Gå til innhold
Fiskersiden

ein fisk eg aldri trudde eg sku få, ein med stor kjeft;)


tikkakjell
 Share

Recommended Posts

hadde gått å gleda meg hele veka på jobb til å komme heim på ein dag fri, for denne dagen sku eg satse på kveita;)

va tidleg i seng i går og oppe halv 5 i dag tidlig, hadde skikkeleg trua på dagens fiske:)

båtturen gjekk først 20m utfor båt havna, for fersk makrell måtte eg ha, 5 kast= 5 makreller :D då va den saken biff og kjørte videre til der eg sku prøve på kveita igjen.

fisket ca i 2 timer på 40m dyp før eg fant ut eg sku prøve litt lengre ute på ca60-70m, agnet opp på ny med heil makrell og slapp ner, va litt sigen så eg satte stanga fra meg og gjekk fram i bauen på båten for å slappe av og sjå på stang tuppen, etter eit par min så va de eit volsomt rykk i stanga, så eg gjekk bort å tok stanka roligt opp, kunne då kjenne at de va nåke fast så eg gjorde skikkeligg tilslag for å vere sikker. så va de berre å sveive opp, ingen napping eller nåke, berre tungt, lurte nåke grådig ka dette kunne vere :D iallefall ikkje flatfisk tenkte eg, men eg fekk eit stort smil rundt ansiktet når eg såg den fisken som smilte enda breiere enn meg :D

fekk kleppa fisken berga den oppi båten, ***** tenkte eg, trudde aldri eg sku få breiflabb på havstanga, vekta stoppa på 10,35kg, så i dag e eg ein meget fornøyd hobby havfisker :)

Endret av tikkakjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, skikkelig flott den der! Fint du fikk den opp, jeg var litt mindre heldig med en slik en for en tid tilbake...

Tok en slik en selv på stang en ettermiddag i september for ca. 15 år siden.

Sto på flytebryggen på Seljestranden nedenfor hotellet å fisket. Lite vind og bølger den dagen, fin sandstrand med god sikt til bunnen.

Sto og denget sluker utover da jeg fikk øye på "en diger tangkvast som plutselig gapte", rett nedenfor mine føtter på flytebryggen.

1000 tanker svirret rundt i skallen og jeg fikk høy puls... :)

Jeg som bare hadde med meg en liten teleskopstang og et lite skrin med små sluker, hva nå??

Jeg tok på den største sluken jeg hadde, som sikkert ikke var mer enn 40 gr. Rød rygg og oransje buk.

Forsiktig slapp jeg slukken ned foran munnen på "den digre tangkvasten"... Lot sluken danse litt opp og ned foran fisken for å pirre den.

Med ett var det et syn jeg ALDRI glemmer som utspilte seg for mine øyne...

Gapet slo rett opp som et digert monster!! Dragsuget dro med seg sluken langt inn i Breiflabbkjeften. Langsomt lukket den gapet igjen.

Jeg var svett og pulsen var i 100... Begynte rolig å løfte stangen og sveivet rolig opp. Fisken gjorde null motstand.

Da den kom opp i overflaten ble den nok vesentlig tyngre, for stangen min knakk tvert av!! :unsure:

Ok, nå kom det avgjørende øyeblikket. Jeg hold snøret med den altfor små sluken som hadde hektet vel langt ute i munnviken på fisken, helt inntil kanten på flytebryggen og stakk hånden forsiktig ned for å prøve å få tak på den. Holdt hånden liksom ned mot gjellene og prøvde å finne tak. Plutselig slo den gapet opp igjen og jeg sverger på at jeg så rett igjennom hele fisken (som en hvit tunnel), gapet var så stort at det var plass til en fotball inni kjeften på den. Tanngarden var ikke akkurat vakker... Innrømmer at jeg kvapp til ganske heftig og trakk hånden til meg.

Så med ett gidder ikke breiflabben være med meg lengre, så den snur seg 180 grader, ryker snøre og tar med seg sluken. Stangtuppen forsvant nedi sjøen den også... Jeg står igjen der med brukket stang og ser den digre tangkvasten sige utover mot dypere vann.

Catch and release av Breiflabb.... :o (Helt ufrivillig...). Neeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiii!!!!!!...............

Makan til blandede følelser, men for en opplevelse...

Litt vanskelig å anslå størrelsen på denne, men den var rimelig stor. Tipper lengden til 1.20 - 1.30 m. Kg???

Tenker stadig på denne opplevelsen og hvordan utfallet kunne ha blitt hvis jeg hadde hatt grovere utstyr med meg denne dagen...

Har bare vært i Selje en gang etter dette, men da ble det ikke fisking dessverre.

Men jeg håper at jeg får muligheten til noe slikt igjen, selv om dette er noe man kanskje bare opplever en gang i livet...

Ikke meningen å stjele tråden din, men jeg måtte bare, da jeg fikk så kraftig flashback's fra denne opplevelsen min. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.