Gå til innhold
Fiskersiden

Ut på tur


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Har sittet og sett på kart og luftfoto, og har funnet noen plasser med moloer og kaier ikke langt hjemmefra som skal prøves utover. Første plassen jeg vil teste blir i dag, og den er ikke langt unna ei kjent kveitegrunne i området. Ny og upløyd mark for meg denne plassen. Men var der en gang og fisket som guttunge, og såvidt jeg huser ble det midag den gangen...

Må bare vente på at den !#¤"% mobilen skal lades opp, så man får lov av konemor å gå ut. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ble ikke helt der eller sånn jeg ahdde planlagt....

Men fy flate for en hate og gledestur!

Det hele startet med at jeg satt hjenmme og så på kart og luftfoto. Det må da finne sen plass der selv jeg kan få fisk!

Et par-tre mulige plasser ble funnet. Og man lastet i fiskomobilen, sa farvel til kvinner og barn og las ut på livets landevei.

Den brave helt var kommet en 4-5 km avgårde da mobiltelfonen ringte. Det var fruen som bare ville opplyse om at jeg hadde glemt lighter til å fyre opp primusen med, samt vann til tebryggingens edle kunst. Greit nok, kunne klart meg uten, men jeg kom samtidig på at jeg hadde ikke matbiten med meg. Planen inkluderte nemlig stopp ved matsenteret som er søndagsåpent for påfyll av fiskerens ernæring nr 1: Spaghetti a la Capri!

Retur til utganspungtet med andre ord.

Vel avgårde igjen, ble første fiskeplass forkaset etter blikkontakt. Så ble den neste, og den site viste seg var i enden av en 3 km lang privat vei, og det var ikke måte på hvor forbudt det var å kjøre der for andre enn grunneierne. Grunneiere på disse kanter har både sint bikkje og hagle, så plan B ble iverksatt.

Den innebar kjøring et par-tre mil til Evenskjær. Planen var å fiske fra kaia på neset. Der var det både dypt og fint. Og fiskecampen ble etablert med fluktstol og det hele. Opp med surfstanga, rigge til...øh...hvor er skrinet med hver enste krok jeg eier...joda, den ligger hjemme i boden, sammen med snella!

Retur til Harstad, henting av resten av utsyret jeg har glemt, og nå bestemmer jeg meg før å glemme skyhøyt bensinforbruk, og bensinpriser hinsides enver galskap, og kjører til NATO kaia i Bogen.

Her står det alt ei berte og fisker. Så det blir nå et nikk idet jeg går forbi. Skiltene på bilen var fra neri EU land et sted. Og på kaia bak henne ligger en pen Torsk på 4-5 kilo! Mens jeg rigger meg til kommer fyren hennes ruslende også med en fin torsk. De sløyer og drar, og jammen ligger ikke sloget igjen på kaia etter de...dermed blir det måseballade, til jeg hiver sloget på havet der det hører hjemme...

Okay, rigger til surfstanga med makrell, og laksestanga med makrell + reke. Og da begynner det selsvagt å regne....med vind. Så der satt jeg i 4-5 timer og ventet, og ventet og ventet....

...helt til en nesten umerkelig bøy kommer til syne på tuppen av surfstanga...."babytorsk" tenker jeg og gir tilslag. Og det der var ingen baby. Det var jo faktsik tungt, og det ble en fin bøy på stanga. Det var definitivt fisk!

Jeg holder spenn på stanga, og begynner å gå mot Ro-ro rampa for å lande fisken der. Ved ankomst er det bare å pumpe og sveieve i vei, Ingen kamp. Torsk tenker jeg...

Men det som kommer opp er ingen torsk...det er en meterlang steinbit!

Ny art for meg! Og hjerteklapp!

Jeg har aldri fått det før. Men får buksert den intill ro-ro rampa som bare har en 20-30 cam klaring ned til vannet nederst. Men kleppen ligger selvsagt igjen i bilen! Og mens jeg står der og kaver, hveser fisken til meg, slår en gang med sporen, snur seg og er vekk... :thumbsup:

Skuffelsen er enorm!

Sender SMS til Gstrike for trøst...

Når jeg kommer tilbake til basecamp, står laksestanga og nikker. Jøss det var litt fres i den, som viser seg å være en sei på 1,75 kg ifølge fjørvekta. Trøstefisk i alle fall.

IMG_1133.JPG

Trenger ikke egne om en gang og kaster ut, og etter 1 minutt...uuuuutraaaaaaaaaas!

Det blir en morsom kamp med den lette 20-60grams stanga og Ambassadeur 6500 CS Rocket snella. Og det viser seg å være en fin sei på ca 3 kilo!

IMG_1139.JPG

Mens jeg rigger til igjen blir det action på surfstanga! En torsk på 4,5 kilo kan hales i land!

IMG_1136.JPG

IMG_1137.JPG

Og så det grand finale!

Laksetangas snelle skriker til, oi det var tung fisk...sikkert torsk tenker jeg. Får den nesten inn til kaia, og begynner å slepe den mot ro-ro kaia for landing. Men halveis dit setter ting seg fast! Jeg slipper ut litt, og begynner å gå tilbake. Og der ser jeg at podd'en er velta, og at surfstanga ligger slengt langs jernbarneskinna som sikrer kaikanten...flaks! Snøret fra surfstanga har hengt seg upp i laksestangas! Bra jeg ikke dro hele skiten på havet!

Men mens jeg står og baler med dette blir snøret plutselig slapt...klipt rett av, og torsken forsvinner i dypet. Resignert plukker jeg opp surfstanga, og sveiver inn...men vent! det er jo tungt...FISK!

Og det viser seg at det er samme torsken! Og denne gangen får jeg buksert den opp på ro-ro rampa! Og der er pinadø hele bruket jeg akkrurat mistet, med krok, blysøkke og glidebom! Helt utrolig! Og torsken var 82 cm, og 5,5 kilo på fjærvekta. Ny personlig rekord fra land for meg!

IMG_1140.JPG

Det ble med det, pakket sammen etter et par timer til, da jeg var pissvåt og kald... så den stolte kriger vender hjem med mat til kvinner og barn, med og slik er æren gjenoprettet etter år med hånlatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport Gimbo, synd med steinbiten som glapp, men det så ut som du fikk greit med trøstefisk etterpå. Tross alt gøy når det er litt action! Grattis med land-pers :)

Det ble faktisk 2 rekorder, både seg og torsk. Og med sei som "ny art" fra land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at du har vært i heimområdet mitt og fisket, Gimbo. Trenger du noen gode råd om fiskeplasser, er det bare å si i fra.

Eller... Kan jo nevne plasser du bør teste ut i området:

Evenes:

- Natokaia i Bogen -> Der har du jo vært

- Tangodden (Neset som stikker ut ved Evenesvika. På våren kan forøvrig selve Evenesvika være en lur plass for sjøørret :)

Skånland:

- Grovfjordområdet. Kraftstasjonen ved Helleren, så er det ei vik omgitt av bratte omgivelser inne i Åsen som ser litt lovende ut. Her har jeg hørt snakk om at grovfjerdingene fisker kveite, men er noe du må ta med ei klypa salt. Så har du egentlig hele området mellom tunellen og Grovfjordbrua. Er en sti som går fra brua og utover. Går du den veien, så finner du noen fine berg. Der har man tatt mye stor fisk. Så har du Grovfjordstraumen også.

- Hilleshamn. Du tar av mot Gratangen fra Grov. Her er det flere lovende plasser.

- Fornes. Kjører du fra Tjeldsundbrua mot Grovfjord og kjører rett fram ved Renså i stedet for å ta av mot Grovfjord så vil du komme til Fornes. Sist jeg var der var det et oppdrettsanlegg som var kommet opp like ved plassen. Utrolig synd, da dette er i mine øyne kanskje den beste sjøfiskeplassen fra land som jeg noensinne har vært på.

- Brattebergan. Mange plasser her, fisket mye der da man var guttunge.

- Tjeldsundbrua. Trenger vel ikke nærmere presentasjon. Du kan jo gå ut på fjæra sjø ut på den holmen som da kommer ut. Har fått mange gode fangster der.

- Den gamle fergekaia ved Steinsland. Om du går ut på moloen der så er det en flott fiskeplass. På andre siden så er det også en molo, har fått stor fisk der, men det jeg har fått har ikke vært av all verden kvalitet.

- Rødberg ved Breistrand. En brukbar plass.

Narvikområdet:

- Trollvik (like ved den storsvingen som er på gammelveien. Gammelveien er sperret med bom)

- Kaia du får på høyre side når du kjører mot Narvik og passerer Elvegårdsmoen.

- Seines

- Langstranda. (Populær sjøørretplass)

- Tyttebærvika (Sikkert stikk for torsk og sei)

- Kraftstasjonen ved Sildvik

- Veteranplassen, Karistranda. (Lur plass for sjøørret)

- Skjomnes (Utkjørsel i en sving ca 3-400 meter før den store utkjøringsplassen)

- Skjomenbrua

- Kongsbakk innover mot Skjomen

- Aspevik innover mot Skjomen

Anadrom fisk:

- Tårstadvassdraget

- Bogenvassdraget

- Rombakselva

- Skjoma

- Beisfjordelva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene Turin :-)

Hadde sett på Evenesvika, eller rettere sagt moloen på andre sida av vika. Men odden ser jo også lovende ut på luftfoto :-)

Ellers var det noen kjente plasser du listet opp, og noen ukjente. Er i ferd med å gi opp Hinnøysida av Tjeldsundet nu. Ivertfall Harstad med omland.

Så det blir vel litt kjøring i sommer etter plasser lengre unna. Så nå plotter jeg alt inn på GPS'en :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder steinbit så er mulighetene greie på natokaia. Men, ikke dumt å prøve både ved den gamle fergekaia på Steinsland og Grovfjordbrua. Mange ganger kan man se stor steinbit stå under Grovfjordbrua. Anbefales da at man er der på fjæra sjø. Fikk jo selv en rugg der på 11 som 15 åring, og onkelen min mista en som var enda større. :) Det var i hvertfall mye god mat... ;)

Og Gimbo, den odden som heter Tangodden der er nok den mest populære sjøfiskeplassen i Evenes.

Endret av Turin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg gikk langs fjorden i gratangen,det var natt,men lyst som det skal være på den tiden i nord :)

jeg så Mange steibitt ligge helt på grunt vann... Har ikke vært der siden jeg var ungdom,men tror kanskje jeg tar turen opp dit i år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder steinbit så er mulighetene greie på natokaia. Men, ikke dumt å prøve både ved den gamle fergekaia på Steinsland og Grovfjordbrua. Mange ganger kan man se stor steinbit stå under Grovfjordbrua. Anbefales da at man er der på fjæra sjø. Fikk jo selv en rugg der på 11 som 15 åring, og onkelen min mista en som var enda større. :) Det var i hvertfall mye god mat... ;)

Og Gimbo, den odden som heter Tangodden der er nok den mest populære sjøfiskeplassen i Evenes.

Har vært noen ganger ved den gamle fergekaia med slukfiske. Fikk som regel nada, så har ikke tenkt på den som meiteplass heller. Får ta en tar, og det er jo mye kortere å kjøre dit også. Og best av alt, det er jo på veien til de andre plassene så blir det bpmtur, kan man jo altids flytte seg videre.

Grovfjordbrua skal også prøves en gang. Men det spørs om det blir en stund til. Suget etter å prøve seg etter den steinbiten i Bogen en gnag til er per økende :-)

husker jeg gikk langs fjorden i gratangen,det var natt,men lyst som det skal være på den tiden i nord ;)

jeg så Mange steibitt ligge helt på grunt vann... Har ikke vært der siden jeg var ungdom,men tror kanskje jeg tar turen opp dit i år ;)

Heile grovfjorden er jo så grunn at man kan jo nesten vade over...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det var til min kommentar så forstår jeg ikke helt hva det har med gratangen å gjøre ;)

fine dybder der iaf ;)

Ha ha, konsentrasjonen er ikke helt på topp i kveld. Minstemann er i ferd med å få tenner, så lydnivåety i stua er relativt høyt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er fiskomobilen pakket og klar til utrykning til Evenesvika og Tangodden om noen skulle slumpe til å ramle innom...må bare innom Parabolflua og få meg noe stasj, da det gikk et par søkker og noen bommer sist. + en avstikker til Petters sjømat etter agn...ja også vente på at mobilen skal lades opp, før man får utreisetilatelse fra overkommandoen. :) Men da får hun heller tåle at jeg sitter i stua med de stinkende fiskeklærne på til den er ferdig :)

Blir nok ute til et stykke utpå kveld og natt om ikke været driver meg hjem, men har pakket både flytedrakt og isolert Jervenduk i bilen, så det skal mye til i dag :-)

(PS: er jeg ikke finne på Tangodden, er jeg antagelig på NATO kaia i Bogen)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjitværet kom sjølsagt rasandes innover Ofotfjorden,og i kuling og regn var det ikke råd å få ut bruket til slutt. Og med to brukstap på rad etter å ha sittet fast, gav jeg opp og returnerte hjem til kvinner og barn...

:rolleyes:

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at du har vært i heimområdet mitt og fisket, Gimbo. Trenger du noen gode råd om fiskeplasser, er det bare å si i fra.

Eller... Kan jo nevne plasser du bør teste ut i området:

Evenes:

- Natokaia i Bogen -> Der har du jo vært

- Tangodden (Neset som stikker ut ved Evenesvika. På våren kan forøvrig selve Evenesvika være en lur plass for sjøørret :rolleyes:

Skånland:

- Grovfjordområdet. Kraftstasjonen ved Helleren, så er det ei vik omgitt av bratte omgivelser inne i Åsen som ser litt lovende ut. Her har jeg hørt snakk om at grovfjerdingene fisker kveite, men er noe du må ta med ei klypa salt. Så har du egentlig hele området mellom tunellen og Grovfjordbrua. Er en sti som går fra brua og utover. Går du den veien, så finner du noen fine berg. Der har man tatt mye stor fisk. Så har du Grovfjordstraumen også.

- Hilleshamn. Du tar av mot Gratangen fra Grov. Her er det flere lovende plasser.

- Fornes. Kjører du fra Tjeldsundbrua mot Grovfjord og kjører rett fram ved Renså i stedet for å ta av mot Grovfjord så vil du komme til Fornes. Sist jeg var der var det et oppdrettsanlegg som var kommet opp like ved plassen. Utrolig synd, da dette er i mine øyne kanskje den beste sjøfiskeplassen fra land som jeg noensinne har vært på.

- Brattebergan. Mange plasser her, fisket mye der da man var guttunge.

- Tjeldsundbrua. Trenger vel ikke nærmere presentasjon. Du kan jo gå ut på fjæra sjø ut på den holmen som da kommer ut. Har fått mange gode fangster der.

- Den gamle fergekaia ved Steinsland. Om du går ut på moloen der så er det en flott fiskeplass. På andre siden så er det også en molo, har fått stor fisk der, men det jeg har fått har ikke vært av all verden kvalitet.

- Rødberg ved Breistrand. En brukbar plass.

Narvikområdet:

- Trollvik (like ved den storsvingen som er på gammelveien. Gammelveien er sperret med bom)

- Kaia du får på høyre side når du kjører mot Narvik og passerer Elvegårdsmoen.

- Seines

- Langstranda. (Populær sjøørretplass)

- Tyttebærvika (Sikkert stikk for torsk og sei)

- Kraftstasjonen ved Sildvik

- Veteranplassen, Karistranda. (Lur plass for sjøørret)

- Skjomnes (Utkjørsel i en sving ca 3-400 meter før den store utkjøringsplassen)

- Skjomenbrua

- Kongsbakk innover mot Skjomen

- Aspevik innover mot Skjomen

Anadrom fisk:

- Tårstadvassdraget

- Bogenvassdraget

- Rombakselva

- Skjoma

- Beisfjordelva

takk for denne lista, jeg reiser til Bogen om ei uke, då må eg få se om eg prøve andre plasser enn natokaia for en gangs skyld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble no en tur til Nato kaia i bogen i finværet i går kveld. Men da jeg kom fram var kaia okkupert av tollere, politi, biltilsyn, og jeg tror fandens oldemor også var tilstede. Jeg rullet forsiktig fiskomobilen fram, og spurte pent om jeg fikk lov å kjøre ned på kaia og fiske?

Joda, det gikk greit, men hvis jeg skulle være lenege burde jeg parkere utenfor porten så jeg ikke ble låst inne når de tok kvelden. Men jeg fikk kjøre ned og laste av.

Vel opsatt kasta jeg ut med makrell som agn. Fjorden var speilblank. Så her var det bare å nyte været. Men freden varte bare til noen tyskere kom og skulle absolutt stå omtrent oppå føttene mine å denge bly. Klart det var jo bare n 4-500 meter med ledig plass på kaia så de måtte stå der og kaste over mitt utstyr... :blush:

Så da det hadde skjedd to tre ganger, ble de informert om at okkupasjonen ble avsluttet i 1945...det tok ikke lang tid før de pakket sammen og dro etter det. :)

Men man kom i gang med fiskingen. Og først var det bare et lite nikk...så et til. Jeg gav tilslag og noe var der, men veldig vagt. Begynte p sveive inne og det kom litt svak motstand...men rett før land kom det et utrass, og det gikk rett til bunns!

"Dæven e det kveita du har på!" var det en lastebilsjåfør som hadde stått og sett på som ropte...men nei det viste seg å være en 3 kilos sei...

Neste fisk var en overaskelse for meg. Min aller første kystmeitehyse :-) 1,5 kilo på fjærvekta. Og det ble en til. Den glemte jeg å veie før jeg sløyde den, men sløyd var den 2 kilo.

Etter dette var det still. Hadde noen nikk på begge stenger men ingenting som satt. Og da kaia ble full av asylsøkere fra det lokale mottaket, fant jeg ut at jeg gadd ikke mer. Men hadde en hyggelig prat med et par karer fra Asmara i Eritrea, hvor jeg var på FN oppdrag for 4-5 år siden. Fikk nå lært dem noen fiskeord.

IMG_1183.JPG

IMG_1193.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.