Gå til innhold
Fiskersiden

Ølgylt og brungylten


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

De fleste har vel fått med seg at jeg fikk to svære brungylt som begge ville vært Nrek i min spede begynnelse som leppefisker. Men så dårlig som det ble dokumentert kan jeg forstå at de fleste tar historien med en klype salt eller to.

For å rette på dette tenkte jeg i fjor sommer at jeg skulle plukke opp noen store brune på Bonten, men det viste seg å være vanskeligere enn antatt.

De ville rett og slett ikke, og jeg lurer jo på om jeg gjorde større skade for brungyltbestanden med å drepe de to enn jeg da trodde.

Uansett, etter nesten mange nok forsøk til å fylle en hånd, med et resultat i sypiker, bergnebb, krabber og kutlinger, ga jeg det opp og tenkte at det får jeg ta siden.

Så for et par uker siden begynte jeg å gjøre meg klar for utflukter etter større lepper, og i den anledning testet jeg ut en tackelvariant som i teorien skulle gjøre det mere mulig å fiske i tanggrodde skråninger, og det var både en hyggelig overraskelse og et hyggelig gjensyn når denne kom opp (innimellom bergnebbene og sypikene):

primojun2011001.jpg

Forøvrig, på listen min over tåpelige fordommer, har jeg også et ønske om å se statsraaden brenne, og dette er vel det nærmeste jeg kommer det:

31mai2011013.jpg

Resten av kvelden hopper jeg over, alt som kunne gå galt gikk galt og den eneste fisken som kom på land etter mørkets frembrudd var denne:

31mai2011017.jpg

Noen ganger burde man gi seg mens leken er god.... Men det er neimen ikke lett.

Deretter bestemte jeg meg for å prøve på dagtid, men det gikk ikke helt som planlagt:

pappagutter og nybegynnere

Så igår (På en dag det var meldt pøsregn mellom to dager med fint vær) bød anledningen seg til å gjøre et nytt forsøk.

Første fisk : sypike

Andre fisk :

primojun2011013.jpg

Tredje fisk : sypike

Fjerde fisk : brungylt (men innen den tid var alt så vått at jeg ikke ville ødelegge telefonen min med å ta den frem

Så tok jeg meg tid til å teste noen ting, som viste seg å ikke funke, før det begynte å mørkne.

Når jeg først hadde holdt på såpass kunne jeg likegodt ta opp en hai og, så da tok jeg denne:

primojun2011016.jpg

700 gram og en grei avslutning på en høvelig vellykket dag.

Bildet ble ikke akkurat vellyket, så jeg la den ned på brygga for å tørke av telefonen litt, og her er fisken etterpå:

primojun2011018.jpg

Men 101 gram er ikke nok.... Fortsettelse følger (kanskje)

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny tur, nye extranorvegiale bekjentskaper...

Hele området var okkupert av en grillgjeng, men det var hyggelige folk så jeg kom meg til med en stang.

Umiddelbart kom det opp en bergnebb, så like etter kom denne

brungyltmediojuni11008.jpg

brungyltmediojuni11010-1.jpg

så denne :

brungyltmediojuni11011.jpg

(jeg måtte blåse opp eksponeringen for å se vekta, den var ikke så ekstrem i fargene)

og så denne:

brungyltmediojuni11020.jpg

brungyltmediojuni11019.jpg

og så kom solnedgangen

brungyltmediojuni11021.jpg

Det er sikkert bra å bo på Askøy, men det er herfra det virkelig ser fint ut.

og så litt bifangst

brungyltmediojuni11024.jpg

700 gram

brungyltmediojuni11026.jpg

ca 500

og dette var så mørkt det ble før det begynte å lysne igjen

brungyltmediojuni11027.jpg

fortsettelse følger.... (kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Målet for i går var å rekke å få med en brungylt før det mørknet og så se hvilke hai som er aktive nå, og det slo til helt uten agntyveri.

Første fisk: brungylt

bordnesjunitamp004.jpg

Og det skulle vært en til, men en tackelvariant jeg testet ut slo ikke til.

Og så hågjel:

bordnesjunitamp008.jpg

1040 gram

bordnesjunitamp006.jpg

960 gram

og 4 til.

Surgifix kan brukes til mangt, her er det som nappvarsler:

bordnesjunitamp010.jpg

Det er utrolig spennende når de begynner å danse utover, og så rase ut, og så spenningen i hvor hardt det slår tilbake når man strammer opp.

Det var såpass gode forhold i går at hvis havmusa hadde vært aktiv tror jeg at jeg ville fått en, og dermed konkluderer jeg med at sommertid må man dypere enn 70 meter for å få dem.

Fortsettelse følger......(kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss for en flott microvekt du har fått! :thumbsup:

Ja, han fyren jeg låner den av sa at jeg kommer til å ønske meg en sånn en etter å ha prøvd den, og det stemmer det.

(men å låne bort microvekta midt i sesongen sier jo noe om han, total feilprioritering av fiske!!!! Han står sikkert og denger laks eller noe sånt uvesentlig)

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur, ikke samme sted som vanlig, to til:

kvarven2juli11009.jpg

kvarven2juli11011.jpg

Jeg vet ikke hvorfor jeg synes disse småfiskene er så fascinerende, men de er nå det. Kanskje det er pga det røffe utseendet, eller det at de har funnet seg en egen nisje i leppefiskmiljøet, eller rett og slett at jeg bare er lett å fascinere.

Som vanlig fikk jeg også litt bifangst.

Det er ikke alltid det faller seg like naturlig å banne, men denne må da sies å være en jæv**g fin fisk:

kvarven2juli11004.jpg

Og så en rekke andre:

kvarven2juli11005.jpg

kvarven2juli11018.jpg

kvarven2juli11029.jpg

kvarven2juli11015.jpg

kvarven2juli11023.jpg

kvarven2juli11019.jpg

Noen ganger er det veldig gøy å fiske

Fortsettelse følger..... (kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du har fått dreisen på brungylten :)

Håper å få den her ute som jeg bor snart.

Hva er den siste der? Hornkvabbe?

Ja det er litt greit å endelig få litt uttelling for all den utprøvingen jeg har gjort.

Hovedsaklig dreier det seg vel mest om å fiske effektivt i tangete skråninger på ca 40 meters dyp.

Hornkvabbe ja. Lurte lenge før jeg så et par pistrete små horn. Den forrige jeg fikk hadde ører som den røde dragen i Bone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her om dagen skulle jeg prøve meg som Brungyltguide, og overtalte en hyggelig edderkopp til å droppe bonten og heller fiske blant ikke-norskspråklige på Nordnes. Det lyktes vel ikke helt.

Men jeg dro ihvertfall opp en selv for å vise at arten er der:

primoaug11020.jpg

Takk for turen

Jeg dro forresten opp to dvergulkeperser etter at du hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

En plass langt inne i de innerste synapser, skjedde det en liten overføring av elektriske impulser (langt bak i underbevisstheten...)

Og en tanke oppsto på nytt, eller kom frem fra et nedstøvet og forlengst glemt bibliotek... Brungylt!

Jeg begynte plutselig å tenke på Brungylt :rolleyes2: Denne flotte og fascinerende leppefisken som ikke er den vanligste av leppefiskene man kommer i kontakt med.

Fikk plutselig en trang til å fiske etter brungylt... Så kom jeg på at Ølgylt'n hadde jo laget en flott tråd om akkurat denne fisken. :)

Et kjapt søk. så fant jeg tråden... Herlig tilbakeblikk med en flott tråd om en fascinerende fisk. (A gem!).

Noe som jeg hadde glemt i denne tråden var bildet av hornkvabbe, (en bonus kan man vel si) DET er en fisk som henger ganske høyt hos meg!

Uansett, jeg ville bare bringe en flott tråd tilbake i lyset. Nå fikk jeg faktisk enda mer lyst til å satse litt etter brungylt i år.

Jeg har ikke fisket etter arten siden 2012 (en målrettet tur). Noe som resulterte i denne på 160 gr. tatt langt inn i fjord i nærheten av Bergen, mye lengre inne enn Ølgylts satsinger. Tidligere fisk har jeg verken bilder eller vekt på (det var ikke så nøye den gang, da det er enda flere år tilbake).

Mars030412003.jpg

Håper det blir noen brungylter på land i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel. De er mulige å få i April. Det er ikke like mye fart i dem, de står litt dypere og er dermed ikke like lett å finne, samt at du må skifte agn ca hvert minutt. Hvis du orker det, så ja. Og de står neppe langt unna der de står til vanlig.

Jeg tenkte å prøve første solskinnsdag jeg har anledning, men det kan jo fort bli sommer før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.