Gå til innhold
Fiskersiden

Aksjonering mot ulovlig garnfiske, anadrom fisk


 Share

Recommended Posts

Fra Dagbladet. Les HELE teksten!

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/08/.../13/405405.html

HAVET LIGGER SÅ BLIKKSTILLE

og inviterende at jeg drømmer at jeg seiler mot evigheten uten fare. Men august er også en besynderlig dus kjenning av land, og jeg gidder ikke annet enn å ligge på svabergene med ei bok ved siden av meg. Av rein latskap setter jeg garn fra Rauodden, mindre enn tjue meter fra båthuset, og inn mot det gamle båthuset i Kasvika. Vanligvis, når jeg drar helt ut til Kjeholmene, Bøkkersundet eller vika med det surrealistiske navnet Dalibukta, får jeg i beste fall to-tre fine fisker, og en hel bråte berggylte, som jeg ikke liker - selv ikke til kraft. Denne gangen er garnet fullt av småflyndre, fortsatt spretne og ivrige etter å demonstrere sin ferskhet og villighet til å bli stekt med estragon, sitron og kapers, og én mellomstor sjøørret, som er så fast og rød i kjøttet at vi ikke har samvittighet til å steke den. Vi spiser den rå, uten annet enn litt salt, lime og noen skiver av den eneste kantarellen soppturen brakte oss. Hvis fisk kan bli bedre, så er jeg ikke sikker på at jeg tør å smake det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

...og flere blir det. Nå har vi fått istand motoren vår igjen...

Takk til Follo politikammer forøvrig, skulle de lese dette, og til miljøkoordinator Brekke.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jegern

Hvis assistanse med båt skulle være nødvendig i Son og nærmeste omegn i forb. m/ulovlige garn! Send en pm til JEGERN....JANM. Da får du tlf. nr. mitt. Jeg vil gjerne gjøre dette som min støtte til ulovlighetene!

Takk Jegern! Det kan bli aktuelt, spesielt hvis du sitter på en hurtiggående motor. Fint å vite at vi har deg der ihverfall, og bare ta kontakt hvis du ønsker å være med oss ut.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lakseoppsynet

Hei Jan M.

Ser at du planlegger nye aktiviteter.

I et innlegg sendt 8. april på denne tråden oppfordret vi deg til å ta kontakt. Vi har ikke hørt noe fra deg. Hvorfor?

Joda, med all respekt, den kommer når vi føler den er riktig, og behovet er der. Akkurat nå har vi nok å henge fingrene i, og må prioritere endel andre oppgaver utover de som er nevnt innenfor denne tråden. Vi driver kursvirksomhet skjønner du, og trener inn nye kurs for tiden. Dere vil sikkert høre fra oss. Takker for din imøtekommenhet.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

En litt spesiell opplevelse igår: jeg har kastet ut 2 tackler og har satt stengene i tripod. Dvs. at det er ganske lett å se at jeg fisker. Så kommer en fyr i båt og legger garnet sitt over begge snørene mine. Jeg hoier og skriker, han gir f.... og gir full revers og legger et ca. 100 meters garn over snørene mine. Så gir han bånn pine og stikker, jeg hiver en stein etter fyren og banner høyt. Trodde ikke det var sant det som skjedde, han var ca. 5 meter fra meg når han startet å sette garnet, han gav rett og slett blanke i mine protester. Jeg mista begge tacklene mine. Jeg tror ikke garnet er ulovlig men det skal iallefall sjekkes. Det er satt ca. 5 meter fra land, men er antakeligvis satt på ganske dypt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

En litt spesiell opplevelse igår: jeg har kastet ut 2 tackler og har satt stengene i tripod. Dvs. at det er ganske lett å se at jeg fisker. Så kommer en fyr i båt og legger garnet sitt over begge snørene mine. Jeg hoier og skriker, han gir f.... og gir full revers og legger et ca. 100 meters garn over snørene mine. Så gir han bånn pine og stikker, jeg hiver en stein etter fyren og banner høyt. Trodde ikke det var sant det som skjedde, han var ca. 5 meter fra meg når han startet å sette garnet, han gav rett og slett blanke i mine protester. Jeg mista begge tacklene mine. Jeg tror ikke garnet er ulovlig men det skal iallefall sjekkes. Det er satt ca. 5 meter fra land, men er antakeligvis satt på ganske dypt vann.

Da er det mulig du kan trekke opp dette garnet, og forklare det med nødrett. Andre lover/forskrifter kan kanskje være ennå mer passende her.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager er ørreten i full gang med gytevandringen.

Og når jeg er på fisketur i elvemunningen, ser jeg ofte garn som står sperra over munningen, eller på kryss og tverrs inne i munningen. Jeg har hørt snakk om at det er grunneierens garn, men jeg har sett et annet navn på flottørene. Har en grunneier lov til å sette garn i munningen?

Pokker ta disse "fiskerne" ass. Jeg har et gammelt Villmarksliv, med en debatt om garnfiske i Kvenna (Møsvann). Jeg har en fremgangsmåte for å få stoppa disse garnfiskerne, men den tas heller på PM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å få røska de jæ... garna på land[} :) ]

Har sjøl dratt opp garn som var festet i land og ca30 meter utover. Tauet fra land var diskre dekket med stein for å være mest mulig usynlig. Dette i et av Vestfolds beste SØ-områder.. episoden skjedde for 4-5 år siden og var første og siste gang jeg har sett garn i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

I disse dager er ørreten i full gang med gytevandringen.

Og når jeg er på fisketur i elvemunningen, ser jeg ofte garn som står sperra over munningen, eller på kryss og tverrs inne i munningen. Jeg har hørt snakk om at det er grunneierens garn, men jeg har sett et annet navn på flottørene. Har en grunneier lov til å sette garn i munningen?

Pokker ta disse "fiskerne" ass. Jeg har et gammelt Villmarksliv, med en debatt om garnfiske i Kvenna (Møsvann). Jeg har en fremgangsmåte for å få stoppa disse garnfiskerne, men den tas heller på PM...

Garn;

Som tidligere opplyst her inne, må selv grunneier ha tillatelse for fiske etter anadrome arter, noe som søkes hos fylkesmannen. Blåsene skal da ha et nummer som fylkesmannen har tildelt. Jeg kan vanskelig tenke meg at noen i det hele tatt ville få konsesjon for fiske i en munning, og spesielt ikke nå. Det er jo et direkte brudd på lakselov. Noe annet er de periodielle garnene som står utenfor lakseførende elver i laksesesongen, men der gjelder vel strenge tidsbegrensninger.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan. Jeg har snakka til garnfisker(ne), og det virker som om de ikke hører.

Lensmannen i Fyresdal har også fått vite dette (av meg), men han bare sa at han skulle se på det.

Og det er over 1 måned siden jeg snakka med lensmannen! Udugelige gnom [ :) ]...

Det spørs om de garna ligger i småbiter i ei søppelkasse snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er i ferskvann du sikter til, og ikke i sjøen. Uansett gjelder følgende regler:

§ 35. Friløp, midtstrømslinje.

Det er forbudt å stenge helt for fiskens frie gang uten konsesjon etter vannressursloven. Hvis ikke konsesjonen bestemmer noe annet, skal det i elv, elvearm eller bekk være et friløp som utgjør minst en åttendedel av vassdragets bredde på hver side av midtstrømslinjen ved middels sommervannstand.

Midtstrømslinjen går midt i djupålen hvis denne kan påvises. Ellers går midtstrømslinjen midt i vannløpet eller der hvor den i tilfelle er fastsatt etter § 31 bokstav a. Ved avgjørelsen skal så vidt mulig tas hensyn til at det kan gå omtrent like mye fisk på hver side av midtstrømslinjen på den tid da fisket er størst på vedkommende sted.

Departementet kan innskrenke eller utvide friløpets bredde.

Endret ved lov 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169).

§ 36. Fiske i friløpet, tilstopping.

Det er forbudt å sette fiskeredskaper slik at redskapet enten alene eller i forbindelse med ledegarn, stein eller andre naturlige hindringer for fiskens frie gang kommer ut i friløpet. Unntatt fra denne bestemmelse er fiske med stang eller håndsnøre, oter, drivgarn, kastenot som trekkes inn straks etter utsettingen og håv som tas opp av vannet like etter nedsenkingen.

I friløpet er det forbudt uten konsesjon etter vannressursloven å slippe stein eller andre ting som kan være til hinder for fiskens frie gang. Det er også forbudt å gjøre dypere enn friløpet det løp som ovenfra eller nedenfra fører inn til et redskap. Dersom friløpet er oppfylt eller vassdraget utdypet i strid med denne bestemmelse, er det forbudt å fiske på vedkommende sted inntil friløpet eller vassdraget er bragt tilbake i samme tilstand som før det ulovlige tiltak.

Departementet kan gi pålegg om gjenoppretting av endring av friløpet i strid med annet ledd. Bestemmelsene i § 7 fjerde ledd gjelder tilsvarende.

Er oppfylling eller utdyping skjedd uten noens skyld, gjelder vannressurslovens regler for gjenoppretting av friløpet.

Endret ved lov 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169).

Kryss og tvers i munningen er vel lov hvis man følger loven angående friløp, å stenge munningen er ikke lov. Husk også at du ikke kan fiske nærmere enn 50 meter fra et garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig, det var kanskje ferskvann du mente her. Uansett; som Havengel er inne på, gjelder prinsippet om konsesjoner, og at man ikke må stenge den frie vandring.

Ta kontakt med fiskeforvalter for ditt distrikt, og be DEM ringe din lensmann.

...så får vi håpe at lensmann og fylkesmann ikke er samme mann da, der uppe i Fyresdal... [^]

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bare informerer om at vi var utpå en tur igjen ikveld, så vi viser at vi er aktive. Kom over endel umerket redskap, i form av ruser. Litt irriterende at det slurves med merking. Merkes det godt, blir det jo ikke gjenstand for spesiell oppmerksomhet, da vi som oftest går utifra at den er satt lovlig.

Aksjonsgruppa, Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 years later...

må vel få drat igang dene tråden igjen......................

jeg fisker mye rundt på hurumlandet og ser mange umerka garn i havet, samt teiner. har også fått fisk i dette området med dype kutt over nakken. hva kan jeg gjøre når jeg er utpå ? tør liksom ikke å dra det opp og pælme det selv om det frister. vaskelig for meg og se om det er ulovelig satt etter sø eller om det er lovelig satt på dypet. det jeg reagerer på at det ikke er merket e.t.c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.