Gå til innhold
Fiskersiden

Heftig kveitefiske på NRK


Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det programmet skal eg prøve og få med mej.

Synest og at han virket snill med bremsen og at det var lite flex i stangen.

Ut frå filmklippet virket det ut som om det var større påkjenning for fiskeren og fortelle om kor sterk kveita var en kveita skjølv :lolu:

Per Jonasson er kjent for og kjøre fiskene på båten veldig hardt(grunnet C&R). Er nok en grunn til at fiskeren ligger på rekka og tipper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Per jonasson kjører jo HARD brems. mener han har en sånn 15 minutters policy til vanlig for å få opp fisken slik at den ikke skades. Likevel så var det ikke en sinnsyk bøy i den stanga... Mulig det er laget litt for show med lett brems... mulig også kveita gikk utover og ikke rett ned. Kult var det uansett å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at det var litt spill for galleriet der. Spakbremsen var satt midt mellom min og max. Det er sånn jeg stiller inn bremsen under nedslipp for ikke å få backlash...

Men heftig utras :thumbsup:

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde stanga bøyd seg like mye som ryggen til fyren hadde nok kveita vært oppe lenge før ja. Må innrømme at jeg kjører ganske mye mer brutal brems enn det. Tipper Vilhelm og Piscator kan bekrefte det. Blir nok et artig program, og på tide at man ser at kveita kan taes på noe annet enn line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde stanga bøyd seg like mye som ryggen til fyren hadde nok kveita vært oppe lenge før ja. Må innrømme at jeg kjører ganske mye mer brutal brems enn det. Tipper Vilhelm og Piscator kan bekrefte det. Blir nok et artig program, og på tide at man ser at kveita kan taes på noe annet enn line.

ja, for all del, vi stiller vel bremsen noe hardere enn dette. For det er liten tvil om at bremsen var alt for løst stilt i det aktuelle innslaget. Poenget er vel uansett at bremsen skal stilles riktig i forholdet til hva utstyret tåler. Og når man bruker 30 punds stang og 0.40 braid med 1.2 nylon fortom, kan man stille bremsen ganske hardt! Men selv med en svært hardt stilt brems KAN selv kveiter av moderat størrelse lage mye spetakkel. Min første kveite på 14kg for eksempel, dro rett til bunns i et sugende utras (35 m dypt), uten at jeg kunne stoppe den, selv om bremsen var knallhardt stilt. Jeg var faktisk litt redd at krokholdet (ikke utstyret) skulle slites i stykker. Ser uansett frem til dette programmet, og enig i at det er bra at folket får se hvordan kveita bør fiskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok et bra program, men med det ang. om å ha nok snøre. Jeg mener at man skal prøve og beregne hvor mye snøre du skal etter forholdene.

Hvor dypt er det i områdene du fisker, er det med ei renne som går fra 10 - 300m burde man ha slik at du når 300m med feks. en 25% vinkel. Kan du og utstyre ditt holde igjen kveita(avhenger jo selvfølgelig av størrelsen!) dette må da selvfølgelig taes med en klype salt. Skal du bruke utstyre til annet fiske, en bare kveite hvor du vil trenge mer line? osv.. Det er no værtfall noe jeg bruker og tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd ang ant mtr snøre på snella sjarkarn, tenker jeg klarer meg med 270mtr power pro+ 1mtr 0,90mono fortom når jeg tenker meg om, er dybder rundt 40mtr det vil bli fisket mest på. Ser som flere komenterer at karen på klippet har noe løs brems, kan nok dra til med atskillig mer press, utstyr førøvrig er stang: Lawson offshore 15-40 snelle: Lawson gtr 20. Forøvrig er det et stykke

mellom de største bordplatene her på fosenhalvøya men ei å annen fins det, er veldig bra bestand av småkveite(5-20kg)

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd ang ant mtr snøre på snella sjarkarn, tenker jeg klarer meg med 270mtr power pro+ 1mtr 0,90mono fortom når jeg tenker meg om, er dybder rundt 40mtr det vil bli fisket mest på. Ser som flere komenterer at karen på klippet har noe løs brems, kan nok dra til med atskillig mer press, utstyr førøvrig er stang: Lawson offshore 15-40 snelle: Lawson gtr 20. Forøvrig er det et stykke

mellom de største bordplatene her på fosenhalvøya men ei å annen fins det, er veldig bra bestand av småkveite(5-20kg)

Du har vel båt, da er det jo mulig å kjøre etter fisken hvis den legger ut på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.