Gå til innhold
Fiskersiden

Alternativ Krok Til Møresilda?


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Etter dorging med Møresilda 40g synes jeg treblekroken er alt for dårlig. For det første synes jeg den er for stor, for det andre for sløv, og for det tredje for fort rustet. Hva er mitt beste alternativ? Kroker virker som en egen vitenskap få butikkansatte har greie på. Jeg vil ha en krok som ikke ruster under noen omstendigheter, og kroker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du plages med at krokene ruster kan det være en ide å plukke dem av slukene. Jeg har ikke kroker på en eneste av slukene i slukboksen. Allt av kroker er i en separat boks, og jeg setter på etter behov.

Bytter jeg sluk, så følger kroken med til den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du plages med at krokene ruster kan det være en ide å plukke dem av slukene. Jeg har ikke kroker på en eneste av slukene i slukboksen. Allt av kroker er i en separat boks, og jeg setter på etter behov.

Bytter jeg sluk, så følger kroken med til den nye.

Det blir kanskje litt upraktisk ved hurtig bytte.

Hva med denne? Blir den for tykk i godset?

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=442&category_id=28&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg selvsagt, men jeg synes ikke det skal være nødvendig. Jeg er leter etter den beste kroken på markedet.

Owner er de beste krokene på markedet, dessuten er det laaaaangt bedre for fisken om du ryker av at du har kroker som ruster. Noe mange ikke har skjønt er at kroker er forbruksvare, og kroker byttes ofte. Som BAN skriver er vel kanskje det enkleste og mest effektive. Da har du oversikt over krokens tilstand hele tiden, samtidig som du kan justere størrelse og type. Videre, små kroker fra gode produsenter er ikke svake eller pinglete. Det skal mye til å rette en krok, prøv selv. Mange tror kroken rettes lett siden man feks sitter i bunnen og kroken retter seg, men prøv forskjellen på å rette en krok som sitter fast i ett objekt med spissen og en som sitter fast med buen. To vidt forskjellige ting! Kroken skal kroke, buen i kroken sørger for holdet. Behandler man utstyret som dritt, får man dritt :) Det finnes ingentign i verden som er vedlikeholdsfritt selvom produsenter elsker å tro at de har laget det.

Og til slutt ville jeg anbefalt deg å få fra treble til dobbel av flere grunner. Kroker bedre, lettere å få løs fra fisken, mindre skade, låser sjelden kjeften til fisken som treble gjør (kroket oppe og nede i munn)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovner ST36BC i størrelser mindre enn 2 er temmelig myke. Vil anbefale ST41BC eller ST41TN som er fortinnet til bruk på Møresilda ved dorging etter laks.

Wiren som brukes i kroker kommer i tykkelser fra 1x til 6x (finnes sikkert kraftigere til ekstrembruk). Små kroker med tynn wire (også fra kvalitetsprodusenter) egner seg ikke til stor fisk selv om momentet blir mye mindre. En må velge en krok som egner seg til det fisket en bedriver. En 1x krok er det vi kan kalle en standard ørretkrok, Mustad 3551 er den mest kjente 1x kroken, Owner ST36BC er også en 1x krok, denne har tøffere herding enn 3551 og er derfor noe stivere. 2x kroken Mustad 3567B som tidligere var standardkroken på de fleste norske laksesluker har desverre gått ut av produkson, Owner ST41BC er også en 2x krok, denne er noe stivere enn 3567B, og er et godt valg til det tyngre ferskvannsfiske i Norge. Hvis en velger så stiv krok at en ikke klarer å rette den før en får snørebrudd vil en slite mye mer sluk.

I dag er Møresilda utstyr med en helt grei sort VMC krok som standard.

Mustad, Owner, Gamakatsu, VMC og Eagle Claw har alle gode kroker. Forskjellen er at at noen av de japanske produsentene (som Owner) bare har kroker i premiumsegmentet og derfor har fått et rykte for å være bedre enn de andre, men leter en i sortimentet finner en superkroker også fra de europeiske og amerikanske leverandørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og fyldige svar. Er det norske nettbutikker som selger Owner?

Hvilken størrelse vil være passende? Som sagt fant jeg den som står på (usikker på hvor stor den er) litt for stor og ekskluderende. Synd man ikke kan kjøpe assorterte størrelser.

Endret av Kveldulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt ville jeg anbefalt deg å få fra treble til dobbel av flere grunner. Kroker bedre, lettere å få løs fra fisken, mindre skade, låser sjelden kjeften til fisken som treble gjør (kroket oppe og nede i munn)....

Enig med deg Remy- Treble er bare vanesak fra produsentenes side. Min anbefaling er uten tvil : Åpen dobbelkrok ( owner) sikret med splittring- skarpe, bedre balanse for sluken og ikke minst lett å bytte. Se bilde:

IMG_2381.JPGCoast%20Jerk%2010%20gr.montert-%20web-.JPGPå en skjesluk er ikke det noe i veien for å bruke : splittring-svivel -sikringsring- tre på krok-skiv på ring

En grei måte å oppbevare løse sluker er å bruke slike bokser man bruker til patroner :

IMG_2376.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet Martin, er at jeg syns akkurat den typen krok er for sløve. Mulig jeg har feil, men det er nå min oppfatning.

Om det gjelder de som fulgte med Coastern er de fra Mustad og ja ... de er sløve, som det meste fra samme firma.

De fra Owner er suverene!

Setter man dobbelkroken oppover sparer man seg antakelig en del graps?

Hvordan finner du ut hvor oppover er i en skjesluk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gjelder de som fulgte med Coastern er de fra Mustad og ja ... de er sløve, som det meste fra samme firma.

De fra Owner er suverene!

Hvordan finner du ut hvor oppover er i en skjesluk ?

Tenker på owner sine, har brukt de før på woblere! De som fulgte med coasteren dine var patetiske ja :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på owner sine, har brukt de før på woblere! De som fulgte med coasteren dine var patetiske ja biggrin.gif

Har du fått B-vare fra Owner Remy ? Når det gjelder kroker har jeg tatt den avgjørelse av å levere fremtidige produkter uten kroker slik at brukeren velger selv. Det er ille at gode produkter blir ødelagt av dårlige kroker....

Hos meg er de fleste av japansk kvalitet eller VMC valgt ut til formålet. Har aldri skjønt hvorfor fiskere bruker så mye penger på alt som er over vannet og så lite på det som skal holde fisken frem til håven , nemlig kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått B-vare fra Owner Remy ? Når det gjelder kroker har jeg tatt den avgjørelse av å levere fremtidige produkter uten kroker slik at brukeren velger selv. Det er ille at gode produkter blir ødelagt av dårlige kroker....

Hos meg er de fleste av japansk kvalitet eller VMC valgt ut til formålet. Har aldri skjønt hvorfor fiskere bruker så mye penger på alt som er over vannet og så lite på det som skal holde fisken frem til håven , nemlig kroken.

Før du bestemmer deg brude du se på gamakatsu sine saltvannskroker. De er ekstremt gode og på full fart inn i flere spesialsjapper i Norge. Kroken du vil titte på er DO21 og du finner den på http://www.gamakatsu.nl/html/default-camou.htm

treble-double-groot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gjelder de som fulgte med Coastern er de fra Mustad og ja ... de er sløve, som det meste fra samme firma.

De fra Owner er suverene!

Hvordan finner du ut hvor oppover er i en skjesluk ?

Oppover er selvsagt slik at begge krokene vender mot vannoverflaten (i motsetning til slik du har dem på bildene over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppover på en jig eller vobbler er selvsagt. På en sluk som snurrer rundt de fleste veier er det vrient å bestemme hva som er opp og ned. Det holder å se hva som skjer når man sveiver inn en sluk. I visse hastigheter slenger de fra side til side, men litt fortere eller litt saktere blir det fort et annet bevegelsesmønster, og da har man null kontroll på hva som er opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.