Gå til innhold
Fiskersiden

Dårlig fangst fra båt (vanlig hobbyfiske)


tmorv
 Share

Recommended Posts

Hei!

Fant sidene her og er glad for å se at det er rom for "nybegynner" spørsmål og ikke bare proff fiske :)

Har fisket hele livet, men stort sett tradisjonelt fiske rundt Nesodden (der jeg bor), og er ingen proff fisker så jeg håper jeg kan stille dumme spørsmål :D

Er det 1. dårlig fiske i oslofjorden nå? Jeg får så utrolig mye mindre fisk enn jeg har pleid før. Kjører i båt med ekkolodd, og har også "betydelig mindre utslag" 2. Jeg har opplevd fra ifjor sommer (fikk ny båt), hele høsten og også nå når jeg har startet igjen i slutten av feb / mars betydelig mindre "fangst" enn tidligere..

Setter også STOR pris på om noen kan dele gode gps koordinater med meg "rundt bunnefjorden / oslofjorden til Drøbak". Tusen takk!!

:-) TmORV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fant sidene her og er glad for å se at det er rom for "nybegynner" spørsmål og ikke bare proff fiske :)

Har fisket hele livet, men stort sett tradisjonelt fiske rundt Nesodden (der jeg bor), og er ingen proff fisker så jeg håper jeg kan stille dumme spørsmål :D

Er det 1. dårlig fiske i oslofjorden nå? Jeg får så utrolig mye mindre fisk enn jeg har pleid før. Kjører i båt med ekkolodd, og har også "betydelig mindre utslag" 2. Jeg har opplevd fra ifjor sommer (fikk ny båt), hele høsten og også nå når jeg har startet igjen i slutten av feb / mars betydelig mindre "fangst" enn tidligere..

Setter også STOR pris på om noen kan dele gode gps koordinater med meg "rundt bunnefjorden / oslofjorden til Drøbak". Tusen takk!!

:-) TmORV

Hei og velkommen. ;)

Hvis du søker litt blant fangstrapportene i osloområdet, bør du finne mange plasser hvor du "kjenner deg igjen". Når det gjelder mer spesifikk informasjon enn det, er det som KIS sier greit å vite litt mer om hva du gjør, og hva du er ute etter. Det kommer neppe til å renne inn med ferdigplottede godplasser (litt for mange brukere her til å legge ut slike ting), men min erfaring er at når folk ser man legger inn fangstrapporter etc og deler informasjon (i hvert fall på PM) får man endel tilbake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er nok litt opp og ned i O.fjorden. Men torsken sliter, og tildels SØ sliter. I vinter har det vært tildels bra med hvitting.

I drøbak er det tidvis bra fiske ennå, men svinger opp og ned. Jeg tror nok at det generellt er noe dårligere, og det er klart når det ikke tas omtrent en torsk så blir det lagt merke til. Sild er det bra med, men makrellen var jo nesten borte i sommer. Tidlig på var det noen antydninger. Og det er klart at det er mye garnfiske, og antagelig alt for mye hytte og frtidsfiske med garn, og også mye finmaskede garn. Dette tar ut mye småfisk som burde fått lov til å vokse seg opp til å kunne føre bestanden videre. Men som nevt over. Gå inn på forumene på Østalndet og oslo område eller søk på Bunnefjorden og Drøbak mm. så får du en del info på fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takk for mange fine svar.

Ja jeg skulle vel nevnt litt hva slags fiske jeg bedriver. Jeg er somsagt en amatør som da er ute etter spesielt torsk, men også sei osv fra tradisjonelt bunnfiske (snøre med flere sterkfargede kroker brukes hyppig).. Ellers så fisker jeg også endel stang (både fra land og båt) gjerne med vanlige sluktyper som møresild / stingsild, osv.. Det jeg har sett (torsk) er at det da innenfor 5 år har gått dramatisk ned med antall "napp" på kroken, og jeg sier ikke at oslofjorden noensinne har kokt, men at jeg som da er amatør merker "tydlig" nedgang i antall fangede fisk "i en viss størrelse".

Jeg har også tidligere hatt endel flaks med åleruser og da "åting i disse".. Nå har jeg hatt 5 turer med rusa uten å få en eneste fisk noe jeg aldri har opplevd før faktisk..

Jeg har også som det nevnes her hatt en mistanke om antall finmaskede garn i område kan ha en betydning, for jeg får veldig sjeldent nå også "mindre torsk".

Tusen takk for tipset ang gps punkter skal sjekke det ut nå..

Leste en gammel artikkel om giftalger osv i oslofjorden i 2008 og lurte på om svaret kanskje lå i noe sånt? At bestanden "fikk seg en knekk"?

Vel jeg er bare ute etter en second opinion.. :-)

TmORV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten har hatt nedadgående kurve i 10 år den nå. Torsken er på et absolutt lavmål. Sei og lyr er oppadgående. Vi har fått

flere fine sei i år på mellom 4 - 8 kg. Makrellen var det mindre av i fjor enn normalt, men vi fant fin makrell under isen i vinter.

Synd med torsken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte sjøørreten i Oslofjorden å slite, Bjørn?Hvittingen har alltid klart seg bra, er jo værre enn hyener her, og fremdeles så små som de er.

:) Kan sikkert diskuteres, men vi fikk mye mer ørret før enn det det har blitt tatt de siste årene. I hvertfall på de plassene vi pleide å fiske, men der er det så mye folk til tider at det er knapt mulig å komme til. Og da er det nye plasser som er testet. Fortsatt ørret for all del, men fangstene var bedre for en del år tilbake, og større fisk generellt. Skal ikke påstå at det er dårlig, men at det har gått tilbake mener jeg bestemt. Men det er min mening. Og ikke noe er bedre enn om jeg tar feil. Men det er klart med kanskje en 2-5 dobbling av antall fiskere som går spesifikt etter SØ. Sett tilbake mot siste del av 80 og begynnelsen av 90 tallet så er det ikke det så merkelig. Men selvfølgelig også mulig at så pass hardt fiskepress utgjør en faktor som gjør det vanskligere å få fisk. Siste 2 åra har jeg riktig nok ikke fisket mye etter Sø heller i Oslo fjorden. Men har kompiser som fortsatt er en del ute. De får fisk for all del. Men ikke i samme omfang som tidligere. Hva mener du Raggis? Like bra som før? Spørs sikkert hvor og når en sammenligner med også i tidshorisont... jeg er gammel veit du.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett tilbake mot siste del av 80 og begynnelsen av 90 tallet så er det ikke det så merkelig. Men selvfølgelig også mulig at så pass hardt fiskepress utgjør en faktor som gjør det vanskligere å få fisk. Siste 2 åra har jeg riktig nok ikke fisket mye etter Sø heller i Oslo fjorden. Men har kompiser som fortsatt er en del ute. De får fisk for all del. Men ikke i samme omfang som tidligere.

Jeg fisket svært aktivt etter SØ på 80-90 tallet. Fangstene var hinsides for å si det mildt. Vi visste ikke hvor bra det egentlig var, og Oslofjorden kunne med rette kalles Norges beste Sjøørretvann. Fra februar til begynnelsen av juni fikk jeg rundt 100 - 150 SØ på flue.

Sent 90 tallet og begynnelsen på 2000 så pekte pila bratt nedover, og der har den holdt seg.

Sandvikselva er en grei elv å bruke som barometer på bestanden. Og den er nå latterlig lav i forhold til glansårene på 80 og 90 tallet.

På Elnestangen var det under vårfisket organisert kø for å slippe til, og mange store ørreter ble tatt. Da snakker vi SØ fra 3 - 6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tidligere hatt endel flaks med åleruser og da "åting i disse".. Nå har jeg hatt 5 turer med rusa uten å få en eneste fisk noe jeg aldri har opplevd før faktisk..

Jeg har også som det nevnes her hatt en mistanke om antall finmaskede garn i område kan ha en betydning, for jeg får veldig sjeldent nå også "mindre torsk".

At bestanden "fikk seg en knekk"?

TmORV

Velkommen til sidene tmorv.

Lite info som ikke når ut til fritidsfiskere om både bestand og ikke minst regler som gjelder for fritidsfiske, er en av de største årsakene til at bestanden har gått drastisk ned i Skagerrakskysten.

  • Åleruser er en katastrofre for småtorsk
  • Garn i oppvekstområder har bidratt til og er en av hovedårsaken til reduksjon i torskebestanden.Håper inderlig at det blir forbudt å fiske med garn for fritidsfiskere, især i utsatte områder ( hele Skagerrak) og på lik linje som det er forbudt å bruke alle typer ruser i periode 1. mai – 30. september .Det jobbes nå for å få det til å forby bruk av garn for fritidsfiskere nær kysten, heldigvis

Litt mer om regler som gjelder for fritisdfiskere kan du lese ved å klikke denne linken fra Fiskeridirektoratet Legg også merke til avsnitt om rusefiske samt minstemål til sjøfiske også.

For en fiskerik fremtid og med ønsker om at reglene spres videre. " Reglemangen er som gjødsel : Kommer til nytte når den spres og brukes"

Anmoder forresten Fiskersiden til å ha eget tematråd gjeldende regler som gjelder sportsfiskere og fritidsfiskere.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til sidene tmorv.

Lite info som ikke når ut til fritidsfiskere om både bestand og ikke minst regler som gjelder for fritidsfiske, er en av de største årsakene til at bestanden har gått drastisk ned i Skagerrakskysten.

  • Åleruser er en katastrofre for småtorsk
  • Garn i oppvekstområder har bidratt til og er en av hovedårsaken til reduksjon i torskebestanden.Håper inderlig at det blir forbudt å fiske med garn for fritidsfiskere, især i utsatte områder ( hele Skagerrak) og på lik linje som det er forbudt å bruke alle typer ruser i periode 1. mai – 30. september .Det jobbes nå for å få det til å forby bruk av garn for fritidsfiskere nær kysten, heldigvis

Litt mer om regler som gjelder for fritisdfiskere kan du lese ved å klikke denne linken fra Fiskeridirektoratet Legg også merke til avsnitt om rusefiske samt minstemål til sjøfiske også.

For en fiskerik fremtid og med ønsker om at reglene spres videre. " Reglemangen er som gjødsel : Kommer til nytte når den spres og brukes"

Anmoder forresten Fiskersiden til å ha eget tematråd gjeldende regler som gjelder sportsfiskere og fritidsfiskere.

:rolleyes: Dette er jeg så enig i. Og ikke minst hvor dårlig det opplyses om reglene. En må være mer enn middels interessert for å sette seg inn i dette, og ikke minst få tak reglene. Når en må inn på fiskeridirektoratet for å forstå hva som er lov og ikke er dette for tungvint og vanskelig for mening mann. Så thumbs up for å spre regler. Jeg kjenner ikke alle i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thumbsup.gif Dette er jeg så enig i. Og ikke minst hvor dårlig det opplyses om reglene. En må være mer enn middels interessert for å sette seg inn i dette, og ikke minst få tak reglene. Når en må inn på fiskeridirektoratet for å forstå hva som er lov og ikke er dette for tungvint og vanskelig for mening mann. Så thumbs up for å spre regler. Jeg kjenner ikke alle i hvertfall.

Derfor bør det være påbudt med brosyrer om gjeldende regler overalt der det formidles både tjenester og produkter innen sports og fritidsfiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det i landets tettest befolkede område være stort sett samme regler og samme redskapbruk som i resten av landet? Faktisk er det mer restriktivt i deler av landet som er tynt befolket. Jo enklere lover og regler, jo bedre. Først da kan man ha mulighet til å bygge opp bestandene. Indre deler av fjorden har faktisk en langt tettere bestand av torsk enn lenger ut i fjorden hvor man ikke fant torskeegg i fjor.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg ser ikke helt problemet med å fiske med torskeruser.

Jeg tror faktisk ikke det er oss fritidsfiskere som er problemet i det hele tatt.

Begrenser seg hvor mye en kan spise og ta opp likevel av fisk.

Leste i VG her for en stund siden om store fabrikk trålere, for hver 100 tonn de tok opp så var 30 tonn uønsket fisk

som bare ble dumpa i sjøen igjen...Jeg tror det er et LANGT større problem enn oss fritidsfiskere.

Men det er nå bare min mening.

Endret av Babotus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med å fiske med torskeruser.

Jeg tror faktisk ikke det er oss fritidsfiskere som er problemet i det hele tatt.

Begrenser seg hvor mye en kan spise og ta opp likevel av fisk.

Leste i VG her for en stund siden om store fabrikk trålere, for hver 100 tonn de tok opp så var 30 tonn uønsket fisk

som bare ble dumpa i sjøen igjen...Jeg tror det er et LANGT større problem enn oss fritidsfiskere.

Men det er nå bare min mening.

:rolleyes: Dette er nok svært avhengig av hvor du er i norges land, og om du er inntil svabergene eller langt til havs på bankene. Det er klart med den store mengden hytter og hus i en del fjorder her på østlandet vil det kunne gå utover bestander som sliter. Andre steder vil det antagelig ikke ha noe å si. Og desverre så er det altså ikke alle som klarer å styre seg heller. Og da er det ok med noen reguleringer på det som ikke er sporstfiske. Men er helt enig i at det trengs noen ganger der også. Et eksempel er fra i dag. Rett utenfor Sandvika er det nå is på noen plasser det normalt ikke er is. Dette er et viktig gyteområde for den lokale torskestammen. Det lå denne uka 50 torskehoder rundt ett hull på isen. Hvem i huleste har behov for 50 torsk på en dag....Torsken på Østlandet har slitt noen år, men ser ut den er litt på vei opp igjen, og da er det greit å ikke plukke alt for mye småtorsk.

Og så kan man dra den videre at fisker man opp store mengder småtorsk i ruser eller garn så gir jo det resultater på sikt antagelig. Så og kjenne sin begrensning både som hobby fisker og sportsfisker er lurt. Og at å ta 50 torsk i lofoten er nok ikke det samme som å ta 50 torsk i indre Oslofjord. Det er ingenting som er utømmelig. Og fabrikktrålerne gjør nok alt for mye ugang. Men ikke langs strandsonen. Så mitt syn er at vi som driver dette for sporten sin skyld får feie for vår egen dør føre vi kakker andre i hode. Mye lettere å smelle til om man er besvist sitt eget fiske. Samme paraleller kan man se på en del områder med ulovlige SØ garn. Uten at jeg skal påstå at noen torskeruser gjør skade, men mange nok i samme områder over tid kan sikkert bidra til lokale desimeringer av noen arter, også ofte at det er mye småfisk som tas.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke når det står hundrevis av garn ute hele sommeren ellers av de som bor langs fjorden.

:rolleyes: På sensommeren/høst 2010 sto det så mye garn rundt Mølla i Drøbak at det ikke var mulig å fiske. Dette uke etter uke. Det er klart at dette går utover noe i et så begrenset område. Så man må nok se på mange fasetter her. Spørsmålet er om det er mulig å fiske så hardt på et lite område som det gjøres nå. Det er jo et spisskammers for fisken, og det samles mye fisk, og jeg vet ikke hvor mye garna tar, men det må bli en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: På sensommeren/høst 2010 sto det så mye garn rundt Mølla i Drøbak at det ikke var mulig å fiske. Dette uke etter uke. Det er klart at dette går utover noe i et så begrenset område. Så man må nok se på mange fasetter her. Spørsmålet er om det er mulig å fiske så hardt på et lite område som det gjøres nå. Det er jo et spisskammers for fisken, og det samles mye fisk, og jeg vet ikke hvor mye garna tar, men det må bli en del.

Er vel værre når NIVA synes det er kult å ta mange trål frem og tilbake over der for å "testfiske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke når det står hundrevis av garn ute hele sommeren ellers av de som bor langs fjorden.

Hev minstekravet for maskevidde. Melder meg frivillig til å ødelegge ulovlige garn som bare fanger kattemat.

Vet ikke hva minstemålet for torsk er, men 45-50cm bør det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hev minstekravet for maskevidde. Melder meg frivillig til å ødelegge ulovlige garn som bare fanger kattemat.

Vet ikke hva minstemålet for torsk er, men 45-50cm bør det være.

§ 43. Minstemål

Det er forbudt å fiske fisk mindre enn:

1. Kveite 80 cm

2. Torsk

a) nord for 62° N 44 cm

:) sør for 62° N 40 cm

3. Hyse

a) nord for 62° N 40 cm

:) sør for 62° N 31 cm

4. Lysing 30 cm

5. Rødspette

a) i området beskrevet i § 3 nr. 1, 2 og 3 (utenom Skagerrak) 29 cm

:goodjob: i Skagerrak beskrevet i § 3 nr. 4 (Skagerrak) 27 cm

6. Mareflyndre 28 cm

7. Sandflyndre 23 cm

8. Lomre 25 cm

9. Tunge 24 cm

10. Piggvar 30 cm

11. Slettvar 30 cm

12. Glassvar 25 cm

13. Hvitting 32 cm

14. Skrubbe 20 cm

15. Ål

a) Gulål 40 cm

:hailfs: Blankål 37 cm

16. Sei

a) nord for 62° N 45 cm

:hailfs: sør for 62° N 40 cm

c) For fisket etter sei med not gjelder følgende minstemål:

– i området nord for Lofotodden sørligste punkt og derfra i rettvisende peiling vest, Lofotens innerside og videre innover til bunnen av Ofotfjorden med tilstøtende fjordarmer.

I åpne sund på Lofotens innerside og i Ofotfjorden begrenses området av følgende linjer:

Sundstraumen ved Sund lykt i rettvisende vest, Nappstraumen ved Grænvika lykt i rettvisende vest, Gimsøystraumen ved Ryngvær nordre lykt i rettvisende vest, Raftsundet ved Digermulen lykt i rettvisende vest, Tjeldsundet ved Lødingen lykt i rettvisende øst og Ramsundet ved Ramnesodden i rettvisende vest 42 cm

– Mellom Lofotodden som beskrevet ovenfor og 62° N 40 cm

– I området mellom 66° 33' N og 62° N

Fiskeridirektoratet kan bestemme at minstemålet på 35 cm ikke lenger skal gjelde når det i dette området er beregnet oppfisket 3 000 tonn sei under 40 cm i det enkelte reguleringsår. 35 cm

– Sør for 62° N innenfor 4 nautiske mil av grunnlinjene 32 cm

17. Pigghå 70 cm

18. Blåkveite 45 cm

19. Breiflabb i garnfiske

60 cm

20. Vanlig uer (Sebastes marinus)

32 cm

21. Makrell 30 cm

22. Sild fisket i området beskrevet i § 3 nr. 4 (Skagerrak), unntatt norsk fjordsild fisket innenfor 2 nautiske mil fra grunnlinjene 18 cm

23. Nordsjøsild 20 cm

24. Norsk vårgytende sild 25 cm

25. Trondheimsfjordsild 23 cm

26. Lodde

a) Nord for 62° N 11 cm

:bow: I fiskerisonen ved Jan Mayen 12 cm

27. Reker 6 cm

28. Sjøkreps 13 cm

29. Krabbe 13 cm

30. Krabbe på kyststrekningen Rogaland mot grensen til Sverige 11 cm

31. Haneskjell i Nordland, Troms og Finnmark fylker 6,5 cm

32. Hummer 25 cm

33. Kongekrabbe i kvoteregulert område i Øst-Finnmark 13,7 cm

34. Stort kamskjell 10 cm

0 Endret ved forskrifter 20 mai 2005 nr. 439, 21 des 2006 nr. 1613 (i kraft 1 jan 2007), 29 mai 2007 nr. 564, 4 juli 2007 nr. 882, 19 des 2007 nr. 1722 (i kraft 1 jan 2008, endring i nr. 16 bokstav d annet strekpunkt tolket til å skulle være tredje strekpunkt), 25 aug 2008 nr. 955 (i kraft 15 sep 2008), 19 des 2008 nr. 1527 (i kraft 1 jan 2009), 13 jan 2009 nr. 38, 17 mars 2009 nr. 331, 30 juli 2009 nr. 1026, 21 des 2009 nr. 1803 (i kraft 1 jan 2010), 22 des 2010 nr. 1818 (i kraft 1 jan 2011).

§ 44. Måling av fisk

(1) Fiskens lengde skal måles fra snutespissen til enden av sporens ytterste stråler.

(2) Pigghå skal måles fra snutespissen til bakerste kant av den øverste haleflik.

(3) Hummer og sjøkreps skal måles fra spissen av pannehornet til den bakre kant av midterste svømmelapp.

(4) Reker skal måles fra forkant av øyet til bakre kant av halen.

(5) Krabbe skal måles over skallets største bredde.

(6) Haneskjell skal måles som lengste lengde fra skallhengsel til motsatt skallkant.

(7) Stort kamskjell skal måles over skallets lengste lengde.

(8) Kongekrabbe skal måles fra indre ende av øyehulen til innbuktning i bakkant midt på ryggskjoldet.

(9) Reker, sjøkreps og hummer kan uten hinder av § 43 nr. 27, 28 og 32 også måles ved å måle carapaxlengden. Carapaxlengden for reker (1,5 cm), sjøkreps (4 cm) og hummer (9 cm) skal måles fra bakerste ende av øyehulen til bakerste kant av carapax målt midt oppe på ryggen.

0 Endret ved forskrifter 25 aug 2008 nr. 955 (i kraft 15 sep 2008), 17 mars 2009 nr. 331.

§ 45. Unntak fra minstemålbestemmelsene

(1) Minstemål fastsatt i § 43 nr. 16 gjelder ikke for sei til bruk i egen husholdning eller for sei som fiskes til eget agnforbruk. Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller gi dispensasjon for agnfiske av sei som ikke er til eget agnforbruk.

(2) Minstemålet fastsatt i § 43 nr. 21 gjelder ikke for fiske med garn og krokredskaper og ikke for notfanget makrell som låssettes og anvendes til konsumformål.

(3) I området beskrevet i § 3 nr. 4 (Skagerrak) gjelder minstemålet fastsatt i § 43 nr. 21 bare for makrell som skal brukes til annet enn menneskeføde eller agn.

(4) Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra minstemålsbestemmelsen for makrell, gulål og blankål.

(5) Minstemål fastsatt i § 43 gjelder ikke fiske med håndsnøre i forbindelse med arrangementer som skjer i regi av fiskerforeninger, og hvor barn og unge er målgruppe.

0 Endret ved forskrifter 19 des 2008 nr. 1527 (i kraft 1 jan 2009), 17 mars 2009 nr. 331, 9 juli 2009 nr. 994 (i kraft 1 jan 2010), 16 des 2009 nr. 1557 (i kraft 1 jan 2010), 10 mai 2010 nr. 679.

§ 46. Innblanding av fisk under minstemål

(1) I områdene utenom Skagerrak er det adgang til å ha inntil 10% av den enkelte art under minstemål i antall i de enkelte fangster. Denne adgangen gjelder ikke fisket etter hummer.

(2) Ved fiske etter torsk, hyse og sei med trål og konvensjonelle redskap nord for 62° N er det adgang til å ha til sammen 15 % torsk, hyse og sei under minstemål i antall i de enkelte fangster. Ved fiske etter hyse med line i statistikkområde 03 (Øst-Finnmark) er det adgang til å ha til sammen 20 % torsk, hyse og sei under minstemål i antall i de enkelte fangster.

(3) Ved fiske etter sei med not nord for 62° N er det i de områder hvor minstemålet på notfisket sei er 40 cm eller høyere tillatt å ha inntil 30% sei under minstemål i antall i de enkelte fangster.

(4) Ved fiske etter blåkveite er det adgang til å ha 15% blåkveite under minstemål i antall i de enkelte fangster.

(5) Fartøy som fisker med garn kan ha inntil 5% breiflabb under minstemål i antall i det enkelte hal og om bord.

(6) Ved fiske i området beskrevet i § 3 nr. 4 (Skagerrak) kan landing av artene nevnt i § 43 nr. 1 – 17 og nr. 21 og 22 inneholde opptil 10% i vekt av fisk under minstemål regnet for hver art.

(7) Ved fiske i området beskrevet i § 3 nr. 4 (Skagerrak) kan landinger av reker og sjøkreps inneholde opptil 10% i vekt av slike skalldyr under minstemål regnet for hver art.

(8) Ved fiske etter reker skal innblanding av torsk under minstemål ikke overstige 8 eksemplarer pr. 10 kg reker.

(9) Ved fiske etter reker skal innblanding av hyse under minstemål ikke overstige 20 eksemplarer pr. 10 kg reker.

(10) Ved fiske etter reker skal innblanding av uer (Sebastes marinus, Sebastes mentella og Sebastes viviparus) under 32 cm ikke overstige 3 eksemplarer pr. 10 kg rekefangst.

(11) Ved fiske etter reker skal innblanding av blåkveite under minstemål ikke overstige 3 eksemplarer pr. 10 kg reker.

(12) Ved fiske etter norsk vårgytende sild er det adgang til å ha inntil 20% norsk vårgytende sild under minstemål i antall i de enkelte fangster.

(13) Ved fiske etter lodde er det adgang til å ha inntil 10 % lodde under minstemål i antall i de enkelte fangster.

(14) Ved fiske etter lodde er det adgang til å ha inntil 300 eksemplarer pr. tonn lodde av hver av artene torsk, hyse, blåkveite og sild under minstemål.

0 Endret ved forskrifter 17 mars 2005 nr. 239, 4 mai 2005 nr. 435, 21 des 2005 nr. 1782, 20 feb 2006 nr. 230, 20 mars 2006 nr. 363, 20 okt 2006 nr. 1182, 21 des 2006 nr. 1613 (i kraft 1 jan 2007), 29 mai 2007 nr. 564, 19 des 2008 nr. 1527 (i kraft 1 jan 2009), 13 jan 2009 nr. 38, 22 des 2010 nr. 1818 (i kraft 1 jan 2011).

§ 47. Stenging av områder for å begrense fangst av fisk under minstemål

For å begrense fisket av reker, torsk, hyse, sei og blåkveite under minstemål, samt uer under 32 cm, kan Fiskeridirektoratet forby fisket etter disse artene i visse områder nord for 62° N.

For å begrense fisket av torsk under 35 cm, hyse under 30 cm, sei under 35 cm og hvitting under 27 cm, kan Fiskeridirektoratet forby fisket etter disse artene i visse områder sør for 62° N.

0 Endret ved forskrift 27 aug 2009 nr. 1140 (i kraft 1 sep 2009).

Første Forrige Neste

--------------------------------------------------------------------------------

Databasen sist oppdatert 24. feb 2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av Oslofjorden og hele Drammensfjorden hvor det tilsammen bor ca 1,5 mill mennesker kan bli et fantastisk helårs fiskevann hvis man gjør som Ingar Heum skriver i boka om fjorden. La den få vern på linje med Hardangevidda. Det er mye ut fra den setningen jeg har jobbet for at man skal gi fjordene et helt annet vern. Det er helt,etter min mening, feil at man tillater fiske med annet redskap enn håndsnøre eller stang. Fiske etter hummer og krabbe skal være som i dag. Enkelt og greit oppsyn med det som ofte er ulovlig garnfiske men vanskelig å bevise. Trålere inne i fjorden er forkastelig. I ytre deler av Oslofjorden bør man påby montering av skillerist på reketrålen.

Det er alt for mange som ikke tror det er mulig å få gjort noe med forholdene. Det er feil. Det som derimot er helt sikkert er at så lenge ingen krever forandring blir alt som før. Vil vi fortsette som i dag? Mye tyder dessverre på det.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom tråden lurer jeg på hvordan man i NJFF sentralt kan si at fjorden innenfor Drøbak er full av fisk. De vil derfor ikke støtte noen som vil ha et helt annet vern men fortsette som i dag.Yrkes og fritidsfiskere med all slags redskap er en ressurs de ikke vil legge restriksjoner på. De har viktigere saker å jobbe med.

Tar dere som mener at det er mindre fisk både i antall og størrelse fullstendig feil?

Ikke det at jeg har tenkt å gi opp å jobbe for en helt annen forvaltning av fjorden, men jeg lurte en stund på å sette en grense ved Drøbak ettersom alt innenfor hørtes rosenrødt ut.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.