Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2009


Holmen
 Share

Recommended Posts

Da er fisketelleren satt ut på Grøttedammen, men trengs noen småjusteringer da den er litt vel følsom og teller fisk pga vibrasjon fra vannmassene så ifølge den har det passert over 1000 fisk på et døgn. Noe som jo hadde vært topp hadde det stemt. Ellers har det begynt og komme rapporter om sett fisk, et fåtall mistet fisk, men ingen tatt fisk ennå. Venter fortsatt i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Endelig kom første laks på land i Lierelva for sesongen. 5.2kg og fin fisk. Har dessverre ikke bilde av fisken, men sender gratulasjoner til fiskeren.

For løpende oppdateringer er det bare å følge med på hjemmesiden til foreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken er høyst spisende ja. De fleste som mener elva er møkkete ser bare på fargen. Lier kommune er plukket ut i et pilotprosjekt gjennom EU angående vannkvalitet og Lierelva har dermed blitt heftig undersøkt. Er veldig fin pH, mener å huske den var rundt 6,5, samt at det finnes fortsatt elvemusling i alle stadier, altså formerer den seg. Eneste som er negativt i Lierelva er gyro'n og den blir vi ikke kvitt før noen kloke hoder klekker ut en mesterplan for å bli den kvitt da det er 0 poeng i å forsøke før drammenselva blir behandlet.

Ellers har de siste 2 årene vært bra fangstmessig. Totalt er resultatet ganske likt, men har svingt en del i SØ/laks fordelinga. Så får man se om tendensen fortsetter med mer laks og mindre SØ eller om det bare er et forbigående blaff eller om begge arter øker på. Pågår et prosjekt med å øke vannspeil i gytebekker og øke produksjonspotensialet i Lierelva for tiden. Dette prosjektet forlot planleggingsstadiet i vinter å håpes og iverksettes iløpet av året, i hvert fall neste år. Vi er blitt lovt en del middler til dette.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått 1 sjøørret i Lierelva og den hadde jo nesten helt hvittkjøtt så var det bare jeg som klarte å få den eneste eller er det bare lite krepsdyr i elva og i drammensfjorden??

Og fisken blir jo etter vært immun mot gyro og da er jo ikke gyro noe problem lenger når man får fram immun fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sjøørreten på plass. O hellige glede!! Blitt tatt litt SØ de siste dagene og fikk en selv i kveld på 1.4kg. Største SØ så langt i år er på 1.8kg og alle som er tatt til nå er feite som julegriser og spreke. Gleder meg som en unge til vi får regn, da blir det feststemning nedi elva.

cimg0946.jpg

Den tok marken ganske så kontant nesten med en gang den landa i vannet, men kom bare et hugg så jeg tenkte som så at det var vel bare det ene hugget, før sene plutselig gikk litt fortere enn strømmen nedover.

Klaska til med et tilsalg og ting dro i vei. Var ganske så sprek så dro ivei med 10-15m nedstrøms på rappen, Den sto lenge og stanga nedi dyphølen så fikk forhåpninger om laks, var i hvert fall sikker på at ikke var stam for å si det sånn. I håven ville den ikke, så fort den så håven dro den ut igjen. Var vel på 5 forsøket at den kom på land, men ikke via håven. Den tok sats og landkjørte seg selv i steden. Kroken satt langt nede i svelget, selv med nesten 15cm nebbtang sleit jeg med å få ut kroken. Deilig å være i gang ja, måtte sesongen bringe mye og fin fisk.

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin fisk, ser rimelig stram ut den der. Grattis!

Slo til med et sesongkort idag og tok en tur i elva. Fikk ikke en sjiiit. Veldig lav vannstand nå, men det hindrer tydeligvis ikke de rutinerte;)

Holmen: Bruker du bare krok og noe blyhagl når du fisker med mark, dropper duppen?

Endret av Fiskedisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin fisk, ser rimelig stram ut den der. Grattis!

Slo til med et sesongkort idag og tok en tur i elva. Fikk ikke en sjiiit. Veldig lav vannstand nå, men det hindrer tydeligvis ikke de rutinerte;)

Holmen: Bruker du bare krok og noe blyhagl når du fisker med mark, dropper duppen?

Hei !

Årskort blir bra :(

jepp, dropp duppen, fisker med kun ett par splitthagl ovenfor kroken, varierer ofte mellom ett og tre etter hvilken plass jeg fisker.

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stian sier, dropp duppen. Det og nevne bare splitthagl blir litt difust synes jeg. Så det å ha en boks med AA, BB og SSG splitthagl i sekken er ikke å forakte. Tilpass søkket hele tida, ta av og på. Marken skal ned til bunnen, men ikke følge den. Søkket skal sprette bortover lett og fint.

Noen ganger vil fisken ha marken saktere enn strømmen og nede, andre ganger høyt og fort. Selv fisker jeg rett som det er uten søkke i det hele tatt.

Elva spretter litt opp og ned om dagen og det er trolig grunnet at de renser/sliter med mye rusk på rista/filteret oppe i Holtsfjorden. I dag ble det også gravd litt ovafor Lierbyen som førte til at elva gikk hvit derifra og ned ei lita stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.