Gå til innhold
Fiskersiden

Johan Og Kristers fiske-tråd (Fryktelig Bildetung tråd)


yosh
 Share

Recommended Posts

Ble jammen en tur i dag også gitt.

Men, kanskje man endelig har fått tatt hull på gjedde-boblen. fikk faktisk 3 stk i dag. :rolleyes:

2 stk på meite og en på pimpel. største på 3,8 kg, og faktsik ny ismeite-pers på meg. Har som sagt ikke lyktes i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke skjønner og det gjelder ikke bare dere men det er at folk kan handle fiskeutstyr for mange tusen både beten, sneller, stenger.

Men folk bruker lite eller ikke noe kroner avkrokings utstyr, koster da heller lite for en håv, veienett og avkrokingsmatte.

Som det også ble nevnt tidligere så trenger ikke dette være top notch men noe billig eller hjemmelaget holder lenge.

Hvis en verdsetter gjedda eller annen rovfisk så er håndteringen viktig for vidre fiske.

Heller ikke dumt å la gjedda hvile seg i håven før du tar den opp av vannet, da får den hentet seg litt bedre inn etter at du har kjørt fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke skjønner og det gjelder ikke bare dere men det er at folk kan handle fiskeutstyr for mange tusen både beten, sneller, stenger.

Men folk bruker lite eller ikke noe kroner avkrokings utstyr, koster da heller lite for en håv, veienett og avkrokingsmatte.

Som det også ble nevnt tidligere så trenger ikke dette være top notch men noe billig eller hjemmelaget holder lenge.

Hvis en verdsetter gjedda eller annen rovfisk så er håndteringen viktig for vidre fiske.

Heller ikke dumt å la gjedda hvile seg i håven før du tar den opp av vannet, da får den hentet seg litt bedre inn etter at du har kjørt fisken.

Vel, med mengden av utstyr har også dette kommet på plass i vinter. Kjeftåpner og tang har forsåvidt vært på plass hele tiden, men vi har også skaffet oss avkrokingsmatter (2 typer), nye og bedre tenger til formålet og dene ene avkrokingsmata skal nå modifiseres noe for å kunne brukes som veienett. Dere har bare ikke sett bilder av utstyret i bruk enda.

Når man ikke har praktisert C&R etter deres høye standard tidligere, og heller ikke har hatt noen kunnskap om det, så har man måttet ta det et steg om gangen, og hørt på deres råd og tips.

Noe er jeg enig i og noe er jeg uenig i, men allikevel, har jeg føyd meg for å kunne tilfredstille deres høye krav til håntering av fisk.

Når jeg nå skriver dette med en noe ironisk undertone, må jeg innrømme at noe av dere skriver har også gått inn på meg, derfor ønsker jeg nå å innrømme at jeg kan ha tatt noe feil tidligere.

Jeg forstår at dere har et inderlig ønske om å bevare fiskens vel og ve, og ikke mener å være frekke og spydige mot dem som ikke følger deres standard.

Utover sesongen vil det nok dukke opp bilder som dokumenterer vår håndtering av fisk, håper at det tilfredstiller deres krav.

:lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe bra at dere føyer dere, alle har vært der.

Alle har kakket gjedder, har selv vært der men etter jeg har vært med andre erfarne fiskere så lærer en mye.

En lærer så lenge en lever og hvis en tar til seg kunnskapen fra andre og egne erfaringer kommer en langt her i livet.

Det var ikke meningen om å være tross i forrige post men du skjønner nok hva jeg mener.

Keep up the good work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå som man endelig har funnet et snev av åpent vann, måtte jeg og Kravdal ut å teste lykken med jerkbaitstanga i går.

Ble bare en liten tur for å få tilfredstilt suger etter å fiske med stang igjen.

Resultatet ble at jeg dro opp ei lita snip og er knallfornøyd med å få testet den nye stanga. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe bra at dere føyer dere, alle har vært der.

Alle har kakket gjedder, har selv vært der men etter jeg har vært med andre erfarne fiskere så lærer en mye.

En lærer så lenge en lever og hvis en tar til seg kunnskapen fra andre og egne erfaringer kommer en langt her i livet.

Det var ikke meningen om å være tross i forrige post men du skjønner nok hva jeg mener.

Keep up the good work.

vise ord fra Buern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå som man endelig har funnet et snev av åpent vann, måtte jeg og Kravdal ut å teste lykken med jerkbaitstanga i går.

Ble bare en liten tur for å få tilfredstilt suger etter å fiske med stang igjen.

Resultatet ble at jeg dro opp ei lita snip og er knallfornøyd med å få testet den nye stanga. :rolleyes:

Den nye stanga? Nå er jeg spent! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye stanga? Nå er jeg spent! :fish:

Ja, jeg kom over ei DAM Effzett Jerk Spin stang i vinter på et konkurssalg. Den er vel egentlig for haspel-snelle, men den fungerer helt flott med Multirulle også.

http://www.seeberg.no/index.php/jerkbaitfiske?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=1707&category_id=674

Står feil vekt-område på nettsiden, det skal være 56-128 gr.

Kjennes ut til å være meget god ballanse i stanga. Eneste man savner er vel triggeren.

Men, når veil pris er 1999kr, og jeg ga 500 kr for den, så skal jeg fint leve med den.

Btw. Ble ny ismeite-pers på meg i går.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kom over ei DAM Effzett Jerk Spin stang i vinter på et konkurssalg. Den er vel egentlig for haspel-snelle, men den fungerer helt flott med Multirulle også.

http://www.seeberg.no/index.php/jerkbaitfiske?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=1707&category_id=674

Står feil vekt-område på nettsiden, det skal være 56-128 gr.

Kjennes ut til å være meget god ballanse i stanga. Eneste man savner er vel triggeren.

Men, når veil pris er 1999kr, og jeg ga 500 kr for den, så skal jeg fint leve med den.

Btw. Ble ny ismeite-pers på meg i går.

:D

ok, nice..

Legg ut en rapport da! :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt litt dårlig med rapporter her inne i vinter, så kliner til med noen få bilder fra diverse turer.

Noen gjedder, laker, abbor og annet har det blitt i løpet denne kalde vinteren, men ikke noe fantastisk stort.

01012010118.jpg

01012010120.jpg

01012010125.jpg

16022010142.jpg

26022010146.jpg

Til og med ei avkrokingsmatte. ;)

27022010151.jpg

30012010140.jpg

Det var da noe i hvertfall. :)

Forrige helg ble det som nevnt ny ismeite-pers på meg, og jeg tok endelig ei pen gjedde på isen. :)

Knall-vær, sol og action på isen. Den fightet godt på den letteste ismeite-stanga mi. (avkrokingsmatta hadde jeg desverre glemt i andre bilen):

10042010155.jpg

10042010156.jpg

10042010161.jpg

Den tok på en veldig liten abbor på et tackle for stor-abbor. :D

Denne helga ble det også litt fisking.

Lørdag ble det å prøve på forskjellige steder etter gjedda, men er nok bittelitt for tidlig her rundt.

Kort fortalt så tok jeg 3 stk, største på 4-4,5 kg, Krister og Jon hadde desverre bomtur.

Søndag tok Krister valget om å prøve å meite litt, og jeg kom litt etter.

Han hadde fått noen tips på fohånd om hvor man kunne finne Buk.

Jeg fisket her ofte da jeg var mindre, med mye bra fangster av Buk akkurat da isen hadde gått.

Noe blandet vær, og det ble en rolig start.

18042010163.jpg

Plutselig napper det i stanga mi, og jeg drar opp ei brasme på rundt kiloen. Tok ikke bilde av denne.

Det blir litt rolig igjen, og vi går en tur bort fra stengene for å teste jerkbaiten litt. Når vi kommer tilbake, skal vi ta opp og sjekke agnene.

I det krister drar opp stanga, kjenner han motstand og roper ut: Fisk!

18042010164.jpg

Årets første "sommer-sesong" fisk for krister ble en allright buk på 1460 gram. Gutten kom i ekstase. ;)

Etter denne buken ble det masse små-napp. Små-fisken var ankommet stedet og ødela litt.

Jeg dro opp en liten Slom før vi pakket sammen og dro da det blåste opp og regnvær var på tur.

Vi får prøve igjen en dag med bedre agn og finere vær. ;)

Buk er morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket etter buk de siste 2 dagene på ny location. Fikk bare 1 stk i går og flere napp.

I dag tok jeg 4 stk på kort tid etter mye prøving og venting. Spørs ikke om vi endelig fant ut hvor fisken står.

Minste fisk var på 1,14 kg, største var på 1,42 kg. Håper på noen litt større.

Mistet også mobilen i vannet, så er litt dårlig med bilder nå.

Krister må forresten snart søke medlemskap i Blankeklubben :thumbsup:

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sto gjedda igjen i fokus. Jeg, Krister og Jon tok turen til "go-stedet".

Ut med båten kl 8 i dag tidlig. Knallvær Med sol og lite vind.

Tok ikke så lang tid før første nappet kom, og mer fulgte etter.

Ble totalt 19 fisk i dag, og mistet flere. Gjeddene tok forsiktig, og satt som regel veldig dårlig.

Krister brøyt endelig "forbannelsen" og tok bra med fisk. Jon likeså. Jeg fikk minst. :)

Mye smått, største som Krister tok var på 4,6 kg.

Regner med at krister klemmer inn noen bilder her etterhvert.

Gjedda er i hvertfall i slaget igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da nå somlet meg til og lastet opp bildene etter turen i går.

Ettersom jeg hadde glemt og satt inn minnekortet, ble det ikke bilder av alle fiskene. Men ble da noen for det.

000_0016.jpg

Var uheldig og traff på ei stakar snip

000_0017.jpg

000_0018.jpg

000_0019.jpg

000_0020.jpg

000_0021.jpg

000_0022.jpg

000_0023.jpg

Meg med dagens største *stolt og kry*

000_0024.jpg

000_0025.jpg

000_0025.jpg

000_0025.jpg

000_0028.jpg

Så var det bare igjen ett bilde på kamera og det ville jeg spare tilfelle noen skulle få noe litt større.

Stillingen ble til slutt

Pappa: 7

Meg: 7

Johan: 5

Så for en gangs skyld fikk ikke jeg minst! Verken på antall eller størelse.

Så dette var for meg en seier jeg kan leve lenge på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tide å oppdatere litt igjen her da.

Får starte med en av våre meiteturer i Glomma etter Vederbuk i slutten av april.

Fin vannstand, Flott vær og buken var i bettet. Tok 9 stk buk og 7 napp i løpet av 3 timer.

Noen bilder:

21042010165.jpg

26042010169.jpg

26042010170.jpg

26042010171.jpg

Dagen etter var det så og si helt dødt der. Hadde på 1 fisk i løpet av 4 timer.

Har også invistert i ei slik tang, beste investeringen jeg har gjort på lenge. Suveren på å få ut krokene i kjefet på fisken:

26042010173.jpg

Så går vi til 1.mai.

Nå sto gjedda igjen i fokus.

Skikkelig surt vær med nordavind hele dagen. Ble en kort tur grunnet været.

Men noen fisk ble det da:

000_0004.jpg

000_0003.jpg

000_0006.jpg

000_0005.jpg

2.mai:

Været er noe bedre, og noen gjedder falt for fristelsen å hugge på:

Ei syltynn Elve-gjedde:

000_0007.jpg

000_0009.jpg

000_0012.jpg

000_0013.jpg

5.mai

Været var nydelig, så måtte bare prøve en tur.

Uttrolig dårlig bett, Krister tok dagens eneste:

05052010012.jpg

6.mai.

Prøvde å meite litt i Flisa-elva.

Jeg blanket, mens Krister fant seg en plass med "Gær-gjøss":

07052010013.jpg

Faktisk hele 35 gram :D

8.Mai.

Blanking så det holder.

Jeg var utpå i 4 timer med 3 små napp som eneste resultat.

9.mai.

I dag fikk jeg revansje. Været var bra, fisken var vanskelig, men tror bettet er på vei opp igjen nå.

Krister og Jon blanket i dag, mens jeg tok 5 stk. 4 snip og ei pen dame.

09052010015.jpg

000_0001.jpg

000_0002.jpg

000_0005-1.jpg

000_0006-1.jpg

000_0008.jpg

000_0013-1.jpg

000_0015.jpg

000_0017.jpg

Endelig fisk med litt størelse på.

Årsbeste hittil. :D 8,86kg

Håper på knallbett neste helg. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine gjedder gutta :rolleyes:

Men hva skjer med den proppen i øre hele tida da, får du mye samtaler på fisketur? :D

Hehe. Ja, det hender seg faktisk at tlf ringer da man er ute på tur. ;)

Faktum er at jeg prater mye i tlf til vanlig og at har det for vane å ha handsfree i øret hele dagen, jeg merker knapt at den sitter der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.