Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde satt ut i andedam på Nøtterøy


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ja, det ser ut til at noen har satt ut gjedde i Andedammen ved Teigar på Nøtterøy.

Av andre fisk er det "bare" karuss det går ut over i dette tilfellet, men det er visst mange andre arter som blir skadelidende, bla.a rødlistede arter (høyst sannsynlig står det i lokalavisen).

Her er kortversjonen, men det står mye mer i papirutgaven:

http://www.oyene.no/nyheter/article5104215.ece

Men synes så smått å huske at jeg har hørt noe om gjedde der før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjempebra. Si det til alle som driver og setter ut ørret i det som finnes av myrvann i dette landet. ;)

Ingen tvil om at det har vært mange sprø ørret-utsettinger, men det forsvarer jo ikke å gjøre det samme med gjedde?

Men å sette ut gjedde i et vann hvor det ikke er potensiale for at gjedda skal kunne spise seg mett en gang - det slår vel det meste av de ørret-utsettingene som viste seg å være mislykkede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra. Si det til alle som driver og setter ut ørret i det som finnes av myrvann i dette landet. :)

;) har du sjekket IQ din?

Du syntes at det er greit å stjele en bil for de du vet eller så noen andre gjøre det?

Og du må lenger på landet enn å lenge byrden til de som setter ut/har satt ut ørret. Det er nok av andre som har satt ut helt annet en det det rundt om kring. Hadde ikke vært flere vann med karpe på østlandet uten ulovlig utseting. Begge deler er like dustete, og begge deler kan ødelegge fauna vi ikke ønsker å ødelegge. Historisk sett er det satt ut fisk uten tillatelse i en mengde vann, og mye på fjellet, og sikkert noen som gjør det ennå. Og mye ble satt ut uten at man tenkte på konsekvensene. I dag er det stort sett lovlige former for kultivering i det store å hele. Men du setter ikke ut fisk i en myrputt uansett som ikke kan huse fisk, og ved siden av at den ikke kan overleve er enda mer dustete. Den dammen hadde sikkert egnet seg best til salamandre og frosk, og siden eks den store salamandren er eks truet er det fjollete å prøve å forsvare fauna kriminalitet. Antagelig nettopp en slik putt som har en bestand av amfiier og annet som man skal ta vare på. Hva tror du en gjedde har livnært seg på føre den tok kvelden. Den er ikke drøvtygger i hvertfall.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) har du sjekket IQ din?

Du syntes at det er greit å stjele en bil for de du vet eller så noen andre gjøre det?

Og du må lenger på landet enn å lenge byrden til de som setter ut/har satt ut ørret. Det er nok av andre som har satt ut helt annet en det det rundt om kring. Hadde ikke vært flere vann med karpe på østlandet uten ulovlig utseting. Begge deler er like dustete, og begge deler kan ødelegge fauna vi ikke ønsker å ødelegge. Historisk sett er det satt ut fisk uten tillatelse i en mengde vann, og mye på fjellet, og sikkert noen som gjør det ennå. Og mye ble satt ut uten at man tenkte på konsekvensene. I dag er det stort sett lovlige former for kultivering i det store å hele. Men du setter ikke ut fisk i en myrputt uansett som ikke kan huse fisk, og ved siden av at den ikke kan overleve er enda mer dustete. Den dammen hadde sikkert egnet seg best til salamandre og frosk, og siden eks den store salamandren er eks truet er det fjollete å prøve å forsvare fauna kriminalitet. Antagelig nettopp en slik putt som har en bestand av amfiier og annet som man skal ta vare på. Hva tror du en gjedde har livnært seg på føre den tok kvelden. Den er ikke drøvtygger i hvertfall.

idiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle QQ`ene her inne har tydligvis ikke skjønt poenget. Er det en gjedde på avveie er det tung miljøkriminalitet og avisoppslag. Er det en ørret så er alt helt naturlig og nesten litt sjarmerende. Verden vil bedras..

Var vel egentlig mitt poeng også.

Men to minus blir aldri en pluss i slike saker......

Endret av PRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle QQ`ene her inne har tydligvis ikke skjønt poenget. Er det en gjedde på avveie er det tung miljøkriminalitet og avisoppslag. Er det en ørret så er alt helt naturlig og nesten litt sjarmerende. Verden vil bedras..

Dette er vel et typisk eksempel på at noen synes det er veldig viktig å fordumme debatter rundt dette emnet, selv om de vet bedre, jeg har aldri forstått hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Så er det på tide å kjøle ned, og beklage kommentaren føsret del om IQ, men som jeg skrev. Jeg ser ingen unnskyldning for å sette ut fisk ulovlig av noen arter. Og begrunne det med at andre har satt ut ørret eller annen fisk før. Det er like dumt. Men selv om jeg satte ett smilefjes foran så ser at den kunne være støtende. Men innholdet ellers står jeg fullt og helt for. Det finnes nok av eksempler hav utsetting av andre arter har medført både her på berget og andre steder. Og med tildels fatale konsekvenser. Og at noen har gjort gjør noe ulovlig legitimerer ikke andre for å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bare en liten kommentar fra meg. Gjeddene behøver slett ikke å være satt ut av mennesker. Gjedda kan også fraktes av fugl. Gjedda gyter på grunt vann om våren, og de klebrige rognkorna fester seg til beina på ender, svaner og gjess som beiter på vannplanter inne på grunna. Når fuglene flyr til et annet vann, så faller de av der, og vips, så er gjedda der etter noen år. Det er jo ikke så langt i luftlinje over til stokke og sandefjord. Det er vann der med gjedde som er nær nok til at rogna ikke tørker ut og "dør" på veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser ingen unnskyldning for å sette ut fisk ulovlig av noen arter. Og begrunne det med at andre har satt ut ørret eller annen fisk før. Det er like dumt. Men selv om jeg satte ett smilefjes foran så ser at den kunne være støtende. Men innholdet ellers står jeg fullt og helt for. Det finnes nok av eksempler hav utsetting av andre arter har medført både her på berget og andre steder. Og med tildels fatale konsekvenser. Og at noen har gjort gjør noe ulovlig legitimerer ikke andre for å gjøre det samme.

Nei, man kan ikke rettferdiggjøre egne feil med andre sine. Og jeg er også enig i at det ikke fins noen unnskyldning for å sette ut fisk uten tillatelse (så skal jeg la debatten om hvordan lovverket bør være ligge denne gang! :rolleyes: ). Men det er ikke DET denne saken handler om. For som PRH, Hoffa med flere påpeker; hver gang det skjer en ulovlig eller meningsløs utsetting av ørret er det helt greit, og noe som nesten blir betraktet som noe positivt i den norske offentligheten. Hver gang det skjer en utsetting av en annen art er det ramaskrik! Dette handler derfor ikke om å forsøke å rettferdiggjøre egne eller andres feil, men om å være konsekvent og å være anstendig. De som skriker høyest om hvor negativt det er å sette ut gjedde har NULL troverdighet før de reagerer på den samme måten når det skjer en feilaktig/ulovlig utsetting av ørret. Da spiller det egentlig fint liten rolle at en slik utsetting av gjedde er meningsløs. I tillegg er det slik at i antall tilfeller, utgjør tvilsomme utsettinger av andre arter en forsvinnende liten andel sammenliknet med tilsvarende episoder med ørret. Derfor er det noe galt med perspektivet her også.

Men hvis du tenker sannsynlighetsregning da? Tror du ikke det er sånn ca 10 millioner ganger mer sannsynlig at mennesker har spredt dem?

Tja, kanskje du har rett her. Jeg også antar at denne fisken er satt ut av mennesker, men at fisk blir spredt av vadefugl er nok vanligere enn mange er klar over. Særlig når man ser dette i et historisk perspektiv, over tusenvis av år vil jo en mikroskopisk sannsynlighet i utgangspunktet kunne "akkumuleres" opp til en relativt sannsynlig begivenhet over tid. Selv Charles Darwin antydet jo dette som en viktig årsak til at mange fiskearter ble spredd fra et nedslagsfelt til et annet, og en forklaring på hvorfor fiskearter dukket opp på "ulogiske" steder, der arten åpenbart ikke var spredd av mennesker. Og en slik begivenhet kan jo like gjerne skje NÅ som på et hvilket som helst annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke rettferdiggjøre egne feil med andre sine. Og jeg er også enig i at det ikke fins noen unnskyldning for å sette ut fisk uten tillatelse (så skal jeg la debatten om hvordan lovverket bør være ligge denne gang! :rolleyes: ). Men det er ikke DET denne saken handler om. For som PRH, Hoffa med flere påpeker; hver gang det skjer en ulovlig eller meningsløs utsetting av ørret er det helt greit, og noe som nesten blir betraktet som noe positivt i den norske offentligheten. Hver gang det skjer en utsetting av en annen art er det ramaskrik! Dette handler derfor ikke om å forsøke å rettferdiggjøre egne eller andres feil, men om å være konsekvent og å være anstendig. De som skriker høyest om hvor negativt det er å sette ut gjedde har NULL troverdighet før de reagerer på den samme måten når det skjer en feilaktig/ulovlig utsetting av ørret. Da spiller det egentlig fint liten rolle at en slik utsetting av gjedde er meningsløs. I tillegg er det slik at i antall tilfeller, utgjør tvilsomme utsettinger av andre arter en forsvinnende liten andel sammenliknet med tilsvarende episoder med ørret. Derfor er det noe galt med perspektivet her også.

Det handler vel mest om å sutre om gamle ting virker det som....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så lenge de gamle likene fortsatt ligger i lasten blir man vel ikke helt ferdig med dette?

Tror de fleste er fint ferdige med dette, med unntak av noen gamle knaller i NJFF og endel meitere da :rolleyes:

Men helt seriøst tror jeg de aller fleste sportsfiskere har et mer balansert syn på fiskearter/utsetting osv idag, i den grad et balansert syn er nødvendig for den gjengse sportsfisker.(Som jo ikke setter ut fisk verken av den ene eller andre sorten)

Det som ihvertfall ikke har noen hensikt er å dra ned debatten hver gang den dukker opp, tålmodighet og informasjon er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste er fint ferdige med dette, med unntak av noen gamle knaller i NJFF og endel meitere da :rolleyes:

Men helt seriøst tror jeg de aller fleste sportsfiskere har et mer balansert syn på fiskearter/utsetting osv idag, i den grad et balansert syn er nødvendig for den gjengse sportsfisker.(Som jo ikke setter ut fisk verken av den ene eller andre sorten)

Det som ihvertfall ikke har noen hensikt er å dra ned debatten hver gang den dukker opp, tålmodighet og informasjon er veien å gå.

Vet ikke om de fleste er ferdige med dette, all den tid de gamle fordommene skinner så tydelig gjennom HVER gang en slik sak dukker opp.

Men at de fleste SERIØSE sportsfiskere har fått et mye mer balansert syn på dette har du rett i. Men det er jo takket være at særlig meiterne har stresset dette i omtrent 30 år. Dette har vært et helt avgjørende bidrag for å bringe ting dit de er i dag. Og når man tenker på hvor kort man EGENTLIG har kommet på disse årene, er det absolutt på sin plass å reagere hver gang man opplever disse gufsene fra fortiden (som altså fortsatt ligger og ulmer). Derfor vil denne debatten blusse opp igjen med jevne mellomrom, når det er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.