Gå til innhold
Fiskersiden

Fremtiden i våre hender


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Hei

I Perspektiv 6/10, som er Widerøes magasin leste jeg følgende på side 59, i en annonse for Norsk Havbrukssenter, følgende:

Sitat

"Arnfinn Torgnes (daglig leder min mrk) er opptatt av å bruke ressursene på en bærekraftig måte, og får støtte av kollega Thomas Bjørkan, som er styremedlem i "Fremtiden i våre hender". - Lakseoppdrett er fornuftig produksjon av sunn mat, mener Bjørkan. - Ett kilo fôr til fisken gir et kilo laks .....og det finnes ikke noe bedre å brødfø menneskeheten med enn proteinrik laks"

Sitat slutt.

Jeg satt kaffen i vrangstrupen og lurer på om FIVH ikke er klar over at denne industrien i sin nåværende form ikke er bærekraftig i det hele tatt.

Jeg finner ikke noen link til annonsen på nett, men Thomas Bjørkan står vitterlig oppført som styremedlem på FIVH sin hjemmeside. Dersom dette gjenspeiler FIVHs sitt syn har vi en meget laaaang vei å gå, som om den ikke er lang nok fra før.

En mail til FIVH er avsendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korrekte er vel minst tre kilo fôr pr kilo laks? Og på veien får også miljøet gjennomgå...

Det må nok til et lovpålegg som påbyr lukkede anlegg med avfallshåndtering før bransjen får igjen tilliten som begynner å bli farlig tynnslitt. Det begynner å bli lovlig lenge mellom hver gang man kan lese om en positiv gladnyhet fra oppdrettsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett ved der jeg vokste opp på G. Canaria( fiskerlandsby), har en norsk bedrift ett lukked annlegg som fungerer veldig bra ( piggvar og annet lokale fiskeslag) og man hører aldri klager om utslip som skader miljøet. Tvert imot så har multe og HA bestanden eksplodert i området der vannet slipes ut igjen ( gleder meg å prøve fiske og dykking i området )

Eneste jeg har hørt er at fisken som kjøpes derfra ikke smaker så godt som den ville..

Hvorfor går det ikke an å få til slike lukkede annlegg her i Norge og med betydelig lavere temperatur ? Logistikmessig sparer man også en god del med tanke på båter, rømming, merder, vedlikehold osv. Jeg har ikke peiling på det området , bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går det ikke an å få til slike lukkede annlegg her i Norge og med betydelig lavere temperatur ? Logistikmessig sparer man også en god del med tanke på båter, rømming, merder, vedlikehold osv. Jeg har ikke peiling på det området , bare spør.

Vel, det er mange som mener at det lar seg gjøre.

Men, det koster mer, og metodene må utvikles og tilpasses, noe som ikke vil skje hvis man ikke prøver. Omkvedet i næringens egen organisasjon er at det ikke lar seg gjøre, og man er ikke villig til å prøve ut. Det har også vært uttalt på flere nivå at dette ikke er ønskelig siden vi da vil miste våre naturgitte fortrinn.

Vi har sendt folk til månen, så jeg er ganske sikker på at hvis vi virkelig investerte i teknologiutvikling hadde vi klart dette også :) Såpass teknologioptimistisk er jeg.

Det er ihvertfall ganske sikkert at hvis vi ikke prøver vil vi aldri få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologien finnes, og den ble demonstrert på nyhetene tidligere i år. Oppfinneren hadde funnet løsningen på både rømning, lus og forurensning. Problemet var bare at det ikke fantes villige investorer, samt at næringen sjøl virket helt uinteresserte. Det er et holdningsspørsmål. At de hele tiden uttaler at det ikke lar seg gjøre er BS fra den kanten. Selve investeringen i anlegget er høyere enn et klassisk anlegg basert på mærder, men i det lange løp tjener man inn dette ved at man bruker mindre fôr, mindre lusemiddel samt slipper rømning. Dødligheten var også mye lavere, og fisken holdt generelt høyere kvalitet. I tillegg ble avfallet avvannet og kunne selges som gjødsel. Tiden er overmoden for at vi også kan tilbys "grønn" laks i butikkene.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går det ikke an å få til slike lukkede annlegg her i Norge og med betydelig lavere temperatur ?

Da ville industrien mistet sitt beste salgsargument, fersk laks fra de friske norske fjordene. Det klinger visstnok bedre hos forbrukerne enn fersk laks fra møkkete betongbasseng. Og så lenge nevnte forbrukere lever i uvisshet, så vil de friske norske fjordene fortsette å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anlegget jeg viste til fra nyhetene befant seg ute i sjøen, så det argumentet hadde fortsatt holdt stand. Forskjellen lå i konstruksjonen, som var rømningssikker, omtrent eliminerte luseplagen samt at anlegget samlet opp alt avfall som fiskemøkk og eventuelt overskuddsfôr. Alt i alt en vinn-vinn løsning, som følgelig blir skydd som pesten av en næring som påstår å bry seg om norsk fauna og laksens ve og vel. Av og til blir det latterlig langt mellom liv og lære. Sannheten er vel heller at næringen driter i alt annet enn lommeboka. Sprøyt om at det ligger edle motiver bak som å fø verden skal man være temmelig blåst i huet for å tro på. Dette handler om cash, verken mer eller mindre. Fremtiden til villaksen og sjøørreten samt miljøproblemene i fjordene ellers driter man i. Flere representanter fra næringen har jo uttalt dette i mer eller mindre klartekst i media også.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nettsted som er vel verdt et besøk er www.pelletssei.no Jeg tror dessverre svært mange fortsatt tror oppdrettsindustrien er det glansbildet vi i årevis har fått servert. NRK har vel ikke vist en eneste negativ reportasje fra industrien.

Sportsfiskefjorden!!

Grunnen til at Nrk ikke viser noen negative reportasjer om industrien, er vel fordi nrk er en statskanal. Og siden staten er deleier i et eller flere(?) oppdrettsselskaper så ønsker de selvfølgelig ikke å omtale oppdrettsindustrien negativt. Tv2 derimot har ukentlige kritiske reportasjer rettet mot oppdrettsindustrien :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håper du kommer tilbake med en kommentar på svaret du får fra FIVH. De kan da umlig støtte opdrett av laks i sin nåværende form

FIVH har ikke svart meg angående min forespørsel om deres syn på lakseoppdrett. Jeg har derfor sendt de en ny mail hvor jeg etterlyser svar. Om de mener det ene eller det andre burde de i det minste kunne stå for sitt syn. Såpass forventer jeg av en slik organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIVH har ikke svart meg angående min forespørsel om deres syn på lakseoppdrett. Jeg har derfor sendt de en ny mail hvor jeg etterlyser svar. Om de mener det ene eller det andre burde de i det minste kunne stå for sitt syn. Såpass forventer jeg av en slik organisasjon.

Bra du følger opp dette. Ikke det at FIVH alene kan gjøre noen forskjell, men jo flere organisasjoner som arbeider med denne problemstillingen jo bedre. Og de som ikke gjør det, eller inntar synspunkter man ikke er einig i, burde presses til å innta andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIVH har ikke svart meg angående min forespørsel om deres syn på lakseoppdrett. Jeg har derfor sendt de en ny mail hvor jeg etterlyser svar. Om de mener det ene eller det andre burde de i det minste kunne stå for sitt syn. Såpass forventer jeg av en slik organisasjon.

De har ikke svart meg heller. FIVH burde i alle fall klargjort sitt syn på nettsidene, selv om de ikke tar seg tid til å svare enkeltpersoner. Men det kan jo hende postgangen stoppes av o-vennlige sjeler.

På tide med en fellesmail til hele styret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke svart meg heller. FIVH burde i alle fall klargjort sitt syn på nettsidene, selv om de ikke tar seg tid til å svare enkeltpersoner. Men det kan jo hende postgangen stoppes av o-vennlige sjeler.

På tide med en fellesmail til hele styret?

Ligger det noe om det på nettsiden deres? Kunne vært artig å plage dem litt selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det noe om det på nettsiden deres? Kunne vært artig å plage dem litt selv:)

Dette er dårlig av FIVH. Da denne O-næringen på langt nær drives bærekraftig i dag. De(FIVH) er i ferd med å miste min støtte. Jeg kommer til å sende dem en mail hvor jeg tar opp dette. Oppfordrer også flere til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakseoppdrett er fornuftig produksjon av sunn mat, mener Bjørkan. - Ett kilo fôr til fisken gir et kilo laks .....og det finnes ikke noe bedre å brødfø menneskeheten med enn proteinrik laks"

Sitat slutt.

Litt googling gav meg dette http://www.framtiden.no/view-document/69-lakseoppdrett-matproduksjon-eller-matdestruksjon-3/02.html Jeg foreslaår at FIVH sender den godeste Bjørkan ned i dokument-arkaviet med ordre om å oppdatere seg. Saken er svært pinlig FIVH. Både på grunn av utalesen og at de IKKE GIDDER å følge opp. Skjerp dere FIVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt googling gav meg dette http://www.framtiden.no/view-document/69-lakseoppdrett-matproduksjon-eller-matdestruksjon-3/02.html Jeg foreslaår at FIVH sender den godeste Bjørkan ned i dokument-arkaviet med ordre om å oppdatere seg. Saken er svært pinlig FIVH. Både på grunn av utalesen og at de IKKE GIDDER å følge opp. Skjerp dere FIVH

Dette er jo direkte flaut for FIVH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

FIVH lenke

Framtiden i våre hender mener derfor at

• All fiskeoppdrett må inn i lukkede anlegg.

• Fôrimport og fiske etter fôr må reguleres strengere.

• Fôrproduksjon og oppdrettsanlegg må betale sine fulle miljøkostnader.

Noen har visst lest seg opp på emnet :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at folkelig engasjement nytter! Her har mange sendt e-post og således lagt press på FIVH. La oss håpe at de bruker sine ressurser til å arbeid for en mer bærekraftig oppdrettsindustri. Ser for øvrig at det er mulig å kommentere under FIVH artikkelen. Tar deg 1 minutt å vise at dette er noe folk legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at folkelig engasjement nytter! Her har mange sendt e-post og således lagt press på FIVH. La oss håpe at de bruker sine ressurser til å arbeid for en mer bærekraftig oppdrettsindustri. Ser for øvrig at det er mulig å kommentere under FIVH artikkelen. Tar deg 1 minutt å vise at dette er noe folk legger merke til.

Tok oppfordringen, og sender den videre.....

M.

P.S du finner greiene på hjemmesiden derees under Tema, og vi mener, deretter under aktuellt; Ned med oppdtett, elle noesånt...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.