Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

huff kor dette frister, disse fikk jo ikke ligge i fred på julebordan :P

biltema hadde noen billige teiner http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=323&iItemId=98448

Disse fisker faktisk bra, men varer sannsynligvis ikke lengre enn en sessong, om de i det heletatt gjør det:P men får du en hummer på di, så er de jo nedbetalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummeren skal drives i høst ja :wacko: jeg og broderen har handlet 1 stk teinehaler og 20 stk havteiner. Så i år skal det fiskes til julemiddag og vel så det!

Endret av Tor Hopmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummeren skal drives i høst ja :) jeg og broderen har handlet 1 stk teinehaler og 20 stk havteiner. Så i år skal det fiskes til julemiddag og vel så det!

Minner om at regelverket blir strengere og strengere.

Regner da med at de 20 teinene skal røktes av 2 båter og 2 personer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at regelverket blir strengere og strengere.

Regner da med at de 20 teinene skal røktes av 2 båter og 2 personer :)

Båten skal registreres i fiskeriregisteret, da har man vel lov til å ha opptil 40 teiner? Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Er ikke hummeren utryddningstruet, og så skal man fiske med en haug av teiner. Rimer ikke for meg på en "sportsfisker side". Det er nok av folk her som er bekymret for laksen, men hummer er tydligvis ikke like spennende. Men skjønner forsåvidt at noen gjør det så lenge det er lov, men 20 teiner og mer. Hva er vitsen. Er ikke dette for å få en middag eller to. Det virker jo som en skal på yrkesfiske etter hummer....... For meg ett lite tankekors i alle diskusjonene i forumet på annet. Eks "hvor mange arter skal DN utrydde". En kan jo trekke den lenger en til DN kan det se ut som.

Men smak og behag. Det gir meg litt emmen smak i munn i hvertfall. Selv om jeg er helt enig i at hummer er fantastisk mat.... Så lenge det varer... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Er ikke hummeren utryddningstruet, og så skal man fiske med en haug av teiner. Rimer ikke for meg på en "sportsfisker side". Det er nok av folk her som er bekymret for laksen, men hummer er tydligvis ikke like spennende. Men skjønner forsåvidt at noen gjør det så lenge det er lov, men 20 teiner og mer. Hva er vitsen. Er ikke dette for å få en middag eller to. Det virker jo som en skal på yrkesfiske etter hummer....... For meg ett lite tankekors i alle diskusjonene i forumet på annet. Eks "hvor mange arter skal DN utrydde". En kan jo trekke den lenger en til DN kan det se ut som.

Men smak og behag. Det gir meg litt emmen smak i munn i hvertfall. Selv om jeg er helt enig i at hummer er fantastisk mat.... Så lenge det varer... :o

Mye svartpæng i hummer tipper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye svartpæng i hummer tipper jeg

Ikke bare der Vilhelm. Det viser seg at det er mye svarte penger i det meste relatert til yrkesfangst eller "hobbyyrkersfiskere" registret i fiskermanntallet. Utrolig at en av de få yrkesgrupper som høster uten såing ikke tar bedre vare på resursene....eller at utrolig mange i denne gruppen gir så mye blaffen i reglene som settes nettop for å forvalte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett dette hummerfisket er forkastelig.

Burde vært gjort det samme her som med innenlandskrepsen, en liten periode og at man har minstemål, baglimit og fiskeavgift.

Mitt inntrykk er at bestandene er relativt sårbare, selvom folk sier det er "mye" hummer, hva med å la bestandene ta seg opp igjen etter mange års overfiske? Blir litt som mange sier med laksen, men der har det jo skjedd noe de siste årene.

Hummer er kanskje ikke like viktig annet enn for de som vil fylle 200 teiner og selge det i nabolaget for å få råd til juleaquavit eller for dykkere som vil fylle keepnettet sitt.

Møtte en fisker i Drøbak ifjor vinter som drev og satt "super spesiale kjempestore hummerteiner som koster minst 5000kr stk" og gav fullstendig ***** i fredningstider og tok liv av all hummer han fikk gjennom hele året, også hummer med rogn. "-Bare en bonus det..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett dette hummerfisket er forkastelig.

Burde vært gjort det samme her som med innenlandskrepsen, en liten periode og at man har minstemål, baglimit og fiskeavgift.

Mitt inntrykk er at bestandene er relativt sårbare, selvom folk sier det er "mye" hummer, hva med å la bestandene ta seg opp igjen etter mange års overfiske? Blir litt som mange sier med laksen, men der har det jo skjedd noe de siste årene.

Hummer er kanskje ikke like viktig annet enn for de som vil fylle 200 teiner og selge det i nabolaget for å få råd til juleaquavit eller for dykkere som vil fylle keepnettet sitt.

Møtte en fisker i Drøbak ifjor vinter som drev og satt "super spesiale kjempestore hummerteiner som koster minst 5000kr stk" og gav fullstendig ***** i fredningstider og tok liv av all hummer han fikk gjennom hele året, også hummer med rogn. "-Bare en bonus det..."

Nå tipper jeg faktisk at dykkere respekterer fredningen mer enn teinefiskere ettersom det er totalforbud og ta hummer under dykking. Selv har jeg inntrykk av at mange teinefiskere respektere fredningen, men jeg vet av erfaring at det selges utrolig mye hummer "på bakrommet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si noe om hvordan hummerbestanden er lengre sør i landet, men i området her vil jeg si at i de senere år har bestanden vokst, iallefall om man skal se på antall som er fisket. Mye av bestandstallene vil jeg tro er langt under det reèle tallet siden man basserer det på innmeldinger, i og med at de aller fleste fisker til eget forbruk og selger litt svart vil jeg tro at det er en høy prosentandel som ikke kommer inn under statestikken. Hadde myndighetene sendt ut innmeldingsskjema til lokale fiskerlag, slik at folk som fisker hummer kan melde inn, vil jeg tro at tallene hadde vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de som gir fa.. og driter i reglene så er vel alt fiske forkastelig om det er snakk om hummer, laks, karpe, garnfiske e.l.

Så lenge det er lov så må det vel være greit å få en hummer middag på bordet i løpet av en sesong. :closedeyes:

:) En middag eller to ja, men 20-40 teiner mm. Da snakker vi vel ikke om EN middag. Sett bort fra om du setter de ett døgn.!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt fiske her også, er nettopp ferdig med å bygge om teinene med korrekt antall fluktåpninger.(gjelder jo for krabbeteiner også fra 01.10, og yrkesfiskere fra 1.1.2010)

Har vært i kontakt med dep. angående merking ,fluktåpninger og antall teiner.

Slik det tolkes i svaret jeg mottok:

"det er unødvendig med fluktåpning i inngangskammeret under forutsetning av at det er plassert to stk fluktåpninger i fangstkammeret (en på hver side helt nede ved redskapsbunnen) på en slik måte at hummeren lett kan ta seg ut av teinen. Tilbakemeldingene vi har mottatt tilsier at hummeren tar seg lett ut gjennom fluktåpningene i fangstkammeret, når det er god og fripassasje fra inngangskammeret til fangstkammeret. Merk fra 1. oktober skal det være to fluktåpninger i fangstlkammre også i krabbeteiner."

Videre så er det for "Ikke yrkesfiskere/manntallsførte fiskere ", dvs fritidsfiskere, lov med inntil 20 teiner, maksimum 10 av dem hummerteiner. Registrerte yrkesfiskere/manntallsførte fiskere har inntil 100 hummerteiner, og tilnærmet lik ubegrenset med krabbeteiner i tillegg.

(Fra 1. januar 2010 vil yrkesfiskere og fritidsfiskere ha samme krav til fluktåpninger i både hummerteiner (60 mm for å slippe ut hummer under minstemålet på 25 cm) og krabbeteiner (80mm for å slippe ut all hummer, hummer over ca. en kilo kommer ikke gjennom fluktåpningen på 80 mm). Unntaket er imidlertid på strekningen svenskegrensen til og med Rogaland, der yrkesfiskere som fisker krabbe for omsetning med merkeregistrert fartøy kan benytte 70mm fluktåpninger i krabbeteinene. 70mm fluktåpninger er tilpasset minstemålet til krabbe på denne kyststrekningen som er 11 cm. 70mm gir ett dårligere vern enn 80 mm, men gir et langt bedre vern enn ingen fluktåpninger.

Så lenge som det for fritidsfiskere skal merkes med fullt navn og adresse, og ikke evt båtnummer/navn , så gjelder begrensningen på maksimum 20 teiner,derav inntil 10 hummerteiner, den persjonen som navnet tilhører.

Dette betyr da at to kamerater kan bruke samme båt med redskap merket med hvert sitt navn , men IKKE dra opp teinene på samme tur, eller slik at de forskjellige merkingene er i båten samtidig.

Dette betyr da at to av oss, med hver våre teiner, ikke kan gå ut en dag, og først dra opp mine, sette dem ut igjen, og deretter dra opp dine.

Man skal på land og levere fangst og evt merket utstyr, før man kan dra opp redskapene til neste persjon.

Egentlig ikke så innviklet, merkingen på utstyret og begrensningen til oss fritidsfiskere følger persjonen, uansett hvilken båt vi bruker.

Slik det er nå med kontroller, så må man jo nesten ha med seg legitimasjon ut på fisketurene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.