Gå til innhold
Fiskersiden

Lysfiske tømmer fjorden for fisk


Vikane
 Share

Recommended Posts

Irriterer meg grenseløst på dette fisket som foregår her i fjorden, dette er vistnok forbudt de fleste andre steder. Se link http://www.paaneset.no/index.php?side=1&sak=2491

Hvorfor er dette lov her i fjorden hos meg, og hvem er ansvarlig for at det er det ? Skulle gjerne hatt en alvorsprat med dem, finnes jo ikke en eneste fisk å få for oss hobbyfiskere og sportsfiskere i mange uker etter at disse båtene har renska alt som er her :angry::unsure:

Skulle gjerne hatt oppskriften på om det er noe man kan foreta seg med de rette instanser for å få slutt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grenseløst på dette fisket som foregår her i fjorden, dette er vistnok forbudt de fleste andre steder. Se link http://www.paaneset.no/index.php?side=1&sak=2491

Hvorfor er dette lov her i fjorden hos meg, og hvem er ansvarlig for at det er det ? Skulle gjerne hatt en alvorsprat med dem, finnes jo ikke en eneste fisk å få for oss hobbyfiskere og sportsfiskere i mange uker etter at disse båtene har renska alt som er her :angry::unsure:

Skulle gjerne hatt oppskriften på om det er noe man kan foreta seg med de rette instanser for å få slutt på dette.

Kjenner følelsen...husker godt da stortrålerne kom og tømte fjordene her omkring for noen år siden. Fjorden jeg hadde fiska i hele livet, siden jeg var guttunge var plutselig tom for fisk...de sopte med seg rubb og rake, og i flere år har vi ikke fått anna enn grønnsporing i de fjordene. Torsken er helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men slutter vell snart og komme vist fjordene er tomme

Må være en svært mager trøst.

Men er det så ille som jeg tror? Ja, for jeg tror lysfiske i fjordene er ille. Eller overdriver jeg og andre hvor ille det er?

Hvis det finnes formidlende omstendigheter rundt det å gjøre slikt bør det komme fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe styggedom synes jeg. Snakket med en som kjente litt til det og han påstår at de kun tar type "brisling". Innslaget av andre fiskearter i fangsten er vistnok svært liten. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke, men at fjorden blir tom for fisk etterpå vet jeg. Det er vel egentlig ikke så rart det, når maten blir fjernet trekker vel den fisken som beitet på den vekk.

Nesten to år gammel artikkel

http://tb.no/article/20080117/NYHETER/598101948/1094/NYHETER

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Alt om fiske" skrev marinbiolog Henning Røed en artikkel om lysfiske med tittelen "Opplyst rovfiske", og det er dessverre slik vi opplever det. At noen kan leve av det er ikke grunn nok til at de skal få fortsette. Hvor mye de ødelegger for alle andre,også økonomisk, spiller liksom ingen rolle. Her ser man hvert fiske for seg, ikke samlet. Såvidt jeg vet er det bare i Telemark og Vestfold dette fiske foregår øst for Lindesnes. I Grenlandsområde har det i mange år vært en gjeng fritidsfiskere som har jobbet mot lysfiske. Mener de kaller seg "lysfiskekomiteen" og den mest aktive er Kjell Aaby og bor i Langesund. Har snakket mye med han og han blir sikkert glad om noen tar kontakt. En kunnskapsrik kar.

De har alltid fått høre fra direktoratet at det ikke er vitenskapelig bevist at lysfiske har noen negativ innvirkning på fiske i fjorden (oslofjorden). Det kan man trygt si ettersom det aldri har vært gjort noen vitenskapelig undersøkelse.

Våre erfaringer er for dem bare uvitenskapelig synsing. Men komiteen har endelig fått gehør for at lysfiske skal foregå på minst 100 meters dyp. Går det gjennom vil de ikke lenger kunne ligge inne på søla slik de gjør her i Vestfold. Men det tar nok sin tid før det skjer, og i mellomtiden vil de fortsette sitt ødeleggende fiske både etter sild/brisling og det som er igjen av annen fisk. Artikkelen i "Alt om fiske" var forresten hovedgrunnen til at jeg startet å jobbe for

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser kanskje ikke poenget? Gnag litt på den du..

Jeg reagerte bare på at det skulle være så lett for en fisker å skaffe seg anna jobb. Øyensynlig står det hundretusener av ledige jobber å venter på dem...

tror nok virkeligheten er en annen. De fleste fiskere jeg kjenner har høy gjeld og liten eller ingen utdannelse, og har kun yrkeserfaring som fiskere.

Er nok svært få arbeidsplasser som vil ta i dem.

Så billige poeng som det, klarer man seg fint uten. Det bør vel heller letes med lys og lykte så og si etter alternative fiskemetoder som ikke går så hard utover ressuresene, og samtidlig lar fiskerne ha et levebrød.

Som sagt har jeg selv opplevd hvordan det var da trålerne kom og tømte fjordene der jeg bor for alt liv. Men innser at fiskerne har rett til et levebrød de også. Og vet at de ikke har så mange alternativer, hverken i fiskemetoder eller andre levebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jobben min skadet miljøet DIREKTE i STORT omfang hadde jeg sluttet på dagen, finnes 100 000 alternativer til jobber der ute så det er ingen undskylding.

Hvis du hadde vært med din far på fiskebåt ifra du dreit i buksa og ikke visste om noe annet, og endet opp med å overta båten for å livnære deg og din familie så tror jeg nok pipa hadde hatt

en annen lyd.

Prøv å sett deg litt inn i andre folk sin livssituasjon og ikke bare snakk ut fra din egen.

I "Alt om fiske" skrev marinbiolog Henning Røed en artikkel om lysfiske med tittelen "Opplyst rovfiske", og det er dessverre slik vi opplever det. At noen kan leve av det er ikke grunn nok til at de skal få fortsette. Hvor mye de ødelegger for alle andre,også økonomisk, spiller liksom ingen rolle. Her ser man hvert fiske for seg, ikke samlet. Såvidt jeg vet er det bare i Telemark og Vestfold dette fiske foregår øst for Lindesnes. I Grenlandsområde har det i mange år vært en gjeng fritidsfiskere som har jobbet mot lysfiske. Mener de kaller seg "lysfiskekomiteen" og den mest aktive er Kjell Aaby og bor i Langesund. Har snakket mye med han og han blir sikkert glad om noen tar kontakt. En kunnskapsrik kar.

De har alltid fått høre fra direktoratet at det ikke er vitenskapelig bevist at lysfiske har noen negativ innvirkning på fiske i fjorden (oslofjorden). Det kan man trygt si ettersom det aldri har vært gjort noen vitenskapelig undersøkelse.

Våre erfaringer er for dem bare uvitenskapelig synsing. Men komiteen har endelig fått gehør for at lysfiske skal foregå på minst 100 meters dyp. Går det gjennom vil de ikke lenger kunne ligge inne på søla slik de gjør her i Vestfold. Men det tar nok sin tid før det skjer, og i mellomtiden vil de fortsette sitt ødeleggende fiske både etter sild/brisling og det som er igjen av annen fisk. Artikkelen i "Alt om fiske" var forresten hovedgrunnen til at jeg startet å jobbe for

Sportsfiskefjorden!!

Er det ikke da reguleringen av fisket som er galt ? kan man forlange at fiskerne skal selge båtene sine og finne seg en annen jobb, for å iverate "sportsfiskefjorden din" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg jeg selv setter store krav til hva min egen jobb er en del av, så har jeg etterhvert landa på at folk ikke kan lastes jobben de gjør (med unntak av toppsjefer som engasjerer seg politisk selvsagt som gjerne kan gis en fik de seint vil glemme), så lenge myndighetene ikke regulerer det annerledes. Det gjelder enten du er yrkesmilitær på krigertokt for Norge i Afganistan, er fisker på en lysfiskebåt, jobber i oppdrettsbransjen eller annet. Det er myndighetenes ansvar å hindre at "vanlige" jobber fører til skade for samfunnet. Så kan heller folket ved jevne mellomrom fike til Røkke, Lund og annet avskum i topplederbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man forlange at fiskerne skal selge båtene sine og finne seg en annen jobb, for å iverate "sportsfiskefjorden din" ? Spør ovejan .

Jeg mener at selv ikke verdens rikeste land skal ta seg råd til å fortsette med dagens ulønnsomme og ødeleggende fiske i den delen av fjorden(ut til Tønsberg) som jeg mener bør bli et marint verneområde. Her er det noen få yrkesog et litt større antall fritidsfiskere som må finne seg noe annet å gjøre eller fases ut på annen måte hvis de ikke vil fiske med håndsnøre eller stang. En sportsfiskefjord er langt mer lønnsom, den tar på en helt annen måte vare på biologisk mangfold, den vil bli et sportsfiskeeldorado hvor man deler godene langt mer rettferdig. Vi vet at både i USA og i UK genererer sportsfiske i havet mere penger enn det kommersielle fisket gjør. I UK tar de opp 5% av totalfangsten.

Man kan skylde på myndigheter, kvoter og oppsyn, men det hviler også et ansvar på den enkelte og organisasjonene deres. Deler av oslofjorden genererer så lite penger at selv et oppsynsskip på korte visitter vil være ulønnsomt.

La heller 2 mill mennesker få et av landets beste helårs fiskevann hvor et visst oppsyn både vil være lønnsomt og kan finansieres av brukerne. Vi trenger ikke bare vern av marka. Vi trenger også en flott

Sportsfiskefjord!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan si så pass at vist dette lysefiske tar med seg rubel og bitt har dere et stort problem i oslo fjorden og bør stanse all fiske etter hvit fisk både yrkesfiske og sportsfiske. På en hel sessong fanga den båten jeg begynte jobbe på for en tid tilbake maks 2 kasser fisk, deriblant såg de ingen fettfinne fisk. Ja lysefiske har vært for lite forska på og jeg vet at til deres fortvilelse vill det vise seg at lysefiske er bedre en vanli not fiske pga i et lys går du først og sjekker at fisken har rett størelse og at det er rett art eller inneholder for mye for eks sild når du fisker brisling. Videre vet jeg ikke hvor dere har det fra at det kun er i oslo fjorden det er lov med lysebåt dette fiske foregår langs hele kysten. Det som er unikt med brisling fiske på østlandet er at det kun fiskes på veldig stor fisk og jeg kan si at i fjor stengte fiske tidligere pga fiskerene selv kontaktet fiskeridirektoratet og informerte om at fangstene inneholt for mye små brisling. En siste ting vist fisken i fjorden skulle variere i forhold til hvor mye brisling det er i fjorden skulle det vørt mer fisk nå en det har de siste 20 åra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med Danielsen at å legge all sekyld på lysfiske blir for enkelt. Det er ikke de som fjerner torsken og annen fisk selv om de får bifangster. I Øresund hvor tråling er forbudt og annet yrkesfiske sterkt regulert har man store bestander av torsk og sild. I havområdene inntil hvor det tråles hardt er det nesten fisketomt. Men at fiske blir dårligere etter at lysfiskerne har gjort sine fangster er ikke bare innbilling. Det kan bli fjernes mange tonn brisling/sild fra et lite område i løpet av en natt, det er mat for predatorfisk. Alt henger sammen i naturen, det har vi vanskelig for å godta. Hvor mye man taper på å fiske bestander ned mot kollaps er det ingen som snakker om så lenge en eller annen klarer å overleve på det som er igjen.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man forlange at fiskerne skal selge båtene sine og finne seg en annen jobb, for å iverate "sportsfiskefjorden din" ? Spør ovejan .

Jeg mener at selv ikke verdens rikeste land skal ta seg råd til å fortsette med dagens ulønnsomme og ødeleggende fiske i den delen av fjorden(ut til Tønsberg) som jeg mener bør bli et marint verneområde. Her er det noen få yrkesog et litt større antall fritidsfiskere som må finne seg noe annet å gjøre eller fases ut på annen måte hvis de ikke vil fiske med håndsnøre eller stang. En sportsfiskefjord er langt mer lønnsom, den tar på en helt annen måte vare på biologisk mangfold, den vil bli et sportsfiskeeldorado hvor man deler godene langt mer rettferdig. Vi vet at både i USA og i UK genererer sportsfiske i havet mere penger enn det kommersielle fisket gjør. I UK tar de opp 5% av totalfangsten.

Man kan skylde på myndigheter, kvoter og oppsyn, men det hviler også et ansvar på den enkelte og organisasjonene deres. Deler av oslofjorden genererer så lite penger at selv et oppsynsskip på korte visitter vil være ulønnsomt.

La heller 2 mill mennesker få et av landets beste helårs fiskevann hvor et visst oppsyn både vil være lønnsomt og kan finansieres av brukerne. Vi trenger ikke bare vern av marka. Vi trenger også en flott

Sportsfiskefjord!!

Hvilken yrkesfisker som frivillig gir opp sitt levebrød for at 2 mil mennesker skal få et av landets beste helårs fiskevann som andre tjener penger på ? En yrkesfisker forholder seg til myndighetenes reguleringer og kvotefordelinger han "driter" vel i om (dvs han / noen er ikke klar over) at han ødelegger for fritid / sportsfiskerne, det er ikke sikkert han kan bruke en fiskesnelle engang. Tror du han hører mer på deg og andre sportsfiskere enn på myndighetene ?

Det er ikke kun lysfiske dette gjelder, men stort sett alt som har med yrkesfiske å gjøre. Ta for eks hummerfiske, det er ikke en yrkesfisker som har sluppet rogn hummer på sjøen selv om bestanden har vært truet i flere år. Er det lov å fiske de så fisker de.

Torskebestanden er jo også truet, hvilken fisker slipper småtorsk ut igjen, så lenge det er lov å fiske de, og mottakene tar i mot med loven i hånd.

Min mening er at det er kvotereguleringer, minstemål, verneområder, hva som er lov å levere osv som må til for å bukt med problemet, ikke "rakke" ned på yrkesfiskerne som prøver å leve av fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ovejan:

er helt enig med deg i at reguleringen av fiskeriene har vært og er fortsatt helt på trynet her i landet(i utlandet å). og selvfølgelig ligger mye av skylda problemene med overfiske og bestandsnedgang/-krasj på fiskerimyndighetenes skuldre. fiskerireguleringen har vært latterlige i mange tiår.

men synes det er litt rart at fiskerne, og da snakker jeg om de som faktisk gjør jobben med å fiske, fortsetter å fiske for harde livet når bestandene raser sammen og fangstene blir mindre selv om man bruker bedre teknologi og mer effektiv redskaper for hvert år. de må jo se at det ikke er noe fremtid i det? de burde jo begynne å stille noen spørsmål til myndighetene om ikke kvotene og båtene er for store for det ressursgrunnlaget som finnes? de burde bli bekymra over at de utraderer levebrødet sitt og fremtidens fiskeres. kanskje barna deres vil bli fiskere engang å? da er kjekt å ha noen få fisk igjen. synes de må begynne å si fra. ikke bare klage på lite fisk og høy gjeld. blir ikke noe bedre av det. hva med å saksøke staten for å lurt dem til å sette seg i storgjeld til båtkjøp og kvoter?

jeg lurer ikke på hvorfor de rike eierne bak storfiskebåt/trålerflåten vil fortsette i samme tempo. er helt naturlig at de vil ha mer og mer......

blir jo litt tragikomisk når vi vel snart får høre stortingspolitikerne begynne å klage på at de ikke får noe fisk når de er på hytten ved kysten lengre.........

og ikke si at de er smarte nok til å skjønne at det er for dumt å åpne kjeften........

ps: noen som siste "brennpunkt"- program? ho Helga er jammen ikke snau! hadde en fin mulighet til å rette opp tidligere fiskerimyndigheters landevieisrøveri av sjøsamenes/kystfiskernes rettigheter på kvoter. men hva gjør kjære Helga? rett før hun går av så legger hun forslaget, som gir lokale kystfiskere med småbåter rettigheter til kvoter, rett i søpla! snakk om helle salt i såret på sitt eget folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer ikke på hvorfor de rike eierne bak storfiskebåt/trålerflåten vil fortsette i samme tempo. er helt naturlig at de vil ha mer og mer......

Hvis en bonde tjener 400.000 på potet dyrking og vet at hvis han klarer seg med 300.000,- så er det mer igjen til neste generasjon, så dyrker han allikevel for 400.000,- så lenge han har lov. hvis han ikke gjør det så gjør andre det :)

Hva med en del av laksefiskerne ?? som betaler på tusenvis i året for å fiske, og vet at bestanden er truet enkelte steder, de fisker allikevel full kvote som de har lov til og selger unna for å finansiere sitt fiske :)

Det er mennesker vi snakker om, og 99 % prosent av alle mennesker trenger myndighetskrav og pålegg for å styre sine behov når det gjelder slike ting, (om det bør være slik er en annen diskusjon) men vi har jo enkelte da med utdanning, masse jobbtilbud og fulle pappalommebøker ( den var generell og ikke ment til noen spesielle) som kan styre sitt liv etter det en føler selv, men det er ikke den menige mann i gaten etter min mening.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken yrkesfisker som frivillig gir opp sitt levebrød for at 2 mil mennesker skal få et av landets beste helårs fiskevann som andre tjener penger på ? En yrkesfisker forholder seg til myndighetenes reguleringer og kvotefordelinger han "driter" vel i om (dvs han / noen er ikke klar over) at han ødelegger for fritid / sportsfiskerne, det er ikke sikkert han kan bruke en fiskesnelle engang. Tror du han hører mer på deg og andre sportsfiskere enn på myndighetene ?

Det er ikke kun lysfiske dette gjelder, men stort sett alt som har med yrkesfiske å gjøre. Ta for eks hummerfiske, det er ikke en yrkesfisker som har sluppet rogn hummer på sjøen selv om bestanden har vært truet i flere år. Er det lov å fiske de så fisker de.

Torskebestanden er jo også truet, hvilken fisker slipper småtorsk ut igjen, så lenge det er lov å fiske de, og mottakene tar i mot med loven i hånd.

Min mening er at det er kvotereguleringer, minstemål, verneområder, hva som er lov å levere osv som må til for å bukt med problemet, ikke "rakke" ned på yrkesfiskerne som prøver å leve av fiske.

[

Nei ingen yrkesfiskere hiver småtorsk som holder minstemålet på havet i gjenn. kan informere om at de bryter norsk lov vist de gjør det.

Tror du hadde vert forbausa hadde du vist hvor mange yrkesfiskere som systematisk har latt den store rogn humeren gå i mange år før loven kom

Og til deg som sier yrkesfiskeren ikke kan holde en snelle en gang det er vas en stor del av yrkesfiskerene kan det ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.