Gå til innhold
Fiskersiden

INFO: Kveiten er fredet


Kveite3
 Share

Recommended Posts

Har fulgt med på denne siden en stund. Vil derfor komme med informasjon angående kveiten. Den er fredet fra 21 desember til 1 april. Både med garn og krok. Sør for 62 graden. Dvs Stadt. Dette gjelder også fritidsfiskere.

Når kveiten ikke er fredet, 1 april - 21 des, er minstemålet 80 cm. Dvs ca 8 kg. Også dette gjelder fritidsfiskere. Om det er noe dere lurer på er det bare å gå inn på Fiskeridirektoratet sine sider og lese såkalte J-meldinger. Det kan dere gjøre ved å åpne det øverste vedlegget på denne siden.

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/j-meldinger/gjeldende-j-meldinger/j-11-2010

Straffen for å ikke følge disse reglene blir trolig streng da kveiten regnes som en truet art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Garn og krok...som i Garn og KVEITELINE? Og med fritidsfiske meinast vel kanskje også kveiteLINE? Eller? Uansett har eg ikkje fått kveite på mange år, så eg er nok safe.:P

Edit: Eg gløymde vist at eg fiskar nord for Stadt i tillegg.. :jig:

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jig: Jeg har leste dette, men er ikke helt sikker på om dette gjelder sportsfiske med stang. For meg så ser ut som loven gjelder fiskefartøy norske og utenlandske, garnfiske og linefiske mm. Men mulig jeg tar feil. Om det er forbud så er det helt ok. Men tviler på om den jevne sportsfisker vet om dette generellt. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er fredet vil i annen kontekst si at fisken ikke kan omsettes...

Gjelder det same som for håbrann? At den er freda, og ulovleg å omsetje, men at om du tilfeldigvis får ein i garn eller på line UTAN å fiske SPESIELT etter den, så kan den leverast alikavel? Har jo sett eksempel på slumpfangsta håbrann i media der det står at den er levert til god kilopris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at det er på samme måte som hummer. Den skal settes ut igjen. Har ingenting med omsetning å gjøre. Da kan jo yrkesfiskeren bare si at han skal spise kveita selv dersom han blir tatt med en i fredningstiden.

Angående minstemålet er dette helt klart. Minstemål gjelder for fritidsfiskere akkurat slik det er for hummer.

Loven skal beskytte de små kveitene da en ønsker at de skal nå kjønnsmoden alder før de slaktes.

Fritidsfiskere burde være lykkelig for at minstemålet har gått opp. Nå får ikke yrkesfisker lov å levere de små kveitene og må sette de ut igjen. De får heller ikke ta de med hjem og spise de. Tenk hvor mange tusen kveitebarn som nå får muligheten til å nå kjønnsmoden alder som igjen betyr at stangfiskere igjen kan få kveitedrømmen oppfylt.

Det ligger mye arbeid fra noen enkeltpersoner for å få dette gjennom. Håper dere ser positivt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får ikke yrkesfisker lov å levere de små kveitene og må sette de ut igjen. De får heller ikke ta de med hjem og spise de. Tenk hvor mange tusen kveitebarn som nå får muligheten til å nå kjønnsmoden alder som igjen betyr at stangfiskere igjen kan få kveitedrømmen oppfylt

Og dette trur du skjer?

Det er jo ikke akkurat en ny regel at kveita er freda i denne perioden.

Leste dette i avisa for et par dager siden:

http://www.namdalsavisa.no/Innenriks/article5019200.ece

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mye arbeid fra noen enkeltpersoner for å få dette gjennom. Håper dere ser positivt på dette.

Jeg ser VELDIG positivt på dette! :rofl:

Dette er helt klart mange skritt i riktig retning og nå må det informeres om dette over alt slik at alle vet om dette.

Fantastisk med minstemål på over kjønnsmoden strl og fredning.

C&R blir dermed påbudt på de små og i fredningstiden dersom man skulle slumpe til å få en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene om minstemål osv. er jo ganske shaky,som med sei står det at du kan ta under minstemål for eget brukt og agnsbruk.

Makrell som fiskes med krok eller garn og sei til egen husholdning/eget agnforbruk er unntatt reglene for minstemål. Det vil blant annet føre til at barns sportsfiske fra eller ved land i liten grad blir hindret av de nye bestemmelsene. Det er heller ikke minstemål på lange, lyr og steinbit.

Dette er jo fort en ting som noen finner måter på og misbruke. Selvsagt, jeg elsker småseimølje og agnet med man sikter vel til større virksomheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker sterkt at hvis jeg får en 7.5 kilos så svømmer ikke den videre etterpå.

Men ellers må jeg si meg positiv til slike retningslinjer.

Det er ikke reningslinjer, det er forskrift.

Det er forbudt å ta livet av fisk mindre enn 80 cm. En på 7,5 kan være 80 cm men holdningen din skinner klart igjennom av utsagnet ditt og den holdningen er ikke bra.

Den skaffer deg middag på bordet den dagen, men om "alle" forholder seg slik du gjør til regler så er det ødeleggende for fellesskapet.

Jeg håper at reaksjonene/straffen blir veldig streng om noen blir tatt med fisk mindre enn 80 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør gjøre at folk velger metoder som selekterer bort de små individene. Bruk av brisling som agn under målrettet kveitefiske har vært utbredt, ihvertfall enkelte steder. Dette gir, ikke uventet, mye småkveite. De som utelukkende fisker med slike småagn vil kanskje tenke seg om nå da de ikke lenger vil få lov å spise 2kgs kveitene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker sterkt at hvis jeg får en 7.5 kilos så svømmer ikke den videre etterpå.

Men ellers må jeg si meg positiv til slike retningslinjer.

Om du på samme tur får 9 kveiter over 80 cm kan du ta med den lille på 7,5 med hjem ;)

§ 46 Innblanding av fisk under minstemål

(1) I områdene utenom Skagerrak er det adgang til å ha inntil 10% av den enkelte art under minstemål i

antall i de enkelte fangster. Denne adgangen gjelder ikke fisket etter hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi helt sikre på at dette gjelder stangfiske, og ikke fritidsfiske som i hobbyfiske med fast redskap?

Med et så vidt begrep som "fritidsfiske" kommer det vel mer ann på kontrolløren om det begrepet tolkes strengt og innebefatter stangfiske også, eller mer løst og da som du nevner "hobbyfiske med fast redskap"

Men hvorfor skal vi som sportsfiskere/fritidsfisker/stangfiskere skyte oss selv i foten og IKKE følge denne forskriften?

Man kan fortsatt fiske kveite under minstemålet bare man slipper den ut igjen (her under ligger det jo at man da BØR (skal) fiske på en forsvarlig måte). Det er først når det er matauk at man må kun ta de som er kjønnsmodene og som dermed skal ha gytt minst en gang.

En del av holdningene som kommer frem fra dere, mine petribrødre, skremmer meg litt og gjør meg hoderistende litt trist.

Her kommer den forskrift som er til fremtidig MER fiskeglede, og dere ser etter smutthull.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Men hvorfor skal vi som sportsfiskere/fritidsfisker/stangfiskere skyte oss selv i foten og IKKE følge denne forskriften?

...

Her kommer den forskrift som er til fremtidig MER fiskeglede, og dere ser etter smutthull.

;)

Når det kommer en slik forskrift her til lands, betyr det at det står veldig dårlig til. Så det sier seg vel selv at man skal følge denne forskriften, også som sportsfisker.

Det er jo som Trym påpeker faktisk i egeninteresse også, hvis man har tenkt å dra på fisketurer i fremtiden også. Eller vil at barn og barnebarn også skal få oppleve denne gromfisken uten å måtte kjøre bil i 20 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det er viktig med en diskusjon rundt lover og regler.

Jo fleire synspunkt og meininger/tolkninger som kommer fram, jo bedre kan neste revisjon rundt lovverket bli.

Om nokon finn eit potensielt smutthull, kan den som vil melde dette fra til de som styrer regelverket og be dei se på saken og håpe dei lager en revidert utgave som tetter smutthullet.

Men at polititet eller andre instanser vil gå i fjæra og passe på at regler blir følgt, kan vi sjå langt etter.

Her må vi passe på oss sjølve, slik at vi kan sove med god samvittigheit.

Personleg synes eg at regelen er god, kunna egentleg ha gjeldt heile norskekysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at dersom forskriften gjelder fritidsfiskere også, så er det presisert i forskriften, ref forskriften om ålefangst i Norge.

§ 2 Generelt forbud

Det er forbudt å fange, oppbevare og lande ål innenfor området nevnt i § 1.

Forbudet gjelder også fritidsfiske.

Men treffer man en tjenestemann som vil tolke forskriften i sin favør, så er nok ordlyden under paragraf 1 nok:

§ 1 Virkeområde og definisjoner

(1) Denne forskrift gjelder for fiske i sjøen med unntak av fiske etter anadrome laksefisk.

Ellers er det jo mye fornuftig i Trym sine innlegg, det gavner oss jo bare på sikt å la småkveitene gå, både for reproduksjon og gjenfangst. Og det gjelder både SMS sine småkveiter, og vanlige kveiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om minstemål gjelder hele landet. Regelen om fredning 21 des til 1 april gjelder hele landet med garn. Kun sør for 62 graden gjelder fredningen også med krok. Det er kun småsei og makrell som unngår minstemål fra fritidsfiskere.

Vedkommende garnfisker som leverte den store kveita som der refereres til i tråden her har lov å ha 1% bifangst av kveite i garnfangsten. Dessverre gjelder dette i hele fredningsperioden. Han har fått beskjed om at han nå må levere 15 tonn torsk for å ikke bli anmeldt.

Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks breiflabbgarn. En kan max ha 1% bifangst av kveite i breiflabbgarn gjennom hele året.

Det er forbudt å fiske med breiflabbgarn i kveitefredningstiden i N.Norge. (dessverre ikke i sør der det trengs mest).

Nå kan dere reglene. Håper dere passer på at både yrkesfiskere og fritidsfiskere holder dem. Trolig vil det da bli gode muligheter for kveitefangster også i sør Norge i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et så vidt begrep som "fritidsfiske" kommer det vel mer ann på kontrolløren om det begrepet tolkes strengt og innebefatter stangfiske også, eller mer løst og da som du nevner "hobbyfiske med fast redskap"

Men hvorfor skal vi som sportsfiskere/fritidsfisker/stangfiskere skyte oss selv i foten og IKKE følge denne forskriften?

Man kan fortsatt fiske kveite under minstemålet bare man slipper den ut igjen (her under ligger det jo at man da BØR (skal) fiske på en forsvarlig måte). Det er først når det er matauk at man må kun ta de som er kjønnsmodene og som dermed skal ha gytt minst en gang.

En del av holdningene som kommer frem fra dere, mine petribrødre, skremmer meg litt og gjør meg hoderistende litt trist.

Her kommer den forskrift som er til fremtidig MER fiskeglede, og dere ser etter smutthull.

:)

Jeg er helt enig i at noen av de holdningene som kommer frem her er skremmende og triste. Det er sunt og bra å diskutere regler og forskrifter for å tette smutthull og det er alltid slik at det vil finnes smutthull i alle lover, regler og forskrifter. Når det er sagt så er det bra at regelverket er tilstede for å redde kveiten. Alle som fisker langs kysten av det sörlige Norge vet at kveiten er en sjelden fisk på våre kanter. Det er i hver enkelt fiskers interresse å ta vare på det artsmangfoldet vi har. Jeg har selv fått en del kveiter og har uten unntak satt disse tilbake i sjöen. Gleden over å se en 4 kilos kveite og vite at denne har potensiale til å bli enormt stor gjör at jeg ikke har hjerte eller samvittighet til å drepe den.

Reglene er klare når det gjelder fredning og minstemål, i tillegg til det bör sunn fornuft og håpet om at denne bestanden vil ta seg opp igjen väre grunn nok til å slippe kveitene tilbake i havet.

Spis heller oppdrettskveite, den smaker det samme ! Ironisk nok er det kanskje oppdrett av kveite som kommer til å redde kveitebestanden i og med at dette er med på å opprettholde tilgang og å holde prisene på kveite nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.