Gå til innhold
Fiskersiden

Blåtur i samnangerfjorden


Dan
 Share

Recommended Posts

I dag plukket jag opp torrybra på Esso i Nesttun klokken 08:30.. Alldeles for tiligt at vare oppe på en lørdag spør du meg, men nok om det. Vi satte kursen mot OS där vi skulle møte Kaptein Truls (Capelli). Vi pakket allt utstyret i RIB'en og la fra kai. Båten danset på bølgerne i 35-40 knop med 250 hester bak oss så capser fløy i vannet og fiskeutstyret studset runt i båten.

Väl framme rigget vi kjappt opp og startet fisket på ca 100-150 meter. Ganske snart følte jag noe liv i stangen, tillslag og fisken satt.. Sveivet opp, men til min besvikelse var det en liten orange fisk.. FA*N, jag hatar lusu tenkte jag.. men når jag hade den helt inne ved båten såg jag at jag hade tatt feil... Blåkjeft!

Ny art på meg :)

93722_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37388/93722.jpg

93723_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37388/93723.jpg

Fiskedagen fortsatte med Brosmer, Torsk, Pigghå, Svarthå och Lusuer i varierande antall og størrelser.. Ny pers på Lusuer og Brosme for meg.. Men inte fisken vi hade kommit før at fånga.. helt til Truls slår til:

93724_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37388/93724.jpg

Blålange! på 3.5kg och ny art :)

Nu hade vi trua igjen men det hade børjat bli mørkt. Lägger opp til et sista driv.. jag känner ingen ting... både Truls og Torry har masse napp som ikke sitter.. Nu bärjar det bli seriøst mørkt.. Vi ser knappt snellerne våres og ingen har så klart med lykt... j*vla amatører, skulle tru vi ikke hade varit på tur før.

I det vi driver over plassen där blålangen kom opp så får Truls et bra hugg, som sitter... efterfølgt av en fin fisk på Torrys stang og efter nån minut sitter även fisk på min stang. NU har vi trua, en trippel på blålange? Truls mister sin fisk.. så mister jag min halvveis opp. Og til slutt mister Torry og sin i en kavalkad av banneord.. Er det mulig?? Veien er kort fra opptur til nedtur. Torry sitter stille og svelger unden besviklesenmeden vi to andre sveiver opp og pakker sammen da det smeller på noe hissigt og denne kommer opp efter en pen fight, og dagen avsluttes på en helt ok måte:

93725_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37388/93725.jpg

Pen sei! kommer ikke ihåg vekta, men runt 5.5kg tror jag. Ny pers på torry!

Takk for fisketuren! Neste gang blir temaet "rødt" med Rødknurr og småflekket rødhai? :D

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nye artar! Det er vel i grunnen ein av dei fyrste fangstane eg har høyrt om av blåkjeft som ikkje er frå Trondheimsfjorden eller utanfor Arendal (?). Har skipperen fått den jevnlig der?

:) Haugesund/Karmøygjengen har den som agntjuv i Karmsundet.

Grattis til Dan og skipperen med nye arter! :)

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :D

Snakket med Rønsingen og han viste om noen blåkjeft som har varit fanget i Bergensområdene i dom siste årene, så dom finnes helt sikkert i greie antall, må bare finne dem først!

Du får bli med på tur her etter jul. Her er de i store stimer og ofte specimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter/pers :D

Sikkert et dumt spm, men hvordan ser dere at det er en blåkjeft?

På bilder jeg har sett tidligere har det tydelig framgått at den er blå/mørk i kjeften, det ser jeg ikke på denne allikevel er helt sikre på arten....

Det eneste jeg ser er at den ikke er sprengt og blåkjeften skal visst være mye mer hardfør slik sett enn de andre uerartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter/pers :)

Sikkert et dumt spm, men hvordan ser dere at det er en blåkjeft?

På bilder jeg har sett tidligere har det tydelig framgått at den er blå/mørk i kjeften, det ser jeg ikke på denne allikevel er helt sikre på arten....

Det eneste jeg ser er at den ikke er sprengt og blåkjeften skal visst være mye mer hardfør slik sett enn de andre uerartene.

Den er veldig blå i kjeften :D det er en nydelig matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.