Gå til innhold
Fiskersiden

stor ål i jakt og fiske


 Share

Recommended Posts

Jakt og fiske lå i postkassa i dag. Der var det blant annet avbildet en ål på 3,2kg. Diger ål! Men er ikke den fredet? I så fall megasløvt av jakt og fiske i trykke bildet på sølvfisken sidene. En formildende omstendighet er kanskje at fiskeren er ei lita jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fredet ja! Vet ikke hva reglene sier om man får en som bifangst, men skal vel sikkert slippes ut igjen. Uansett er det en fantastisk fangst, og var det ei lita jente som fikk den klarer i hvertfall ikke jeg å hisse meg noe opp for det. Hadde det vært en voksen hadde saken vært litt annerledes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig helt enig. Så lenge masse ål blir tatt ifb med forskning o.l. spiller det liten rolle om ei lita jente får en kjempeopplevelse. Men jeg synes det vitner om dårlig kunnskap i redaksjonen når de trykker bildet av fangst av fredet fisk. Tviler sterkt på om de ville trykket bilde av en skutt fredet fugl.. (skjønt, de hadde en reportasje om mårfangst for få år siden der felletypen som var i bruk hadde været forbudt i en del år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og si no stygt men de som sitter i den redaktionen eller fiske utvalget ser ikke forskell på fisk .Når de først har trykt ett bilde av en ål over 3 kilo og alikevel blir vinneren en 2 kilos ørret hva gir du meg a .... er jo f... helt hull i hodet. Self skulle de ikke trykt bildet ev den lille jenta med fredet fisk. Men det er ikke mange utenom fiske miljøet som veit de er freda .Konklusjon: de kan ikke hvere i no fiske miljø de som vurderer fisk i bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og si no stygt men de som sitter i den redaktionen eller fiske utvalget ser ikke forskell på fisk .Når de først har trykt ett bilde av en ål over 3 kilo og alikevel blir vinneren en 2 kilos ørret hva gir du meg a .... er jo f... helt hull i hodet. Self skulle de ikke trykt bildet ev den lille jenta med fredet fisk. Men det er ikke mange utenom fiske miljøet som veit de er freda .Konklusjon: de kan ikke hvere i no fiske miljø de som vurderer fisk i bladet.

Hallo Kai ...jakt & fiske ...gamle gubber, rype og elgjakt, laks og ørret. Alt annet er tøys og tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å skjønne kriteriene de bruker for å kåre vinner. På den ene side virker det som om det er en trekning på den andre side: " juryen stå fritt til å velge blant de innsendte bidrag hver måned når vinnerne skal trekkes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sytepaver. Ta bladet for hva det er, medlemsblekka til NJFF... Da blir det naturlig nok endel jakt, endel foreningsstoff og endel annet som ikke rene fiskere nødvendigvis er så forferdelig interessert i. Og det er jo ingen tvil om at det jevne NJFF-medlem i hovedsak er interessert i ørret, da selvsagt etter rådyr og elg...

Angående sølvfiskenkonkurransen... Sånn jeg forstår det blir vinneren valgt ut av en jury. Kriteriene der er det ikke lett å få tak på, men jeg antar fisk, bilde, historien rundt og andre ting spiller inn... Størrelsen på fisken ser ut til å ha mindre betydning, spesielt mtp at det er flere ørreter med som er større. Dette er ikke et sportsfiskeblad, det er et jakt, fiske og friluftslivblad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sytepaver. Ta bladet for hva det er, medlemsblekka til NJFF... Da blir det naturlig nok endel jakt, endel foreningsstoff og endel annet som ikke rene fiskere nødvendigvis er så forferdelig interessert i. Og det er jo ingen tvil om at det jevne NJFF-medlem i hovedsak er interessert i ørret, da selvsagt etter rådyr og elg...

Angående sølvfiskenkonkurransen... Sånn jeg forstår det blir vinneren valgt ut av en jury. Kriteriene der er det ikke lett å få tak på, men jeg antar fisk, bilde, historien rundt og andre ting spiller inn... Størrelsen på fisken ser ut til å ha mindre betydning, spesielt mtp at det er flere ørreter med som er større. Dette er ikke et sportsfiskeblad, det er et jakt, fiske og friluftslivblad...

of course :) Men jeg forstår meg lite på sølvfisken da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og si no stygt men de som sitter i den redaktionen eller fiske utvalget ser ikke forskell på fisk .Når de først har trykt ett bilde av en ål over 3 kilo og alikevel blir vinneren en 2 kilos ørret hva gir du meg a .... er jo f... helt hull i hodet. Self skulle de ikke trykt bildet ev den lille jenta med fredet fisk. Men det er ikke mange utenom fiske miljøet som veit de er freda .Konklusjon: de kan ikke hvere i no fiske miljø de som vurderer fisk i bladet.

Nå vil jeg påstå at det er et lysår forskjell på å omtale (den riktignok ulovlige) fangsten av en fredet fisk og en enorm fiskeopplevelse for et barn, og det å premiere en ulovlig fanget/fredet fisk. DET hadde vært signaler å gi det! Tror ikke det er så mørkt hjemme hos de som vurderer dette som du skal ha det til :wacko:

Ellers; ord Oz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ål er fredet for sportsfiskere er helt idiotisk spørru meg. 

Hvor mange av de gamle yrkesfiskerne fikk "forskningskvoter" på 50 tonn hver etter å ha grini nok på døra til de som styrer? Sånn ca alle? 

Ålen er sikkert fanget som bifangst i dette tilfelle, tviler på at ei lita jente fisker målrettet etter ål. Er nok bare et lykketreff - og uten tvil en drømmefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vell ikke den lille jenta fiska etter ål nei.og når de først legger ut bilde hvorfor ikke premiere henne . ellers vil jeg bare si at det er merklig premiering der hver gang men det er nå bare mitt synspungt :wacko: Tolk det som dere vill. og self det er jeger og fisk sitt blad og ikke ett reint fiske blad så kjønner at det antaglig sitter skyttere og vurderer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wacko: Fra Ål til diskusjon om tidskrifter. Enten man liker det eller ikke så er faktisk dette bladet det enste i denne sjangeren som har vekst i norge. Og hadde jeg selv kun vært fisker så ville nok ikke jeg hatt dette selv. Men det er nok svært mange fiskere i mange kategorier som også er jegere. Og den gjennomgående profilen til bladet er mye sesong oppbygget. Med temaer innfor dette. Og selvfølgelig mye jaktstoff i perioder. Men i motsetning til en del andre blader har de også en del fakta stoff fra forskning etc innen både fiske og jakt, og går kanskje litt mer i dybden på en del områder. Men full forståelse for at de som kun fisker ikke finner bladet like spennende. Jeg har dette og har hatt det mange år, men finner også at det er en del nummer som er svært kjedelige både for jakt og fiske siden av meg. Men slik er det med alle spesialtidskrifter. Det jeg syntes er bra med NJFF mange stder i norge. Så er spørsmålet hvor mye vekt en skal legge på at ett barn har fått en fangst av noe som er fredet. Hvor mange vet om dette av foreldre og andre som ikke er ivrige fiskere. Jeg tror at det er svært spennende for en liten en å få ett bilde i ett blad. Begge mine er med i barnas fiskeklubb, og de leser det bladet de får. Også på hvitfisk og annet. Samt at de har mange foreninger som er svært flike til å lage gode barn og ungdoms avdelinger. Og er svært aktive innen dette feltet. Det er det så og si ikke noen andre foreninger i norge som gjør. Spesielt vil jeg fremhve bla Kongsvinger JFF som har gjort utrolig mye for ungdom og barn. Fiskekurs, samlinger, kaste kurs. Utlån av utstyr. Egene møter kun for barn og unge mm. Det er viktig for fremtiden..... Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Tror nok ikke at alle slike småbilder av fiskere og fangster går i gjennom hele redaksjonen, og fagkonsulenter. Så blir nok ikke hverken første eller siste gang det skjer slike "glipper". Tror ingen tidskrifter kan gå inn i alt. Er nok innholdet og bilder i artikkler etc som får fokus. Men kan hende det kommer en "bemerkning" i neste nummer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.