Gå til innhold
Fiskersiden

Gjensyn med Lusevasan


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

morsom denne gamle rapporten. Forstår ikke hvorfor dette vannet kalkes. Det må vel være sløsing med penger? For uansett hvor mye kalk man pøser ut her vil jo ikke det kunne skape det store fiskevannet. PH-en høres dessuten ut til å være alldeles utmerket for et slik skogsvann, og det virker heller ikke helt trolig at et slik naturlig surt skogsvann med lite nedslagsfelt skal ha den store negative påvirkning på vann lenger ned i nedslagsfeltet. Dette er vel et klassisk eksempel på den ofte lite gjennomtenkte kalkingspolitikken her til vanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsom denne gamle rapporten. Forstår ikke hvorfor dette vannet kalkes. Det må vel være sløsing med penger? For uansett hvor mye kalk man pøser ut her vil jo ikke det kunne skape det store fiskevannet. PH-en høres dessuten ut til å være alldeles utmerket for et slik skogsvann, og det virker heller ikke helt trolig at et slik naturlig surt skogsvann med lite nedslagsfelt skal ha den store negative påvirkning på vann lenger ned i nedslagsfeltet. Dette er vel et klassisk eksempel på den ofte lite gjennomtenkte kalkingspolitikken her til vanns.

Hvis det er som de skriver at disse smådyra (krepsedyra) som er så viktig mat for ørreten ikke liker surt vann, så er vel ikke kalking så dumt. Vannet har vel potensiale til å huse litt større fisk egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet er etter min mening verd å bruke ressurser på da beliggenheten gjør at det er et viktig vann for store mengder mennesker. Og det er vel egentlig det eneste "ville" vannet i det området av marka.

Det har kanskje ikke potensiale til å bli det helt store fiskevannet - men det holder at det har potensiale for å være et OK vann - og det var det de årene jeg fisket der. Grunnen til at jeg tok med ungdom på telttur dit var jo bl.a fordi at der fikk man nesten 100% sikkert fisk - både ørret og abbor. Og når man overnatter der så får man litt villmarksfølelsen - om man legger godvilja til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet er etter min mening verd å bruke ressurser på da beliggenheten gjør at det er et viktig vann for store mengder mennesker. Og det er vel egentlig det eneste "ville" vannet i det området av marka.

Det har kanskje ikke potensiale til å bli det helt store fiskevannet - men det holder at det har potensiale for å være et OK vann - og det var det de årene jeg fisket der. Grunnen til at jeg tok med ungdom på telttur dit var jo bl.a fordi at der fikk man nesten 100% sikkert fisk - både ørret og abbor. Og når man overnatter der så får man litt villmarksfølelsen - om man legger godvilja til :)

------------------

ikke noe i mot at man kultiverer et slik vann, og et vann med nesten fangstgaranti er jo et vann som egner seg for å rekruttere nye sportsfiskere! Men spørsmålet er likevel om kalking er den riktige strategien for å gjøre dette vannet så bra som det kan bli sportsfiskemessig? Er dette lurt, både økonomisk og økologisk? Forutsatt at PH er så høy at det kan leve fisk der, er det mange naturlig og svakt sure vann, hvor det er uheldig å kalke. Jeg skal ikke påstå å sitte med noen fasit når det gjelder dette konkrete vannet, men på generelt grunnlag er det liten tvil om at man i Norge i for stor grad har brukt kalking som en ensidig løsning på en svært kompleks og variert økologisk utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.