Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første skreifisketur


obbien
 Share

Recommended Posts

I helga var det klart for årets første tur ut i storhavet. 10 (11) fiskere sto tidlig opp lørdags morgen og kl. 04.25 slapp vi tampen fra kaia i Tromsø. Det var klarvær og foreløpig lite vind og vi gledet oss til å forhåpentligvis dra stor fisk igjen.

99490_s.jpg

Helt mørkt da vi forlot sentrum.

99491_s.jpg

Ishavskatedralen.

Etter to timers gange begynte vi å nærme oss åpent hav, og det begynte å lysne.

99492_s.jpg

Et par timer senere var vi endelig på grunnen! Forhåpningene var store.

Første nedslippet er bestandig spennende. Og det ble fisk på stort sett alle stenger, men det var ikke sorten vi var ute etter. Bare småtorsk. Hm, hvor var skreien? På loddet kunne vi se spredte forekomster oppover i sjøen, men ingen klarte å få fisken til å ta.

Men så, etter et flytt klarte vi endelig å finne skrei som tok i. Etter en bra fight kunne jeg løfte opp denne:

99493_s.jpg

14 kg - fin start.

Forholdene på havet var vel ikke de aller beste, frisk bris til liten kuling og oppholdsvær. Men hva gjør vel det når fisken biter? Her har Kurt fått en grei matfisk.

99494_s.jpg

Så ble det tungt borte hos Marcus.

99495_s.jpg

Det gjorde det også hos Pål.

99496_s.jpg

99497_s.jpg

Resultatet ble en fisk på 13 kg på Marcus.

99498_s.jpg

Mens Påls var 15 kg.

Jeg og Kim fikk dobbelthugg på noe som kjentes tungt ut.

99499_s.jpg

99500_s.jpg

12,5 kg på meg og 13,5 kg på Kim.

99501_s.jpg

Lars kjører en fin torsk.

99502_s.jpg

Marcus fikk en liten steinbit.

Det virket som om det var Marcus' dag i dag. På kort tid fikk han tre flotte torsker.

99503_s.jpg

17 kg

99504_s.jpg

17,5 kg

99505_s.jpg

og 18 kg :) . Tydelig at det var en stim med større skrei som dro forbi. Men de riktig store manglet, og de glimret med sitt fravær også resten av dagen. Fisket gikk i rykk og napp, i perioder fikk vi mye og i andre var det helt dødt. Men en flott tur var det, og alle ombord fikk torsk over 12 kg.

99506_s.jpg

Jeg avsluttet med en torsk på rundt 10.

20+ -fiskene kom ikke opp i går, men vi gir oss ikke.. :)

Noen flere bilder:

99507_s.jpg

Olav med dagens nest største på 17,8 kg.

99508_s.jpg

Kim kjører sterk skrei. Dessverre var det ikke én stor, men tre høvelige fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nå ha vært et brukbart utbytte selv om 20 kilosene uteble? Suberb matfisk dette her!

Så på noen røyebilder som gjorde meg isfiskesjuk i en annen tråd og nå disse torskene her som gjør meg akutt møljesjuk. ***** som jeg savner mulighetene der hjemme i Nord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bra fangst!

Du skriver at dere så en del fisk på loddet som sto høyt i vannmassene, er deres erfaring også at det svært ofte er stor fisk som står slik? Min erfaring fra Sørøya er helt klart at skal en ha virkelig stor fisk så lønner det seg å lete opp slike stimer som står høyt i vannet.

Når jeg ser disse bildene så må jeg innrømme at jeg gleder meg som en unge til jeg skal dra til Sørøya... Kun 25 dager igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bra fangst!

Du skriver at dere så en del fisk på loddet som sto høyt i vannmassene, er deres erfaring også at det svært ofte er stor fisk som står slik? Min erfaring fra Sørøya er helt klart at skal en ha virkelig stor fisk så lønner det seg å lete opp slike stimer som står høyt i vannet.

Når jeg ser disse bildene så må jeg innrømme at jeg gleder meg som en unge til jeg skal dra til Sørøya... Kun 25 dager igjen...

Kanskje det er noe i det. Men de flakene i begynnelsen var nesten bare småstasjonær kyst-torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe i det. Men de flakene i begynnelsen var nesten bare småstasjonær kyst-torsk.

Ja, men jeg tror de prikkene/slørene vi så oppe i sjøen (opp til 30 m over bunn) i starten var skrei. Men den ville ikke ta i.

Ellers mye enig ang. stor fisk oppe i sjøen. Men det kan gå store nede på bunnen også. Kims fisk på 21,5 kg fra i fjor ble tatt helt på bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.