Gå til innhold
Fiskersiden

Cracklight og glowbeads


Corre
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...

Lurer på hvilke arter som lar seg lokke av kunstig lys, hvilke det ikke spiller noen rolle med og hvilke som eventuelt blir skremt av dette.

Hva slags erfaringer har folket?

De fleste bunnfiskene har dårlig syn. Man regner at alle fiskene er kortsynte grunn lysfysikken i vannet. Når man legger til at lysstyrken blir dempet meget fort med dybden, en sterkt lysglimt blir tiltrekkende og vekker oppmerksomhet av de fleste dyr der nede. Noen arter som holder seg på større dyp mater på dypvannsfisker som har egne lysdannede organer og blir derfor spesielt oppmerksome på sterke lyseffekter. Synes at det er skikkelig morsomt å fiske slik, alle falske napp medregnet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cracklight funker som attraktor, det er det ingen tvil om.

Har opplevd at kun jeg har fått fisk etter fisk når vi har vært opp till 4 stk på kaier å kun jeg har brukt Cracklight.

Kan ikke svare på om noen fisk styrer unna, men inbiller meg at 1 gjør det.

Da tenker jeg kun i kystmeitesammenheng.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cracklight seems to increase the amount of hyse and hvitting caught, based on side by side comparison whilst out fishing locally. I have a lot of faith in glow beads when targeting certain species as well but no real proof. It's not entirely dumb to believe that fish that hunt shellfish and small fish that naturally luminesce will be triggered by a suitably sized glowbead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød farge blir dempet raskest i vannet, etter ca 10 meter blir den sett som grått. Deretter kommer gult og grønt, mens blått kommer seg dypest. Noen få fisker som karpe og makrell kan se UV lys, som kommer noenlunde mellom grønt og blått i vannet. Generelt regel er at fiskene som lever dypere ser fære farger, og disse fargene som de ser er mot grønt/blått del av spekter. Det gjelder ikke alle og er utviklet etter fiskens levestil. Øyets størrelse følger med på dette til et bestemt dybde ( blir større og større ) mens etter den dybden øyestørrelse avtar. Det viser seg også i type opsin reseptor molekyler som fisker har. Vi mennesker har jo en type for hver farge og en for svart –hvit.

Når vannet blir bølgete og i høstvær uten sol fisken føler seg tryggere på grunt vann (mindre hvit lys) og her har fisk som ser UV overtak, grunnet at UV lys fra solen blir ikke dempet like mye som vanlig lys, og de UV-fiskene ser mye bedre en vanligvis.

Generelt fisk har mye flere reseptorer å se svart-hvitt enn oss. Haiene og skater ser ikke farger i det hele, men de har ekstremt nattsyn med spesielt membrane ( lyser skummelt i natta) som forsterker det lite av lys som er i dypt vann da. Derfor av vanlige farger ( ikke fluorescente ) er faktisk svart og deretter rødt som er best synlige for haier om nettene. Dette grunn at disse er ikke farger, men reflekterer legemets form veldig godt. Tips – ikke ta bilde av hai med blitz tenk om den blir forvirret.

Når det gjelder skarphet, fisken ser ( igjen generelt) de lavfrekvente bølger best og dens bilde blir veldig uskarp. Fisk må komme seg temmelig nær til å kunne se hva objekt egentlig er. Også fungerer ikke høyre og venstre øye alltid likt, de kan ha eget spesifisert funksjon, slik at det ene går etter bevegelse eller lys , mens den andre brukes for å gjenkjenne objektet. Fiskenes øye er for det meste alarm som sier her er det noe uvanlig i vannet , mens ved tilnærming form, bevegelsemønster, lukt og smak avgjør om den skal bite eller ikke.

Hva med selvlysende da? Jo samme , den gjør den fisk nysgjerrig eller oppmerksom, mens hvordan vi tilbyr mat og hva vi tilbyr avgjør om den henger på. Her også UV spiller sitt rolle med å forsterke effekt for dem som ser den.

Det som er også viktig er hvilken art og i hvilken dag/årstid ser attraktor i hvilken farge. For eksempel hvis i bestemt gytetid en hanfisk lyser rødaktig, det er ingen sjans at en annen han blir tiltrukket..

Ingen mening å holde forelesning her men tema er meget komplisert også fantastisk spennende. En burde begynne med hvilken farge hva art egentlig ser og hva den gjør i bestemt årstid. Men grønn/blå attraktor er synlig lengst:)

Sorry , norsken er ikke morsmål heller.

Endret av Julian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et fascinerende emne.

Jeg går utfra prinsippet om at fisken lokkes nærmere med ting som pirrer nysgjerrigheten, og da spiller det sannsynligvis liten rolle hvilken farge det er, men at det er noe den ser/oppfatter. Og når den er nært nok kan den ikke motstå fristelsen til en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et fascinerende emne.

Jeg går utfra prinsippet om at fisken lokkes nærmere med ting som pirrer nysgjerrigheten, og da spiller det sannsynligvis liten rolle hvilken farge det er, men at det er noe den ser/oppfatter. Og når den er nært nok kan den ikke motstå fristelsen til en godbit.

Hehe lurer på om "The Law of Attraction " fra denne berømte "The Secret " filmen gjelder for fisket. Hvis tu tenker sterkt nok på at fisken skal bite så gjør universum at den biter. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shhh!... Stop giving away my secret methods flua!

shhh!... Stop giving away my secret methods flua!

shhh!... Stop giving away my secret methods flua!

oops, i meant stop giving my secrets away julian! Flua of course hasn't figured it out :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shhh!... Stop giving away my secret methods flua!

shhh!... Stop giving away my secret methods flua!

shhh!... Stop giving away my secret methods flua!

oops, i meant stop giving my secrets away julian! Flua of course hasn't figured it out :D

Maybe we should move on more advanced methods as take ESP medum on fishing, bites taken from crop circles or apply some kind of Roswell weather baloon for fishing hehe

Ja, jeg stussa litt på den

Stupid fish Flanders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Cracklights lyser ikke i det hele tatt når det er kaldt. Så det er bortkasta penger nå om vinteren. Om høsten er det sikkert fint.

Noen dauer i møtet med kaldt vann, det er sant.

Men det finnes de som tåler kaldt vann å som faktisk lader seg opp igjen etter 7 uker om du putter de i munn så de blir varmet opp :o

Har bilder å vitner på dette.

Du/Dere må finne de rette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Utdyp?

Jeg snakker om de små, tynne på en 4-5 cm. Virker som væskene som skal blande seg for at det skal bli lys, blir så seigtflytende at de ikke blander seg når det er under 0 grader.

Hvertfall de jeg har prøvd, som jeg har kjøpt hos en velrenomert fiskeutstyrsbutikk....og ja, jeg knekker dem :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.