Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite i Sentrum


persa
 Share

Recommended Posts

Takker for inspirerende rapporter og tråder Persa! Dette har gjort at jeg har satsa kveitemeite iår.

Har primært jigget grønnsporing eller makrellfilet i mangell av grønnsporing, og driftfiske med bom. Favoritten har nok vært flygende øye med g.s.

Har funnet noen virkelig gode plasser her i Nord-Troms, og uttellingen har vært langt over min forventning med syv fisk på båten på fire turer de siste to ukene. Samt noen mista. Dybdene har vært mellom 35 og 50 meter og det har primært vært fisket i et sund med to relativt store fjorder på hver side.

Alle fiskene har tatt rundt høyvann. Innenfor en time +/- toppflo.

Jeg vet at det er stor fisk i området, og at det ofte tas på opp mot hundre på line. På en line ifjor var det visst mange mellom 50 og 80 der. Likevel har vi kun fått fisk på 1,5- 4,7 kilo:

- Er det fordi jeg fisker feil?

- Er agnet for lite? G.s har vært opp til 20 cm.

- Ligger de store på andre steder enn de små? Og at jeg ergo har fisket på "småfiskplasser".

- Og er det noen som har erfaring med flo/fjære og kveitebett?

Håper noen er greie og svarer

Med vennlig hilsen

Inspirert Grønnsporing

Antar Persa er opptatt med å prikkevere kveite. Det er et sikkert tegn at når det blir stilt på "sendarn" så dreg kallan fisk i massevis. Regner med at det er derfor Persa uteblir med sin kompetanse.

Jeg har begrenset kompetanse med stangfiske ettersom jeg begynte i fjor, men jeg har fisket i mange år med kveitvad og juksa etter kveita og min erfaring er:

- Beste bett-tid er fra halvflødd og full flo. Og kanskje litt over full flo.

- Best bett på sjøskottan. Dvs rundt ny- og fullmåne.

- Kveita kan ligge i store antall på en liten sandflekk og har inntrykk av at de ligger i generasjoner - altså noenlunde samme størrelse. På kveitvad får jeg ofte 2-3 fisker på rad og de er som regel samme størrelse. Samme med juksa. (Opplevde det samme på stang forrige helg, jf annen tråd)

- Strømharde plasser med leopardbotn, blanding av sand ,tare og stein med dyp fra 5-20 meter virker bra. Men har også fått mange på 30-50m. Og enda dypere.

Etter det du beskriver er det kun et tidsspørsmål før du får den store. Men prøv litt andre steder enn der dere får småkveitene. Trenger sannsynligvis ikke flytte langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops... Var visst litt uheldig med den uttalelsen der. Høres ut som at jeg bør veie ordene mine på gullvekt no. Men som du sikkert vet like godt som æ så e det der en del av gamet og det kommer til å snu seg igjen.

Har en mistanke om hvem du har fisket om kapp med. Hvis det er den jeg tror fisker han i min bakgård no. Særdeles dyktige folk.

Ellers lærte jeg noe viktig på den siste turen på Hammarfjorden og det er at "size matters". Hvis man fisker i lag med andre bør man ha den største jigen. Derfor tenkte jeg på å anskaffe meg en 40cm shad. Skal ikke nevne det med ett ord til fiskekompisen. Skal bare lure den ut i havet på neste tur :) Som et eksperiment.

For øvrig imponert over at du brukte så kort tid på å finne vakkerplassen våres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar karer! Artig å satse på ny art. Og det å bygge opp kunnskap fra skrætsj tror jeg er alfa og omega. Så dine ord legges på minne Nikolassisen!

Fikk meg også en tur igår. Desverre ingen fangst. Noe jeg tror kan ha med vindretningen å gjøre. Strøm gjennom sundet motsatt av retningen det har vært når jeg fikk kveite. Gjorde nok til at jeg ikke fikk fisket helt riktig på de plassene jeg ønsket. Eller at kveitene kan ha flyttet seg noe?

Interessant å lese at storfiskeren Persa ikke har fått noe på en stund. Det er vel bare et tidsspørsmål før det løsner... Men, det sier nok sitt ifht at kveita kan være litt uforutsigbar. Og det gjør det hele bare mer spennende. Ville vel vært litt mindre spenning hvis en bare kunne "hente".

Har nå fått skaffet meg hel makrell som jeg tenkte prøve på Giant- hodet og de flygende øynene. Er det noen som har erfaring med hel makrell? Har også forsøkt å få tak i akkar. Noe som viser seg å være vanskelig for tida. Men, akkar må vel være godt og livlig agn? Noen som har prøvd det?

gratulerer med dagen!

Hilsen

Grønnsporing

Endret av matsmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig fiskeforhold for tida. Vært nordaust i dagevis og minste sjøan så jeg har prioritert andre sysler. Var en liten tur på fredagskvelden med en steinbit og ei brosme som resultat.

Nordaust e spesielt dårlig fiskevær og det gjelder både på fjellet og på havet og på alle slags bruk. Pussige greier, men sånn er det og det er ingen vits å "bruke seg opp" under sånne forhold.

Men nå nærmer det seg sjøskott igjen og hvis det blir brukbart vær skal jeg gjøre noen kveldsturer fram mot helga.

Når det gjelder makrell har jeg prøvd å egne kveitvad med det - med dårlig resultat. Det beste kveitagnet er etter min erfaring fersk sild. Men også fersk småsei er god sort. har ikke prøvd akkar, men tenkte å prøve det i kombinasjon med Stormjig som en "traktor" og lukt-tilsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkar fønker dugelig godt. fersk eller frossen. Yrkesfiskerne har brukt det til agn på kveitevad i mange år, dvs rund akkar med innvoller som lukter litt. Men de foretrakk blodfersk sild, hvis de da kunne få tak i det..!

Som et kuriosa kan nevnes "rognkaill-vad". Her fisket de rognkall med torskegarn i marbakkene, som jo sto levende i maskene. De hadde dem i kasser med sjøvann. Så satte de lina, krøkte kveitkroken gjennom brusken i ryggfinna dens, og der for kaillene rundt i bånd på rekke og rad bortover på passe grunt vann. Rognkallen holdt seg levende i ukes- og månedsvis, den var jo fri til å spise og blødde ikke, selv om det neppe var gøy for den. Når de så skulle trekke lina, "hanket" de den bare - dvs de dro seg bortover langs lina og plukket av fangsten uten å dra den opp i stamper. Effektivt og lettvint, men dyreplageri var det og er i dag selvsagt forbudt..! :angry2:

Kanskje en rognkallfilet med skinn kunne gjøre susen? Den er både feit og fast i fisken/skinnet og kveita eter den gjerne om den kan! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rett som Nikolassisen sier. Etter fullmåne er fisket ofte tregt. Vindretningen er heller ikke noe særlig. Men tipper at det kommer bedre dager når det nærmer seg neste fullmåne (7. juni er det vel), eller kanskje før nymåne. Satser på å få til noen turer selv når det nærmer seg.

Ute på yttersia har Marcus prøvd på godplassene tre dager denne uken, men ingen kveite.

I dag hadde vi planer om å komme oss ut dit, men vinden var stygg der ute, så det ble borgertog i stedet.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vel framdeles at noen egner kveitvad med levende rognkall. Spesielt på denne tida når fiskerne fisker rognkjeks. Kjeksa (hofisken) prikeveres til rogn, mens rognkallen har ingen nytteverdi - annet enn til agn.

Største kveita jeg har fått heime på Langsund var 82kg og den hadde 2 store kjekser i magen. Kjeksa blir 3-4 ganger større en rognkallen. Så at dette må funke som agn er det ikke tvil om.

For øvrig en fascinerende og særdeles hardfør skapning denne rognkjeksa.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lundefugl? Har hørt om funn av det i sekken på kveita. Så mulig jeg setter meg ned ved bindestikka og lager noen lundefuglimitasjoner :-)

Jeg er forøvrig spent på om det er noen som får noe idag. Perfekte forhold, men jeg har desverre ikke mulighet...

Skitt fiske.

Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ventet lenge no, men i dag ser det ut som det kan blir forhold. Skal ut og prøve i kveld. Høver fint med floa. Flo etter at austavinden har gitt sæ. Begynnelsen på sjøskott.... theres hope in the hanging snore (sitat: rosa gris i bobledress).

Så forresten en svær grå skygge som huta nordigjenna Langsund tidligere i dag. Kunne ligne på en Anytec.. Så den her om dagen også. Trur dem e begynt med passasjertrafikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med trollingkveite! leste at de bruker en tabell for å regne ut vekta når slipper kveitene ut igjen. tabellen er lagd av forskere på stillehavskveita, men er vel ganske den samme arten. fisk mellom 120 og 180cm veier visst omtrent de to siste tallene i lengden. altså veier kveita di rundt 50kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :) Det va bare ett tidsspørsmål og vel fortjent.

Iflg lengde/vekt-tabell http://www.iphc.washington.edu/halcom/pubs...nwtmetchart.htm

veier fisken rundt 50kg. Vi bruker også å veie hodet. Det skal utgjøre ganske nøyaktig 10% av totalvekta. Så en mellomting mellom disse er vel bra nært sannheta.

Stilig å få så stor fisk på wobler. Skal prøve litt trolling i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin kveite :lol:

Selv har jeg hatt "kveite-tørke" siden jeg fikk mine to i slutten av mars. Var utpå i dag og resultatet ble en liten ulke, 14 kg ferdigsløyd torsk og en brosme.

Men jeg gir ikke opp kveita, og hvis været er bra så blir det ny tur på lørdag.

All torsken og brosma jeg fikk i dag er nå levert hos modern, så i morgen drar jeg innom og henter nystekte ferske fiskekaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratulerer med enda ein fin trollingkveite.

Spennande og sjå at det virker med trolling etter kveita.

Holder skjølv og ekspreminterer litt med bruk av djuprigg etter kveita.

Kva stang/snelle bruker du når du troller etter kveita?

Eg har testet litt men har enno ikkje fått noko med den metoden.

Har stor tru på at desse tomic 7" wobblerene burde vere gode etter kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.