Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold Telemark (med mer) 2010/2011


Martin S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er liv på Gorningen. Stort sett småfisk, men skal være overkommelig å få noen. Ellers er jo Kilevannet aktuelt.

Det har også lagt seg is på Eidangerfjorden. Usikker på tykkelsen, men det går det jo an å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er liv på Gorningen. Stort sett småfisk, men skal være overkommelig å få noen. Ellers er jo Kilevannet aktuelt.

Det har også lagt seg is på Eidangerfjorden. Usikker på tykkelsen, men det går det jo an å sjekke.

takk:)

hvordan er tykkelsen i siljan da? elsker å isfiske, men er en pingle på is;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke noe om tykkelsen, men skulle raske meg over om den ikke var god og tjukk.

Vet at andre vann i Siljan hadde gangbar is allerede tidlig i november, og det har jo ikke vært plenty med mildværsdager siden det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kuldeperioden varte så lenge i ett strekk, så er vel de aller fleste vann trygge nå hva is angår. Men ta alltid prøveboringer utover om du er usikker, og det er steder hvor strøm o.l. kan gi isen svakere områder.

Er meldt mye snø fremover (hvis det som meldes er riktig), og snøen isolerer vel isen. Er det noen som vet hvilken effekt snø vil ha på sjøis som allerede ligger 15-20 cm tykk? Vil den kun isolere, eller vil isen da tæres fra undersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kuldeperioden varte så lenge i ett strekk, så er vel de aller fleste vann trygge nå hva is angår. Men ta alltid prøveboringer utover om du er usikker, og det er steder hvor strøm o.l. kan gi isen svakere områder.

Er meldt mye snø fremover (hvis det som meldes er riktig), og snøen isolerer vel isen. Er det noen som vet hvilken effekt snø vil ha på sjøis som allerede ligger 15-20 cm tykk? Vil den kun isolere, eller vil isen da tæres fra undersiden?

Tror det gjør at den vil tæres, alt avhengig om hvor salt vannet er rett under isen. I Lygnin var det bare 25 cm is i helga. Og det etter 2 mnd med snitt-temp på minus hundre ca. Tipper grunnen er 40 cm tung snø oppå som presser isen ned mot det tærende saltvannet.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har noe superagntips? eller utstyrstips? sjø eller vann,er ett fett;)

30 cm på bjorvann;)

Dette bør tas i delforumene for kystmeite, meite og isfiske. Det ligger enormt med info der fra før :fish:

Hvor hører du hjemme herr sild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gjør at den vil tæres, alt avhengig om hvor salt vannet er rett under isen. I Lygnin var det bare 25 cm is i helga. Og det etter 2 mnd med snitt-temp på minus hundre ca. Tipper grunnen er 40 cm tung snø oppå som presser isen ned mot det tærende saltvannet.

Takk for svar, da er det som jeg fryktet. Håper det psyko-snøværet ikke blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isen er trygg innerst i fossing. d.v.s første bukta på utsiden av sliperi-brygga. 20-30 cm mente min far.

isen ligger så langt øyet kan se,og er trolig trygg et stykke utover,men dette har ikke blitt testet!

litt fisk fikk fatter også.småhvitting,torsk,og makrell. håper ikke det blir så mye snø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fossing: fatter sa isen ligger så langt øyet kan se....

de andre har jeg ikke hørt noe om,men vet isen i ekse pleier å bli kjørt i filler av yrkesfiskere som vil sette garna der.. skal prøve å kjøre nedom valle.det blir ikke før søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forestille meg annet enn at den er sikker. Men jeg vet ingenting, har ennå ikke vært der. Lå greit med slush i Brevikstrømmen i dag, og med mindre snøen som har kommet isolerer veldig mye bør isen inne i Eidanger være god og trygg. Men, som sagt, jeg har ikke selv vært der, og VET ingenting, så prøvebor utover, ha ispigger (MUST!!) og helst flytedress også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forestille meg annet enn at den er sikker. Men jeg vet ingenting, har ennå ikke vært der. Lå greit med slush i Brevikstrømmen i dag, og med mindre snøen som har kommet isolerer veldig mye bør isen inne i Eidanger være god og trygg. Men, som sagt, jeg har ikke selv vært der, og VET ingenting, så prøvebor utover, ha ispigger (MUST!!) og helst flytedress også :)

thank you;) jepp tenkte jeg skulle ut å sjekke forholda. opdaterer status seinere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fett:) fisket du eller? sett mange som har fisket der i vinter?

Ble observert ca 10 stk som fisket der for noen dager siden. Med det været som var i Porsgrunn og omheng i dag så kan det nok være at du må regne med litt slaps på isen, muligens må du vasse i litt snø og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.