Gå til innhold
Fiskersiden

Gjensyn med Lusevasan


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

I kveld skal jeg fortelle dere om et av mine favorittvann i Oslomarka. Et vann som er så flott at hvis du først har vært der en gang så vil du alltid ønske å dra tilbake dit. Det morsomste med vannet er navnet. Lusevasan! Et vann med så sprøtt navn MÅ jo bare være verd å besøke! Og det var derfor jeg dro dit for første gang for en del år tilbake. Jeg likte vannet med en gang. Ikke større enn at du kan prøve store deler av vannet på en kort fisketur, "Vill" natur rundt som både gjør det morsomt å ferdes der, men også at det blir litt "spøkelsesaktig" når mørket senker seg. Men samtidig med fine bål - og teltplasser.

Fisken i vannet er også et kapittel for seg! Du kan ikke være sikker på å få så mange ørreter der på en kveldstur, men du kan være sikker på at de ørretene du får er små! Skal man harve her nytter det ikke med svær laksemarkkrok med 2-3 digre duggmarker på. Nei, små kroker - små mark - og vente lenge så ørreten greier å tygge i seg marken.

Til dette vannet har jeg hatt mange hyggelige turer, både sommer og vinter. Jeg har vært der på tur med dama, jeg har vært der på telttur med eldstesønnen min, og jeg har vært der flere turer alene og nytt den vakre naturen og moret meg med å få ørreter som man faktisk bare kan løfte opp av vannet. Man trenger ikke taue på fisken i et kvarter først før man må lirke den inn i håven. Og det er aldri tungt å bære fangsten hjem. Ofte er sekken lettere på hjemturen fordi vekta av marken du har brukt oppveier vekta av fisken. (akkurat det var en overdrivelse, men dere skjønner hva jeg mener?)

I år hadde jeg ikke fått vært ved Lusevasan en eneste gang. Og det syntes jeg var veldig synd. Grunnen er naturligvis den barnslige trangen til å få stor fisk - noe som gjør at jeg alltid drar andre steder.

Men da jeg kom hjem fra jobben i dag og så hva dattera mi på 3 år hadde funnet til meg på vei hjem fra barnehagen
post-28-0-50083600-1400534866_thumb.jpg

Da skjønte jeg at NÅ hadde kvelden kommet!

Litt etter barne-TV-tid var jeg på vei mot gode gamle Lusevasan. Endelig! Nå skulle små-ørreten til pers!!!
post-28-0-06845100-1400534876_thumb.jpg

Her er utstyret som skulle brukes - og selv om jeg aldri bruker så spinkel redskap under harving ellers var jeg ikke redd for at det skulle bli for spinkelt i kveld. Det svømmer sikkert noen rugger i Lusevasan som alle andre steder, men de har ikke jeg sett noe til i hvert fall - og ikke tror jeg at jeg kommer til å gjøre det noengang heller.
post-28-0-16765200-1400534885_thumb.jpg

Markkroken var liten, marken var liten - Ja, alt lå til rette for småfisk
post-28-0-07488200-1400534891_thumb.jpg

Og jeg rakk ikke mange kastene før det var fast fisk!!!! Etter en dramatisk kamp på .... Ja, kanskje 5 sekunder, kunne jeg håve kveldens første ørret.
post-28-0-48916800-1400534897_thumb.jpg

Et flott eksemplar og et godt eksempel på hva man kan være heldig å få i Lusevasan. Fisken var selvsagt under minstemålet og skulle gjenutsettes, men først var det veiing og måling av fangsten. :closedeyes:

Med pose bånnet nesten fisken vekta, og trekker jeg fra 20 gram for posen (som fungerte som veienett) ble vekta 1,4 .... hekto.
post-28-0-56127400-1400534910_thumb.jpg

For å gjøre "måle-lengden-seansen" så skånsom som mulig for fisken har jeg laget min egen avkrokingsmatte med pålimt målebånd. I dette tilfellet kunne jeg konstatere 2 ting. Det ene var at målebåndet var langt nok - ja, nesten litt i lengste laget. Og at fisken var ca 23 cm.
post-28-0-00185500-1400534923_thumb.jpg

Dermed kunne jeg dra fram mini-lomme-kalkulatoren min og regnet ut at k-faktoren var ca 1.15. Det må være godkjent på en novemberfisk!
post-28-0-79623600-1400534929_thumb.jpg
( Dumt vekta slo seg av i det jeg tok bildet, men det var litt fuktig i kveld så kanskje det er grunnen)

Så kom turen til det store øyeblikket. Da ørreten skulle få svømme ut i Lusevasan igjen. Og kanskje leve et år til og få spredt sine gode gener i gytebekken.
post-28-0-75158900-1400534935_thumb.jpg

post-28-0-48942400-1400534942_thumb.jpg

Nå lurer sikkert mange av dere som leser dette på hvordan det er mulig å være så heldig å få en slik flott fisk! Hvordan det går an å ha slik flaks! Vel, jeg skal røpe hemmeligheten: Urge! Det er rene lykke-drikken. Det fungerer best på laksefiske, men denne ørreten burde være bevis nok på at det funker på ørret også! biggrin.gif
post-28-0-23450500-1400534950_thumb.jpg

Turen var berget og jeg kunne egentlig bare dra hjem. Men jeg måtte fortsette litt til. Og Lusevasan-ørretene var ikke vanskelige å be opp til dans
post-28-0-61097800-1400534956_thumb.jpg
post-28-0-38891800-1400534963_thumb.jpg

Størrelsen på fiskene var som ventet blush.gif
post-28-0-53957000-1400534971_thumb.jpg

Hvor mange jeg fikk totalt og hvor mange som satt så dypt at de ble med hjem forteller ikke denne historien noe om, men det ble kveldsmat på meg - og jeg ble mett


Kort sagt - Lusevasan leverte varene!

De små varene laugh.gif

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Og det kommer nok en rapport i 2010 også når jeg tar min årlige tur dit igjen.

Den store kalkulatoren er noe jeg kjøpte til barna, men som jeg fikk et innfall om å ta med på tur. Bare dumt den slo seg av da jeg tok bildet. Men det var verre vær enn det ser ut som på bildene så jeg er fornøyd med at kameraet ikke konket. Hadde tatt flere bilder om det hadde vært litt mindre sprutregn.

Slike rapporter er det ikke noe vits i å legge ut på OFA-forumet. Her inne skjønner folk humoren og ler av den, mens på OFA-forumet blir de bare forvirret hvis jeg poster slikt. :lol:

Ellers er ikke Lusevasan så verst vann. Mye fisk, og ofte action sommeren igjennom blir vel kanskje ikke like varmt i vannet der som i andre vann, skyggefullt som det ligger. Og med masse fine telt- og rasteplasser. Og kort vei å gå når man har lært seg veien. Og som jeg har nevnt før småabborene herfra er ekstra gode.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

He he, leste at OFA hadde vært på prøvefiske i gode gamle Lusevasan - og da kom jeg til å tenke på denne rapporten som jeg lagde for noen år tilbake.

Kort sagt viste OFAs prøvefiske at jeg hadde rett i at fiskene i Lusevasan var få og små :lolu:

http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/303/Pr248vefiske-Lusevasan.aspx#.U3nEeoaBh-I.facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.