sveler fra Hauge C ser jeg.

Var oppe å så på elva igår, da var vannføringa på ca 250m3, og den steg enda, var vel oppe i 280 igår kveld..

MYE VANN! får håpe den ramler til fredag da jeg å "Pero" skal entre Holmesland A..

Har alltid hatt en våt drøm om å fluefiske den på 100m3, og det ser ut for at drømmen blir oppfylt hehe...

om ikke svelene kommer i stort monn nå etter flommen, så kommer de ikke iår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine sveler fra Hauge C ser jeg.

Var oppe å så på elva igår, da var vannføringa på ca 250m3, og den steg enda, var vel oppe i 280 igår kveld..

MYE VANN! får håpe den ramler til fredag da jeg å "Pero" skal entre Holmesland A..

Har alltid hatt en våt drøm om å fluefiske den på 100m3, og det ser ut for at drømmen blir oppfylt hehe...

om ikke svelene kommer i stort monn nå etter flommen, så kommer de ikke iår!

Synker fort nå ser jeg

Endret av Roar Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.