Gå til innhold
Fiskersiden

Tollen er jammen morsom!


yosh
 Share

Recommended Posts

Ja, som sikkert flere er enige i, så er tollen i Norge ganske så morsomme. :)

For å forklare hva jeg synes er så morsomt, så får jeg vel skrive min historie her:

Joda, jeg fant omsider ut hvilken flytedress jeg ville ha etter mye om og men. Sundridge Crossflow 2-delt i pustende stoff.

-Denne må da bli flott, tenkte jeg. Undersøkte hos Elbe/Nordmark her i Norge som er importør av Sundridge, disse svarte ikke en gang på mail fra verken meg eller min lokale utstyrs-pusher.

Fant heller ikke ut veil- pris på denne i Norge, men veil pris i Sverige er på 2500 sek.

Og hva gjør man da? -Jo, bestiller fra det store utland. Fant dressen hos en forhandler via Ebay til den nette sum av 119,99GBP pluss frakt på 25GBP (1112 kr pluss 225 kr i frakt)

Fin pris? Joda. helt toppers! Hvordan i granskogen kan den svenske prisen være satt til 2500 kr? her er det noen som tjener MYE penger bare for å selge et produkt.

Anyways... Forhandler var desverre tom på lager, men fikk i forrige uke inn dressen og sendte den så fort som mulig.

Desverre, så hadde han glemt å merke pakken som gave og skrevet ned verdien på varen til under 1000 kr. ;)

-Ja,ja, da får man håpe tollen er snill, nå som man forsøker på å gjøre noe lovlig.

Men den gang ei. Den er nå stoppet i tollen, og jeg venter på behandling. Forsåvidt greit nok, men.. her kommer de morsomme.

Etter å ha undersøkt litt, så skal jo staten, tollen og posten ha sitt av denne kaka, og regnestykket blir noe som sånt:

Dressen pluss frakt: 144,99 GBP

+25 % av 144,99 i Norsk moms

+10,7% av 144,99 fordi tekstiler er tollbelagte produkter (livsfarlig å ta inn tekstiler til landet vet dere)

+217 kr til Posten for jobben med frakt og fortolling.

Slik at et produkt som i England koster 1112 nok, må jeg nå totalt betale ca 2080 kr for!!!!!!!!

Dette er rett og slett ran. Jeg forstår at vi skal ha litt avgifter for å hindre for mye utenlands-handling, og mener det bare er rett.

Men, når ingen i landet skaffer det produktet en kunde ønsker, så føles det for jævlig å måtte gå igjennom dette. Det er rett og slett ran fra staten, og forhindrer oss normale i å skaffe seg billigere produkter.

Og, et sted må det da være et ledd i bransjen som tjener vanvittig fett med penger, når dem kan selge et produkt i england med veil pris ca 1200 kr inkl 17,5 prosent moms, som i norden koster 2500 med 25 prosent moms.

Dette er rett og slett for dumt. Da kan det ikke lenger forsvares at Norsk handel skal tjene LITT penger på å holde handelen innen landets grenser.

-Nei, takke seg til å benytte seg av EU. Neste gang blir det å benytte Post Restante i Sverige.

Norsk toll skal jeg snike meg mest mulig unna i fremtiden. :(

(ja, jeg var dum som ikke gjorde det med en gang, men håpet det skulle gå bra allikevel)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Akkurat det samme som jeg skriver med tanke på f.eks båtmotorer. Men vi er så rike her i Norge og tjener så mye mere en engelskmenn derfor skal vi betale dobbelpris og mer til... Etter at staten har fått sitt....

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=51828

Krangler med tollen nå vedrørende et ebay kjp av sko... verdi ca 320 spenn, men glemt å skrive gave der og... Det blir ingen positiv karakter for å si det slikt, for her skal det 25%mva på pluss 108 til posten for en jobb som ikke trenger å gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du kommer fra Flisa. Du kan jo be det svenske postbudet kaste pakken inn i Norge neste gang. :)

Mange bestiller fra England. Ser man litt på det Tyske markedet, så finnes mange av de samme varene der.

Poste Restante til nærmeste postkontor funker bra. Men pakkesporing er tingen da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er desverre livet, men husk at 1000 kroners grensa og gave ikke gjelder hvis avsender er et firma :(

Vet det, men hadde han i merket den som han skulle, hadde det gått fint. hadde avtalt alt sammen, men han glemte det i stresset med å få sendt den så fort som mulig siden jeg hadde ventet i 3 uker på den.

Eneste jeg kan håpe på nå, er at tollen gjør en liten bommert, og ikke krever så mye penger for den.

-Og at han som har solgt meg produktet er snill og refunderer den engelske momsen (VAT) til meg, siden jeg bor i et ikke EU-land. Er i hvertfall en liten trøst i så fall.

Men,men.. Man Lærer så lenge man lever.

Heia EU!

Ser at du kommer fra Flisa. Du kan jo be det svenske postbudet kaste pakken inn i Norge neste gang. :)

Mange bestiller fra England. Ser man litt på det Tyske markedet, så finnes mange av de samme varene der.

Poste Restante til nærmeste postkontor funker bra. Men pakkesporing er tingen da. :D

Ja, jeg vet det. Har handlet en del fra USA og Tyskland tidligere uten problemer,også brukt Post Restante.

Men har vel bare vært heldig tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg bestiller fra EU så bestiller jeg det til noen venner av meg i Luleå, siden Sverige er innenfor eu blir dette veldig billig. Siden de er veldig ofte i Norge/og jeg i sverige plukker jeg det opp da. Blir forsåvidt ganske så mye billigere. Helt til du går over resten av kvitteringene fra alt annet du plukket med deg over grensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at flere kompiser på 80-tallet kjøpte meiteutstyr i England og kombinerte det med fisketur. Med utstyret fulle av gjørme, fôr, skjell og slim ble det aldri spurt om kvitteringer. Med tanke på hvor billige flybilletter man får kjøpt vil nesten dette lønne seg.

Ja, dette var tidene Cato. :unsure:

Full bil hjem fra koksholmen. He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingenting galt her. Kjipt for deg at varen ble stoppa, men ingenting å klage over. Det er er risk man tar når man bestiller fra utlandet.

Se heller positivt på det! Du får tross alt produktet du hadde lyst på, til en billigere pris enn det hadde kostet fra en norsk butikk.

Men jeg forstår ikke hvorfor tekstiler skal være tollbelagt. Hva kommer det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er en viktig ting som kommer inn, og dette gjelder ikke bare fritidsutstyr, men også i det proffesjonelle marked. Norden er sett på som ett høykost område med svært god økonomi( og det er jo riktig), og dermed så legger produsenter etc på ofte opp mot 30 %(kanskje også mer på en del) høyere fortjeneste på det de skal selge til eks. Norge. Dette er med på bla å supsidisere deres salg i mere konkurranse utsatte marked.

Desverre. Så har du selvfølgelig det med at norske bedrifter har en adskillig høyere driftskostnad enn det er i mange andre land. Både med hensyn til lønn, avgifter, toll og mva.

Samtidig settes det nok av ganske høye dekninger til butikk leddet i forhold til mange andre land. Det er ett svært begrenset marked med 4,5mill innbyggere. Er jo færre innbygger i norge enn det er i svært mange andre byer rundt om i verden. Så det medfører at en shappe her i norge må nok ha en adskillig høyere fortjeneste i snitt enn i mange andre for å levere ett resultat på bunnlinja, og for i det hele å overleve. Og derfor så blir også det svært interessant for mange som du og jeg å handle noe innimellom i det store utland. Noen ganger blir det ikke så mye rimligere da det skjærer seg. Jeg er spent på å se på to pakker jeg venter nå. Den ene tror jeg går bra. Den andre tror jeg koster meg mer enn beregnet. Men den sjansen er der alltid. Noen varer er tollbelagt, og dette har svært ofte med gjensidige avtaler med andre. Der eks enkelte land setter høy toll på norks produkter

for å sikre sin egen industri, og visa versa. Da vil også norge sette tollbarrierer.

Og jeg skjønner frustrasjonen. Det mest ille jeg har opplevd var to topokart over Grønnland som jeg måtte kjøpe i Danmark. Kartene kostet 125 danske kroner til sammen, og innen jeg fikk det ut fra posten var prisen blitt 420.- Så ikke alt blir lønnsomt desverre. Men litt av prisen vi må betale for plusser og minuser med å bo i steinrøysa her nord.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart. Alt under 200kr skal jo være toll og momsfritt.

:) Dette er fra mange år tilbake 2001, og da tror jeg det var andre regler. Men om det i det hele tatt var toll husker jeg ikke, mulig kun frakt og mva samt tollbehandling.

Jeg sendte det til og med inn med kopi av pairene til TV2 eller om det var NRK på forbrukerprorammene der som ett skrekk eksempel. Syntes det var rått betalt for to papirark.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sikkert flere er enige i, så er tollen i Norge ganske så morsomme. :)

For å forklare hva jeg synes er så morsomt, så får jeg vel skrive min historie her:

Joda, jeg fant omsider ut hvilken flytedress jeg ville ha etter mye om og men. Sundridge Crossflow 2-delt i pustende stoff.

-Denne må da bli flott, tenkte jeg. Undersøkte hos Elbe/Nordmark her i Norge som er importør av Sundridge, disse svarte ikke en gang på mail fra verken meg eller min lokale utstyrs-pusher.

Fant heller ikke ut veil- pris på denne i Norge, men veil pris i Sverige er på 2500 sek.

Og hva gjør man da? -Jo, bestiller fra det store utland. Fant dressen hos en forhandler via Ebay til den nette sum av 119,99GBP pluss frakt på 25GBP (1112 kr pluss 225 kr i frakt)

Fin pris? Joda. helt toppers! Hvordan i granskogen kan den svenske prisen være satt til 2500 kr? her er det noen som tjener MYE penger bare for å selge et produkt.

Anyways... Forhandler var desverre tom på lager, men fikk i forrige uke inn dressen og sendte den så fort som mulig.

Desverre, så hadde han glemt å merke pakken som gave og skrevet ned verdien på varen til under 1000 kr. :o

-Ja,ja, da får man håpe tollen er snill, nå som man forsøker på å gjøre noe lovlig.

Men den gang ei. Den er nå stoppet i tollen, og jeg venter på behandling. Forsåvidt greit nok, men.. her kommer de morsomme.

Etter å ha undersøkt litt, så skal jo staten, tollen og posten ha sitt av denne kaka, og regnestykket blir noe som sånt:

Dressen pluss frakt: 144,99 GBP

+25 % av 144,99 i Norsk moms

+10,7% av 144,99 fordi tekstiler er tollbelagte produkter (livsfarlig å ta inn tekstiler til landet vet dere)

+217 kr til Posten for jobben med frakt og fortolling.

Slik at et produkt som i England koster 1112 nok, må jeg nå totalt betale ca 2080 kr for!!!!!!!!

Dette er rett og slett ran. Jeg forstår at vi skal ha litt avgifter for å hindre for mye utenlands-handling, og mener det bare er rett.

Men, når ingen i landet skaffer det produktet en kunde ønsker, så føles det for jævlig å måtte gå igjennom dette. Det er rett og slett ran fra staten, og forhindrer oss normale i å skaffe seg billigere produkter.

Og, et sted må det da være et ledd i bransjen som tjener vanvittig fett med penger, når dem kan selge et produkt i england med veil pris ca 1200 kr inkl 17,5 prosent moms, som i norden koster 2500 med 25 prosent moms.

Dette er rett og slett for dumt. Da kan det ikke lenger forsvares at Norsk handel skal tjene LITT penger på å holde handelen innen landets grenser.

-Nei, takke seg til å benytte seg av EU. Neste gang blir det å benytte Post Restante i Sverige.

Norsk toll skal jeg snike meg mest mulig unna i fremtiden. :excl:

(ja, jeg var dum som ikke gjorde det med en gang, men håpet det skulle gå bra allikevel)

:wacko:

"+25 % av 144,99 i Norsk moms" er nok også litt feil.... bare for å strø salt i såret..

+25% moms er på TOTALBELØPET, altså kjøpesum, frakt, fortollingsgebyr, osv...ikke "bare" 144.99 som du har skrevet.

så du kan klinke noen kroner til på toppen..

At det lønner seg å være ærlig er vel ikke akkurat fasiten her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver altså med vitende vilje og lure tollen, med å sette verdien til en annen enn den er, og mener at det er tollen som er morsom når du blir tatt.... (fordi at den som sendte varen ikke ville være med på "jukset" ditt?)

Antar at det ikke er første gangen du mottar varer fra utlandet, og antar at du ikke blir tatt hver gang - mest sannsynlig langt derifra. Selv så betaler jeg med glede momsen (kanskje ikke glede, men jeg syter ikke) de gangene jeg blir tatt - fordi jeg vet at alt i alt så har jeg spart store penger på kjøp fra utlandet uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart. Alt under 200kr skal jo være toll og momsfritt.

Hvis summen av toll / mva som innkreves totalt ikke overstiger NOK 50,- så er det avgiftsfritt.

Dvs hvis man kjøper en ting til NOK 200,- fritt levert så er dette fritt. Kjøper man en ting til f.eks. 175,- + frakt (la oss si, kr 50 (175+50=225)), så er dette ikke avgiftsfritt.

Mange synder her i sine kalkulasjoner......

Toll på tekstiler trodde jeg var noe de fjernet i -99, samtidig med kravet om opprinnelseserklæring....

Den var ment som en beskyttelse ovenfor norsk Teko-industri (selv om den hadde flagget ut ti år tidligere...).

Unntak er bøker som er momsfritt uansett verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil PRH. Mva grensen er kr 200 eksl frakt. Dvs at dersom vareverdien er kr199 og fraktkostnaden kr150 skal en fremdeles ikke betale mva.

Men dersom vareverdien er 201 og frakten 100 skal en betale mva av vareverdien +frakten.

Husk også at tollvesenet har egne omregningskurser som de benytter i beregning av vareverdien. Disse ligger publisert på www.toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis summen av toll / mva som innkreves totalt ikke overstiger NOK 50,- så er det avgiftsfritt.

Dvs hvis man kjøper en ting til NOK 200,- fritt levert så er dette fritt. Kjøper man en ting til f.eks. 175,- + frakt (la oss si, kr 50 (175+50=225)), så er dette ikke avgiftsfritt.

Mange synder her i sine kalkulasjoner......

Toll på tekstiler trodde jeg var noe de fjernet i -99, samtidig med kravet om opprinnelseserklæring....

Den var ment som en beskyttelse ovenfor norsk Teko-industri (selv om den hadde flagget ut ti år tidligere...).

Unntak er bøker som er momsfritt uansett verdi.

Nei her bommer du! Hvis varen koster 200kr og under, er det avgiftsfritt! Frakt spiller ingen trille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.