Gå til innhold
Fiskersiden

Regnbueørret kan ha etablert seg i vassdrag på Hitra


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

NRK Trøndelag: Regnbueørret kan ha etablert seg i vassdrag på Hitra

Den fremmede arten regnbueørret kan ha etablert seg på Hitra i Sør-Trøndelag.

Link:

http://www.nrk.no/ny...delag/1.7861925

Edit: Klikk på bildet øverst i artikkelen for å se innslaget som ble sendt på NRK Midtnytt!

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet av Morten ja!

For dere som vil lese litt mer om regnbueaure og dens utbredelse mm. i Norge legger jeg ved noen lenker til rapporter.

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/Temarapport%20fra%20Vitenskapelig%20råd%20for%20lakseforvaltning/2011/Thorstad%20%20Prognoser%20Temahefte%20fra%20Vitenskapelig%20råd%20for%20lakseforvaltning%20%202%202011%20.pdf

http://www.nina.no/a...melding/454.pdf

http://www.nina.no/a...rt/2011/704.pdf

Den siste kan kanskje være interessant for artsjegere som mangler vill regnbueaure på artslista. Eller vill og vill. Vet ikke om nesten 40 år kvalifisere til begrepet vill, men reprodusere gjør den :)

Ønsker for øvrig tilbakemelding om noen har info om plasser der det over flere år er registrert regnbueaure og da gjerne representert med flere årsklasser.

Øyvind

Fantastisk, flott sportsfisk da! Hvorfor ikke....

Nei men Remy da :). Les fra side 36 her :): http://www.nina.no/a...2%202011%20.pdf

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ennå et eksempel på at man skriker om "ulv" i tide og utide ?

Jeg ser selvfølgelig "føre var" prinsippet,men er egentlig dette så farlig som det skrikes opp om ?

Såvidt jeg vet har man i årtier forsøkt å sette ut regnbueørret i Norge, uten å lykkes noe særlig med det.

Som det fremgår av de vedlagte linkene,har ikke regnbueørreten greid å etablere seg noe særlig i resten av Europa

heller.At den har etablert seg andre steder i verden,betyr jo ikke at den vil bli noe problem her.

I Australia satte man i sin tid ut kaniner.De ble en pest og en plage der.

Kaninene som ble satt ut i Norge døde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ennå et eksempel på at man skriker om "ulv" i tide og utide ?

Jeg ser selvfølgelig "føre var" prinsippet,men er egentlig dette så farlig som det skrikes opp om ?

Såvidt jeg vet har man i årtier forsøkt å sette ut regnbueørret i Norge, uten å lykkes noe særlig med det.

Som det fremgår av de vedlagte linkene,har ikke regnbueørreten greid å etablere seg noe særlig i resten av Europa

heller.At den har etablert seg andre steder i verden,betyr jo ikke at den vil bli noe problem her.

I Australia satte man i sin tid ut kaniner.De ble en pest og en plage der.

Kaninene som ble satt ut i Norge døde ut.

Stemmer ikke helt det med kaninene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt feil å sette ut RBØ, men neppe noen stor fare for at RBØ etablerer seg for godt i Norge i stor skala. Arten har vært satt ut i Norge i over 40 år, men har kun etablert seg i noen få, mindre lokaliteter. Derfor er det vel heller ikke realistisk at Remy får oppfylt sin drøm om viltelvende steelhead-bestander i Norge, noe som ellers KUNNE vært et motiv, eller argument for å etablere bestander? Dette er kuriositeter. Og selv om RBØ potensielt er en problemart, arten har vel vært en bidragsyter til spredningen av gyro (?), i det store og det hele har vel ikke RBØ fremstått som noen stor trussel i Norge, med tanke på dens store problemer med å etablere seg? Men på den andre siden er det heller ingen vits å ta sjansen, da det åpenbart er lite nytte å hente ut av denne arten i Norge, siden den ikke etablerer attraktive bestander, enten man er ute etter mat eller lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt feil å sette ut RBØ, men neppe noen stor fare for at RBØ etablerer seg for godt i Norge i stor skala. Arten har vært satt ut i Norge i over 40 år, men har kun etablert seg i noen få, mindre lokaliteter. Derfor er det vel heller ikke realistisk at Remy får oppfylt sin drøm om viltelvende steelhead-bestander i Norge, noe som ellers KUNNE vært et motiv, eller argument for å etablere bestander? Dette er kuriositeter. Og selv om RBØ potensielt er en problemart, arten har vel vært en bidragsyter til spredningen av gyro (?), i det store og det hele har vel ikke RBØ fremstått som noen stor trussel i Norge, med tanke på dens store problemer med å etablere seg? Men på den andre siden er det heller ingen vits å ta sjansen, da det åpenbart er lite nytte å hente ut av denne arten i Norge, siden den ikke etablerer attraktive bestander, enten man er ute etter mat eller lek.

Ett problem er ju at den går opp i elverne og graver opp gyteplasserne til laks/ørret. Vi har video av noen store, stygge buer står og gjør dette i elven vår. Dette er snakk om rømt fisk dog, bare så det er nevnt.

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett problem er ju at den går opp i elverne og graver opp gyteplasserne til laks/ørret. Vi har video av noen store, stygge buer står og gjør dette i elven vår. Dette er snakk om rømt fisk dog, bare så det er nevnt.

for all del, rømt o-fisk er et problem enten det er laks eller RBØ. Men isolerte bestander av (relativt) småvokst RBØ i mindre vann representerer neppe noe stort problem i så henseende, heller ikke i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER nok lakselver, ingen elver med steelhead, hadde prioritert steelhead over laks any given day. Mer valutta for pengene skal man lete lenge etter. Hadde vært flott med noen elver med saltvannshappye regnbuer :) Hadde gitt sportfiske Norge ett virkelig løft

det kan man kanskje si. Og om laksen ikke klarer å leve i elvene hadde naturligvis steelhead teoretisk vært et godt alternativ. Det største problemet slik jeg ser det er ikke nødvendigvis de skader RBØ ville påføre naturen. HVIS laksebestandene er ødelagt, og den ikke lar seg reetablere, er det ikke så mye å tape sånn sett. Nei, problemet er vel å få RBØ til å danne velfungerende anadrome bestander i Norge. Er dette mulig? Erfaringene til nå tyder vel på det motsatte? Og så lenge det er liv laga for laksebestandene er vel dette uansett ikke et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel de regnbueørretene vi har blitt kjent med her på berget kanskje vært genetisk uegnet, over avling og dårlige gener? Hvorfor ikke importere primavare og sette de ut :) Som sagt, hadde vært ett flott tilsig i sportsfisket vårt. Sinnsyke fightere, artige å fiske på. Og vakrere fisk skal man vel lete lenge etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet en plass det vistnok skal være fin RBØ. aldri fisket der selv eller vært inne til det vannet. pga alltid fått beskjed om at den ikke er god så den gidder vi ikke bruke tid på :D

kansje jeg burde sette meg litt mere inn i det vannet å undersøke saken nærmere når jeg får mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel de regnbueørretene vi har blitt kjent med her på berget kanskje vært genetisk uegnet, over avling og dårlige gener? Hvorfor ikke importere primavare og sette de ut :) Som sagt, hadde vært ett flott tilsig i sportsfisket vårt. Sinnsyke fightere, artige å fiske på. Og vakrere fisk skal man vel lete lenge etter?

rent bortsett fra at dette er fullstendig politisk ukorrekt, og hasardiøst rent biologisk, kan det hende at det er mulig å få til. Og det kan godt hende du har et poeng mhp hva slags RBØ som til nå har blitt innført. Siden pukkellaks og ketalaks, som jo tilhører samme slekt som RBØ (Onchorhynchus - stillehavslaks) har klart å etablere bestander på Kola-halvøya, hvorfor ikke anadrom RBØ i Norge? Rent personlig ville jeg vel forsøke dette først som en siste utvei, hvis bestandene av villaks skulle dø ut. Selv om jeg selv ikke har fisket steelhead, er jeg ut fra det jeg har lest og sett enig i at den er et godt alternativ. Den fremstår som en glimrende sportsfisk, og noe HELT annet enn de dvaske "kjøttpuddingene" av noen RBØer vi stort sett har sett i Norge til nå (det fins vel unntak?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bare si det dere vil me no-fisk er o-fisk og o-fisk skal drepest.

Jupp. Sliter litt med å finne en som mener noe annet. Kan vel samenlignes med rømt olax som heller ikke har noe å gjøre utenfor en merde. Har ¨fått en hel del oppigjennom årene og må si at den ikke egner seg til mat, bortsett fra ett individ som tydlighvis hadde beitet på blåskjell. Den smakte fortreffelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.