Gå til innhold
Fiskersiden

Nå begynner jeg å bli mektig lei!!


tunhovdfiskeren
 Share

Recommended Posts

Jeg er så heldig at jeg bor bare noen lange steinkast i fra Hillestadvannet som jeg syntes er ett meget spennende Gjeddevann , som også har gitt mye flott fisk. I åresvis har jeg fisket side om side , med russere og polakker uten andre problemer enn den kjente forsøplingen disse gjerne bedriver , inntil nå!

I løpet av 3 uker har båten min blitt stjålet 3 (tre) ganger!! Alltid har båten vært låst fast i kjetting , så dette er i mine øyne frekke kjeltringer som ikke har noe respekt for annen manns eiendom. Senest i går var jeg nedom for å se etter jolla , borte var den....og rett ved sto en polsk regga folkevogn!

Hva skjer? I alle år jeg kan huske har østeuropere fisket i disse vannene uten at jeg har sett antydning til stjeling eller hærverk....men nå ser det nesten ut til at det går sport i det!!

Båten har alle ganger dukket opp igjen , noen hundre meter i fra utgangspunktet , men alltid litt mer ødelagt osv...........Nei dessverre , akkurat nå ønsker jeg Vladimir og hans venner hodestups ut av dette landet , og gjerne litt lenger.....og forresten så har litt forsøpling , gått over til tilgrising som ser helt for jævli ut......!

Verden går snart helt av hengslene!

Endret av tunhovdfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe av det samme problemet på hytta før. Løsningen for vår del ble å bygge båthus inspirert av Fort Knox. Kjedelig at man ikke skal kunne ha ting i fred, men sånn er det bare. :)

Hver gang jeg drar fra hytta må jeg ta en ekstra sjekkerunde og kontrollere at alt som kan stjeles er låst inn, uansett hva man skulle glemme utendørs så er det borte neste gang man kommer. Solid kjetting, herdet stål og bomm(er) har blitt en trist men nødvendig del av "ferieparadiset" for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter at det er bare starten. Når arbeidløse gjenger av frustrerte og fulle "ungdommer" fra øst begynner å prøve seg kommer dette til å skape betydelig farligere situasjoner en ting som blir tatt eller stjølet.

Når de prøver å ta andres eiendommer en ting , går det verre. Ikke hyggelig å få telefon om at sønnen din er blitt banket opp bevistløs av 6 østeuropeere, sånn uten videre.

Feige. Heldigvis er de fleste ordentlig mennesker ,men når slik skjer bluser det opp primitive instinkter hos de fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naturligvis kjipt å oppleve dette, og jeg skjønner du er frustrert og forbanna. Og KANSKJE du har rett mhp hvem som har gjort det. Men uten bevis er det ikke særlig bra å stigmatisere en hel gruppe ved å gi dem skylda for noe de kanskje ikke har gjort. Og dessuten er det individene som har gjort det som er synderne, ikke hele gruppen.

Men en ting tror jeg er rimelig godt dokumentert, og det er at det generelt sett er en helt annen kultur i forhold til å kaste søppel i naturen i Øst-Europa enn det er i Norge, og det burde man jo ta tak i på politisk nivå. For det kan ikke fortsette på denne måten der bredden av norske innsjøer grises til med tomflasker, hermetikkbokser og annet søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg henta båten! Jeg gidder rett og slett ikke å ha den der mer. Jeg trenger forsåvidt ikke så mange fler bevis på at dette er folk i fra Polen som gjør dette , de gangene jeg har trodd båten var fjernet fra stedet har det alltid stått polsk regga biler 20 meter unna , og ikke en kjeft å se. Men det er forsåvidt ikke poenget , kjeltringer/griser har vi i alle nasjoner. Men brydderiet skal de har for da , skru ut øyet 2 ganger , og faktisk også klippe kjetting 1 gang.....Nei nå pusser jeg den opp og kjører den langt til skogs og fisker ørret i stedet . og der er det bom....låst........hehe....

Til flua så vil jeg si at ved østsiden og ved øya er som regel de sikreste plassene , ble forøvrig tatt 2 Gjedder på over 6 fra land på dupp og mort her i pinsen der jeg hadde båten (vestsiden) så det er egentlig bare å prøve seg frem , man kan få den overalt.

Selv syntes jeg meite fiske etter Gjedde er mest interessant , men den tar jo det meste. Atom sluken er min favoritt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til flua så vil jeg si at ved østsiden og ved øya er som regel de sikreste plassene , ble forøvrig tatt 2 Gjedder på over 6 fra land på dupp og mort her i pinsen der jeg hadde båten (vestsiden) så det er egentlig bare å prøve seg frem , man kan få den overalt.

Selv syntes jeg meite fiske etter Gjedde er mest interessant , men den tar jo det meste. Atom sluken er min favoritt....

tusen takk for svar. må opp og prove en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at hevntrangen kan være noe nært et primærbehov når noen forsyner seg av ens eiendom, men samtidig gjør man seg selv da like dårlig som vedkommende som i første instans utførte udåden.

Ergo har man et rettsvesen som skal ta seg av hevnen for oss.

Bare et lite innspill på det å "ta bilen"... "sitte klar med hagle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at hevntrangen kan være noe nært et primærbehov når noen forsyner seg av ens eiendom, men samtidig gjør man seg selv da like dårlig som vedkommende som i første instans utførte udåden.

Ergo har man et rettsvesen som skal ta seg av hevnen for oss.

Bare et lite innspill på det å "ta bilen"... "sitte klar med hagle"

He he linje 3 var bra tror(veit) ikke de har spes resurser til sånne små ting . De får så mye og gjøre om dagen så de kommer.Men det blir omtrent som NSB det går altids ett tog men (når)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet.. men det å ta saken i egne hender gjør at en kan selv havne i søkelyset for ulovligheter. Brudd på våpenloven blir nok sett på med strengere øyne enn tyvlåning og noe "lett" ødeleggelser av slite gjenstander på båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva med og sette opp en advarsel . regner med det er folk på FS som kan polsk og kan hjelpe med ett lite skilt . hva med og serie koble 24 volts baterier og kjøre det på kjettingen la kjettingen ligge på bakke og pass på og bløte omr litt .og ligger det en og fråder på bakken veit du grunnen det er ikke rabies :) teininger på en stungun kan sikkert ordnes og :) lader den i 220v

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva med og sette opp en advarsel . regner med det er folk på FS som kan polsk og kan hjelpe med ett lite skilt . hva med og serie koble 24 volts baterier og kjøre det på kjettingen la kjettingen ligge på bakke og pass på og bløte omr litt .og ligger det en og fråder på bakken veit du grunnen det er ikke rabies :)

Spesielt kjekt hvis det er et uskyldig nysgjerrig barn som bare har løftet på kjettingen...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva med og sette opp en advarsel . regner med det er folk på FS som kan polsk og kan hjelpe med ett lite skilt .

Akkurat det vurderte jeg siden jeg har en kamerat som igjen har en polsk mor , for rottegift , haglar , strømførende kjettinger osv blir neppe aktuelt selvom jeg var ganske varm på øra siste gangen :lol:

Det som er for jævli er at det er vel en annen stakkars båteier det går utover når de ser at min er vekk. Nei slike frekkheter bør få konsekvenser , men dessverre så kan man vel ikke regne med topp prioritet fra kammerset for tyvlåning av ei lita jolle , så de får vel lov til å holde på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg dessverre fått det bekreftet. Polakker og Litauere lager mye ugang i vassdregene som jeg har nevnt. Madammen var i går en tur på Haugestadvann hvor veien egentlig er "privat" men hvor det ikke har vært noe problem å reise til for fiskere og badere osv. men i går kom det en fyr som først ville jage henne , men han skjønte fort at hun ikke var noe bråkemaker hehe....og fortalte da om gjentatte hytteinnbrydd , herværk på båter og hytter osv , som var utført av folk fra ovennevnte land! Dette er triste greier , at noen faktisk klarer å ødelegge så mye for andre. Veistyret ville nå jage bort alle som ikke var tilknyttet noen av eiendommene. Dette er bare sørgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes østeuropeere generelt er veldig flinke til å både rydde etter seg og oppføre seg sportslig.

Da må de isåfall ha lært seg litt den perioden de har vært her. :)

De ALLER fleste stedene i hjemlandet ser helt forjævlig ut mtp søppel......

Er såpass mye over Østersjøen, så jeg har sett både det aller meste.

Litt av bakgrunnen til dette, kan være drikkevanene. Fisking + alkohol hører sammen for veldig mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett deg opp i skogen du.. ta med speilrefleksen... vent og knips når dem kommer og tar båten din.. send dette inn til politi og utlendingen styrrelsen... for det er faktisk slik at utlendinger som begår grovt kriminalitet eller gjentagende forsømmelser, står over for utvisning..

jeg er dansk- går jeg ned og banker en tilfeldig "dude" så kan jeg med 99prosent sikkerhet regne med en billet til dk... og det selvom jeg har vert bosatt i 5 år :) valget er ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.