Gå til innhold
Fiskersiden

solidariteten, respekten og slutten


marc
 Share

Recommended Posts

Sportsfiskere er noen sladrekjerringer og baksnakkere som alle andre.

Dumt du lar de "vinne" ved å slutte å skrive her inne, men skjønner du blir "litt" matt hvis folk som ikke kjenner deg ved ansikt snakker dritt om deg til det de tror er en annen.

Såfort man er på nett så er det noen som har en mening om en, og da er det kun jesustriks eller gjennomlufting som hjelper.

Velkommen tilbake når du får lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eitt ord: Jantelov.

Ikkje berre her, men elles i landet, og i alle sammanhengar finn du den. Sjølv om den er oppkalt etter ein dansk by, er den typisk norsk.

Stikk du hovudet fram, skal det hoggast av... :)

Må være trasigt å være så misunneleg, som enkelte tydelegvis er. Det er tross alt snakk om ein hobby som er ganske meiningslaus i den store sammanhengen dette her, og at folk ofrar tid og energi på å spy eder og galle som igjen tek vekk gleda for andre er mildt sagt patetisk. Dei kan ikkje ha mange andre verdiar i livet, om dette er det dei brukar tida si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at moderatorene gjør feil men dere er moderatorer :)ser dere ting ta av (moderer det er ikke så vansklig :D

Helt uenig link. Det er faktisk veldig veldig vanskelig.

Ingen her kan ha oversikt over klikkene, hvem som kjenner hvem, hvem som tåler hva, hvilken humor man har og hvilken tone man har overfor både fremmede og kjente.

På et forum, som andre steder i den virkelige verden, kan folks humor, toleransegrense, moral, åpenhet, høflighet og mange andre mellommennesklige signaler og kommunikasjonsmåter variere voldsomt, også blant moderatorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei var vell ikke snakk om og anbefaling og bytte forum karl inge kjønner hva jeg mener med det jeg skrev regner jeg med kan ta ett eksempel

link : brudd på #1 han blir banka og slått :) +ip sperra for livs tid

hilsen slemme moderatorn

:D de har en egen tråd med utestengte brukere og der er de ikke nådige . Så veldig lite tull .Nytter ikke og bare hvere snill og gi advarsler

Rage svenskt forum og ikke mindre nei

Jeg er usikker på om uthenging er riktige steget i det store bildet, selv om det kanskje hadde hatt en viss effekt på FS sånn isolert. For Marc sier jo at dette problemet kommer utenfor FS- men som en følge av at han poster på FS. Og dette vet vi jo at stemmer- når noe "stort" skjer på nettet vet vi gjerne om det før det postes...

De som har hengt med noen år vet jo at denne type debatt kommer et par ganger hvert eneste år, og jeg tror også mange vil være enige i at spesielt dette med personangrep var et større problem før. Uansett hvilken retning FS beveger seg i vil vi få høre at det gjør at folk slutter- enten vi blir strengere-eller mildere. Vi har forøvrig hatt denne diskusjonen en stund internt i FS, bla i med bakgrunn i endel fangstrapporter hvor nye brukere har fått et lite hyggelig møte med FS.

Trikset er å finne nivået som færrest opplever som så feil at de ikke vil delta lenger- og det viser alle tall og statistikker at vi nok faktisk klarer ganske bra. Jeg har rimelig god oversikt over Norske forum(svenske også forøvrig) og det er ingen forum som trekker noe særlig brukere fra FS- de fleste er såpass mye mindre enn oss at selv små endringer hos oss ville gitt store utslag. Dersom vi hadde opplevd at vi faktisk mistet flere brukere enn vi rekrutterte i periodene noen sa at nå var FS blitt så dårlig at folk sluttet- så hadde vi vært borte for lengs, ikke desidert størst slik vi er nå. (OBS- det betyr ikke at vi ikke tar tilbakemeldinger på alvor!)

Å drive nettsted er vanskelig- men vi gjør så godt vi kan. Når det gjelder det som skjer utenfor FS- så får alle gjøre som best de kan der for at sportsfiskemiljøet skal være best mulig. Og der er det noen som ikke bidrar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av problemet slik jeg ser det er:

Samtlige har glemt hvor de kommer fra. Det kunne vært moro å gjøre eksempler på det, men da måtte jeg hatt godkjennelse fra de først føler jeg. Husker når siden startet og mange av de brukerene som i dag fremstår som meget habile innen fiske, kun var en gjeng med amatører. De kunne lite, eller ingenting. Mange fisket litt, men lot seg rive med og har spesialisert seg eller endret fiskesett totalt fra første møte med FS. Tiden går og de kan det meste til slutt og for noen få har også dette medført en nedlatende tone der de har blitt overlegne og "viktige" i sine egne øyne ihvertfall. Som ellers i livet, glemmer man hvor man kommer fra, glemmer man seg selv. I det øyeblikket man tror man er bedre eller mer verd andre på bakgrunn av sitt eget ståsted, mister man også kontakten med seg selv. Man må alltid huske at en gang var jeg grønn, uvitende og spørrende. Og det ALLER værste er de som har holdt på med noe i lang tid som blir provosert av nybegynner som gjør det bedre enn hva de har gjort det. Mister man ikke veldig mye respekt og selvbilde når man reagerer på den måten? Personlig har jeg en god egenskap ved å glede meg over andres fangster og jeg har ingen problemer med å huske at en gang i tiden var jeg en sjøørretfisker, KUN. Fiskersiden startet som en side for sjøørret, det var min interesse. Den dag i dag har det utviklet seg, også for meg personlig. Jeg har vært igjennom de fleste fiskegrener og utforderer stadigvekk noen :) Men det gjør ikke at jeg ser ned på, eller har en lavere terksel av tålmodighet ovenfor noen som er ferske i noe jeg selv feks kan. Jeg lar ikke min missunelse (om det sådan eksisterer) gå ut over andre ved å sende stygge sms, pm eller poste negativt, eller som de fleste foretrekker, snakke dritt bak ryggen til folk. At "erfarne" fiskere går av hektene fordi noen andre lykkes, eller faktisk har TID til å fiske, er så patetisk som det kan bli. Jeg syns ALLE burde ta seg ett dykk i fortiden, huske og gjenskape den følelsen de hadde da de ble VARMT mottatt og vekslet erfaring med andre, den følelsen som var med på å skape din fiskeglede og erfaring som du sitter på i dag. Kanskje da blir det lettere å være litt rundere i kantene. Jeg skal ta på min kappe med en eneste gang at jeg sikkert har støtet og tråkket noen på tærne mtp C&R jammeret, men jeg har i det minste innsett det og trappet det voldsomt ned. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har snakket dritt bak ryggen til folk, uten at de selv har vært veldig klar over hva jeg mener om de. Når folk drar i gang en prat om han og han og hun, har du hørt, vet du hva, så er jeg rask til å avslutte fordi det er totalt uinteressant å snakke negativt om folk uten at de er til stede. En annen artig vinkling er at noen har blitt så "fine" på det, etter å ha vært aktive medlemmer i 8år, finner de ut at deres fangster og plasser er så viktige at rapporter på dette forumet er for skummelt! Ja, noen ganger er det vel det, noen steder er vel en hemmelighet, men ALLE? Jeg har selv en hemmelighet eller to, men har vel i 99% av tilfellene rapportert om fiskene for det, fordi det er hyggelig og interessant med fangstrapporter. Det er vår avis, hva skjer i fiskeverden! Og ikke minst en inspirasjon motivator til andre fiskere. Og den dagen man bestemmer seg for å ikke gidde å dele av seg, gå litt bak hjernebarken din og tenk deg om. Hva om alle hadde gjort det samme den gang DU begynte med fiske. Tenk ALL den inspirasjonen du hadde gått glipp av, du hadde kanskje ikke vært den du er i dag.

Så slutt med falske rykter, stig ned fra din pidestall, vær snill og grei, ikke vær ett rasshøl bare fordi DU ikke får det til slik du hadde ønsket, slutt med baksnakking og drittslengig, for fleste parten av dere er ikke tøffe nok til å møte dette personlig i etterkant, slutt med all negativitet.

Vi kommer med endringer, men det blir offentligjort i en annen tråd. Vi vil ha positiviteten tilbake på forumet, mye kan tyde på at det har vært for slapt i forhold til å moderere den atmosfæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplysende og informativ post Remy .Ser dere tar det alvorlig og det er bra .Ser den at dere som moderatorer har en krevende jobb ikke altid like lett :)

Men som altid så har man noen sure brøhuer som self skal sende pmer og sms uten sporings muligheter :)

har kommet til mitt øre av en liten pip pip at dette nok er min skyld da jeg som god forumbruker guider andre og spesielt nye grønne forumbrukere og det er jo litt synd ikke for meg men for de som blir ramma .JEG kan tåle mye men når en forum bruker får pepper for min guiding da er det slutt . enden på denne visa er følgende :

0 mere guiding fra min side kun den i jan med gutta fra Langesund

0 mere link på forummet

må si jeg har hatt mange trivlige turer ut i sjø og elver /vann med mange greie forumbrukere oppigjennom åra og det setter jeg stor pris på Remy marc allan gabbe osv har blitt mange oppigjennom he he regner vi treffes langs glommas bredder

lager ikke mer krøll med dette går heller av i still het

ps: moderatorene gjør en formidabel jobb og fortsett og post folkens og gjør Fs til en bedre side om det er mulig noe jeg tror det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplysende og informativ post Remy .Ser dere tar det alvorlig og det er bra .Ser den at dere som moderatorer har en krevende jobb ikke altid like lett :)

Men som altid så har man noen sure brøhuer som self skal sende pmer og sms uten sporings muligheter :D

har kommet til mitt øre av en liten pip pip at dette nok er min skyld da jeg som god forumbruker guider andre og spesielt nye grønne forumbrukere og det er jo litt synd ikke for meg men for de som blir ramma .JEG kan tåle mye men når en forum bruker får pepper for min guiding da er det slutt . enden på denne visa er følgende :

0 mere guiding fra min side kun den i jan med gutta fra Langesund

0 mere link på forummet

må si jeg har hatt mange trivlige turer ut i sjø og elver /vann med mange greie forumbrukere oppigjennom åra og det setter jeg stor pris på Remy marc allan gabbe osv har blitt mange oppigjennom he he regner vi treffes langs glommas bredder

lager ikke mer krøll med dette går heller av i still het

ps: moderatorene gjør en formidabel jobb og fortsett og post folkens og gjør Fs til en bedre side om det er mulig noe jeg tror det er

Tolket jeg riktig at du også hoppet av forumet nå? Da forsvant enda flere gode rapporter i såfalll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplysende og informativ post Remy .Ser dere tar det alvorlig og det er bra .Ser den at dere som moderatorer har en krevende jobb ikke altid like lett :)

Men som altid så har man noen sure brøhuer som self skal sende pmer og sms uten sporings muligheter :D

har kommet til mitt øre av en liten pip pip at dette nok er min skyld da jeg som god forumbruker guider andre og spesielt nye grønne forumbrukere og det er jo litt synd ikke for meg men for de som blir ramma .JEG kan tåle mye men når en forum bruker får pepper for min guiding da er det slutt . enden på denne visa er følgende :

0 mere guiding fra min side kun den i jan med gutta fra Langesund

0 mere link på forummet

må si jeg har hatt mange trivlige turer ut i sjø og elver /vann med mange greie forumbrukere oppigjennom åra og det setter jeg stor pris på Remy marc allan gabbe osv har blitt mange oppigjennom he he regner vi treffes langs glommas bredder

lager ikke mer krøll med dette går heller av i still het

ps: moderatorene gjør en formidabel jobb og fortsett og post folkens og gjør Fs til en bedre side om det er mulig noe jeg tror det er

For å være helt ærlig, eneste du oppnår med dette er at de eller den som har sendt sms/pm eller gulper opp noe, vant. Du gir de akkurat det de vil ha, ergo vil også motivasjonen være der igjen på ett senere tidspunkt. Funket da, funker nå. Og det er både trist og feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er flere som er lei av noen sladrekjærringer.

Selv så er jeg ganske rund i kantene og hardhudet,så jeg driter langt fandenivold i enkelte sine baksnakkelser av personer jeg ikke har møtt.

Det eneste jeg finner informativt blandt sladder er om folk har leie tildenser hva angår låning av penger og ren utnyttelse av fiske"kompiser".

Slik fungerer det:

Allerede før jeg har møtt de enkelte for første gang ansikt til ansikt så vet jeg at:

Mr x er lei av Mr z. Får høre om alle uvaner og diverse baksnakking og uautroisert deling av fiskeplasser...

Gutta er ikke riktig bevarte.

Raping,prumping og flatterende bilder i fangstrapporter.

Hørselværn er påkrevd pga latter...

Blir du med Remy på tur,så vil flere av mine fiskebekjentskaper ikke innvitere deg med på fisketurer.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert noen lik i lasten på dette forumet.

At det til tider kan gå litt hardt for seg er noe jeg burde ta til ta selvkritikk på,

men jeg antar at folk er mer tykkhudet.

Har pleid å sjekke profilen til folk før jeg kommer med kritikk.

Unge nytbegynnere skal behandles pent :)

Noen har digre knapper som man må trykke på, men man vet at de tåler det.

At noen kan oppfatte meg som en stor drittsekk og det kan nok stemme til tider, men

da har diskusjonen gått varm og jeg har lagt igjen silkehanskene.

Nå har jeg ikke levert inn mange fangstrapporter på lang tid, men det har sine grunner.

Det er ikke fordi jeg ønsker hemlighold, men i mangel av lappen som har vært borte i over 1 år pga epilepsianfall.

Men over nyttår er jeg tilbake bak rattet og det blir mer fiske. Mye mere.

Da blir det mindre galle og flere rapporter.

Jeg får ta denne tråden til etteretnig og tenke litt før jeg poster.

Tastaturet blir ofte litt ufølsomt og man glemmer de som sitter på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert noen lik i lasten på dette forumet.

At det til tider kan gå litt hardt for seg er noe jeg burde ta til ta selvkritikk på,

men jeg antar at folk er mer tykkhudet.

Har pleid å sjekke profilen til folk før jeg kommer med kritikk.

Unge nytbegynnere skal behandles pent :)

Noen har digre knapper som man må trykke på, men man vet at de tåler det.

At noen kan oppfatte meg som en stor drittsekk og det kan nok stemme til tider, men

da har diskusjonen gått varm og jeg har lagt igjen silkehanskene.

Nå har jeg ikke levert inn mange fangstrapporter på lang tid, men det har sine grunner.

Det er ikke fordi jeg ønsker hemlighold, men i mangel av lappen som har vært borte i over 1 år pga epilepsianfall.

Men over nyttår er jeg tilbake bak rattet og det blir mer fiske. Mye mere.

Da blir det mindre galle og flere rapporter.

Jeg får ta denne tråden til etteretnig og tenke litt før jeg poster.

Tastaturet blir ofte litt ufølsomt og man glemmer de som sitter på andre siden.

Med fare for å høres helt religiøs ut, så skal du ha cred for å skrive det du skriver her å i en anna tråd i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert noen lik i lasten på dette forumet.

At det til tider kan gå litt hardt for seg er noe jeg burde ta til ta selvkritikk på,

men jeg antar at folk er mer tykkhudet.

Har pleid å sjekke profilen til folk før jeg kommer med kritikk.

Unge nytbegynnere skal behandles pent :)

Noen har digre knapper som man må trykke på, men man vet at de tåler det.

At noen kan oppfatte meg som en stor drittsekk og det kan nok stemme til tider, men

da har diskusjonen gått varm og jeg har lagt igjen silkehanskene.

Nå har jeg ikke levert inn mange fangstrapporter på lang tid, men det har sine grunner.

Det er ikke fordi jeg ønsker hemlighold, men i mangel av lappen som har vært borte i over 1 år pga epilepsianfall.

Men over nyttår er jeg tilbake bak rattet og det blir mer fiske. Mye mere.

Da blir det mindre galle og flere rapporter.

Jeg får ta denne tråden til etteretnig og tenke litt før jeg poster.

Tastaturet blir ofte litt ufølsomt og man glemmer de som sitter på andre siden.

:) Jeg vil skrive under på det du sier, og jeg syntes det er bra du sier at du vil tenke i gjennom litt mere føre du poster. Og det bør sikkert noen og en hver, inkl meg selv. Og jeg tok vel deg litt på ordet i min "post" på de postene du la i gjen. Syntes det oste litt av den. Så kan det gå! men det er vel en liten ettertanke at vi alle sitter kun bak en skjerm og skriver, og da kan det noen ganger bli litt vel mye av både det ene og det andre. Jeg referete til ditt svar som jeg syntes luktet kun av mistro. Så jeg føler at når slike svar dukker opp så kan det bli vel mye av det gode/dårlige. Som vi har skjønt skjer det litt utenom forumet også som er direkte eller indirekte knyttet opp mot poster og enkelt personer. Dette er vanskelig for moderatorer og andre å se og forstå.

Så dermed så håper jeg at slike saker kun fører til en ting. At vi alle tenker i gjennom hva vi svarer på, og ikke minst hvordan.

Jeg håper at både Marc og Link oppstår igjen, og ikke lar "de" ta medaljen! Så ett lite utspill; pressen har sin vær varsom plakat. Hvorfor ikke en slik på forumet også. Det vil i fremtiden kunne gjøre det lettere å stoppe poster, og gi moderatorer ett bedre verktøy og forholde seg til. Og den bør gjelde for både oss dødlige og de som er direkte involvert i FS. Noen regler for bruk vet jeg det er, men det kan sikkert bli gjort noe mere konkretisert og utviklet. Men det er bare en tanke fra min side.......

Jeg må innrømme at jeg som sikkert flere ikke en gang har lest forumreglene :)

Men det skal jo være en brodd og rom for en diskusjon, og jeg tåler en frisk en, men det unnlater ikke at det skal være hold i det en skriver, og grenser for det en skriver. Så muligens en kan få noe positivt ut av slike saker også!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ett lite utspill; pressen har sin vær varsom plakat. Hvorfor ikke en slik på forumet også. Det vil i fremtiden kunne gjøre det lettere å stoppe poster, og gi moderatorer ett bedre verktøy og forholde seg til. Og den bør gjelde for både oss dødlige og de som er direkte involvert i FS. Noen regler for bruk vet jeg det er, men det kan sikkert bli gjort noe mere konkretisert og utviklet. Men det er bare en tanke fra min side.......

Jeg må innrømme at jeg som sikkert flere ikke en gang har lest forumreglene :)

Kjørereglene for forumet dekker det du sier her, men vi går litt gjennom de nå for å se om vi må konkretisere mer. Kjørereglene dekker egentlig det meste de- men på både det Marc/Link sier, og det jeg har fått på PM/tlf/mail nå siste 2 dagene så er det åpenbart at det som er mest plagsomt/verst skjer utenfor forumet, og da er det jo ikke så mye noen kan gjøre på nett- unntatt kollektiv nedlegging av alle fora, og det er vel ikke helt ønskelig. SOm nevnt tror jeg vi har hatt 2 rapporter på personagrep siste 3 månedene, noe som er lite mtp de flere tusen innlegg som er postet i perioden..

Men det som kommer frem her kan jo være noe å ta med seg neste gang man snakker med andre sportsfiskere ansikt til ansikt .....

KJØREREGLENE FOR FORUMET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørereglene for forumet dekker det du sier her, men vi går litt gjennom de nå for å se om vi må konkretisere mer. Kjørereglene dekker egentlig det meste de- men på både det Marc/Link sier, og det jeg har fått på PM/tlf/mail nå siste 2 dagene så er det åpenbart at det som er mest plagsomt/verst skjer utenfor forumet, og da er det jo ikke så mye noen kan gjøre på nett- unntatt kollektiv nedlegging av alle fora, og det er vel ikke helt ønskelig. SOm nevnt tror jeg vi har hatt 2 rapporter på personagrep siste 3 månedene, noe som er lite mtp de flere tusen innlegg som er postet i perioden..

Men det som kommer frem her kan jo være noe å ta med seg neste gang man snakker med andre sportsfiskere ansikt til ansikt .....

KJØREREGLENE FOR FORUMET

:) Jeg ser den KIS, og det er desverre ikke lett (mer umulig) å stoppe noe som forumet IKKE kan handle. Og som jeg sa det må jo være noe friske disputter og diskusjoner. Ellers mister FS mye av brodden.

Jeg blir bare litt revet med....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt :lol:

Tja,synd med folk som slutter..... Jeg skrev min siste rapport i sommer. Har vært på forumet et par år , men føler meg ny i bruken av et forum som diskusjonsfora. Iallefall når jeg ble "angrepet" av brukere etter en rapport jeg skrev.

Jeg tar gjerne en diskusjon mann mot mann . Fiskeetikk og fangstmetoder er varme for tiden og en "hot" diskusjon er sundt for sjelen.

Jeg vet at å legge en rapport ut på nettet er å blottlegge seg og sine meninger,men et slikt angtep hadde jeg ikke forventet og ble derfor ganske utslått en stund. Har ikke lagt ut noe etter dette.

Jeg ba moderator om å legge ned tråden da det ble for mye hugging og syting. Dette ble ordnet. Litt synd egentlig for rapporten kunne blitt en interessant start på en diskusjon om villaksstammen og forvaltingen av denne.....

Hilsen Molva..... fortsatt med som leser av FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd hvis folk slutter fordi de føler seg støtt, men for meg ser dette ut som storm i et vannglass.

En av de tingene jeg setter mest pris på med fiskersiden er den relativt høye tonen av saklighet og vennlighet. (Gå inn på diktforum hvis dere vil se hvordan jævlige personagrep ser ut.)

Jeg sier ikke at man skal godta drittslenging, men litt takhøyde må man ha. I alle sammenhenger i livet vil man komme ut for usaklig kritikk, baksnakking og GPP, men det betyr jo ikke at det er akkurat det man må høre på.

Det er et urimelig krav til moderatorene at de skal gå inn i enhver diskusjon og finne ut hva som er usaklig eller støtende, og ikke blir det morsomme diskusjoner av det heller.

Det skader ikke å bruke litt nettvett, men hvis man skal sitte og gruble på hver formulering blir det lite givende å være på forumet.

Gjennom fiskersiden har jeg truffet mange hyggelige folk som jeg gjerne drar på tur med, men jeg har også truffet en del folk jeg ikke vil ha noe å gjøre med. Noen fordi de er nedlatende fjols, andre fordi jeg ikke synes det var noe givende å prate med dem, og det er sikkert noen som synes jeg er en uinteressant person å ha med på tur( eller en fordømt tosk el.l.) Men at idiotene finnes gir ikke meg noen grunn til å slutte å poste på fiskersiden, eller guide nye folk (på Bonten).

Dog pleier jeg ikke å lese poster fra østlandet, kanskje dere har en annen tone der.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at dere velger å si farvel Marc og Link, jeg håper at dere ombestemmer dere etter en stund. Ekstra synd synes jeg det er fordi det skjer pga "utenomsporstlig" aktivitet, hvorfor skal vi andre bli straffet for det? At noen mangler folkeskikk og vett i sitt lille hode burde dere bare heve dere over. Vær kresen på hvem dere lar dere fornærme av, mot idioti og dumskap har man lite å stille opp med.

Jeg kommer til å savne deres rapporter og skulle deres besluttning stå ved lag får jeg bare benytte anledningen til å ønske dere lykke til med fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.