Gå til innhold
Fiskersiden

En biltråd igjen! Skal handle "ny" bil.


Oz
 Share

Recommended Posts

Ja, det er på tide å bytte ut en av de gamle sliterne som av surpomper blir kalt Hitlers hevn.

Bilen jeg er på jakt etter har firehjulstrekk og relativt god bagasjeplass. Den skal helst ha manuell girkasse, starte i kulda, være pålitelig og uten behov for mye reparasjoner. Den bør ikke være særlig mye eldre enn 2004, og fortrinnsvis ikke koste noe særlig mer enn 200k.

Jeg titter på Outlander og X-trail, men er usikker på bagasjeplassen i begge, og hater det midtstilte instrumentpanelet i sistnevnte. Noen som har erfaring med noen av disse? Eventuelt andre forslag som er utrolig mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er på tide å bytte ut en av de gamle sliterne som av surpomper blir kalt Hitlers hevn.

Bilen jeg er på jakt etter har firehjulstrekk og relativt god bagasjeplass. Den skal helst ha manuell girkasse, starte i kulda, være pålitelig og uten behov for mye reparasjoner. Den bør ikke være særlig mye eldre enn 2004, og fortrinnsvis ikke koste noe særlig mer enn 200k.

Jeg titter på Outlander og X-trail, men er usikker på bagasjeplassen i begge, og hater det midtstilte instrumentpanelet i sistnevnte. Noen som har erfaring med noen av disse? Eventuelt andre forslag som er utrolig mye bedre?

:) Jeg har min 2dre x-trail og har vært fornøyd med begge. Den jeg har nå er straks 4 år og skal skiftes i mars. Den du referer til er den forige modellen. Den jeg har nå er "vanlig" i dasjbordet, men var helt ok med den andre og. Modellen jeg har nå er 18cm lengre en den du så på! Stor forskjell i bagasjerom. Om du ser på den forige utgaven så tror jeg det er hips om happ med outlander. Ser du på nåværende karroseri på xtrail ville jeg ikke vært i tvil. Outlanderen begynner å bli gammel, og kun kosmetiske forandringer. Modellen som kom for ca 4 år siden er betydelig oppdatert. Understell og interiør. Og bedre å kjøre. Jeg er i ferd med å bestille ny xtrail nå. Kommer helt ny modell årsskifte 12/13. Burde gi gode bruktbilpriser på nåværende utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suzuki vitara, hyundai santa fe, ssason yong rexton, suzuki xl7, toyota rav 4, volvo xc70, land rover discovery,hyundai tuscon, jeep compass, kia sportage, honda crv, subaru forester, audi a6 allroad, ford maverick, nissan terano, jeep patriot

Ja, jeg vet det finnes mange alternativer, så denne lista hjelper meg ikke videre. Noen av dem er for dyre, noen av dem er for små, enkelte vurderer jeg ikke engang og et par er aktuelle...

:) Jeg har min 2dre x-trail og har vært fornøyd med begge. Den jeg har nå er straks 4 år og skal skiftes i mars. Den du referer til er den forige modellen. Den jeg har nå er "vanlig" i dasjbordet, men var helt ok med den andre og. Modellen jeg har nå er 18cm lengre en den du så på! Stor forskjell i bagasjerom. Om du ser på den forige utgaven så tror jeg det er hips om happ med outlander. Ser du på nåværende karroseri på xtrail ville jeg ikke vært i tvil. Outlanderen begynner å bli gammel, og kun kosmetiske forandringer. Modellen som kom for ca 4 år siden er betydelig oppdatert. Understell og interiør. Og bedre å kjøre. Jeg er i ferd med å bestille ny xtrail nå. Kommer helt ny modell årsskifte 12/13. Burde gi gode bruktbilpriser på nåværende utover.

Problemet med nyere X-trailer er prisen. Hadde jeg hatt råd hadde jeg neppe vært i tvil, men klarer ikke å finne noen med instrumentpanelet riktig plassert, og med det store bagasjerommet som samtidig passer min lommebok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Toyota Land cruiser?

Jeg har hatt en 2001-modell i noen måneder og er grisefornøyd.

For dyre, for gamle eller gått altfor langt...

Kan jo legge til noen krav... Bilen skal selvsagt også fungere som familiebil, og helst ikke ha gått mye over 150...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ramsa bare opp alle 4-hjulstrekkerne du kom på ??

From the top of my head - drit i RAV4, den er bitteliten baki, samme med Kia Sportage vel ? Ssang Young ? Verdens styggeste bil !

alle bilene matcher hans kriterier alle er nyere enn 04 modeller og alle er innenfor prisrangeringen han oppga. (finn.no) hva du syntes er stygt blir en annen sak, jeg bare kom med alternativer, det var jo det han spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det finnes mange alternativer, så denne lista hjelper meg ikke videre. Noen av dem er for dyre, noen av dem er for små, enkelte vurderer jeg ikke engang og et par er aktuelle... Problemet med nyere X-trailer er prisen. Hadde jeg hatt råd hadde jeg neppe vært i tvil, men klarer ikke å finne noen med instrumentpanelet riktig plassert, og med det store bagasjerommet som samtidig passer min lommebok...

Så hva du skal handle for, og det utelukker nok litt. Men ut i fra de prisene vi nå har fått på nye xtrailer så er det stort prutningsmonn på Nissan forhandlere fremover vil jeg tro på brukte.........Høye rabatter på nybil. Helt sikkert pga ny modell om et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva du skal handle for, og det utelukker nok litt. Men ut i fra de prisene vi nå har fått på nye xtrailer så er det stort prutningsmonn på Nissan forhandlere fremover vil jeg tro på brukte.........Høye rabatter på nybil. Helt sikkert pga ny modell om et år.

Jeg må opp til 2008-modell for å få større bagasjerom og rett plassert instrumentpanel (hva fa** var poenget med det tullet midt på dashbordet?), og de finner jeg ikke billigere enn 260k. Det blir nok for mye... Nå har jeg ikke forsøkt å prute enda, men jeg vet ikke om det er vanlig å få kutta 60k av prisen på en bil gjennom pruting...

Du trenger en ny volvo 240, rød.

ALLE trenger en Volvo 240!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hat en x-trail 2liter bensin, jeg vil ikke anbefale da den hadde "hjerne" problem, treg automatkasse, glad i bensin, ikke serlig til og ta seg fram i terenget. Dyr service i trondheim i allefall. og ikke serlig bagasje plass som nevnt tiligere her. Var en 2001 vis ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle bilene matcher hans kriterier alle er nyere enn 04 modeller og alle er innenfor prisrangeringen han oppga. (finn.no) hva du syntes er stygt blir en annen sak, jeg bare kom med alternativer, det var jo det han spurte om.

Jeg siterer noen ord i hans førstepost :

relativt god bagasjeplass

Derunder ser jeg ikke RAV4 og Sportage komme gitt :) Men, vi har vel kanskje forskjellig syn på det..

Og XC 70, nyere enn 2004 og gjerne til 200 000 eller under - den bilen er ikke kjørt under 300 000... - samme gjelder vel forøvrig Land Rover Disco og Audi Allroad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det midtstilte instrumentpanelet er i alle fall ingen problem. Det er ein vanesak (som tar fire minutt å venne seg til), og det funkar veldig bra i praksis! Eg har 2006 X-Trail, og er supernøgd med den. Den forbruker jo meir enn ein 2011 Passat, men er likevel fullt forsvarbart for min del. Du har god bakkeklaring, god plass baki og eit velrennomert firehjulssystem. Eg brukar kun forhjulsdrift, bortsett frå under vanskelige forhold. Minuset er at dei er litt høgt dreva, dvs at 1. gir og revers går litt i fortaste laget. Sidan det er seks gir er jo det litt rart, men slik er det. Eit anna minus er at den ikkje har lavserie, men det vil jo fordyre bilen med mangfoldige tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer noen ord i hans førstepost :

Derunder ser jeg ikke RAV4 og Sportage komme gitt :) Men, vi har vel kanskje forskjellig syn på det..

Og XC 70, nyere enn 2004 og gjerne til 200 000 eller under - den bilen er ikke kjørt under 300 000... - samme gjelder vel forøvrig Land Rover Disco og Audi Allroad ?

mulig bom på de to du nevnte ang. bagasjeplassen. men går ann å vurdere de forde....

discovery 2003 men 150 000km

http://www.finn.no/f...nnkode=30911411

xc70 04mod 230 000km

http://www.finn.no/f...nnkode=31140394

audi allroad 04mod. 180 000km

http://www.finn.no/f...nnkode=31163896

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig bom på de to du nevnte ang. bagasjeplassen. men går ann å vurdere de forde....

discovery 2003 men 150 000km

http://www.finn.no/f...nnkode=30911411

xc70 04mod 230 000km

http://www.finn.no/f...nnkode=31140394

audi allroad 04mod. 180 000km

http://www.finn.no/f...nnkode=31163896

Bagasjeplass er ganske viktig. Sportage, Rav4 og Vitara utgår derfor umiddelbart. XC70 ville vært det ultimate, men de har stort sett gått for mye ifht prisen, slik jeg ser det. Naboen har en slik Discovery, han fikk starta omtrent to av tre morgener forrige vinter, og Audi blir aldri, aldri vurdert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det midtstilte instrumentpanelet er i alle fall ingen problem. Det er ein vanesak (som tar fire minutt å venne seg til), og det funkar veldig bra i praksis! Eg har 2006 X-Trail, og er supernøgd med den. Den forbruker jo meir enn ein 2011 Passat, men er likevel fullt forsvarbart for min del. Du har god bakkeklaring, god plass baki og eit velrennomert firehjulssystem. Eg brukar kun forhjulsdrift, bortsett frå under vanskelige forhold. Minuset er at dei er litt høgt dreva, dvs at 1. gir og revers går litt i fortaste laget. Sidan det er seks gir er jo det litt rart, men slik er det. Eit anna minus er at den ikkje har lavserie, men det vil jo fordyre bilen med mangfoldige tusen.

Regner jo med at det er en vanesak, men det irriterer meg like fullt :). Det er sikkert ikke noe stort problem, egentlig... Kjenner du volumet på bagasjerommet? Det er det som i størst grad stopper meg akkurat nå, i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme fordommen mot midtplassert instrumentpanel, men krøp til korset og kjøpte meg en X-Trail cdi, 06 mod for 2,5 år siden.

Ganske irriterende å oppdage at midt plasseringa ikke var det minste problematisk. Ikke noe ratt som dekker noen instrumenter er faktisk ganske ok.

Seks gir var mye større overgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme fordommen mot midtplassert instrumentpanel, men krøp til korset og kjøpte meg en X-Trail cdi, 06 mod for 2,5 år siden.

Ganske irriterende å oppdage at midt plasseringa ikke var det minste problematisk. Ikke noe ratt som dekker noen instrumenter er faktisk ganske ok.

Seks gir var mye større overgang...

Godt å høre. Ellers fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner jo med at det er en vanesak, men det irriterer meg like fullt :). Det er sikkert ikke noe stort problem, egentlig... Kjenner du volumet på bagasjerommet? Det er det som i størst grad stopper meg akkurat nå, i grunn.

410/1841 liter.

Ellers er jeg godt fornøyd med bilen. God å kjøre. Sterk fin motor. Forbausende kvikk til den type bil å være. Må ha ei gummimatte eller trau på varerommsgulvet ellers blir det alt for glatt.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru Legacy.

Fulltids firehjulstrekk (ikke tulle-haldex 99% av nevnte biler over kommer med) lavgirserie, største bagasjerommet i sin klasse.

Ulempen med 2005 mod feks er at man ikke får de med diesel enda. Jeg har EJ20 motoren, to liter med 118hk og bruker 0.72 liter på blanda kjøring.

De nye motorene har mer hester og bruker mindre.

Jeg har alltid vært BMW \ Nissan fan og jeg kjøpte kun denne bilen pga bagasjeplassen og firehjulstrekk. Noe annet med monstervintre i Norge (altså 4x4) er uaktuelt. Er som å kjøre hvilken som helst annen japansk bil.. om det er X-Trail eller Nissan Skyline.

Ellers lett og billig å kjøpe deler selv direkte fra Japan.. (iaf som jeg liker å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hat en x-trail 2liter bensin, jeg vil ikke anbefale da den hadde "hjerne" problem, treg automatkasse, glad i bensin, ikke serlig til og ta seg fram i terenget. Dyr service i trondheim i allefall. og ikke serlig bagasje plass som nevnt tiligere her. Var en 2001 vis ikke husker feil.

At en 4 hjuling av type SUV bruker mer bensin er vel ikke overraskende. Men at den hadde problem å ta seg frem i terrenget er jeg direkte uening. Jeg har hatt 4 stk biler i div fabrikat med trekk på alle hjul. Men ingen av de med automat kasse. Og så lenge man ikke er på bil med lavgir og annet, er x-trailen overlegen på fremdrift sett ut i fra de andre jeg har kjørt. Setter man på diffsperra her så skal det mye til at du ikke kommer frem sett i mot eks Toyota RAV og Honda accord etc. At en 4 hjulstrekk i bensin drikker mer en en personbil er vel ikke overraskende. Min første x-trail var bensin. Den brukte 0,77-0,80, og da med mye by kjøring, RAV brukte mindre, men den kjørte jeg meg fast med så fort det var 10-15cm snø pga dårlig 4 hjulstrekk system. Og var helt umulig å rygge seg ut med. Nå har det vært diesel siste bil, og jeg kjører mye og mye i byen. Den og drikker mer en en personbil. 0,77-0,78. Med skiboks. På langtur så er den nede på 0,75 med skiboks på taket. Mine foreldre har en Nissan med samme motor som min, og den går på 0,65-0,67. Så en stor høy bil med litt ekstra drivverk vil alltid bruke mer drivstoff. Service kostnader er jeg usikker på her i mot andre. Men servicen på verkstedet her i oslo har vært meget bra.

Jeg kjører alltid med 4 hjulstrekket innkoblet. Dette er og en fordel med x-trailen at man kan koble ut og kjøre bilen som forhjulsdreven. Det sparer deg for noe drivstoff kostnader om ønskelig. Og som på alle biler jeg har så har ikke jeg spart kronene på dekk. Jeg har hatt gode dekk som egner seg først og fremst til asfalt da det er der man kjører mest. Dette medfører at på blaut leire eller lign så pakker mønsret seg fort og da blir det vanskelig å komme opp en bratt bakke uansett hva for en system man har. Men å komme frem i snø og glatte vinterveier er 0 problem. Også i bratte bakker går opp så det suser.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.