Gå til innhold
Fiskersiden

Raphaugs Kystmeitetråd


Gjest raphaug
 Share

Recommended Posts

Gjest raphaug

Hei.

Startet med surfcasting like etter jul, kjøpte en lett kystmeitestang med snelle brukt her på forumet og startet i det små. Har prøvd meg frem på forskjellige måter og vis, prøvd forskjellige oppheng og pynt på tacklene.

Det har gått mest i pulley-tackler, da med krokfortom i varierende lengder(alt fra 25-80cm), og søkkefortom fra 40-100cm.

Har pyntet tacklene mest med selvlysende perler, selvlysende slange og flyteperler. Har prøvd å ha på noen knekklys iblandt, men da også uten hell.

Krokene jeg har brukt har vært i hovedsak owner mutu 3/0-5/0.

De fiskene jeg har tatt er blitt kroket på 3/0.

Har også prøvd meg frem masse på paternostertackler og omvendt pulley, dog uten mere hell.

Har prøvd små paternoster-tackler for bryggefiske for å ta noe som jeg kan bruke som agn, men det er sjelden noe biter på.

Har fisket på flere plasser, hovedsaklig i trondheimsområdet. Da snakker jeg om trolla, børsa, piren på brattøra, ila-pir og ladekaia. Prøver å starte ca to timer før full flo, da det er det jeg har best erfaringer med fra tidligere.

Agnet har jeg også variert. Bruker ofte reker og sild, men også sei(fersk), makrell og blåskjell.

Feks. en reke trer jeg kroken igjennom to ganger, og surrer den godt med tynn surretråd. Fiskefilèter har jeg prøvd å lagt strømlinjeformet og sammenknøvlet på kroken, men dette virker like effektivt.

Har stått feks med to stenger ute med hversitt oppheng(pulley og to-kroks paternoster) uten et eneste napp på flere timer, mens med slukstanga og 27g møresild tar jeg 4kg's sei og torsk på. Ergo fisken er der, men totalt uinteressert i agnet mitt.

Hva gjør jeg galt? Blitt litt lei av å rigge opp utstyret gang på gang uten at det er noen særlig aktivitet, føler jeg mister motet i liten grad. Prøver å kaste så langt jeg klarer, har øvd litt teknikk osv på land, men havner et sted mellom 50-70m. Har også prøvd å kaste litt mer strategiske steder mht strøm og dybde, men det hjelper ikke stort.

Hvor noen har noen gode tips eller råd, vær så snill og hjelp meg. Vil få maksimalt utbytte av fisketurene mine, men trenger tips fra dere som er litt mer erfarne.

Alle tips og råd tas med takk.

Mvh

Carl Oscar :lol:

Min artsliste: (oppdateres fortløpende)

  1. Berggylte
  2. Bergkutling
  3. Bergnebb 88.6g
  4. Blåkjeft 1180g
  5. Brosme 7800g
  6. Dvergulke
  7. Fløyfisk
  8. Gapeflyndre
  9. Glassvar 700g
  10. Gressgylte
  11. Grønngylte 157.7g
  12. Gråsteinbit 6400g
  13. Havmus 1250g
  14. Horngjel 700g
  15. Hornkvabbe 72.6g
  16. Hvitting 1820g
  17. Hyse 2000g
  18. Hågjel 910g
  19. Kloskate 740g
  20. Knurr
  21. Kolmule
  22. Kveite 33300g
  23. Lange 36000g
  24. Lomre 650g
  25. Lusuer 280g
  26. Lyr
  27. Lysing 4800g
  28. Makrell 1000g
  29. Mort
  30. Paddetorsk
  31. Pigghå 5400g
  32. Piggskate 7500g
  33. Piggvar 1190g
  34. Rødnebb/Blåstål
  35. Rødspette
  36. Sandflyndre
  37. Sandkutling 3.8g
  38. Sei 12500g
  39. Sild
  40. Skrubbe
  41. Strømsild 45g
  42. Svarthå
  43. Svartkutling
  44. Sypike
  45. Tangkutling
  46. Tangsprell 35,6g
  47. Torsk 6700g
  48. Trepigget stingsild
  49. Uer 1700g
  50. Ulke 120g
  51. Ørret 700g
  52. Øyepål

Endret av raphaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsøk med litt mindre agn. F.eks en rekehale uten skall på en 1/0 krok. Tre den på slik at hele kroken bortsett fra krokbøyen og spissen er inne i reken. Makrellfileter eller sildefileter lages lange og tynne, slik at de ligner tobil og småfisk på kroken.

Av plasser er det mange å velge blant. De fleste er stengt og inngjerdet, men dersom det fortsatt er mulig å snike seg ut til fyret i utløpet av nidelva, så er det mye fisk i strømkanten der.

I tillegg kan det være artig å nattmeite på Børsa dersom du vil stifte bekjentskap med bruskfisk som hågjel og svarthå. Du kan få lange og brosme fra børsabergene også.

Sentrum bør kunne gi hvitting og hyse i kilosstørrelse året rundt.

Buvika er en fin plass for flyndre, og plasser utover mot orkanger kan gi både spennende og stor fisk.

Se forøvrig denne posten for flere fiskeplasser med kartlinker og bilder av noen fangster. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=20061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde børsa når jeg var å hentet bil.

Svakt til høyre ut for børsa ca 20m ut fra land.

Brukte makrell filet som agn. Tynne trekantede striper. 5-7cm lange.

Opplevde at svarthåen var noe vrien å gi tilslag på,så jeg benyttet 2kroks paternoster med sirkelkroker.

Tredde bare fileten en gang igjennom skinnet i enden så kroken ikke ble fyllt opp.

Jeg har gått ned i krokstørrelse hva angår generelt kystmeite etter vanlige arter,til bruskfisk virker det som om du kan bruke så store kroker du bare ønsker.

Pleier å tre innpå noen cm med slange på sena.

78457_s.jpg

SKITT FISKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Takk for svar.

Som Hugo sier her ang krokstørrelse, blir ikke 1/0 sirkel litt i minste laget for en fisk på 2kg+?

Skal prøve på noen paternoster-tackler med 1/0 og 2/0.

Kan komme tilbake med noen bilder imorgen.

Og hvis noen litt erfarne fiskere skal på en meitetur i trondheimsområdet en dag og ser råd for å ha en nybegynner som står å peker og snoker litt, så si gjerne i fra. Lærdom er lærdom! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/0 sirkel holder i massevis for store fisk, bruker som regel det når jeg ikke fisker bruskfisk. Bare pass på at ikke agnet blir for tykt.

Tror også du kanskje skal prøve å gjøre ting enklere. Gå for bare søkke og en krok, og kanskje 2-3 perler og en stang. Og fisk halvaktivt med den. Dvs dunk søkket litt langs bunnen og sånt. Det er ikke nødvendigvis mer effektivt, men du får mere følelsen av kontakt, og lærer å kjenne hvor søkket skal ligge.

Jeg liker ikke pulley, men såpass mange andre liker det at jeg ikke skal fraråde det. men vurder andre tackel.

Ellers varierer jo agn og presentasjon veldig fra art til art. Fisker du etter torsk f.eks er en klump med reker (pose eller 5-6 tredd oppover lina) veldig effektivt, mens det er ikke effektivt etter andre arter. Sei er ikke det noe effektivt å meite etter.

Alle bruskene liker makrell og sild. Flatfisk trives best med reke/blåskjell. Og noen ganger spiser fiskene noe annet (børstemark og annet graps som flyter i havet) og da må du treffe fisken bedre for å få den til å bite.

Tidspunkt og belysning har jo også noe å si. Generelt er min erfaring at morran fra mørkt til 12-tia og kveld/natt er best, men det gjelder vel stort sett alt fiske.

Ellers kan litt lodding for å finne marbakker og kanter være lurt.

Håper det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Som Hugo sier her ang krokstørrelse, blir ikke 1/0 sirkel litt i minste laget for en fisk på 2kg+?

Skal prøve på noen paternoster-tackler med 1/0 og 2/0.

Kan komme tilbake med noen bilder imorgen.

Og hvis noen litt erfarne fiskere skal på en meitetur i trondheimsområdet en dag og ser råd for å ha en nybegynner som står å peker og snoker litt, så si gjerne i fra. Lærdom er lærdom! :)

Jeg blir gjerne med på en tur en dag, nå er det jo flatfisktid og det hadde vært artig å prøve spetta og gapeflyndra i Malvik! Pm om du er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

1/0 sirkel holder i massevis for store fisk, bruker som regel det når jeg ikke fisker bruskfisk. Bare pass på at ikke agnet blir for tykt.

Tror også du kanskje skal prøve å gjøre ting enklere. Gå for bare søkke og en krok, og kanskje 2-3 perler og en stang. Og fisk halvaktivt med den. Dvs dunk søkket litt langs bunnen og sånt. Det er ikke nødvendigvis mer effektivt, men du får mere følelsen av kontakt, og lærer å kjenne hvor søkket skal ligge.

Jeg liker ikke pulley, men såpass mange andre liker det at jeg ikke skal fraråde det. men vurder andre tackel.

Ellers varierer jo agn og presentasjon veldig fra art til art. Fisker du etter torsk f.eks er en klump med reker (pose eller 5-6 tredd oppover lina) veldig effektivt, mens det er ikke effektivt etter andre arter. Sei er ikke det noe effektivt å meite etter.

Alle bruskene liker makrell og sild. Flatfisk trives best med reke/blåskjell. Og noen ganger spiser fiskene noe annet (børstemark og annet graps som flyter i havet) og da må du treffe fisken bedre for å få den til å bite.

Tidspunkt og belysning har jo også noe å si. Generelt er min erfaring at morran fra mørkt til 12-tia og kveld/natt er best, men det gjelder vel stort sett alt fiske.

Ellers kan litt lodding for å finne marbakker og kanter være lurt.

Håper det hjelper litt.

Ja, dette hjalp en god del! :) Skal prøve meg litt på det du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Om det er noen trøst så er du ikke alene :D Jeg begynte i fjord sommer, og har bare fått en eneste fisk verd å nevne. Og den fikk jeg nermest som et uhell, før jeg kjøpte alt meitestæsjet (var den steinbiten du ser i avaraten min som trigget hele galskapen). Stort sett blanker jeg veldig ofte. :\ Tror noe av problemet er at jeg, som deg, har brukt litt for store kroker/ang. Har knytt i hop en haug tackler med krokstr 1 nå, så får vi se om det hjelper=)

Med sluk tar jeg alltid fisk, og mye mere fisk, men det har jeg jo gjort i så mange år. Spennende med noe nytt. Selv om det er litt pes med all oppriggingen, utstyret osv når man får lite resultater.

Jeg klarte ikke å få en eneste flynde i hele fjordsommer. Det SKAL jeg denne sesongen :)

E GIR ME ALLDRI! :)

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet: Min langepers på over 20 kg ble tatt på en 2/O Mutu Light med en liten makrellbit som agn, så det er ikke sikkert du trenger så store agn og kroker som du ser for deg ;-) (Det var forøvrig på havfiske, men viser at det ikke alltid er størrelsen som teller ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Raphaug:

Du får si ifra om du har lyst til å ha selskap på fisketur(er) her omkring en dag/kveld (Det gjelder selvsagt alle andre i Trondheim også).

Merker at jeg selv har mye å lære innen kystmeite; hver tur gir nye inntrykk og ideer. Det blir mange mer eller mindre bomturer, men da har man i det minste et utgangspunkt for å gjøre det bedre på neste tur. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Siden denne tråden ble startet har jeg vært å fisket en del med Irvin, som selvfølgelig har lært meg masse.

Har økt artslisten(surfcasting) min fra 4 til 11arter, fremdeles masse igjen. :)

Torsk

Sei

Makrell

Hvitting

Dvergulke

Paddetorsk

Bergnebb

Sandflyndre

Svarthå

Lange

Sypike

I helgen som var tok jeg turen på pir 1 motsatt side av fyret og mikromeitet litt nede i vannkanten med tre-kroks paternostertackle med str10 kroker.

De var helt uten pynt, bare dandert med en liiiten bit reke på krokspissen.

Resultatet ble tre nye arter! :P

Liten bergnebb, vanskelig å få de til å sitte på så store kroker.

DSC01136.jpg

Så kom en liten sypike.

DSC01135.jpg

Så kom overraskelsen, en bitteliten lange ;)

DSC01134.jpg

Morro! :D

Ellers har jeg fått en del fine sandflyndrer nede i strømkanten av fyret.

DSC01095.jpg

DSC01104.jpg

Endret av raphaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Lange og bergnebb ble satt fri, skal trossalt ta langen igjen om noen år når den har spist seg stor og fet. Sypiken ble brukt som agn på et pulleyoppeng som jeg fikk et sinnsykt run på, men ingen fast fisk.

Satser på å ta noen nye arter 1. mai, vil poste bilder her etterhvert som jeg får noe! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke slik ut, er noe annet enn stoppenålsbromse som ligger i mms-bloggen iallefall:

00141_00138.jpg

Pen den der, hvor dypt fisker dere der ?

Grattiz med nye arter fra land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

takk alle sammen! Jeg lå vel på rundt 150-200m dyp, Irvin på 250+++

Vi dro tre brosmer, èn lange og to hågjel.

Min brosme veide inn på 5.82kg mens Irvins største veide 6.26kg. Lange på 2.8kg.

Bilder og full rapport kommer i midt-norge delen litt senere idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.