Gå til innhold
Fiskersiden

Snart 50artsjubileum.


nanablag
 Share

Recommended Posts

Jubileer har man innen så mangt, også innen artsjakt.

Jeg har nå kommet til 49 arter og synes at nr 50 fortjener en liten fest, men da bør det også ble en art som det er verdt å feire!

Det vil vel si at regnlaue og solabbor ikke er verdig et slikt jubileum.

Lista mi ser for øyeblikket sånn ut:

Ferskvann:

Abbor

Bekkerøye

Brasme

Dvergmalle

Flire

Gjedde

Gjørs

Gullbust

Harr

Hork

Hvitf. f.ulke

Karuss

Lake

Laue

Mort

Røye

Sik

stam

Steinsmett

stingsild, nipigget.

Suter

Sørv

Vederbuk

Ørekyt

Ørret

Saltvann:

Berggylt

Bergnebb

Blåstål

Brosme

Fløyfisk

Gressgylt

Grønngylt

Hvitting

Knurr

Kolje

Kolmule

Kveite

Lange

Lusuer

Lyr

Paddetorsk

Sandflyndre

Sei

Sild

Svartkutling

Sypike

Tangkutling

Torsk

Ulke

Her ønskes innspill angående hvilken art jeg bør satse på og hvorfor :goodjob:

Den med den mest velfromulerte begrunnelsen for en art det er mulig å få vinner.

Premien er foruten heder og ære gleden av å vite at man har sendt meg avgårde for å jakte på den aktuelle arten. Uhell og dumheter som utbroderes i blanke- eller fangstrapporten kan fort oppstå.

For å gjøre det litt enklere ramser jeg her opp endel forholdsvis normale arter som jeg mangler: Horngjel, rødspette, skrubbe, lomre, karpe, asp, laks, makrell og sandkutling.

I tillegg til disse mangler jeg en haug med arter av den mere sære typen og de jeg har mest lyst på er nok å finne blant de som ikke er nevnt.

Håper på mange festlige svar :P

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er da helt åpenbart at art nummer femti er trepigget stingsild. :)

Neida,

Dersom du skal feire 50 arter bør det være en art som du

1 - har blanka på, helst noen ganger

2 - ønsker deg sterkt

3 - ikke er altfor lett (jfr stingsildforslaget mitt)

4 - er litt kul

Alt annet vil være et antiklimaks.

Av forslag ift artslista, blåkjeft, svarthå, og forslagene over, HA og Karpe er også veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,

Dersom du skal feire 50 arter bør det være en art som du

1 - har blanka på, helst noen ganger

2 - ønsker deg sterkt

3 - ikke er altfor lett (jfr stingsildforslaget mitt)

4 - er litt kul

Alt annet vil være et antiklimaks.

Av forslag ift artslista, blåkjeft, svarthå, og forslagene over, HA og Karpe er også veldig gode.

Enig i de tingene du sier her :D

Spette for da kan du mobbe raphaug

Spette er en fin fisk, men jeg gidder ikke å mobbe Raphaug.

Må jo bli nordlig tulle ulke!

Jfr det Martin sa med å helst ha blanke noen ganger etter arten, er Knurrlig nordulke noe som ville passet bra :o

Siden jeg ikke har rette haillet for den tror jeg at guide trengs....

"Må jo bli" er dessverre ikke argument godt nok til at jeg skal sette meg i bilen akakurat nå.

Skrubbe! Får du denne vil mange av marerittene du har forsvinne. Det tar heller ikke lang tid å sikre seg arten sånn att feiringen kan starte tidlig, og vare lenge

Endelig et litt bra argument! Skrubbe har jeg også en bra blankestatistikk på, definitivt en god kandidat :)

Hårvar! It is almost your name after all :)

Excellent argument! One of the favourites. The specie also satisfies most of the criteria given by Martin S.

Asp, fisk den helst i svært naturskjønne omgivelser, dynovika foreksempel.. :)

Asp hadde sikkert vært gøy, men jeg tror nok dessverre den er for vanskelig for meg.

Det må bli karpe Nana :) Ikke tid denne uka, men fra neste uke så lover jeg at vi skal få tatt den! En, eller i verste fall, to kvelder så er den i boks!

Jeg er bortreist 5.-6., men er klar etter det!

Uansett hvordana det blir med dette, kan det fort bli karpe som ender opp som min art nr 50.

Jeg savner argumenter fra karpefolket.

Hvorfor er akkurat karpe en mer passene jubileumsfisk enn de andre?

Har karpe stort potensiale for komiske fadeser ved vannkanten?

Kom gjerne med flere forslag, folkens :)

Ingen har utpekt seg spesielt enda.

Iversen tilbyr jo guiding og vil jo derfor kanskje sørge for at hans forslag vinner med mindre det kommer noen strålende forslag som lar seg gjennomføre den nærmeste uka :D

Laksestørje :D Hvorfor? Fordi den har feiende flotte og festlige farger som passer til 50-artsfeiringen.

Laksestørje er nydelig :)

Probellemet er vel at man ikke kan vente å få en på en måneds intens godt forberedt og målrettet hardsatsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de sportsfisker etter den i USA, så hvorfor ikke i norske farvann sportsfiskerekorden er rundt 78 kg. Men ser at det kan bli voldsomt mye blanking før fisket slår til :)

Siterer fiskipedia:

Laksestørje er en populær sportsfisk, men i Norge er den for sjelden til at det er mulig å fiske etter den.

Det er ikke registrert noen eksemplarer av laksestørje i Norge tatt på sportsfiske.

Gresskarpe, fordi det hadde blitt mange bra rapporter i jakten på den og skjeggegliset når den først er landet ville være uovertruffent.

Gode argumenter, men det er vel en viss fare for at ei karpe ville tatt agnet og blitt med inn og stjålet jubiléet?

På denne tiden må jo det feires med grillet selvfisket makrell

med ett godt glass øl til ;)

Det er jo en tanke, men makrell føles for enkelt. Det sier jeg til tross for at jeg har unngått den i alle år.

Småflekket rødhai!

Absolutt mulig å få nede hos deg, bare du kommer deg til saltvann.

Hai er utrolig fasinerende, og småfrekken er uten tvil den fineste og den som står øverst på ønskelista mi! :)

Godt forslag! Det er en kul fisk!

Hvilke arter ville jeg risikere at rappet plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggvar må jo være en utmerket jubileumsart. Eneste problemet under dette fisket er at makrell, horngjel, skrubbe, HA eller fjesing kan kuppe hele feiringen :) Tar du jubileumsturen på vestlandet kan du jo alltid legge inn en satsing etter knurrulka samtidig. :)

Dette høres meget lurt ut.

Alle du nevner der untatt muligens makrell er feiringen verdig- Jeg hører forøvirg om mye pigghå om dagen et sted ikke så veldig langt fra deg.

Guider du meg om jeg kommer vestpå?

Det er dog en fare for at makrell blir nr 50. Arten bør finnes nær meg for å rekke det før jeg kommer borti makrellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.