Gå til innhold
Fiskersiden

Sørøyaekspedisjonen påsken 2010


Perca
 Share

Recommended Posts

Og så var vår havfiskeekspedisjon til Sørøya 2010 over. At 10 fiskedager kunne gå så fort ante jeg ikke. Vi har vært på flere ekspedisjoner til denne fantastiske plassen tidligere og vi har blåst inne på land flere dager enn det vi har vært på havet, men i år var det fullklaff. Av 10 mulige fiskedager så kom vi på havet alle dagene og vi hadde ikke på noe tidspunkt bølger over 20 cm og de fleste dagene var det fullstendig havblikk med strålende sol! Og om vi fikk noe fisk..? Jodda, det fikk vi og for et fiske! Jeg har aldri noen gang vært med og dratt så mye stor torsk som det vi gjorde denne påsken.

101762_s.jpg

Det startet med første nedslipp hvor pilken stoppet midt i vannmassene. Det var en torsk på 14 kg som hadde svelget pilken. En helt grei start på fisket og det skulle vise seg at det bare fortsatte med mange og ganske pene torsker. Fruen og jeg slapp ned pilkene våre og så beit det samtidig hos oss begge. Omtrent i kor så stønnet vi ut at denne er ganske pen i størrelsen. Etter noe pumping så kom det opp 2 torsker som var ganske pene. Vi fikk kleppet de og begge traff dørken med tunge dunk.

101757_s.jpg

Vi gjorde oss klare for veiing av fiskene... En halvliter med cola zero blir ikke stor mellom disse purkene.

101758_s.jpg

Fruens torsk veide 17 kg...

101759_s.jpg

Og min veide 19,5 kg

Jeg slapp ned på nytt og umiddelbart så dro det seg på noe skikkelig tungt! Da jeg hadde sveivet og pumpet opp så ser jeg at det er 3 torsk! En på hver av gummimarkene og en på pilken og alle var ganske pene. Jeg måtte veie disse og vekten på de tre torskene var 10kg, 13kg og 17kg! Ikke rart det var tungt... 40 kg torsk er faktisk gansk tungt å sveive opp. Og sånn fortsatte det! De aller fleste fiskene veide over 7 kg og for noen mengder vi fikk! Skippern sto og gliste med dollartegn i øya for han skulle få all fisken.

101760_s.jpg

Hvert av disse plastcontainerene rommer ca 250 kg sløyd og hodekappet fisk og i tillegg så var det en container i lasterommet som inneholdt omtrent samme mengde med torsk! Etter 2 dagers fiske så måtte vi levere fisken på fiskemottaket. Jeg regner med at denne sluttseddelen fra Norges fiskesalslag bekrefter det fantastiske fisket!

101756_s.jpg

1668 kg sløyd og hodekappet torsk på 2 dager på stang! Det er rett og slett helt rått!

Og slik fortsatte det. Vi pumpet torsk så armene værket og ryggen skreik. Men de torskene som veide over 20 kg lot vente på seg helt til dag 4. Da løsnet det! Fruen hadde fått et migreneanfall og lå igjen i kåken til kompisen mens vi gutta dro utpå for å fiske. Det beit jamt med fin fisk og så dro det til på alle 4 stengene samtidig med stor fisk! Og alle fikk opp hver sin, ja et par av oss fikk opp 2 stykker samtidig og den som fikk den minste fisken fikk en på drøye 13 kg, en annen fikk en på 15, den tredje fikk en på 18,5 og jeg brøyt 20 kg grensen med en på 20,5 samtidig som det hang på en 7-8 kilos. Like etter så har 2 av kompisene hver sin storing på. Begge får opp fiskene sine og disse er ganske javnstore. Vi ser med en gang at de er større en min på 20,5 og vekta kommer fram igjen. Den minste veier 25,5 og den største veier 26,5 kg! Vi gliser ganske bredt og dette må vi ha bilde av. 3 torsk som til sammen veier 72,5 kg er ikke dagligdags for oss!

101755_s.jpg

Han til venstre var så sliten at han ikke orket å holde den opp for fotografen! Fra venstre 26,5 kg, 25,5 kg og 20.5 kg.

Etter at vi tok forrige bilde så fikk han ene kompisen en på 24 kg og jeg en på 21 kg i tillegg til masse flere fine torsker. Disse to siste på over 20 kg tok vi ikke bilde av!

Utover påsken så ble været om mulig enda bedre. Fisken fortsatte å bite selv om det hadde kommet bra med lodde i området. Vi fikk ytterlige noen torsk på 20-22 kg og siste dagen så dro det på noe alvorlig stort på stanga mi! Den tok på 35 meters dyp og det var ca 90 meter til bånn. Den dro og dro ut snøre helt til den kom til bånn, jeg fikk pumpet den 10-15 meter opp før den på nytt dro ned til bånn. Jeg begynte på nytt å pumpe den oppover og plutselig så gikk den! Jeg bannet så høyt at det nok hørtes tvers over hele Lopphavet, for makan til torsk har jeg aldri hatt på stanga mi! Jeg sveivet pilken opp til ca 40 meters dybde så smalt det på en ny storfisk. Jeg sa til de andre at denne også var pen, men ikke på langt nær så stor som den jeg mistet. Denne klarte ikke å dra ut mer en 10-15 meter. Jeg lurte på om jeg hadde krøket den for den føltes ganske tung, men neida. Opp fra dypet kom en skikkelig pen torsk og som jeg så var min største på denne fisketuren.

101753_s.jpg

25,4 kg og et plaster på såret etter den giganten som jeg mistet.

Innimellom all fiskingen så ble det også tid til litt fotografering av fugler... Det var en god del praktærfugl i området og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor de heter praktærfugl!

101766_s.jpg

101772_s.jpg

Det var tydelig at våren var i anmarsj. Det kom også masse haveller trekkende.

101767_s.jpg

Det er fjellene i Øksfjord som er i bakgrunnen.

101770_s.jpg

De er flotte disse havellehannene også.

Det var ganske mange havørn å se og siste dagen var det en som stupte ned for å ta noe fiskeslo vi hadde hevet ut. Jeg graver febrilsk ut kameraet med telelinsa fra den vanntette posen jeg har med og får tatt et eneste bilde mens den tar maten.

101776_s.jpg

Like etter kommer en ørn til, men den tør ikke gå ned å hente den maten vi tilbyr. Jeg får tatt noen bilder mens den svever rundt båten.

101777_s.jpg

De er mektige disse havørnene selv om de er ungfugler.

Og en ting skal jeg love dere... Dette blir ikke siste turen til Sørøya! Men neste gang så skal jeg dra dit på en årstid hvor det er mulig å få en kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin rapport, flotte fangster og vakre bilder!!

For noen år siden kunne det ikke falt meg inn å bruke ei helg eller uke på sjøen til torskefiske.

Heldigvis forandrer ting seg :jig:

Fiskesuget ble ikke akkurat mindre nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! mye bra fisk der, fikk uttelling :) Godt det går ann å få litt penger igjen for fisken man napper opp!

Hadde det vært for pengene så hadde jeg nok heller dratt på Smartklubb og handlet torsk til kr 39.- pr kg enn å bruke dyrbare feriedager og en del tusen kroner på pilker og flybilletter. Jeg synes det er en grei deal jeg har med kompisen. Fruen og jeg bor gratis hos han, han holder båt og diesel og han får fisken vi fisker. Og den fisken vi fisker og som han leverer på fiskemottaket går av hans kvote på 16 tonn. Og så er det ganske mye mer moro å fiske denne torsken selv en å handle den på Smartklubb... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært for pengene så hadde jeg nok heller dratt på Smartklubb og handlet torsk til kr 39.- pr kg enn å bruke dyrbare feriedager og en del tusen kroner på pilker og flybilletter. Jeg synes det er en grei deal jeg har med kompisen. Fruen og jeg bor gratis hos han, han holder båt og diesel og han får fisken vi fisker. Og den fisken vi fisker og som han leverer på fiskemottaket går av hans kvote på 16 tonn. Og så er det ganske mye mer moro å fiske denne torsken selv en å handle den på Smartklubb... :thumbsup:

Og så er det nok mykje artigare for kompisen din å få ombord blide folk med fiskestenger i fineværet, enn å måtte jukse opp all torsken sjølv! :)

Gratulerer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en grei deal jeg har med kompisen. Fruen og jeg bor gratis hos han, han holder båt og diesel og han får fisken vi fisker. Og den fisken vi fisker og som han leverer på fiskemottaket går av hans kvote på 16 tonn. Og så er det ganske mye mer moro å fiske denne torsken selv en å handle den på Smartklubb... :rolleyes:

Glimrende rapport :) Enda en bekreftelse på at bestanden av skrei er særdeles livskraftig.

Liker den ordningen du har med fiskeren. Det er sånn jeg ser for meg at fiskerinæringa og turistfiskenæringa kan møtes, istedet for stadig å ligge i konflikt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.