Gå til innhold
Fiskersiden

Nå drar jeg ut å fisker i 2010 :) På jakt etter Storlyren.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Angåande vikingsilda, kva farger er best til større lyr? Den eg har er sølv/svart på midten/rød på høgre sida.

Kva slags farge ER best på lyr generelt?... :D

Har alltid haurt at grøn er fargen for lyrfiske, og det har jo i og for seg fungert, men har ikkje prøvt så veldig mykje anna heller... I eit Sølvkroken hefte var Jensen Sild i sølv/blå lista som lyrkiller nr. 1. Asgeir og Kalland fekk betydeleg meir lyr enn meg sist vi pilka, begge dei hadde raud og gul pilk / gule gummimakk. Eg hadde blå/sølv pilk, fekk 2 torsk. Når vi igjen prøvde oss frå land på Rundebrua, fekk eg ingenting på grøn/sølv Jensen Sild, og bytta til ein raud/gul billig sluk av eit slag. Fekk lyr på fyrste kast. Kan ha vore tilfeldig... men alikavel.

Reknar med det ikkje finnast nokon fasit, men her er jo nok av folk her som har meir erfaring enn meg, og som har testa MYKJE forskjellig av både fargar og metode...

Og Xplorer1: Svart "duskkrok", Er dette ein krok med svart dusk? Eller er det ein svart krok, med dusk av anna farge?

Har aldri hatt trua på svarte sluker/pilk etc. Er det ikkje verre for fisken å få auge på svarte ting enn litt meir skrikande eller blanke fargar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 284
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tipper sluk nr. 1!

Da er det 2 på Herring

1 på Møresilda

3 på Jensen.

De 3 er de jeg bytter på hele tiden, kun fått Lyr på 1 av de.

Skal fiske nå fra kl 18 00 til kl 19 30 (kun kaste sluk) med flue oppheng.

Drar igjen ut senere i kveld å fisker på samme plass, tengte da å teste med dupp å flue eller dupp å agn.

Kaster selvfølgelig også med sluk innimellom.

Duppen med flua bør vel være i bevegelse ?

Ofte mye strøm på plassen så den kan vel drifte, eller er det best å dra den mot seg med tanke på tillslag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for alternativ 2.

4 satser på rødt å svart da.

Kan legge till at stort sett all Seien biter helt villt på en grønn selvlysende sak lik Sølvkroken sin (Jensen Sild Colour :I/BL/R.)

Nesten plasomt så jeg fisker IKKE med den, men er jeg ute etter Sei så vet jeg hva som funker, ihvertfall nå :)

Kva slags farge ER best på lyr generelt?... :huh:

Har alltid haurt at grøn er fargen for lyrfiske, og det har jo i og for seg fungert, men har ikkje prøvt så veldig mykje anna heller... I eit Sølvkroken hefte var Jensen Sild i sølv/blå lista som lyrkiller nr. 1. Asgeir og Kalland fekk betydeleg meir lyr enn meg sist vi pilka, begge dei hadde raud og gul pilk / gule gummimakk. Eg hadde blå/sølv pilk, fekk 2 torsk. Når vi igjen prøvde oss frå land på Rundebrua, fekk eg ingenting på grøn/sølv Jensen Sild, og bytta til ein raud/gul billig sluk av eit slag. Fekk lyr på fyrste kast. Kan ha vore tilfeldig... men alikavel.

Reknar med det ikkje finnast nokon fasit, men her er jo nok av folk her som har meir erfaring enn meg, og som har testa MYKJE forskjellig av både fargar og metode...

Og Xplorer1: Svart "duskkrok", Er dette ein krok med svart dusk? Eller er det ein svart krok, med dusk av anna farge?

Har aldri hatt trua på svarte sluker/pilk etc. Er det ikkje verre for fisken å få auge på svarte ting enn litt meir skrikande eller blanke fargar?

Grønt har ikke funka for meg på Lyren nå, men jeg er ikke rette mann til å svare heller men kan kun dele mine erfaringer nå.

Har ikke sett noe til Lyren på 2 dager nå å har i tilegg til de avbildede slukene kastet litt med den grønne, Sei Sei Sei Sei.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyren er midt i gytesesongen no, sikkert humørsvinginga der som med alt anna i tilsvarande situasjon. Har vore og handla inn heile sortimentet av gule/raude og raude/svarte slukar på den lokale sjappa. No har ikkje lyren noko valg, den SKAL bite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyren er midt i gytesesongen no, sikkert humørsvinginga der som med alt anna i tilsvarande situasjon. Har vore og handla inn heile sortimentet av gule/raude og raude/svarte slukar på den lokale sjappa. No har ikkje lyren noko valg, den SKAL bite

Det er den blanke Herring sluken(sluk nr 1) som har funka nå, hele tiden er det den de har bitt på.

Men nå har jeg ikke sett Lyren på 3 dager å er sliten i skulderen :thumbsup:

Seien biter fortsatt da.

Har hatt 2 fine fisk på som jeg har mistet, hva det har vært kan jeg kun spekulere i men har ikke helt gitt meg enda.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :dribble:' date='28 mai 2010 - 20:24' timestamp='1275071040' post='596791]

Det er den blanke Herring sluken(sluk nr 1) som har funka nå, hele tiden er det den de har bitt på.

Men nå har jeg ikke sett Lyren på 3 dager å er sliten i skulderen :rolleyes:

Seien biter fortsatt da.

Har hatt 2 fine fisk på som jeg har mistet, hva det har vært kan jeg kun spekulere i men har ikke helt gitt meg enda.

Whaaat, blank sluk og lyr? Hmmm, skal finne fram litt blanke jensensilder og freiste. Det som har funka for meg i det siste er savagegear sandeel jigg i raud/gul. Fått maaasse lyr fra 2-6 kg.

Endret av FaztFisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaaat, blank sluk og lyr? Hmmm, skal finne fram litt blanke jensensilder og freiste. Det som har funka for meg i det siste er savagegear sandeel jigg i raud/gul. Fått maaasse lyr fra 2-6 kg.

Jepp :)

Får ingenting på de andre, men når jeg sjekker mageinnholdet på fiskene så er det jo små blanke fisk som ligger der så ganske logisk er det jo.

På dagtid i går var det Seien som herja igjen, de har blitt større.

Fenris koser seg.

Ly1.jpg

En tur till ned på kvelden i går ble det å igjen smalt det till i stanga på blank sluk.

Ga det kun en time i går kveld siden det har blitt litt mye fisking i det siste.

Ly2.jpg

2,05 Kg

Denne fightet mere enn den på 3,28 å det var utolig morro.

Ikke meninga å "skjule" stedet med å ikke vise bilder av plassen, men jeg har spurt om lov til å fiske der siden plassen ligger på privat område.

Noen i nærområdet som vill bli med en dag så er det bare å sende en PM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='29 mai 2010 - 09:56' timestamp='1275119794' post='596895]

Fenris koser seg.

Ly1.jpg

Apropó Fenris som koser seg , med sei...kommer jeg på en liten nøtt : Hva får man om man plasserer seien på hunden og en hjort opp på seien igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropó Fenris som koser seg , med sei...kommer jeg på en liten nøtt : Hva får man om man plasserer seien på hunden og en hjort opp på seien igjen ?

En dau flat sei å to sure pelsdyr med masse fiskeslim i pelsen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='29 mai 2010 - 10:44' timestamp='1275122680' post='596903]

En dau flat sei å to sure pelsdyr med masse fiskeslim i pelsen sin dribble.gif

Tenk videre... Det som er merkelig er at det er som regel barn som alltid svarer riktig og 1. Vi voksne leter etter svaret langt borte, barna ser svaret foran nesa ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananen tok den. LOL

Blanke sluka var det einaste eg brukte etter lyren når eg var liten. Funka som fy det, men dei siste åra har det funka best med sluk med litt farge på. Tilfeldigheiter spelar sjølvsagt inn. Fleire av dei eg har fått frå båt i år, har hatt storsil og sild i magen. Likevel er det berre gule og raude pilkar den vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dagen da, Mr. Big Tit! :goodjob:

He he , takker.

Tok en ny prat i sta med personen som har leid hus på plassen jeg fisker på, nytt kart er tegnet å det viste seg at jeg har fisket på feil plass ;)

Så jeg må flytte meg ca 150 meter, klatre litt å stå på en plass jeg absolutt ikke kan ha med meg Fenris å barna.

Men skal prøve å få sniki meg unna en tur i kveld å teste en time eller noe sånt.

Hadde jo vært en knall bursdagspresang å fått en med litt size på nå som skulderen snart er kasta i filler :dribble:

Bananen tok den. LOL

Blanke sluka var det einaste eg brukte etter lyren når eg var liten. Funka som fy det, men dei siste åra har det funka best med sluk med litt farge på. Tilfeldigheiter spelar sjølvsagt inn. Fleire av dei eg har fått frå båt i år, har hatt storsil og sild i magen. Likevel er det berre gule og raude pilkar den vil ha

Xplorer1 sa jo det måtte en barnehjærne till :)

Har kjøpt noen flere nå, kommer til å prøve på "de store" med litt større blanke å noen andre.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjøresteinane er vel ikkje privat eigd? Er vel fri ferdsel.

Grattis med dagen og lykke til ikveld :)

Takker å takker ;)

Skal mann stå på naustet til folk å fiske er det vel privat ?.

Er usikker på plassen på siden der, men den er gjærdet inn å jeg spurte av ren høffelighet.

Det er greit å spørre når man må over jorder å gjærder syns jeg da.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='29 mai 2010 - 15:57' timestamp='1275141446' post='596985]

Det er greit å spørre når man må over gjorder å gjærder syns jeg da.

Er enig med deg. Ser det privat ut er det pent å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Lite fokus på kobberfarget sluk her. Det er jo en velkjendt klassiker,spesielt om kvelden i solnedgang. Rødt i solnedgangen er jo også "bankers" selv om den fisker mindre godt på dagtid.

Mens hvitt er en killer i de lyse timene.. Hvit "seatrout spoon" bør absolutt inngå i sortementet etter Lyren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Lite fokus på kobberfarget sluk her. Det er jo en velkjendt klassiker,spesielt om kvelden i solnedgang. Rødt i solnedgangen er jo også "bankers" selv om den fisker mindre godt på dagtid.

Mens hvitt er en killer i de lyse timene.. Hvit "seatrout spoon" bør absolutt inngå i sortementet etter Lyren..

Skal teste kobber å hvit også :glare:

Prøvde litt med dupp å flue, prøvde også litt med flue som opphenger uten resultat forige dagen.

Bunnmeite med agn testa jeg også(fersk sei) men stømmen er såppas kraftig der at den ble dratt å dratt å til slutt satt den seg bom fast.

Persa på Måke i sta da, tror den veide et par gramm mere enn den siste, he he.

Fikk hjelp av noen Lithauere så den kom seg uskadet tillbake till friheten :dribble:

Bilder kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friline med reke er jo også sehr festlich!!

Du kommer deg ihertfall ut på fisketur. Den skal du ha!

Mens jeg babler omslukvalg fra sofakroken hehehe :thumbsup:

Null problem for deg å hive deg med om du får rivd deg ut av sofa`n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro en tur inn i Førresfjorden etter rykter om Makrell i dag.

Tok ikke lang tid før de første 2 satt:)

Hadde ikke masse tid i dag men 14 stk ble det å den største veide 75,5.

Store makrell der for de som vill ha agn, det beit jevnt, fikk 4 stk på ett kast å det er jo bare morro.

Skal tillbake å hente mere, må bare kjøpe oppengere med 6 kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.