Gå til innhold
Fiskersiden

Kongos monsterfisk


Recommended Posts

svært interessant program om verdens dypeste og nest vannrikeste elv, Kongo. Og for noen stryk! Nok en gang et håpløst bruk av ordet monsterfisk, men goliattigerfisken fremstår uansett som en av de kuleste sportsfiskene i verden, med fiskeverdenens flotteste gebiss. Skulle gjerne fått en slik, selv om det kanskje ikke er det tryggeste stedet å dra på fisketur. Uansett er kanskje det mest interessante med elven den utrolige topografien, de voldsomme strykene som parkerer alle andre elver i verden, og det utrolige dypet. En påminnelse om at en elv er tredimensjonal. Og det fantastiske artsmangfoldet som kanskje er en konsekvens av elvens ekstreme karakter gir jo oss biobøger mat for tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant program, ja! VI får laste opp Ally-kanoen og ta en padletur ned der til sommeren.... Vanvittige stryk, for ikke snakke om vanvittige padlere... Var en og annen spennende art der også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ja, var ikke såååå interessant med den fisken. Syns de blåser det opp så veldig, den hadde jo bare en rekke med lange tenner, ingenting innover i munnen. Elva var interessant da. Synes gjedda og ikke minst abbor er minst like spennende. Gjedda som har mange rekker med tenner, og abboren som ikke har tenner og har brutaliteten i steden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ja, var ikke såååå interessant med den fisken. Syns de blåser det opp så veldig, den hadde jo bare en rekke med lange tenner, ingenting innover i munnen. Elva var interessant da. Synes gjedda og ikke minst abbor er minst like spennende. Gjedda som har mange rekker med tenner, og abboren som ikke har tenner og har brutaliteten i steden for.

for all del, ikke noe galt med hjemlige arter, og det er viktig å innse at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden av gjerdet. Og kanskje tigerfisken ikke kom HELT til sin "rett" i programmet? Men de som har fisket arten sier at den er noe av det råeste de har prøvd seg på; et helt ubegripelig hardt hugg etterfulgt av en langvarig fight med mye hopping. Og siden arten er så hard i kjeften er den veldig vanskelig å kroke. Den er åpenbart en svært spennende sportsfisk, uten at man derved behøver å sette den opp mot andre gode sportsfisk. Men begrepet monsterfisk er uansett misvisende som så mange ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ja, var ikke såååå interessant med den fisken. Syns de blåser det opp så veldig, den hadde jo bare en rekke med lange tenner, ingenting innover i munnen. Elva var interessant da. Synes gjedda og ikke minst abbor er minst like spennende. Gjedda som har mange rekker med tenner, og abboren som ikke har tenner og har brutaliteten i steden for.

Tør vel å påstå at det meste med goliath tigerfisk er mer brutalt enn vår hjemlige abbor, men hver sin smak som det heter hehe! Skulle gjerne kjent på kreftene til denne fisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, aldri fått den fisken nei, men intrykket mitt var som ovenfor, kanskje det er en super fisk, vil sansynligvis ikke få vite det. Nå var kanskje gjedde og abbor dårlig eksempel, men ville nok heller fiska kveite enn goliat tigerfish :fish: Kveite ser rått ut .. Men for all del, hadde gjerne testa ut goliat tigerfish. Synes hvertfall programmet fremstilte fisken litt "feil" hvis man kan si det. Jeg personlig fikk hvertfall ikke den følelsen at jeg måtte dra til kongo for å fiske goliat tigerfish.

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Svenskene har jo et par karer som med mellomrom tar turen til floden i Kongo for å guide og fiske etter goliath tigerfish. Lest endel reportasjer der ifra og det er ikke akkurat effektivt fiske, for å si det mildt. De aller fleste timene pr. dag går med på å vente på fisk, håpe på fisk, sveive inn og renske x antall meter med vannplanter fra sene og tackler som vikler seg inn pga den utrolig sterke strømmen, osv. Deler av året er det tilnærmet umulig å fiske der pga nettopp vegetasjon og strøm.

Kongos elvesystem er jo blant de (få) steder igjen på kloden som fremdeles er veldig lite utforsket; særlig i dypet og stedene hvor vannmassene er på sitt mest voldsomme. Men som Moland og Frech er ett eksempel på; man skal vite hva man gjør om man skal ta turen til de dypere deler av Kongo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har facebook så er det et fiskeprosjekt fra Kongo der. Utrolig mange snåle arter som hadde fortjent å bli fotografert i sitt rette element.

Hadde vært spennende med noen flotte undervannsbilder fra Kongo. Men med det relativt grumsete vannet, og de ekstreme forholdene er vel dette en utfordring langt over gjennomsnittet, selv for deg Rudolf, eller hur...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudolf er vel mer glad i livet enn bildene sine om han måtte velge. GTF er en brutal art, ingen tvil om det, og det snakkes om vekter oppimot tresifret. Ellers finnes det gigantiske maller der også. Nå renner elva på grensen mellom de to Kongo-statene, men den delen av Afrika har aldri fristet meg, ikke minst med tanke på sikkerhetsaspektet i den delen av verden. Om Moland og Frensch hadde blitt betalt ut kan man raskt risikere å bli sett på som en vandrende utbetalingsblankett med en gang man er nordmann. Om det en gang i fremtiden blir ro og orden der nede kan man selvsagt revurdere, men sjansen for at det skal skje med det første er vel like stor som at jeg skal få ulvefisk på tørrflue i Vorma.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende med noen flotte undervannsbilder fra Kongo. Men med det relativt grumsete vannet, og de ekstreme forholdene er vel dette en utfordring langt over gjennomsnittet, selv for deg Rudolf, eller hur...? :)

Vet ikke så mye om sikten i Kongo, men det finnes vel sikkert steder med klart vann der også.

Når det gjelder sikkerheten, så er jo det noe som gjør en slik tur nesten umulig. Å dra på masse dyrt fotoutstyr i de områdene er vel ikke så lurt og det er neppe noe pluss å være nordmann heller, så jeg får holde meg til dvergmallene i Drengsrud

Nå det er sagt så holder jo guttene i fiskeprosjektet jeg har linket til over på i disse områdene, uten at jeg vet hvordan de holder seg i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om sikten i Kongo, men det finnes vel sikkert steder med klart vann der også.

Når det gjelder sikkerheten, så er jo det noe som gjør en slik tur nesten umulig. Å dra på masse dyrt fotoutstyr i de områdene er vel ikke så lurt og det er neppe noe pluss å være nordmann heller, så jeg får holde meg til dvergmallene i Drengsrud

det fins sikkert mange områder Afrika med klart vann, særlig høyere oppe i vassdragene, akkurat som i Norge. Er det ikke ganske klart vann i Nassersjøen i Egypt? der er det jo både nilabbor og tigerfisk (om enn en noe mer småvokst art enn i Kongo). kanskje man skulle forsøke å få tatt noen kule undervannsopptak der?

aporopos sikkerhet, det er jo et annet aspekt som kommer inn i bildet, hvordan er det å dykke i elver fulle av krokodiller og flodhest? Risikosport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins sikkert mange områder Afrika med klart vann, særlig høyere oppe i vassdragene, akkurat som i Norge. Er det ikke ganske klart vann i Nassersjøen i Egypt? der er det jo både nilabbor og tigerfisk (om enn en noe mer småvokst art enn i Kongo). kanskje man skulle forsøke å få tatt noen kule undervannsopptak der?

aporopos sikkerhet, det er jo et annet aspekt som kommer inn i bildet, hvordan er det å dykke i elver fulle av krokodiller og flodhest? Risikosport?

Tja flodhester er jo noen luringer med dårlig humør som en bør se opp for selv om de bare tygger drøv. Så finnes det sikkert en rekke artige parasitter og andre smådyr også i disse elvene. Nei, en får holde seg til Europa til en får en skikkelig sponsor med eget legeteam og vaktselskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.