Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på sørlandet


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Siden jeg er ut en del for tida og prøver meg på sjøørretene, kommer jeg med en del tilbakemeldinger. Jeg syntes det ville ha vært hyggelig hvis andre kunne bidra og dele sine opplevelser.

En liten rapport som inneholder sted beskrivelse uten å rope stedsnavn (hver enkelt kan bestemme dette), teknikk, flue/sluk valg, fangst/ikke fangst, o.l. Gjerne med bilder!

Vel, jeg var ut for et par dager siden først i noe av mine favoritt bukter ut på skjernøya. Her var det ingen overfladisk aktivitet og ikke så mye fart i fiskene. Men en rosa reke fisket med rykkende inntrekk ga meg to bestemte napp uten fast fisk. Så hoppet inn i bilen og kjørte til en annen god plass i mandalsområdet hvor det finnes mye strøm. Første kast i strømmen med det samme rykkete inntrekk ga fast fisk. Etter 5 minutter med flere hopp og bestemte utdras ble en nydelig 700g sjøørret liggende på snøen. To kast til og enda en sjøørret, men denne var litt mindre på 500g.

I år har jeg enda ikke fanget noe under 500g? Snodig siden fangstene mine i de siste årene har blitt preget av mye mindre fisk 150-250g.

Er det noen andre som har tatt turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal absolutt gi lyd fra meg når jeg endelig kommer meg ut, det frister veldig å ta noen kast med fluestanga igjen! Men med en ny sjef i huset er det noen ganger litt for lett å bare sige ned i sofaen i stedet...

I tillegg til reke har alltid streamers i hvit og rød alltid vært en favoritt for meg i den kaldere årstida, tror jeg har begge deler liggende i flueboksen. Er det reke du tar mest på nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt gi lyd fra meg når jeg endelig kommer meg ut, det frister veldig å ta noen kast med fluestanga igjen! Men med en ny sjef i huset er det noen ganger litt for lett å bare sige ned i sofaen i stedet...

I tillegg til reke har alltid streamers i hvit og rød alltid vært en favoritt for meg i den kaldere årstida, tror jeg har begge deler liggende i flueboksen. Er det reke du tar mest på nå eller?

Svart zonker i tube format er den beste flue jeg har, men denne rosa reka har vært mye mer produktiv i den siste tida. Jeg har også en liten rosa francis flue sak som er også veldig bra når de store fluene er ikke helt det sjøørretene er ut etter. Så det er uten tvil mine beste fluer. Og jeg må ikke glemme en olive grønn børstemark imitasjon på våren. Den har gitt meg flere kilos fisk.

I flueskrinet bor det mange fine fluer, bla superflua, men de overnevnte er utentvil overlegen for min del. Vi må kanskje ta en 'hvis jeg viser mine, kan du vise dine' stund snart :)

Jeg forstår det med en ny sjef i huset. Det blir lettere kan jeg love deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må kanskje ta en 'hvis jeg viser mine, kan du vise dine' stund snart :)

Det må vi absolutt. Og hva fluer angår går drar jeg aldri på tur uten wolly bugger i skrinet. Like god sommer som vinter, natt som dag!

Forøvrig utgikk søndagsfisketur-planen min i helga med skyhøye kneløft, jeg klarte bare ikke å dra meg ut når temperaturen er nær null og regnet pøser ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fin tid å ta sjøørreten på nå. Skal ut selv en dag snart. Mulig nattfiske, det pleier å gi større fisk.

At det er mindre småfisk er helt tilfeldig i og med at du fisker fks skjernøya, noen steder har færre små når det er kaldt i vannet. Vær obs på at det er nå du kan ramle over en skikkelig storfisk.

Fisk helt ute der smale sund møter havet, gjerne en stor sildeflue fisket med synk og raske inntrekk.

Det er sånn man tar de store på denne tiden. Inne i fjordene er det mye mer fisk under kiloen. Men de smaker best....

For et vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en tur på skjernøya i dag, virket helt dødt.

Forøvrig min første tur til skjernøya med flue.

Fant meg ei fin bukt som virka spennende,

leopardbunn og litt sol gjorde at jeg hadde trua.

Prøvde div steamers og reker i forskjellige farger, men kun ett lugg på rosa reke,synk 3 og rykkvis inntrekk.

Tar gjerne imot tips om mer spesifikke plasser på øya, evt blir med en dag hvis det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på skjernøya i dag, virket helt dødt.

Fant meg ei fin bukt som virka spennende,

leopardbunn og litt sol gjorde at jeg hadde trua.

Prøvde div steamers og reker i forskjellige farger.

Tok meg frihet til å fjerne etpar setninger for å få det til å beskrive min kjappe tur ut søndag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på skjernøya i dag, virket helt dødt.

Forøvrig min første tur til skjernøya med flue.

Fant meg ei fin bukt som virka spennende,

leopardbunn og litt sol gjorde at jeg hadde trua.

Prøvde div steamers og reker i forskjellige farger, men kun ett lugg på rosa reke,synk 3 og rykkvis inntrekk.

Tar gjerne imot tips om mer spesifikke plasser på øya, evt blir med en dag hvis det passer.

Skjernøya er en meget spennende plass med gode muligheter. De fleste bukter vil huse fisk. Du må ikke bli demotivert av din tur i går, forholdene var langt fra optimale. Sol, vindstille og litt kaldt er mer trivsel vær for fiskeren enn fiskene. Overskyt, tunge dager med varme grader er uten tvil de mest givende dager for min del. I dag for eksempel.

Jeg pleier å bruke en fast intermediate med rosa reke, og et fast synk hvis det er veldig dypt eller jeg skal prøve meg etter bunnfisk. Jeg bruker sjeldent flytesnøre men dette har sin dag også. SØ i overflaten, små fluer, natta, osv.

Du kan alltid slenge deg med en gang, men jeg fisker aller mest i ukedager.

Tok meg frihet til å fjerne etpar setninger for å få det til å beskrive min kjappe tur ut søndag ettermiddag.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiggy: Var du ute i dag? Fikk du noe?

Hadde vært gøy og kunne fiske i ukedagene, men er stort sett på jobb da :)

Havtryta: haha, du må gjerne låne så mye du vil.

Forøvrig ser det ut som det blir en liten tur i morgen eller onsdag på dagtid

Vet ikke om det blir skjernøya eller en tur i harkmarksfjorden, får se hvor mye tid jeg får og hvilket vær det blir.

Får ta med kameraet i tilfelle det blir fangst.

Kjenner jeg har litt fiskeabstinenser nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært der, men ligger ikke isen i Harkmarksfjorden tro? Dog er jo områdene ved Ås brygge klassiske, og der ville jeg vel satt etpar dollars på at det er åpent.

Og for å fylle på litt ang. Skjernøya; Rundt hele øya er det jo plasser som utifra dybdekart og flyfotos ser meget bra ut. I tillegg er det store områder hvor man slipper å gå i hagene til folk.

Sjøl er jeg såpass lat at jeg stort sett besøker de plassene der bilen kan plasseres ikke så altfor langt unna, i praksis betyr det nord- og østsida av øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiggy: Var du ute i dag? Fikk du noe?

Hadde vært gøy og kunne fiske i ukedagene, men er stort sett på jobb da :)

Havtryta: haha, du må gjerne låne så mye du vil.

Forøvrig ser det ut som det blir en liten tur i morgen eller onsdag på dagtid

Vet ikke om det blir skjernøya eller en tur i harkmarksfjorden, får se hvor mye tid jeg får og hvilket vær det blir.

Får ta med kameraet i tilfelle det blir fangst.

Kjenner jeg har litt fiskeabstinenser nå

Jeg var desverre hjemme i går med et sykt barn men hun er på bedringsvei og jeg har fri i morgen. Da skal jeg benytte dagen til litt SØ fiske. Turen vil nok gå i retning Skjernøya eller kanksje vestover til Snikfjorden, her har isen i de beste plassene gått.

Harkmarksfjorden er en kanon plass fra båt men har fått lite her fra land. Fjorden er stappet med SØ, som er mer enn glupske etter en dorget wobbler. Inn forbi strømmen er uten tvil det beste. Men hvis jeg skulle satse på en plass, så er det Skjernøya som er plassen. Men jeg må begynne å utforske litt mer enn å bare ta turen til mine favoritt plassene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det en ny tur. Traff 'Highscore' i 9 tida på skjernøya og fisket her til 12 tida uten verken napp eller å ha sett antydning til fisk.

Da hoppet vi i bilen og tok turen til skogsfjorden og etter litt tid fikk et napp på en sen fisket svart zonker. En time her i regnværet uten fisk var nok til at vi takket for oss og reiste hjemover.

Alt i alt en hyggelig og sosial tur uten fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro å prøve seg på sjø ørreten en dag men hva brukes av utstyr? jeg har ikke fluestang så det er ikke aktuelt for meg...... ennå..

jeg tenker på sluk,spinnere, eventuelt agn? jeg har ingen peiling på å fiske spesifikt etter sjøørret men hadde vært morro .Vet om ett par gode plasser men mengler bare tips om utstyr og teknikk.

Endret av Jon the newbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro å prøve seg på sjø ørreten en dag men hva brukes av utstyr? jeg har ikke fluestang så det er ikke aktuelt for meg...... ennå..

jeg tenker på sluk,spinnere, eventuelt agn? jeg har ingen peiling på å fiske spesifikt etter sjøørret men hadde vært morro .Vet om ett par gode plasser men mengler bare tips om utstyr og teknikk.

En haspel/slukstang passer helt fint, helst ikke for tung. Selv bruker jeg en 10-30g 10ft med 2500 snelle. Abu toby black/red eller Rapala longcast eller sinking wobbler i S utgaven har alltid vært de beste for meg. Variende innsveving med stopp og rykk.

Finn plasser med strøm er nok de beste plasser å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro å prøve seg på sjø ørreten en dag men hva brukes av utstyr? jeg har ikke fluestang så det er ikke aktuelt for meg...... ennå..

jeg tenker på sluk,spinnere, eventuelt agn? jeg har ingen peiling på å fiske spesifikt etter sjøørret men hadde vært morro .Vet om ett par gode plasser men mengler bare tips om utstyr og teknikk.

Typisk for sjøørretfiske er haspelstang av ønsket størrelse, som regel benyttes stenger med kastevekt innenfor 0-30 gram, og ei snelle i 2500-klassen. Sjøl har jeg en lang (11,9 fot) og følsom 5-18g stang som jeg synes er perfekt. Men her er smaken som baken, noen vil ha kortere stang, mer kastevekt osv.

Av utstyr i enden av snøret er både sildesluker, skjesluker, kastewobblers og spinnere å anbefale, her er det vel mer hva man selv ha trua på som bestemmer til slutt.

I tillegg vil jeg anbefale å teste ut flue og dobbe, der en ørretbomber står for kastevekten, og man i enden av fortommen kjører valgfri flue.

Ellers anbefaler jeg deg å ta noen runder med søkefunksjonen her på forumet, så vil du finne mange gode tips og triks om både utstyr, slukvalg, fiskeplasser, fluedobbe osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar. e det no forskjell på saltvann og ferskvanns fluer. har en flueboks som jeg har brukt litt etter fjell ørret. er vel ikke noe problem å bruke disse etter sjø ørret?

tenkte jeg skulle ut å prøve i morra haar kjøpt noen ørret sluker og spinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar. e det no forskjell på saltvann og ferskvanns fluer. har en flueboks som jeg har brukt litt etter fjell ørret. er vel ikke noe problem å bruke disse etter sjø ørret?

tenkte jeg skulle ut å prøve i morra haar kjøpt noen ørret sluker og spinnere.

Så lenge ikke boksen bare består av tørrfluer er det liv laga... Sjøl har jeg f.eks fått flere havabbor og sjørrett på Muddler.

Men det er som regel rekeimitasjoner, streamers som imiterer småfisk, og børstemarkimitasjoner som er vanligst etter sjøørreten. Og det er ikke feil å binde opp en flue som opphenger foran en sluk f.eks.

Her har du et eksempel på et klassisk utvalg av hva som kan finnes i flueboksen hos en sjøørretfisker. Det finnes mange butikker som selger ferdigbindi fluer, dette var bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar. e det no forskjell på saltvann og ferskvanns fluer. har en flueboks som jeg har brukt litt etter fjell ørret. er vel ikke noe problem å bruke disse etter sjø ørret?

tenkte jeg skulle ut å prøve i morra haar kjøpt noen ørret sluker og spinnere.

hvor du skal prøve deg i morgen da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke boksen bare består av tørrfluer er det liv laga... Sjøl har jeg f.eks fått flere havabbor og sjørrett på Muddler.

Men det er som regel rekeimitasjoner, streamers som imiterer småfisk, og børstemarkimitasjoner som er vanligst etter sjøørreten. Og det er ikke feil å binde opp en flue som opphenger foran en sluk f.eks.

Her har du et eksempel på et klassisk utvalg av hva som kan finnes i flueboksen hos en sjøørretfisker. Det finnes mange butikker som selger ferdigbindi fluer, dette var bare et eksempel.

kansje jag skal ta meg en tur inn på Grønberg sport i morra før jeg skal ut da. he he.har endel "ørret"sluker som skal funke men ett godt utvalg skader jo ingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit jiggi er nå rimelig suveren da, og skulle jo fint kunne la seg fiske også etter en bombarda eller noe. Nå er ikke jeg noen ekspert, men den lille erfaringen jeg har er at hvite store shader er suverene etter de store. Tror jeg har gitt en beskrivelse av riggingen på disse et eller annet sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit jiggi er nå rimelig suveren da, og skulle jo fint kunne la seg fiske også etter en bombarda eller noe. Nå er ikke jeg noen ekspert, men den lille erfaringen jeg har er at hvite store shader er suverene etter de store. Tror jeg har gitt en beskrivelse av riggingen på disse et eller annet sted....

stilig at du sier at du ikke er ekspert, hvis ikke du er det, så er vell ingen :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he du, man kan nok ikke betegne seg som noen ekspert på dette her, her lærer man seg stadig noe nytt og tester ut nye ting stort sett hele tiden.

Det er videre så stor variasjon ift hvordan hvordan og etter hvilken sø vi fisker etter, at det som funker for en vanskelig kan funke for alle. Har som sagt bare lagt merke til at jeg får de aller fleste på 1kg+ over dypt vann, høyt i vannet i sakte fart og som sagt på store shader jeg knapt hadde tenkt å fisket sø med hadde jeg ikke opplevd huggbonanza på de flere ganger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.