Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Så var jeg i hus etter ei lita kveldsøkt....

grein meg til et par eksemplar av "Pero,s shrimp" og var innom i garagen hans å henta de før jeg dura opp i elva, drog på en fisk på inntrekket på første turen ned, men den ville ikke sitte.. lenger ned lugga det til ute i strømmen ,men heller ikke denne gangen ville den sitte. nederst på strekket napper det igjenn, men lausbittet det var snakk om syntes å være tilfelle..

gjikk helt opp på toppen av strekket og begynte igjenn på ny runde, med "pero,s shrimp" pink edition... vurderte et øyeblikk å bytte til min egen "Mandalitten", men Pero,s har levertg så det holder de siste dagene så den fikk fornya tillitt... det skulle jeg ikke angre på!

var kommet nesten ned på første strekket og kastet var fiska helt ut og hang rett nedstrøms, lot flua henge 5-10 sekunder samtidig som jeg vippa litt i stanga, og PANG der smalt det til og en fin fisk er oppe å plasker i overflata, før den ruser ut i midten av elva.

elva går med ca 150m3 og det er kraftig strøm og bratt elvebredd sålang jeg ser... skjønner at dette kan by på problemmer og siden jeg aldri har fiska strekket før lirker jeg opp telefonen å rringer til Pero for å få et godt råd.. har hatt fisken på ca 5 mi nutter og jeg sskjønner at det er en "stor" fisk siden den bare står å står ute i strømmen til tross for ganske hardt press.

"rådet" fra Pero er å gå/svømme nedstrøms, det er ca 1,5-2 meter dypt flere steder og eneste muligheten er å holde seg i gresskanten og røtter nedover bredden, som sagt så gjort...

dette er det meste ekstreme jeg noen gang har gjort med fiskestang ,uten tvil!!! på det verste holder jeg stanga i munnen mens jeg drar meg fram etter røttene på noen oretrær og tenker i mitt stille sinn , at dette er tåpelig å nesten risikere livet for en fisk på et par kilo..

omsider får jeg karret meg på land og får tredd stanga utenpå de neste trærene og fisken er fortsatt fast.

Plumper uti ved det siste treet før grusøya jeg har sett for meg som landingsted dukker opp.

blodsmaken i munne begynner å bli påtakelig da jeg vasser opp på grusøra, fisken står som ei oterfjøl ute i strømmen, og jeg presser den så hardt at den striper i overflata med sporen, minuttene går og jeg begynner å lure alvorlig på om fisken er feilkroka. Omsider siger fisken innover grunna og bikker et lite øyeblikk på siden, og det er da jeg ser at det er en DIGER sjøørret!

skjelven kommer kjapt tilbake og fisken ruserr ut i elva igjenn, etter noen nye minutter kanter den over på siden igjenn og jeg prøver å taile den, men den spinner ut så vannspruten står, så at flua satt helt nede i saksa på "landsida" og det var det som var grunnen til oterfjøl oppførselen.

på nedsiden av grussøya er det en liten lagune og mitt neste trekk er å lure fisken ned på nedsida og få den til å kane inn der, og det lyktes på førtste forsøk, jeg kaster meg over ørreten og kakker den i hode, før jeg bløgger den. fy flate for en fisk!, jeg løfter den på strak arm og tenker i mitt stille sinn at den kanskje er 4 kilo, men vekta viser 3,8 og ny fluepers er et faktum!

Ørreten er grisefeit, og en fantastisk kondisjon. knipser noen bilder og rusler i land, og bestemmer meg for ikke å fiske noe mer ,kvelden har gitt meg så mye at jeg blir bare sittende på bredden å glise neste halvtimen og telefonen gløder..hehe

Her er bilder av fisken.

87674_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35088/87674.jpg

87675_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35088/87675.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mega kick , det var det!! :)

Glemte å få med at fighten drøyde ut til 25 minutter++, og at jeg må takke Steinar for hjelp til flotte bilder etter at alt var overstått.

Om noen hadde sagt til meg at jeg skulle kjøre på en 3,8 kilos sjøørret i nesten en halvtime hadde jeg ledd..... dette var gøy!!! :)

kan bare innbille meg Pero med 6 kg sinna sjøørret på enghånds nedover der.... RESPECT! :D

skal vi danne egen klubb Pero?.... de som har fulgt fisk ned det strekket på stor elv..haha... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.utrolig fin S.Ø bare gøy og ta bilder av sånt.skulle kommet 5 min før så skulle jeg fått hjelpet deg,men fint med ett minne med sånn fin fisk,at ikke det var ei svele med kroken i ryggen :) fint det er flere som får oppleve den svømme turen :) jeg måtte gjøre det samme med 1 laks på 3.5 kg fikk den på siste kastet,da hadde jeg gått så lang ned så jeg måtte også svømme henge i trene ned over :D håper vi får flere fine historier og bilder utover ses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så var jeg i hus igjenn...

det regnet kattunger på det verste der oppe, og jeg hadde lova å legge guttungen som "betaling" for at jeg stakk i elva på ettermiddagen :D

Det drog på en smålaks på 5-6 kastet på toppen av strekket, bestemte meg i samme øyeblikk for at en reprise av dagen før skulle det ikke bli, da fikk heller fisken dra sin kos.

Så jeg gikk laksen oppover et lite stykke til et sted det var hull i trærne så mye at det var mulighet for å dra fisken inn mot gresset, fisken fightet overraskende bra men etter rn liten stund fikk jeg lurt den inn i gresset og tatt et godt tak om gjellene på den.

Pero,s pink shrimp var også idag flua som berga dagen B)

Har bare noen elendige mobilbilder, men det er bedre enn ingenting :-D

87711_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35102/87711.jpg

87712_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35102/87712.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

De bilden ble da veldig rare?.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.