Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2009


Holmen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dæven, stor sø!!! Tar meg hardt, HARDT i nakken nå for å ikke kommentere om den burde blitt satt ut........ :)

:D Det er godt grepet ikkje var for hardt, Remy. GRATTIS med megasø, det vert spennande å følga fangstane når elva klarner litt etter flaumen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner enda et lite eldordao, En håndfull lokale fiskere ute i kveld som endte i 15-16 fisk på land på ganske høy vannføring. Lurer på hvor mye som kommer på land de neste 3-4 dagene til neste nedbør som er spådd til lørdagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man begynt å få et lite overblikk. Fått bra med ørret siste dagene, men ingen riktig store. Mesteparten av fisken som blir tatt er 0.5-1.5kg. Hvor er storørreten???

Siste 2 dagene har jeg vært tidlig på om morran høyt i elva for å leite etter laks med spinneren. I går resulterte det i en mistet kilos laks, men i dag blei det fullklaff. Etter ca et kvarters fiske klaska det på en halvkilos ørret som det blei gjort kort prosess med og kjapt utkast en gang til da jeg mistenkte at laksen kunne bli irritert av den romstering i hølen under kjøring. Og det blei den gitt. En laks på 1.4kg kasta seg over spinneren ganske umiddelbart. Bar tegn på å ha stått lenge på elva og var hissig som fy. Mepps'en satt godt nedi ja. Deretter hadde jeg en død periode på noen timer og på vei ned mot bilen igjen fikk jeg en innskytelse om at her bør jeg ta et kast. Og det var nok det. Bang sat det i stanga og bom stopp. Hadde en morro og spennende fight i 8-10min før en kamerat kunne elegant kleppe en blank og lusete laks på 4.9kg og ny laksepers er notert. Var noe tynn i buken, men du så feit over ryggen a gitt. Når jeg sier lusete betyr det at jeg fant 3 lus på hele fisken, men nå er dette sentrale østland og samtidig høyt i elva så noe har sikkert detti av også.

Satt også ute i går kveld og registrerte bra mengder med fin laks som gikk på elva, men ingen tok da. Mistenker det kan bli tatt litt laks i helga ja.

cimg0959.jpg

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man begynt å få et lite overblikk. Fått bra med ørret siste dagene, men ingen riktig store. Mesteparten av fisken som blir tatt er 0.5-1.5kg. Hvor er storørreten???

Siste 2 dagene har jeg vært tidlig på om morran høyt i elva for å leite etter laks med spinneren. I går resulterte det i en mistet kilos laks, men i dag blei det fullklaff. Etter ca et kvarters fiske klaska det på en halvkilos ørret som det blei gjort kort prosess med og kjapt utkast en gang til da jeg mistenkte at laksen kunne bli irritert av den romstering i hølen under kjøring. Og det blei den gitt. En laks på 1.4kg kasta seg over spinneren ganske umiddelbart. Bar tegn på å ha stått lenge på elva og var hissig som fy. Mepps'en satt godt nedi ja. Deretter hadde jeg en død periode på noen timer og på vei ned mot bilen igjen fikk jeg en innskytelse om at her bør jeg ta et kast. Og det var nok det. Bang sat det i stanga og bom stopp. Hadde en morro og spennende fight i 8-10min før en kamerat kunne elegant kleppe en blank og lusete laks på 4.9kg og ny laksepers er notert. Var noe tynn i buken, men du så feit over ryggen a gitt. Når jeg sier lusete betyr det at jeg fant 3 lus på hele fisken, men nå er dette sentrale østland og samtidig høyt i elva så noe har sikkert detti av også.

Satt også ute i går kveld og registrerte bra mengder med fin laks som gikk på elva, men ingen tok da. Mistenker det kan bli tatt litt laks i helga ja.

cimg0959.jpg

Hei Even,

Gratulerer så mye med ny laksepers, kjenner igjen den svingen der ja (fin høl der). Blir en tur i elva på onsdag og torsdag, usikker på hvilken sone det blir men blir vel fra Grøttet og oppover.

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det fiskekonkurranse i år også, hatt litt problemer med å få tak i premier og div, men det løste seg her så da går den av stabelen i år også.

Påmelding fra 9:30 på parkeringsplassen ved Lierkroa, fiskestart kl 10:00 og fram til 15:00. Innveiing fram til 15:20. Deles inn i klassene Junior og Senior. Flest antall kg fisk over minstemålet på 35cm som teller. SØ og laks er tellende fisker. All redskap som er lovlig er tillat(flue, mark, spinner, reke, etc...). Påmeldingsavgift er 50kr for de med sesongkort, 150 for de uten. Konkurransekortet varer ut dagen etter konkurransen, altså fram til midnatt om man skulle føle for å fiske mer.

Ting ser også lovende ut i forhold til værvarsel med tanke på farge på elva osv...

Så håper jeg flest mulig tar turen dit og sprer budskapet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har regna bra siste 10 dagene eller så, noe som har ført til en del oppgang av de siste etternølerne i fjorden. Tatt en del fin SØ i det siste, men er noe usikker på kvaliteten så seint i sesongen. Ellers begynner det å bli tatt laks litt jevnere også.

15 september er det slutt på morroa og man må vente helt til 15 mai for å dyppe marken lovlig i elva igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere turer i elva uten de helt store fangstene lyktes jeg endelig, en fin laks på 4.5 kg ble fristet av nyplukket "Lommedalsmark".

En fin fight på 15 min med flere flotte hopp og utras, ble den landet i en nyinnkjøpt teleskophåv fra Abu Garcia (en håv jeg ikke anbefaler til noen) denne knakk da jeg skulle løfte fisken på land og da kan man si det ble litt action i vannkanten. Så fra nå av holder jeg meg til tailing.

Fine forhold i elva og fortsatt muligheter for de som ønsker fin oppladning til jakta.

89181_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35645/89181.jpg

89182_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35645/89182.jpg

Frank

Endret av Rørosguten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det blir tatt fisk nedenfor ja, og vil du ha sjangs på SØ med nogenlunde kvalitet er det plassen å fiske. Er det derimot laks du er ute etter er sone 3, 4 og 5 de desidert beste så langt ut i sesongen. Bare et vennlig tips.

da skal jeg se om jeg klarer å komme meg dit på tirsdag for da slutter jeg kl 12 og det er jo årets siste dag i lierelva.

Jeg fikk da 2 stk i dag 1 liten sjøørret rundt 1 kg + en smålaks på 2,51.

ørretten er nå i ovnen så trur ikke den overlever dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det over i elva for meg i år, kom inn fra årets siste tur nå. Lite vann og ikke noe fisk, men greit å si "farvel til elva" for sesongen :)

Ses 15. mai 2010 !

Forresten: Holmen, når vil det bli stamfiske ? Hadde vært artig å vært med hvis det trengs folk og det passer.

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli stamfiske hver lørdag utover høsten til vi har fått det som trengs av fisk til strykingen. Avreise kl 10 fra DOFA sitt klekkeri ved Sjåstad. Stamfisket foregår ved bruk av garn for høyest mulig effektivitet, dette er også en glimrende måte å bli kjent i elva på. Ønsker alle vel møtt og en trivelig høst.

PS: Forbehold om vannføring, er det flom blir ikke stamfiske avholdt da garna fisker elendig i sterk strøm av naturlige årsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 2 dager med stamfiske over og resultatene lar for så vidt vente på seg.. Har fått det som trengs av huørreter, største rundt 5-6kg og mangler hakafisken som vanlig.

Laksen er treig og vil nok gi hard jobbing for å få de literne med rogn vi trenger utover høsten.

Ellers er det fortsatt bare å møte opp kl 10 på lørdager ved DOFA sitt anlegg i sjåstad, vis-a-vis fotballbanen der oppe. Det trengs alltid folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at de er stort sett mye mindre og klarer å vri seg gjennom 55mm garna vi bruker. Hakaørret på over 1,5kg er sjelden og over 2kg forekommer så og si aldri på stamfiske.... De pleier å ligge på 700gram-1kg. Og de som er 4-500gram er ikke alltid like ønskelig å "avle" på. Men i nøden spiser fanden fluer osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.