Gå til innhold
Fiskersiden

Sjarkarn's fisketråd!


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Takk for en fin klubbtur, folkens. Høstcup 2010 må jo utvilsomt kalles en suksess på tross av noe tregt fiske (merkelig nok dukka ikke makrellen opp, eller en del andre arter som bør være bankers). Bør gjentas til neste år. Fyller på med noen flere bilder:

DSC05118_fjell.jpg?t=1286058308

Majestetisk fjell

DSC05124_storbrosme.jpg

Marcus (tysk) med en flott brosme'

DSC05130_finvaer.jpg?t=1286058308

Stille og fint under flatfisksatsninga

DSC05150_trulsgapertpers.jpg

Truls med gapertpers

DSC05164_vinnerlaget.jpg

Dagens vinnerlag, med 595 poeng. De andre lagene hadde 540 og 415 poeng.

DSC05169_elg.jpg

Er det noen som har sett denne mannen? I såfall, kontakt nærmeste konstabel.. :coldb:

Får ellers nevne at kveita til Kim selvsagt tok på bunnmeitet dobbel reke, og raste ut 30 meter snøre i fin fart. Den satt på en 8 (!) -krok av type Owner Ebi.

I kveld ble det utsøkt gourmétmiddag her på Lauklines, her er menyen:

* Uer - og rødspettewok m/nudler *

* Kaviarinnbakt hysefilet *

* Ovnsbakt torskerygg *

Til dessert: Espresso med en god sjokoladebit og nogo attåt...

DSC05170_naagaattat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Blei litt forbereding til til påskens fisketurer. I dag spanderte jeg de nye og veldig imponerende jiggene på meg selv, må se at gummien virker seig og solid, finishen gnies ikke lett av som med de første SG jiggene, og de er veldig naturtro! Red Ed, Scary Jerry og Flatt Matt har jeg store forventninger til! Etter og ha studert dem litt og testet bevegelsene så må jeg si at jeg har mest tro på Scary Jerryen. Den beveger seg sinnssykt fint og jeg tror den kan bli farlig til trolling. Flatt Matt beveger seg også fint, men jeg tror at halen er utrolig sårbar, den er veldig tynn og tåler neppe så mye, og som de fleste vet så er kveita flink på nettopp halenapping så det blir spennende og se. Red Ed skuffet meg faktisk litt på bevegelsen, all bevegeligheten lå i halen, og stoppet der. Dette kan ha noe med at den er såpass kort som den er, men jeg tror problemet ligger i at blyhodet ligger inni jiggen, og siden den er så kort vil dette drepe bevegelsen. Men vi får teste dem godt og se, jeg gleder meg værtfall! Skal begynne og se om jeg vil modifisere med noen assist-hooks på dem, noe sir meg at dette kan bli litt utfordring pga. formen på et par av dem og jeg vurderer da enkelt kroker sterk!

IMAG0097.jpg

IMAG0098.jpg

IMAG0099.jpg

Henter meg også en Okuma Solterra stang i dag, og dette er virkelig en av de store nyhetene på en stund etter min mening! fy f*** for en utrolig stang etter litt tørrtrening i dag, ble "litt" overkill i forhold til balansen og ha makairaen på den, men det for duge til androsen kommer i hus!

IMAG0100.jpg

Eller tenker jeg litt på fiskemulighetene for påsken, steinbit fiske er selvfølgelig veldig hot i tankegangen, men også siden Frank og dem allerede har påtruffet kveita kan det tenkes at den får litt prioritet. Men jeg får se, er dessverre meldt helt elendig vær i påsken så det avhenger mye...

suget kjennes godt, sommeren er ikke så langt unna=)=)=)

CIMG3477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets første tur etter kveita gjennomført... og du verden for en tur!!

Jeg ble plukket opp av Frank ut på formiddagen før vi satt kursen ut mot båthavna, der rigget vi litt utstyr og ble kampklare. Vi plukket opp en tredjemann og satte kursen ut mot... ja kan vel kalle det himmelriket(i mine øyne værtfall)

Først prøvde vi oss litt etter kveita nærmere land for og sjekke livet.

IMAG0107.jpg

IMAG0108.jpg

IMAG0110.jpg

Etter en liten time uten mye til liv så gikk vi lenger ut på havet for og se etter stortorsken, og vist f*** fant vi den! Før vi viste ordet av det so alle med full flex.

og på ekkoloddet kunne vi ikke se annet en fisk, snakk og en knall åpning. Vi fylte 4 kasser med respektabel størrelse fortere en fy, mange store glapp unna men vi hadde nok med de vi fikk! Fikk en litt artig opplevelse, en torsk hadde på en eller annen måte

klart og snurre jigghalen rundt sporden og kroket den fast, slik at den blei en løkke som strammet seg, småflirte da den kom opp. Denne plassen har virkelig muligheten til og huse noen store rugger også, selv om det ikke er så tett med dem som på malangsgrunnen

har jeg ingen tvil på at man skal kunne klare og finne konkurrerende idivider.

IMAG0111.jpg

IMAG0112.jpg

IMAG0114.jpg

Noe som virkelig imponerte meg var været, det var full sol og helt vindstille hele dagen, noe som er veldig skjeldent her, med godværet fulgte mange flotte opplevelser. Flere niser som kom opp, ørn, hærlig midnattsol og nyskjærrige kobber.

IMAG0120.jpg

IMAG0122.jpg

Vi rømte fra torsken og fant fram et lovende område for storkveita, i samme området har også tidligere verdensrekord vært tatt. Etter en god del resultatløs jiggtrolling begynte sola og gå ned og håpet om kveita og ebbe ut, flere jubelsrop fra noen turistbåter fra

Torsvåg skjønte vi at dronninga måtte være tilstede! Plusselig smeller det i stanga til Frank og den står i en fin flex, dette var uten tvil rette tøtta men ho virket litt rar, ingen heftige utras eller heftig stanging. Ho kom overraskene lett opp til båten, og på en

eller annen måte hadde vi glømt kveitekroken på land! Dette kunne ho bli spennende, men siden ho var så rolig gikk det glatt og løfte ho ombord med høtten. Å da våknet hun til livet, fy f*** kor ho raste av sæ! Etter en små komisk fight om kontroll fikk vi tatt noen mål og poseringsbilder.

En smellfeit tøtte på 129cm og antagelig litt over 30kg. Nå var det knallgod stemning ombord så vi bestemte oss for og prøve litt til.

IMAG0115.jpg

IMAG0116.jpg

IMAG0118.jpg

IMAG0119.jpg

Etter en del lovende napp small det nok en gang...jepp i Frank sin stang=) Dette så man med en gang at det var noe av et alvorlig kaliber, Frank sier i ekstase at

det er samme oppførsel som på den forrige storkveita han mistet bare noen dager tidligere, men dessverre, like fort som den kom takket den for seg og dro avgårde for og sees en annen gang.

Etter dette bestemte vi oss for og komme oss hjem. Siden vi hadde noen hundrekilo fisk samt en del daukjøtt ombord sleit vi med og få båten til og plane, så da var det bare og hive seg i sløying mens man så sola sige sakte ned i havgapet, kan man være på en vakkrere plass??

IMAG0123.jpg

Når vi endelig var kommet oss i land kunne man ikke være annet en fornøyd etter en ufattelig dag på havet, et eventyrlig fiske, eventyrlig vær og godt selskap!

Fikk også muligheten til og teste en del nytt utstyr på turen. Den nye Okuma Solterra 30stanga imponerte både meg og Frank, det er utrolig god demping i stanga, sterke ringer, bra ergonomi og den er knallsterk, kan ikke vente til og få testet den på storkveita!

Fikk også prøvd litt på de nye jiggene, flotte bevegelser og absolutt blir og lokke litt av hvert. Prøvde Flatt Matt i rødspette versjon når torskefiske begynte og dabbe litt av, og herregud var den populær nede i dypet, hadde enorme mengder napp på den. men den har en par svakheter. Skal fisk krokes på den

må det nok være større fisk som sluker hele greia, så på jiggen at mesteparten av huggene var kommet på siden, så her ligger muligheten for og legge assistkroker. Men dessverre siden denne er så tynn, tåler den også der etter. Etter flere heftige napp, og et par svære torsker var jiggen så og si klar for søppelboksen

Men jeg ville normalt ikke ha brukt en slik jigg til annet en etter kveita, og ødelegger en kveite jiggen er det jo alltid værdt det!!

IMAG0124.jpg

Håper flere kommer seg ut og nyter påskeværet max, det gjør værtfall vi! takk for en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tur hvor alt klaffet. Sol og blikkstille, fisk i søkk og kav og ikke minst kveite. Synd at det ikke ble kveite på Jan-Erik og Jonas, men det skyldes nok at jeg hadde lagt kråkefjær i støvlene demmes :)

Solterraen var ei fantastisk stang og kjøre fisk på. Fin bøy til midt på stanga og en underdel som tar av for de tyngste rykkene. Og Tiburon-snella kobla inn på lavgir som den skulle og det var bare og vinsje kveita opp uten pumping. Ny favorittkombo som blir å få mye fisketid i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk man enda et lite avbrekk fra skitværet og etter en laaang venting på floa kom man seg endelig utpå. Etter rykter om at det skulle være bra med steinbit i fjærsteinan til kveitekongen så ble valget steinbitfiske i stedet for kveitesatsing.

Etter kort gange ble tacklet bestående av et flygende øye, litt dill dall og en owner 10/0 egnet med reke, schampi, blåskjell og akkar kastet ned i dypet...

IMAG0129.jpg

IMAG0130.jpg

IMAG0132.jpg

momentant satt første steinbiten, opp kom en liten tass opp som måtte bøte med livet etter og ha svelget hele kroken(var lite aktuelt og begynne og rote med fingrene i gapet)

Etter en liten time var 4 stykker oppe i båten, alle med fin size

IMAG0134-1.jpg

Etter dette døde dessverre fisket helt ut, noen få pirrenapp var det eneste, først 3 timer senere tok neste på, i motsetning til de andre var det litt fight i denne og etter en liten stund kom en flott steinbit som knuste min forrige pers, den veide fantastiske 8,1kg:D med litt mere kjøtt på beina kunne men kanskje ha slått den magiske 10kgs grensa..men men, det får bli til en annen gang!

IMG_2475.jpg

Ellers et fantastisk vær, en haug med ivrige turister på midnatsol og ei bikkje som ble forelsket i en stygg, illeluktende men jævlig god nordl...steinbit!

IMAG0136-1.jpg

IMAG0137.jpg

IMAG0139.jpg

IMG_4062.jpg

IMG_5223.jpg

God påske=)

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbiten er vel akkurat ferdig med gytinga. Det er nok derfor de er magre.

Det stemmer nok ganske bra. Nå på våren kommer de opp på grunna for å spise seg opp og da blir de bare feitere og feitere etterhvert. Med noen få unntak selvfølgelig, vi har allerede fått noen steinbit som er gode og feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de var veldig tynne.. Kan nok fort bryte 10kgs grensa, men skal la dem ete litt, får se til helga om det blir vær. De var jævlig slappe også..men jaja, bra mat, null kveis i dem.

Var helt opp må marbakken å så bra med fisk så det ser lyst ut for sundet, men har ikke sett oteren på et par år så det kan jo ha litt og si.

var enda rogn i nåkka av fisken så helt ferdig er de nok ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da hadde jeg endelig 5 dager fri, som kun sku brukes på havet! været var kanon bra og jeg hadde en god følelse, nå skulle båten fylles med kveite!

Jeg startet på fredagen med den første turen, ruta var lagt opp og jeg ventet spent på at floa skulle komme, etter forholdene i langsundet og dømme ville det bli en tur med blikkstille hav. Men neida, ute på godplassene blåste det kraftig og etter en times tid og bølgene begynte og slå over rekka måtte jeg si kampen tapt og trekke innaskjærs. Jiggtrollet grundig over en liten grunne nært land, hadde flere kontakter men det var ingenting som satt. Tenkte og teste den nye jiggen scary jerry og kjikfiske litt, dette endte med en liten kveitebaby, som var LANGT under minstemålet og fikk friheten tilbake. Har blitt litt inspirert av prosjektet til Torstein Halstensen om og sette ut all fisk under 10kg, og dette skal jeg også holde i år, oppfordrer andre til det samme!

Lørdagen ble det en liten fisketur, ingenting og melde uten om mye smågjedd og null kontakter, en kompis ringte og inviterte til bygdefest så turen gikk til vannøya i stedet.

Søndagen ble det en ny heldagstur, turen ble lagt til den vel beryktede "Balkan-Bay" hvor både Frank og Per har fått mengder med store kveiter, men neida, ingen verdens ting... Begynte og jiggtrolle meg langs vannøya og noen mer allmennkjente grunner uten resultat... Kjente jeg begynte og bli sinnssykt frustrert over og ikke kunne få en skikkelig kveite over rekka

Søndagen fikk vi en del besøk og jeg lovde dem og prøve oss etter litt steinbit, da jeg kom frem til godplassen var det tettpakket med NSA båter og fisken uteble..typisk!

Senere på kvelden ble det et fantastisk vær så jeg bestemte meg for og ta en tur utpå, nå hadde jeg en god følelse, og storkveita skulle leve farlig! Startet med og prøve flere av godplassene og jiggtrollet meg grundig rundt "fattigmansøya" ***** nå var jeg irritert! hvordan er det mulig å ikke få en j**** kveite her?!! etter noen timer gikk over over til "rikmannsøya" hvor vi fikk 4 kveiter på 2 timer i november, nå måtte det nu bli fisk tenkte jeg! Neida, etter og ha jobbet meg igjennom hele nordsiden flyttet jeg meg ut til noen smågrunner som skrår kraftig fra 20 til over 200m. Her måtte det jo være fisk! Fikk et par fine torsker på 9 og 12 kg, men ingen av "dypets dronninger"

Små forbannet flyttet jeg meg til grunner som er flittig brukt av turister og jeg forventet lite. På "kobbegrunnen" startet jeg med drift fiske, momentant hadde jeg et hugg som garantert var kveite, den slapp etter kort tid, men fulgte jiggen hele veien opp, jeg slapp fort ned igjen og fikk momentant kontakt igjen på nedslippet og fisken satt heleveien opp, men gikk dessverre av i det jeg begynte og rote etter kveitkroken, så måtte jeg pines med og se ei flott kveite på 15-20kg gli ned i dypet. Flyttet meg litt dypere på den samme grunnen. Etter en liten stund tok noe mer alvorlig på og jeg opplevde et heftig utras før fisken slapp...surt, og halen på royberjiggen hang i en liten fille, var heldig som beger halen, men surt er det uansett.. Etter noen forsøk til gikk jeg til en plass som har alltid har brukt og levere for meg. Her var det enorme mengder fugl og småsei, dorget fort opp litt agn og giant baithead ble montert. Etter en liten drift på rundt 20m dyp kom det første hugget! Noen voldsomme rykk før det ble helt slapt. Noen kraftgloser ble ropt før baitheaden kom til overflaten, til min forbauselse var seien borte, barte stripsen som jeg setter igjennom gjellene hang igjen!!

Hang fort på en ny sei og heiv ut, joda fikk fort en kraftig tyngde på stanga etterfulgt at et lite utras før den slapp, skinnet på seien var mer eller mindre flerret av...

Nå så jeg det slutt før denne kvelden..enorme mengder frustrasjon satt i kroppen mens jeg tøffet innover til hytta.

Da jeg kom i land i halv 4 tiden så jeg på bloggen til Frank og Geir( http://abornes.blogspot.com/ http://persasfiskeblogg.blogspot.com/ ) og da bestemte jeg meg rett og slett for og pakke sammen og dra hjem...

Etter og ha pjusket litt med utstyret og sveiset sammen royberjiggen fant jeg ut at jeg må slutte og irritere meg, man må rett og slett innse at dette krever tålmodighet, selv om det ikke går like glatt nå som i fjor så kommer nok kveita, garantert neste helg!

Blir noen forhåndsregler fra nå av.

* vær sikker på at du har kvelitetshaill

* sjekk sko og dresser for kråkefjær etter en vis aborneskar!

* Vær tålmodig, ikke regn med at du skal ha sammefangster som de andre, mange er eksperter med gode viser!

Fikk noen fine bilder og det var egentlige fineturer selv om fiske uteble!

Reparering av royberten

IMAG0181.jpg

mye fugl og sei!

IMAG0178.jpg

IMAG0177.jpg

fantastisk!

IMAG0176.jpg

Det var enkle kår på "Fattigmannsøya"

IMAG0175.jpg

IMAG0171.jpg

Mye små hyser som ødela flyndresatsingen

IMAG0164-1.jpg

hærlige temperaturer!

IMAG0154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da har jeg vært på besøk hos Thor og Tollef fra Thunder Fishing Team på Andørja. Forventningene til turen var rimelig store etter og ha sett hvor mye storsei de har klart og få, skuffet ble jeg vertfall ikke! Har laget et liten film med noe fra mitt hjelmkamera, amatørgreier med det funker=)

Målet for turen var ny pers og det klarte jeg med 11,6kg=) Så takk gutter for trivelig tur!

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk men en fin luke i mellom alt skitværet her forrige helg, fikk pakket utstyret og kastet loss.

Turen var planlagt til og fiske meg igjennom skagøysundet og ta det videre ut der i fra, men da jeg var kommet meg et stykke ut kom plutselig skodda og jeg så vel pent lite. Siden jeg enda ikke hadde knødd meg til og montere plotteren så bestemte jeg meg for og holde meg litt innafor hvor man er godt nok kjent til og navigere på lite sikt. Timene gikk og jeg kjente ikke liv i andre enden av snøret, det eneste jeg hørte var den konstante plaskingen rundt meg, som da er enorme mengder sild som er i området for tiden.

IMAG0141-1.jpg

Tok fram hekla og fikk meg fort noen eksemplarer, satt en liten filet på en tequila sunrise og sekundet denne traff bunnen smalt det til. Jeg merket fort at fisken ikke var særlig stor men kan ærlig si at dette er den mest morsomme kveite jeg har hatt på. Selv meg brukbar brems ga denne fisken flere flotte utras og en fantastisk fight. Etter en liten stund kom kveita opp og den ble pent tatt opp i båten.

IMAG0147-2.jpg

Det viste seg og være et pent lite frimerke på runde 10 kilo, må vel ærlig innrømme at selv om jeg håpet på en større fisk var det alvorlig godt og få opp en kveite igjen.

Skodda ga sakte men sikkert etter og jeg fikk flere fantastiske øyeblikk med mye hval som svømte rundt båten, kobber som herjet og ørnen som "moillkosa" seg. Rett og slett et fantastisk dyreliv når det er så mye åte tilgjengelig, men tror dette også kan være et minus da fisken mest sannsynlig er overspist. Da får man bare håpe at været bedrer seg utover høsten slik at man får seg noen turer til.

IMAG0146-1.jpg

Har også anskaffet meg en ambassadeur 6600 C4 med en lawson troutrigger til lettere fiske, virker som en smuud snelle og en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ble en liten tur på et liten tur på et ganske sikkert røyevann i heimtraktene, Med Frank som guide ble det noen pene fisker denne dagen=) Vannet leverer ofte 3-5 hektos fisker som jo er perfekt steikefisk! Hadde et fint "bett" i starten og mister flere fisker i hullet, men fikk vertfall opp en fin røye på rundt 450gram=) Frank fikk jo som vanlig 5!

Noen bilder

DSCF1019_zps4a0849cb.jpg

DSCF1021_zps9e0f8bae.jpg

Nikolassisen i full sving!

DSCF1018_zpsa7e778af.jpg

DSCF1022_zpse8e8eea0.jpg

Pen fisk!

DSCF1024_zpsf2a4e675.jpg

mmmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.