Gå til innhold
Fiskersiden

INFO: Kveiten er fredet


Kveite3
 Share

Recommended Posts

Neste gang kan du gi beskjed om at vedkommende butikk selger ulovlige garn. Paragraf 23 i kap 5 J-meldingen http://www.fiskeridi...inger/j-11-2010 skal beskytte garnfiske etter små kveiter. Dette er en gammel lov. Den sier at minimum maskestørrelse på kveitegarn er 47 mm. Dvs 23,5 mm knute til knute. På denne måten har en klart å hindre at små og mellomstore fisker fiskes med garn. Vi regner grensen for at en kveite slipper gjennom er ca 17 kilo. Det er også forbudt å fiske med multimono i garn etter kveite. Paragraf 25. Kun trådgarn er lovlig.

Nå har dessverre breiflabbgarn blitt veldig utbredt og det er disse som holder bestanden nede i dag. Det jobbes med innstramminger på breiflabbgarn men en har kun lykkes nord for 64 graden.

De fleste reglene for å beskytte kveiten kom allerede i 1938. Det ble utviklet kveitegarn for første gang i 1936. Utviklingen av kveitegarn ble støttet økonomisk av den norske stat. Når en så hvor fort det var mulig å fiske ut gytekveite ble det satt fredningstid på fiske etter kveite med garn. Senere har det kommet minstemål og bestemmelser for hvordan kveitegarn skal se ut. Nå har det ikke vært mye endringer senere år men en har sett seg nødt til å stramme inn enda mer. Delvis pga folk som finner smutthull og delvis pga en meget svak kveitebestand sør for Stadt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På grunnlag av informasjon som trådstarter kommer (og andre i tidligere tråder) med endrer jeg standpunkt i forhold til hva som er matkveite. Og selvom jeg også i fremtiden kommer til å spise en og annen småkveite, og ihvertfall hvis en av barna mine får den, vil jeg slippe ut langt flere enn jeg ville gjort hvis jeg ikke visste om minstemål o.l.

Dog er det ikke noe hyggelig å bli tillagt holdninger som er lite i samsvar med den naturbevisste holdningen jeg både har og lærer mine barn.Jeg setter rett og slett lite pris på å få forringet naturopplevelsen min av surmagete breiflabber som tror de sitter på den ene store sannhet.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, planlegger du og bruke denne kontoen til noe annet en og opplekse folket etter lovene? du har jo tydelig fulgt med som du sier her en stund.

Jeg er i såfall enig med en del, får jeg ei under 80cm så kan ikke jeg styre det. Såklart, jeg trenger ikke og ta vare på den, og jeg tar skjeldent vare på småfisk. Men hvis jeg går en dag med blank og har lyst på kveite så tar jeg ei på 70cm om det skulle stå på det.

Greit nok at det kan stå på holdningen til folk, men jeg kan si så pass, at bestanden her oppe i nord er ekstremt bærekraftig og er på god vei opp. Ingen som sitter inne på et kontor og mottar "rapporter" og statestikker på hvordan det står til kan komme og fortelle meg noe annet.

Jeg mener at det ligger ganske mange overdrivelser innenfor disse minstemålreglene og hva som er direkte truet. Værtfall innen mitt område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemmelsen om forbud mot direktefiske etter kveite i denne perioden er jo ikke noen ny bestemmelse og regelen gjelder også nord for 62 graden.

Jeg har inntrykk av at denne regelen etterleves i veldig stor grad her i Nord-Norge. Og alle fiskere jeg kjenner slipper ut småkveitene de får på torskegarna - eller lina såfremt den er i live. Det vil være å skyte seg selv i foten å ta denne fisken ettersom den kan mangedoble vekta etter noen flere år i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett paff av å iakta hvordan man prøver å finne smulthuller. VI er sportsfiskere!! Det finnes utallige grunner for minstemålene som fastsettes . Er det så vannskelig å holde seg til disse ? Unner ikke vi våre etterkommere samme glede som vi nå føler som sportsfiskere ?

Jeg skulle gjerne har oversatt reglene som gjelder i feks. Spania, ikke minst slik at de fleste av oss forstår hvor heldige vi er i Norge. Det som bekymrer meg mest er hvor lie kontroll det er på yrkesfiske side. Det tas utallige med kveiter i Skagerrak som aldri blir rapportert både innenfor og utenfor fredningstiden. Hva gjør kontroll apparatet med disse ??

Ellers ønsker jeg trådstarteren velkommen. Flott å ha fagfolk fra flest mulig felter i "våre sider"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Martin her det er jo ikke så mye og diskutere la kveita svømme videre.

Vi tar jo ikke opp småtorsk på 30cm heller (håper jeg).

Fra og med i sommer så blir det vel lovpålagte minstemål på mange fisker også for sportsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg går en dag med blank og har lyst på kveite så tar jeg ei på 70cm om det skulle stå på det.

Greit nok at det kan stå på holdningen til folk, men jeg kan si så pass, at bestanden her oppe i nord er ekstremt bærekraftig og er på god vei opp. Ingen som sitter inne på et kontor og mottar "rapporter" og statestikker på hvordan det står til kan komme og fortelle meg noe annet.

Jeg mener at det ligger ganske mange overdrivelser innenfor disse minstemålreglene og hva som er direkte truet. Værtfall innen mitt område

Det er jo lett å ikke føle seg truffet av forvaltningsregler som fritidsfisker. "Alle" vet at det er yrkesfiskerne som virkelig gjør innhogg i bestandene. Poenget er jo at disse reglene er for å hjelpe en skakkjørt bestand, og hvorfor skal vi fritidsfiskere sabotere dette? Du sier bestanden er ekstremt bærekraftig og på vei opp. Det er jo fantastisk, bare husk at grunnen til at den er på vei OPP er jo at den har vært på et historisk lavmål, takket være dårlige holdninger og kortsiktig gevinst. Så la nå den på 70cm gå da, dersom den kan overleve og reprodusere. Vi tåler en blanketur i ny og ne vel? :dribble:

Det er ikke mange åra siden fiskere i Skagerak gikk fullstendig bananas med garn og liner her ute, kveitebonanza og velfylte lommebøker. Men akk så kortvarig, nå er det laaangt mellom kveitene. Kjempefint tiltak med fredningstid og minstemål, håper det blir respektert av oss som vet om det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunnlag av informasjon som trådstarter kommer (og andre i tidligere tråder) med endrer jeg standpunkt i forhold til hva som er matkveite. Og selvom jeg også i fremtiden kommer til å spise en og annen småkveite, og ihvertfall hvis en av barna mine får den, vil jeg slippe ut langt flere enn jeg ville gjort hvis jeg ikke visste om minstemål o.l.

Dog er det ikke noe hyggelig å bli tillagt holdninger som er lite i samsvar med den naturbevisste holdningen jeg både har og lærer mine barn.Jeg setter rett og slett lite pris på å få forringet naturopplevelsen min av surmagete breiflabber som tror de sitter på den ene store sannhet.

Den naturbevisste holdning du har og lærer videre til dine barn er altså at en forskrift som skal verne om en bestand ikke betyr så veldig mye når du og din familie fisker fordi din naturopplevelse er langt viktigere?

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har losset båter med 300 tonn kveite fra såkalt forskningsfiske får man et annet perspektiv på hvilke tiltak som nytter.

Selvom det er riktig med minstemål og flott at det bevisstgjøres noe, vil ofte slike forskrifter bidra til å fjerne fokuset fra det mest vesentlige.

Forøvrig går jeg utfra at dette er en spissformulering :"Den naturbevisste holdning du har og lærer videre til dine barn er altså at en forskrift som skal verne om en bestand ikke betyr så veldig mye når du og din familie fisker fordi din naturopplevelse er langt viktigere?", og ikke et reelt spørsmål.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har losset båter med 300 tonn kveite fra såkalt forskningsfiske får man et annet perspektiv på hvilke tiltak som nytter.

Har alltid reagert akkurat på det samme. Hadde vært fint om noen kunne ha en forklaring om hvorfor man trenger så mye ved forskningsfiske.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har losset båter med 300 tonn kveite fra såkalt forskningsfiske får man et annet perspektiv på hvilke tiltak som nytter.

Selvom det er riktig med minstemål og flott at det bevisstgjøres noe, vil ofte slike forskrifter bidra til å fjerne fokuset fra det mest vesentlige.

Forøvrig går jeg utfra at dette er en spissformulering :"Den naturbevisste holdning du har og lærer videre til dine barn er altså at en forskrift som skal verne om en bestand ikke betyr så veldig mye når du og din familie fisker fordi din naturopplevelse er langt viktigere?", og ikke et reelt spørsmål.

Nei, det var et reelt spørsmål.

Sånn siden du hevder at du fortsatt kommer til å spise småkveiter, særlig om dine barn får de.

Jeg antar da at du mener kveiter under det pålagte minstemålet på 80 cm, siden du også hevder å ha endret oppfattning om hva som er matfisk når det kommer til kveite.

Det at dine barn er de som eventuelt fisker de er ikke noe bra argument ettersom minstemålet gjelder for alle.

Jeg vil heller prøve å lære min sønn å forholde seg til de regler som finnes og at det å bevare bestanden er langt viktigere enn at nettopp den kveita han fikk havnet på spisebordet når han begynner å fiske. Dette selvom kveite er på topp 3 av fisk jeg faktisk liker å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, planlegger du og bruke denne kontoen til noe annet en og opplekse folket etter lovene? du har jo tydelig fulgt med som du sier her en stund.

Jeg er i såfall enig med en del, får jeg ei under 80cm så kan ikke jeg styre det. Såklart, jeg trenger ikke og ta vare på den, og jeg tar skjeldent vare på småfisk. Men hvis jeg går en dag med blank og har lyst på kveite så tar jeg ei på 70cm om det skulle stå på det.

Greit nok at det kan stå på holdningen til folk, men jeg kan si så pass, at bestanden her oppe i nord er ekstremt bærekraftig og er på god vei opp. Ingen som sitter inne på et kontor og mottar "rapporter" og statestikker på hvordan det står til kan komme og fortelle meg noe annet.

Jeg mener at det ligger ganske mange overdrivelser innenfor disse minstemålreglene og hva som er direkte truet. Værtfall innen mitt område

Nei det lønner seg alltid å stole på egen dømmekraft snarere enn forskernes. Good on you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid reagert akkurat på det samme. Hadde vært fint om noen kunne ha en forklaring om hvorfor man trenger så mye ved forskningsfiske.....

Dette er nytt for meg. Kan noen vennligst legge ved en link der dette står nærmere beskrevet. 300 tonn kveite til forskning er enormt med fisk selv i N Norge. Siden jeg driver med kveiteforskning selv finner jeg dette helt urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nytt for meg. Kan noen vennligst legge ved en link der dette står nærmere beskrevet. 300 tonn kveite til forskning er enormt med fisk selv i N Norge. Siden jeg driver med kveiteforskning selv finner jeg dette helt urimelig.

Forskningsfiske er en måte for forvaltningen å holde fiskerene fornöyde. Bare se på ålen, etter mye om og men ble denne kritisk truede arten fredet i fjor. I år skal de ta opp 50 tonn!!! ål ved "forskningsfiske".

50 tonn ål tilsvarer en 25% av hva som ble fanget i 2007. I praksis er ålen altså ikke fredet, men fangsten er redusert med 25%!

Fra 2000 til 2007 ble fangsten av ål redusert med nesten 50% uten fredning, en litt kjapp hoderegning tilsier at uten fredning så ville ålefangsten i Norge i löpet av de neste 7 årene värt nede i 50 tonn dersom ålefisket fikk fortsette.

Når det gjelder forvaltningen av våre truede arter i havet kan man ikke stole på hverken direktoratet, politikere, yrkesfiskere eller fritidsfiskere.

Her finnes alt som trengs å vite om ålens situsajon:

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/hoeringer/2009/hoeringssvar-regulering-av-aalefiske

Fredning av ål:

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/j-meldinger/gjeldende-j-meldinger/j-242-2009

I etterkant av fredningen kommer åpnes det for "forskningsfangst" :

"Arbeidsgruppen har skissert et opplegg som spesielt tar hensyn til å sikre et godt datagrunnlag, å sikre at uttaket ikke blir større enn 50 tonn årlig og å sikre at inntekten fra fisket blir høy nok slik at fiskerne faktisk ønsker å delta."

Jeg fatter det ikke! Denne arten er kritisk truet, allikevel legges det til rette for forskningsfangst på hele 50 tonn pga at inntekten skal bli höy nok til at fiskere önsker å delta! Hvis de behöver ett par ål til å forske på så skulle jeg mer enn gjerne fisket og levert disse helt gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveite3 forsker på kveite... ikke ål.

Vi venter fortsatt på link om 300 tonn kveite.

Jeg er klar over det, ville bare illustruere galskapen i dette med forskningsfangst, syns også at 300 tonn kveite höres mye ut, men ingenting forbauser meg lenger når det gjelder vår offentlige forvaltning og deres geniale påfunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet er jeg den eneste som har drevet med direkte forskning på kveite. Vi har ikke hatt behov for å ta livet av en eneste kveite. Dersom det plutselig skulle være 300 tonn som er slaktet i forskningsøyemed bør noen hoder rulle. Dette er nytt for både meg og havforskningsinstituttet som jeg samarbeider med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, no kan eg ikkje la vere å kommentere denne tråden lenger..

Her er det rett og slett så mykje faktafeil og synsing overalt at ein må ta litt etter litt.

For det første: Det var ein her inne som tilsynelatande hadde vore involvert i lossing av 300 tonn kveite teke som forskingsfangst.

Det har aldri skjedd, og vil aldri skje i norske farvatn! Det kan sjølvsagt hende at dette er teke i fjerne farvatn (Grønland feks), men eg tvilar på det, eller at det dreiar seg om blåkveite. Uansett blir det svært forvirrande å dra inn opplysningar om andre bestandar/artar i denne tråden!

(Forskingsfangst generelt og på blåkveite spesielt er eit svært komplisert diskusjonstema og bør takast i ein annan tråd..)

Jon h skriv: "50 tonn ål tilsvarer en 25% av hva som ble fanget i 2007. I praksis er ålen altså ikke fredet, men fangsten er redusert med 25%!"

Kan hende eg les dette feil, men eg får det til å bli ein reduksjon på 75%....

Burde kommentert mange andre innlegg også, men vil rette hovudfokuset mitt mot trådstartar.

Kveite3 veit ikkje om nokon andre som har drive med direkte forsking på kveite. Det vil eg tru at mange forskarar vil komme til å reagere på.. Når det er slik at du er den einaste du veit om som har drive med slik forsking så synest eg det er svært uheldig at du sprer så mykje feilinformasjon som du gjer!

Du skriv: "kveiten regnes som en truet art" Sidan tråden dreiar seg om norsk kveitefiske så ville det vel vere naturleg å basere seg på den siste vurderinga i den norske rødlista (2006) der kveite er vurdert som nær trua, mykje grunna den dårlege tilstanden for kveite sør for Stad.

Vidare svarar du at kveite tatt i fredningstida skal setjast ut att. Dette er heldigvis ikkje riktig. Heldigvis har fiskarane lov til å ilandføre kveite tatt som bifangst i ulike fiskeri slik at vi får det med i fangststatistikken. Det skal godt gjerast å unngå kveite som bifangst i fiskeri etter botnfisk i nordlege delar av landet, og det vil vere synd dersom denne bifangsten gjekk ut som eit uregistrert utkast. Eg snakkar sjølvsagt om daud eller ikkje levedyktig kveite her. Levedyktig kveite under minstemål skal setjast ut att, og eg har ved sjølvsyn sett korleis dette blir gjort i mange ulike fiskeri. Vi har merka mange slike småkveiter på denne måten og lært mykje om vandring og vekst.

For dei fleste artane det blir drive fiske på er det også, heldigvis (av same grunn som over), lov å lande undermåls fisk. Dette er oftast regulert ved ei grense for kor stor innblandinga kan vere per hal/landing. Dersom du les J-meldinga du sjølv linkar til så vil du nok sjå at det er lov å ha inntil 10% kveite under minstemål i kvar enkelt fangst.

...og når vi først er inne på J-meldingar... Du gir inntrykk av at vi som fritidsfiskarar no må sette oss inn i, og følge med på fiskeridirektoratet sine J-meldingar. Då skal vi få litt av ein jobb! I 2009 kom det 275 slike, og hittil i år har det kome over 60.. Eg trur vel helst at desse gjeld for det kommersielle fisket, men kan godt ta feil..

Du skriv også: "Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks. breiflabbgarn."

Dette er heilt nytt for meg, har vore med mange forskjellige breiflabbfiskarar og drege mange tusen garn, og veit ikkje om andre enn meg sjølv som forskar direkte på breiflabb ;) Eg har aldri sett eller høyrt om multimonogarn brukt i dette fisket, og vil svært gjerne høyre meir om det..

Eg er også forundra over det du skriv om at ein ikkje kan ha meir enn 1% bifangst av kveite i breiflabbfisket gjennom heile året. Tvilar på om det vil vere mogleg å tillate breiflabbfiske dersom reglane er slik, men set pris på å bli opplyst om kvar eg kan finne denne "regelen"...

Generøst av deg å skrive: "Nå kan dere reglene" etter at du kjem med desse påstandane, men eg veit ikkje heilt om eg tar det for "god fisk" likevel!

Det toppar seg forøvrig for meg når du bommar med 90% når du opplyser om minste lovlege maskestørrelse i kveitegarn..

Uff, dette blei sure greier frå mi side, men av og til blir det for mykje faktafeil og synsing. Det er ikkje bra å basere viktige diskusjonar på! Skjerp inn nivået på dette, så får vi ryddigare og betre diskusjonar!

Otte Bjelland

Havforskingsinstituttet

Breiflabbforskar som ikkje forskar direkte på kveite, men har merka eindel individ, målt endå fleire, jobba med innsamling av data frå fiskeria, samt jobba eindel med fangststatistikk, toktdata og fangst-per-enhet-innsats... og elles synsa eindel :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon h skriv: "50 tonn ål tilsvarer en 25% av hva som ble fanget i 2007. I praksis er ålen altså ikke fredet, men fangsten er redusert med 25%!"

Kan hende eg les dette feil, men eg får det til å bli ein reduksjon på 75%....

Det er selvfölgelig rktig at reduksjonen blir på 75%, dette er en ren skrivefeil fra min side.

Mens vi er inne på korrigeringer så skal jeg få korrigere meg selv og rette opp dette:

Forskningsfangsten er det kun yrkesfiskere som får delta i, i 2007 ble det totalt tatt 193 tonn med ål, hvorav yrkesfiskerene sin andel var 119 tonn. Altså er en reduskjon til 50 tonn en reduksjon på 42%. Rett skal väre rett og det er flott at du kom på banen for å påpeke faktafeil.

Når det er sagt så endre jeg ikke min mening om at forvaltningen er ute og kjörer, jeg har mer kjennskap til ålens situasjon enn kveiten, men hvis vi skal forvalte kveiten (da snakker jeg om den sör for Stadt) på samme måten som ålen så er vi ute og kjörer.

Kan du kanskje forklare meg hvorfor det skulle väre nödvendig å ha mulighet til å ta opptil 50.000 kilo ål i forskningsöyemed ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.