Gå til innhold
Fiskersiden

En vill mann


Hunter
 Share

Recommended Posts

For et lavmål.

Han har bevisst stått frem gjennom hele det året og lurt folk. Leste reportasjene i villmarksliv fra uke til uke og var aldri noe signal om at han ikke var ute gjennom hele året.Han skrev jo til og med at det var lite mat, han var lei av bare å spise fisk osv, mens det viser seg at han hadde vært å handla i sverige ??

Til og med på nyhetene på TV2 når han hadde gjennomført, sto han frem som om alt hadde gått bra.

At han var drit treg, og ikke hadde noe utstråling var noe annet. Kona snakket om det også når vi så ham på TV2, men han hadde så mye å skjule da, at han var sikkert nervøs for å si noe feil.

Tydlig hva målet var. Tjene penger på å ha et år med villmarksferie, men å ofre så mye som det ville være å bo et helt år ute og leve av naturen, det orket han ikke.

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke penger var motivet han, mer ære og berømmelse og skape seg et navn videre for å leve av interessen. Men som på alle andre områder så blir de fleste juksemakere oppdaget. men spørsmålet er hvor mye juks en skal si at det var. Tross alt laget han en hel serie, og mye av dette var skuespill riktig nok. Men mange fulgte med og det var bra seertall. Så til dels fake ja, men grei underholdning. Blir litt som mye andre naturserier fra BBC etc også. Langt fra alt der som er tatt i "ukontrollerte" former i villmarka. Mye triks og miks for å få til mye av de mest spetakulære filmsnutter. Selv om vi ikke henger oss opp i det. Men klart de påstår det ikke heller. Så han gik over streken. Og det var så bra at tydeligvis ingen har reagert føre nå i fult monn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære og berømmelse er nok det som lå bak ja, med "litt" gryn på kjøpet. Og derfor meget skuffende at han lurte TV2, og seerne. Ikke mere å si om det. Han er ikke den første, er vel noen naturfotografer også som har trikset aldri så lite med bildene sine :blush: I min verden (lakseverden) er vel det å bløffe også ikke så rent sjeldent hehe. Lurer på om Monsen er ekte vare, jeg satser på at han er ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk vestlending. De klarer bare ikke å holde seg unna Nordbysenteret ;)

Sorry Mac, han e frå austlandet. Men han skulle visstnok jakte og bu ute i Indre Sogn eit heilt år. Og Nordbysenteret e sikkert 50 mil unna Sogn.

Boktittelen hans -"En vill mann", fikk plutseleg ein annan betydning. E jo berre heilt villt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Mac, han e frå austlandet. Men han skulle visstnok jakte og bu ute i Indre Sogn eit heilt år. Og Nordbysenteret e sikkert 50 mil unna Sogn.

Boktittelen hans -"En vill mann", fikk plutseleg ein annan betydning. E jo berre heilt villt !!

Jepp, det var overraskende få vestlendinger som reagerte på innlegget mitt ;)

Uansett kjipt av ham å lure tilhengerne sine - selv om han totalt sett sikkert har mer villmarkserfaring enn de fleste nordbaggar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, på generelt grunnlag, ikke overrasket over at det er noe juks involvert i et slikt prosjekt.

Jeg har vel hele tiden tatt det for gitt at det har vært jukset noe med mat og slik, men turer til Sverige er vel sant å si over streken.

Har stor forståelse for å tildels feige ut fra et slikt prosjekt, men det er jo også en litt ufin bløff ovenfor publikum.

Med så mange nordmenn som er innom Nordby-senteret er det jo nesten litt rart at han ikke ble fersket der.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å feige ut, men da får man stå for det og si ifra.

Han stilte opp på nyheter, snakket om hvor slitsomt det var med lite mat osv. Han har blitt kjent og tjent penger på falskt grunnlag. Tittelen på BOKA HANS er 365 dager som jeger og sanker. Alt er laget på falskt grunnlag, bra at sånt blir avslørt.

Sitat fra hjemmesiden til Clausen :

"I ett helt år skal jeg forsøke å overleve under åpen himmel og kun leve av det jeg skyter eller fisker eller måtte finne av andre spiselige ting i naturen. Utsyrt med sovepose, børse, fiskestang og nødvendig turustyr må jeg greie meg gjennom alle årstider og skal jeg ha tak over hodet må jeg bygge det selv i form av gapahuker, gammer eller lignende."

Dersom folk syntes det da er greit at han får 3000,- i bot for å handle for mye i sverige osv, så må jeg si jeg har litt å innvende på moralen deres. Men klart, venner har han vel , så noen vil vel uansett forsøke å forsvare han.

Mange som er mye ute i villmarken, men klarer man ikke å gjennomføre prosjekter man starter, så sier man ifra.

Monsen la nå ikke skjul på at han provianterte i landsbyer osv, når han gikk gjennom canada osv.

Her var HELE poenget å leve av naturen i 365 dager !!!!!

Hadde jeg vært eier av villmarksliv hadde jeg gått til sak fordi dette gir bladet vanry !

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette bringer bladet villmarksliv i vanry da de etter alt å dømme handlet i god tro.

Et grunnlag for å gå til sak mot ham for å selge bøker, tv-programmer osv på falskt grunnlag finnes kanskje allikevel.

Jeg tror aldri helt på folk som har for ekstreme prosjekter og regner derfor med at noe juks forekommer og blir dermed ikke spesielt overrasket når det avsløres. Noe av det som kommer fram her er, som sagt, grovere juks enn jeg hadde regnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, på generelt grunnlag, ikke overrasket over at det er noe juks involvert i et slikt prosjekt.

Jeg har vel hele tiden tatt det for gitt at det har vært jukset noe med mat og slik, men turer til Sverige er vel sant å si over streken.

Har stor forståelse for å tildels feige ut fra et slikt prosjekt, men det er jo også en litt ufin bløff ovenfor publikum.

Med så mange nordmenn som er innom Nordby-senteret er det jo nesten litt rart at han ikke ble fersket der.

Enig med deg, om det var snakk en kompis som stakk innom med litt godis, et par bayer og litt ekstra mat, hadd ikke jeg spikra karen oppetter veggen, men dette er noe langt annet... Nå har han jo for så vidt blitt ferska før, han ble vist observert på handletur her og der, ifølge en tråd på sluttstykket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er å begå et øyeblikks dumhet, men gjennomført overlagt som å la seg kåre til «Årets Villmarking» og selge bok til over 10000 eksemplarer - er det mulig å gjenreise den æren han eventuelt må ha hatt ? Hvis han ble avslørt og måtte innrømme gjør det saken bare ennå værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var noen fornuftige kommentarer på et visst forum for jakt. Absolutt på sin plass å komme med kritikk, men ikke noe poeng i å sparke for hardt til en som allerede ligger nede - selv om det er aldri så selvforskylt. Blir kjøret for voldsomt kan han bli drevet til å vende riflemunningen fra hjorten mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble boka og serien noe dårligere på grunn av dette? Er kvaliteten på sluttresultatet målt etter bestrebelsen han eventuelt har måttet gå gjennom for å nå det?

Han har åpenbart tryna solid, men det han har laget er ikke forandret selv om bakgrunnen er endret.

Forøvrig kan man ta en titt på hvilke krav vi som publikum stiller til villmarksunderholdningen... Har våre krav til det i blir servert blitt så høye at de umulig kan innfris uten at det tas snarveier? Etter min mening er det så smått naivt å tro at slik underholdning er 100% ekte og uten små triks og kreativ klipping. Selv om dette åpenbart går utenpå det...

Jeg sier ikke at han har handlet riktig, og det var selvsagt feil av ham å lyve om det han har gjort, men jeg kan forstå at det var lett for ham å havne der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.