Gå til innhold
Fiskersiden

Johan Og Kristers fiske-tråd (Fryktelig Bildetung tråd)


yosh
 Share

Recommended Posts

Ett lite tips til ved landing av så stor fisk.

Når man kjenner at man har ett godt gjelletak, bør man legge fra seg stanga og støtte oppunder fisken med den andre hånda når man løfter den opp. Dette også for å unngå rygg og organ skader.!

Annbefaler på det sterkeste (på fiskens vegne) å annskaffe ordentlig avkroking og veieutstyr.

BTW: Flott fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god rutine for fisk som skal veies, er å legge tang, krok klipper\knipex, målebånd og vekt inne i et veienett. En kevlarhanske er også kjekt å ha til avkrokningsprossessen <_<Å henge en stor fisk etter vekt skader ikke bare rygg og organer som nevnt over, men også "gjellefestene".Gratulerer med flott fisk, morsomt at det står noen store blandt alle snipene der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for det. :)

Ser absolutt tankegangen deres, og er ikke helt uenig. Men etter å ha sett store gjedder hoppe høyt opp av vannet og gjøre den typiske gjedde-slengen/ristingen for så å lande i et voldsomt plask i vannet igjen, mens fisker står med utstyr spent imot for harde livet, så tror jeg dere undervurderer hva disse fiskene egentlig tåler. For det er ganske store krefter ute og går da gjeddene gir full gass i kampen.

Dette med tanke på nakke og innvoller. Når det kommer til gjellefestet, så er jeg derimot enig, her skal man være ganske så forsiktig, og det er fort gjort å lage et rift eller en liten avrivning som skader fisken stygt.

Men, når det er sagt, vi har forsøkt å behandle damene så pent som mulig uten dette ekstra utstyret dere nevner, og vi har prøvd å begrense tiden de er oppe av vannet så mye som mulig og har tatt oss god tid når vi skal sette dem ut igjen. Ingen fisk blir slept rett ut igjen, men holder de igjen så de får god tid til å komme seg igjen. SKulle de ha fått en liten blødning, har disse stoppet opp etter en liten tid i vannet, så tror det har gått bra med samtlige, om fisk har blitt stygt skadet, har vi tatt livet av disse, men det har vi heldigvis sluppet med de store.

Akkurat som dere, så ønsker også vi at fisken skal ha det bra til tross av hva vi gjør med dem, og ønsker at de skal få leve godt videre.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte gjedder :)

En avkrokningsmatte kan dere også lage selv.

Jeg klipte til en bit presenning på ca 1x1 meter som jeg "sydde" inn 2 rette pinner på vær side,og festet tau i disse.

Dypper den raskt i vann før veiing og trekker ifra vekta etterpå,funker som bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal nok ikke se bort ifra at jeg prøver å lage meg noe i løpet av vinteren. :lol:

Kjenner allerede nå at abstinensene etter gjedda melder seg. Temperaturen er godt ned på minus-siden og snøen laver ned her nå. Blir deprimert.

:blink:

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke lenge til ismeite sesongen starter!

et annet tips til hjemmemekka veieutstyr(som jeg har nevnt et par ganger tidligere på forumet):

klipp opp den ene langsiden på en vanlig svart søplesekk. klipp et par hull til håndtak slik at posen kan holdes horisontalt med langsiden ned. når gjedda/fisken skal veies legges den nedi posen med hodet inn mot den lukkede enden av posen. hvis ikke er det muligheter for at fisken sklir ut og faller i bakken(har kløna med detta sjøl). vekta festes i de to håndtakene. selvfølgelig må man fukte "veieposen" før bruk.

PS! forsterk gjerne håndtakene og hjørnene på åpningene i posen med sølvteip.

har brukt denne patenten en del sjøl og den funker helt greit. største fisk jeg har testa den på var ei gjedde på 7,5kg, og det går nok med 10klubbern også. ordentlige veieposer som man får kjøpt er nok hakket bedre, men synes "svartsekk-patenten" funker bra som billig alternativ. ikke tar den stor plass i sekken heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så er man hjemme igjen etter en rolig dag på isen. ca 10 cm stålis på vannet med 5 cm snø oppå. Normalt fine forhold, men desverre dårlig bett.

Jeg fikk 7 mort, 3 abbor og 2 gjedder

Krister fikk 1 mort, stakkar. :) (nå skal det sies at han ikke har fisket stort på isen, så han kommer nok sterkere tilbake)

Får håpe på bedre bett neste gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Godt inspirert fra dette forumet, er det nå lakefiske som gjelder, :P

Første tur etter lake ga meg 3 stk, 2 på +- 1kg og en på 2,5 kg, Helt grei Nybegynner-pers. :(

Krister tok den første i dag på rundt Kiloen. :)

Ny tur i morgen tror jeg..

Får klemme inn bilder senere, nå er det natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag klemte vi oss ut på isen igjen. Nytt vann for vår del, men vet godt at det finnes meget bra med gjedde her.

Labert med agn-fisk å få, men hadde heldigvis med oss forsyninger.

Jeg mistet et par skikkelige abborer på mormyska desverre, og tok 2 små-sniper.

Mens Krister, den Jævelen, klemte til med ei snipe og 2 av noe større kaliber. Disse er nå innmeldt i Gjeddekonkurransen. Disse var lange og tynne begge to, så vekta var ikke noe stort å skryte av, men absolutt en bra dag på isen.

Nå er det bare å vente på at varmen kommer igjen litt, hadde egentlig planer om mer lakefiske i kveld, men gradestokken viser 23 grader nå, så er glad jeg ikke sitter på isen og huttrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det hele startet på fredag. Oppe kl halv 1 spiste frokost og ut for og pilke agn.

Så var det hjem for og spise, før det bar i veien igjen for og prøve ut lake fiske. Det ble lakefiske til kl halv 1 på natta:-p

Så var det opp igjen kl 8 for og dra ut og pilke/meite på isen igjen. Når det begynte og bli for kaldt så drog vi hjem og da var vel kl halv 4..

Så det gjelder og bruke "mild" været når det først er her :lol:

Men må si att de siste timene på isen var hardt, klarte og få hull på støvelen min. Og med 3-7cm over vann skulle det noe til og ikke bli våt på beina:-p

Men lenge leve eksta sokker!" ;)

De sokkene sikkra meg 2stk pene gjedder : D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ganske lenge siden en rapport her inne, men jeg føler vi ikke har så vanvittig mye spennende å melde.

Har vært ute nesten hver helg, så det har blitt en del turer i all slags vær.

Stort sett bare små-fisk å få, noen få fine abborer og plagsomt lite gjedde.

Vi lykkes fryktelig sjelden med gjedda på isen, desverre. Om vi gjør noe feil, aner jeg ikke, men har snart prøvd det meste.

Vi går å venter på at isen skal gå, slik at man kanskje treffer på go`gjedda igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.