Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite i Sentrum


persa
 Share

Recommended Posts

Sikkert smart å flytte dreggene opp på ryggen. Garantert skitsamler og botn-napp under. Ser ut som en bra løsning det der, men jeg må få lov å gjenta spørsmålet til Palkr : ser ikke splittringene litt femi ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget men spilttringene virker faktisk mer solide enn de ser ut, tror ikke disse ryker, Wildwater har testet Royber masse og har raportert 12 fisker over 50 kg, noen nært 100 kg på orginaloppsettet. Eneste poenget man kan se av bildene deres er mørbankede kroker...Det som også er bra er at de "løse" shadene til Royber med litt "smiing" med kniv også passer på jigghodet til de ferdige jiggene. Jeg tror jeg har fisket min siste Stormjigg. Spesielt den der blåe e jo bare helt på tryne :D:lol:;)

XXL varianten, 40 cm-ern , ble rigget slik:

89218_s.jpg

Biter stordyret bør ho komme bort nokka av disse krokan....

Hmm... Med tanke på at "size matters" kan det bli rått part å fiske i lag med deg heretter :) Får lage en tandem av den suverene Stormjiggen :P

Det høres forresten ut som at splittringene har passert kvalitetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med den svære som glapp.. Minner veldig om de to fightene jeg hadde på Røst i fjor. Den ene varte i 45 minutter, den andre i ca. én time. Massiv tyngde.

Må ha vært en del koraller der dere fisket, siden snøret ble så slitt at det røyk? Eller dro fisken avgårde utenfor sandbunnområdet?

Har aldri prøvd Ron Thompson Hyperstrong. Men har du testa Whiplash? Mange setter det høyest. Men har ikke prøvd det selv.

Synd med nordavinden, ja.. Noen dager etter fullmåne, og det virker kanskje som at kveita er mer forsiktig nå enn før ny - og fullmåne? Det var i hvertfall vrient for oss også i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dager er det stang ut i denne sporten, I går var en sånn dag :D

Kan bekrefte at fisken til Geir virket uhyggelig stor. Når det sto på minte det hele meg om trollet jeg dro opp i båten i slutten av juni. Denne fisken hadde akkurat samme oppførselen. Jeg ble faktisk helt skjelven av å bivåne seansen, men jeg er usikker på om det var pga empati eller frykten for at han skulle gruse persen min :D Geir derimot var så rolig at han kunne like godt lest avisen. Men jeg regner med at det var utenpå.

Et annet tegn på at fisken måtte være stor var at den helt tydelig led av aldersdemens ettersom den tok feil av jigene :D

Jeg anser det som helt sikkert at det hadde blitt ny pers på Geir og det er ikke usannsynlig at det kunne blitt norsk årsbeste.

Fisken forlot sandbunn og det var en bratt kant på nordsida grunna. Det var nok nedover kanten at snøret ble liggende i botn. Jeg tror ethvert supersnøre hadde blitt slitt av her, men for sikkerhets skyld blir jeg å styre unna Ron Thompson. Feilen lå ikke i tynt snøre - etter min mening - men i at vi ikke fulgte på med båten med det samme snøret begynte å streve fra båten. Jeg må innrømme at jeg følte meg ikke "husvarm" nok til å begynne å ta kommandoen over båten. Men heretter tror jeg vi har en ganske klar beredskapsplan hvis det skulle dukke opp flere troll.

Ellers hadde vi mange kontakter mellom kl 12 og 13, men i ett-tida ble det frisk nordavind og da var det helt slutt. Det var akkurat som om noen slo av en bryter. På de neste 4 timene var vi ikke borti noe som helst. Pussige greier.

Legger ved det eneste beviset vi har på seansen - bilde av kampen med storkveita:

Geirmedstorkveite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lesning fra dere :-)

Synd de store ikke ville bli med opp!

Er blodfersk i faget og suger derfor til meg enhver info fra dere som har "knekt koden".

Når dere nevner nordavind og månefaser er det fristende å trekke paralleller til siste turen jeg og Espen var på.

Både ekkoloddet og dryge oppstramminger avslørte kveita. Hadde et tilfelle der loddet tydelig viste at fisk steg opp fra bunnen og fulgte redskapen.

Jeg foretok en kjapp, kort oppsveiving som resulterte i et forsiktig, men tungt "take".

Ellers kom stort sett nappene i det jiggene ble løftet opp fra bunnen. Ingen fulgte på og tok på nytt.

Espen berget en liten lapp på knappe 4 kilo på turen. Kveita virket direkte småspist!

Min erfaring (ikke noe å skrive hjem om...) er at fisket er best på solfylte dager (gjerne litt skiftende), et par timer før og frem til strømskifte, både på "failla" og floa.

"Riktig" drift virker også å være en nevneverdig faktor...

Mulig jeg er helt på bærtur, men det er viktig å ha trua.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lesning fra dere :-)

Synd de store ikke ville bli med opp!

Er blodfersk i faget og suger derfor til meg enhver info fra dere som har "knekt koden".

Når dere nevner nordavind og månefaser er det fristende å trekke paralleller til siste turen jeg og Espen var på.

Både ekkoloddet og dryge oppstramminger avslørte kveita. Hadde et tilfelle der loddet tydelig viste at fisk steg opp fra bunnen og fulgte redskapen.

Jeg foretok en kjapp, kort oppsveiving som resulterte i et forsiktig, men tungt "take".

Ellers kom stort sett nappene i det jiggene ble løftet opp fra bunnen. Ingen fulgte på og tok på nytt.

Espen berget en liten lapp på knappe 4 kilo på turen. Kveita virket direkte småspist!

Min erfaring (ikke noe å skrive hjem om...) er at fisket er best på solfylte dager (gjerne litt skiftende), et par timer før og frem til strømskifte, både på "failla" og floa.

"Riktig" drift virker også å være en nevneverdig faktor...

Mulig jeg er helt på bærtur, men det er viktig å ha trua.... :-)

De erfaringene du nevner stemmer 100% med mine erfaringer (Men sol ingen forutsetning). Og som Øyvind (Obbien) også nevner i en annen tråd har kveita vært svært forsiktig og finspist de siste dagene. Så et eksempel på det i går. Var en liten tur på havet for å revansjere tapet fra søndag. Jeg fisket med 385 Stormjig og kompisen - Roy-Tore fisket med et rødt Hakumajighode og en svart/perlemorshad på 30cm. på 8-10 meter dyp kom det ei kveite på 20 pluss til båten. Den ignorerte Stormjigen (dette har jeg sett før, ho velger konsekvent det største agnet) og svømte mot Roy-Tore sin jig. Han fisket jigen et par meter over bunn og kveita lå og sirklet under jigen i flere minutter. Til slutt reiste fisken seg opp så den sto loddrett opp i vannet - kjempetøft å se på :blush: - å så angrep den. Så ut som forsiden på filmen Haisommer. Fisken dunket til jigen en gang liksom for å undersøke lureriet og så forsvant den. Vi så den ikke mer. Roy-Tore kjente et kraftig dunk i stanga og dett var dett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt reiste fisken seg opp så den sto loddrett opp i vannet - kjempetøft å se på :blush: - å så angrep den.

Må ha vært litt av en opplevelse. Man hører ikke så ofte om kikkefiske etter kveite :)

Man skal vel ikke tillegg disse dyrene for stor intelligens, men det er nok udiskutabelt at de har ganske velutiviklede instinkter. I dette tilfellet må kveita ha vært i tvil, siden den måtte på nært hold for å kunne ta en avgjørelse? Den oppreiste stillingen var vel for å ha minst mulig profil mot 'byttefisken'. Bare spekulasjoner, selvfølgelig, men utrolig kult at dere deler disse observasjonene.

Har dere noen gang hatt muligheten til å se hvordan kveita reagerer på agnsei kontra jigg, når den blir presentert for begge deler?

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessante erfaringer!

Man må altså være åpen for alternative metoder, ja. Har kun 'test-fisket' litt, men 3 korte økter i Steigen resulterte i

- 0 kveite på aktivt fiske med stor shad jigg (fikk dog andre artige fisker :)

- umiddelbart kontakt når jeg gikk over til flyvende øye rigget med agnsei, fisket relativt rolig rett over bunn (30-40m dyp). Resulterte i 2 krokete kveiter, og en mistet.

Ikke noe stort statistisk grunnlag akkurat, men en nyttig læreprosess for min del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med den danske guiden Jacob Lindemann i sommer. Han fisket mest med hel sei og han fikk desidert mest fisk i NSA sine båter. Han brukte banansøkke med ca en meter fortom og så 2 eller 3 Ownerdregger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med den danske guiden Jacob Lindemann i sommer. Han fisket mest med hel sei og han fikk desidert mest fisk i NSA sine båter. Han brukte banansøkke med ca en meter fortom og så 2 eller 3 Ownerdregger.

Godt at du nevnte banansøkka!

Cb tipset meg om det i fjor... Hadde glemt det helt :-S

Ligger mere eller mindre strak med feber hjemme.

Tror jeg må rigge til noen kulejigger mellom hetetoktene. Her skal ingenting være uprøvd :-)

Utrolig inspirerende å lese om deres erfaringer og kreative påfunn.

Hadde vært utrolig morsomt å få oppleve spotfiske etter voksen kveite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med den danske guiden Jacob Lindemann i sommer. Han fisket mest med hel sei og han fikk desidert mest fisk i NSA sine båter. Han brukte banansøkke med ca en meter fortom og så 2 eller 3 Ownerdregger.

Var vel denne teknikken Søren Beck tok sin 200+ kveite på såvidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.