Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på sørlandet


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Nå er fisket meget bra, i går fikk jeg 4 stk, tre av de pluss minus kiloet.

Idag fikk jeg en på 2,872kg og årsbeste til nå.

Grattis med flott fangst, skulle gjerne sett bilde av det beistet.

Folk prater om deg og en viss superflue, dette har vel du kjennskap til? Er dette noe hemmelige greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

SterkeGustav: helt hvit jiggy fungerer sikkert utmerket det, men personlig liker jeg alltid å ha innslag av rødt, blått, grønt eller gult. Hvorfor? Vet ikke, men jeg synes det gir en fin effekt. Jeg mener likevel at det aller viktigste er at FISKEREN har trua på flua han selv bruker. Og jiggy'er er jo noe som fanger fisk!

Superflua til Kenbring finnes det såvidt jeg vet ikke bilder av på nettet, men du får ta en tur til Mandal så viser han den sikkert til deg!

Kenbring: Grattis med stor fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å se at det blir tatt noen store bleger, lurer på hva som egentlig er rekorden? Største jeg har hørt om er den som ble tatt ved/i strømmen i harkmarksfjorden, var ikke den over 6 kilo.

Ryktene vil ha det til at enkelte bleger går lenger ut i skagerak og nesten lever som en laks..

Jeg følger med på sia her, morro med vår og Sjøørretfiske. Heldigvis ble vi ikke ramma av fiskebegrensninger slik som Rogaland, dette var en korrekt avgjørelse da det er kjempemye sjøørret.

Skitt fiske : )

Endret av tyvfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SterkeGustav: helt hvit jiggy fungerer sikkert utmerket det, men personlig liker jeg alltid å ha innslag av rødt, blått, grønt eller gult. Hvorfor? Vet ikke, men jeg synes det gir en fin effekt. Jeg mener likevel at det aller viktigste er at FISKEREN har trua på flua han selv bruker. Og jiggy'er er jo noe som fanger fisk!

Superflua til Kenbring finnes det såvidt jeg vet ikke bilder av på nettet, men du får ta en tur til Mandal så viser han den sikkert til deg!

Kenbring: Grattis med stor fisk!

Jeg er enig med deg angående noe innslag av litt farge. Laget opp noen jiggy i går, som jeg skal ut å teste etter jobb. Laget en helt hvit jiggy med rosa flash i, så den blir spennende å prøve. Oransje har jeg også hørt skal være en bra farge til SØ. Forøvrig så hadde jeg skikkelig tilslag på nevnte jiggy her om dagen i bendiksbukta, hvor jeg så halve fisken. Den var godt over persen min på beskjedne 1,2 kg. Det positive er vel at jeg fikk en lyr på maks 20 gram på en pattegris, så sånn sett har jeg fått min første fisk på fluestang <_<

Har fått laks og SØ i år, men begge var på sluk :blush:

Kjøpte en hardysnelle i går, så denne gleder jeg meg stort til å teste ut i dag :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere får bra med fisk her fortiden! Både på flue og sluk.

Har dere noen hemmeligheter og dele når det kommer til sluk valget og fluene som brukes? Noe spesielt som funker bra nå tidlig på våren?

Fiske masse er vel det beste rådet!!!!

Jeg for min del foretrekker hvitt som basisfarge nå som det er kaldt i vannet. Av sluk så villle jeg ha valgt rosa og hvitt, det er det jeg har tatt på i år.

Når det gjelder fluer: Reke imitasjoner (gjerne rosa), jiggy er en selvfølge(se tidligere svar) wolly bugger og børstemark imitasjoner.

Skitt fiske!!!!!

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er litt sporadisk forekommende, men den er allikevel å regne med... Krever dog at du bruker tid på å finne den. I sommer var det lite av den og det er ikke sikkert den ekspanderer særlig mer. Du finner den i så og si alle fjordsystemer her i sør. Anbefaler oksygenrike deler av fjordene(ytre deler)

For å få stor sjøørret må man bare fiske mye. Men istedenfor å fiske "blindt" er det lurt å tenke strategi samt kjenne til sjøørretens adferd og hvor den liker å være på de forskjellige tidene av året. Det er mange timer mellom de over to kilo. For min del ihverfall.

Nå som våren er her er sjøørreten å finne overalt, og gledelig at det er så mye av den også.

Holder til i Mandal.

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et par bilder av gårsdagens sjøørret.

115770_s.jpg

115771_s.jpg

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

jippi

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Du verden, du verden, et virkelig prakteksemplar, hvor tok du den+++++

skikkelig fisk, ikke alle som er så dyktig til å fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk dere, gøy at det er tatt såpass med store den siste tiden. Hjorts, peros og min er jo alle eksempler på at det er endel fisk over to og noen som bikker tre kilo også.

Det er mulig å få de større og noen få fisker over 4-5 og 6 kg er tatt, men selv målrettet fiske etter de eksemplarene kan foregå i årevis uten å lykkes.

Liten tur idag ga en liten tass og en mista 7-8hektos.

Håper favorittværet mitt tåke, og lett regn blir fremtredende fremover. Er selv ikke så glad i den værtypen som er idag. Når skyene beveger seg fort på himmelen og det er vindrosser da er det ikke like bra mener jeg.

Å være på kysten på sånne litt småtåkete dager er fantastisk, sjøørreten beiter høyere i vannet da og grønt og svart fisker knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk det der! Det kan være langt nok mellom slike fisker også....Første på flue og over kiloet er bra!

Men vind og fluefiske er mer symbiotisk enn mange tror. Vi fisker ikke med flyteline og myggpupper. Vinden lager strøm og samler byttedyrene i strømskillene. Samt at sjøørreten ikke er så sky. Derimot "feil" vindretning kan trekke ørreten dypere. 2fish: jeg holder til i MANDAL!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en hardysnelle i går, så denne gleder jeg meg stort til å teste ut i dag :thumbsu:

Spennende! Er forelsket i alt hardy selv. Utstyrssortiment er naturligvis preget av denne sykdommen :thumbsup: Hva kjøpte du?

Elelrs grattis til alle med utrolig fin fangst. Sitter på jobb og drømmer meg vekk med tanker om sol, varme og digre sjøørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen korte økter i helgen etter sø- lørdag fikk jeg et par stk med en brun en på topp med 1.8 kg. Søndag ble prioritert til havfiske, men tok 3-4 kast på vei inn og fikk en på 1.5 som fikk friheten tilbake. Landet en lange på 6.3, før på dagen så fant at denne holdt........

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.