Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske om vinteren


MortenL
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ganske fersk innen fluefiske, men lurte på om det går an å fluefiske NÅ? (jeg tenker i flufiske i saltvann), det er kaldt og vinter her jeg er.

Hvordan arter går det an å få på et begrenset antall fluer,

jeg har noen vanlige våtfluer og en børstemark.

Ulke på flue, noen som har prøvd???(høres sikkert rart ut, men tror det fungerer) :-)

Jeg har tro på børstemarken etter ulke.

Fint svar :-)

Endret av MortenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går vi fra høstfiske til vinterfiske etter SØ i sjøen. Det betyr litt saktere fiske og litt andre fluer ettersom temperaturen faller.

Fisk med intermediate snøre, variert inntrekk fra sakte til mellomfart med tydelige stopp der flua får synke. Om vinteren er det gjerne hvite, knallfargete eller en mix av hvitt\knalloransje\rosa fluer som gjelder.

Hvit Wollybugger, hvit\oransje Jiggy eller Clouser, rosa glitterreke, hvit og salmon pink Pattegris og Juletreet kommer du langt med.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå bør du prøve med synkesnøre etter lyr/torsk På flue da ville jeg brukt en litt stor fiskeimitasjon eller etter sø på 2-3-4 meter dybde og leopardbunner med rekeimitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For å ta det forste først, det er en stor fordel om du skriver hvor i landet du skal fiske, da er det mye lettere å komme med gode tips til deg. Ut fra at du sier det er vinter og kaldt, og at du skal fiske i sjøen så går jeg ut fra at du befinner deg nord for Trondheimsfjorden. (ulke på flue vil jeg si tyder på¨nord for lofoten også) Sjøørret er en mulighet, ford prefekts råd er de samme som jeg ville gitt. Torsk kan være en mulighet, det spørs hvor du fisker. Nordland/troms ja, finnmark sannsynligvis ikke. Hvis du er veldig ivrig så er det nå at tida for å lære litt fluebinding er inne, det kan være en fin måte å holde motivasjonen oppe på. I beste fall så er fiskemulighetene med flue beskjedne i forhold til sommerhalvåret, spesielt hvis du bor langt nord i landet. lyr kan du glemme nord for lofoten

nå bør du prøve med synkesnøre etter lyr/torsk På flue da ville jeg brukt en litt stor fiskeimitasjon eller etter sø på 2-3-4 meter dybde og leopardbunner med rekeimitasjoner.

Så dette er altså forklaringen på hvorfor Sjøørreten biter på rekeimitasjoner. De ser ut som rekeimitasjonene som lever på leopardbunner.

Hordaflua, du burde lese litt korrektur før du trykker på postknappen. En god utrykksform skriftlig er viktig, den sier mye om deg som person, og påvirker andres syn på deg. Jeg vet at du ikke er så gammel, så se på dette som et velment råd. Det er dog andre juniorer på dette forumet som er yngre enn deg, som likevel bruker et klart og logisk språk med god rettskriving. Hvis du sliter med dette så er kanskje aktiviteten din her på fiskersiden en bra innfallsvinkel for å forbedre seg, siden du skriver om ting som interesserer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

For å ta det forste først, det er en stor fordel om du skriver hvor i landet du skal fiske, da er det mye lettere å komme med gode tips til deg. Ut fra at du sier det er vinter og kaldt, og at du skal fiske i sjøen så går jeg ut fra at du befinner deg nord for Trondheimsfjorden. (ulke på flue vil jeg si tyder på¨nord for lofoten også) Sjøørret er en mulighet, ford prefekts råd er de samme som jeg ville gitt. Torsk kan være en mulighet, det spørs hvor du fisker. Nordland/troms ja, finnmark sannsynligvis ikke. Hvis du er veldig ivrig så er det nå at tida for å lære litt fluebinding er inne, det kan være en fin måte å holde motivasjonen oppe på. I beste fall så er fiskemulighetene med flue beskjedne i forhold til sommerhalvåret, spesielt hvis du bor langt nord i landet. lyr kan du glemme nord for lofoten

Så dette er altså forklaringen på hvorfor Sjøørreten biter på rekeimitasjoner. De ser ut som rekeimitasjonene som lever på leopardbunner.

Hordaflua, du burde lese litt korrektur før du trykker på postknappen. En god utrykksform skriftlig er viktig, den sier mye om deg som person, og påvirker andres syn på deg. Jeg vet at du ikke er så gammel, så se på dette som et velment råd. Det er dog andre juniorer på dette forumet som er yngre enn deg, som likevel bruker et klart og logisk språk med god rettskriving. Hvis du sliter med dette så er kanskje aktiviteten din her på fiskersiden en bra innfallsvinkel for å forbedre seg, siden du skriver om ting som interesserer deg.

Her mener jeg du går over streken Cannonbang! Gutten(hordaflua) er 13år gammel. Prøv å vise litt forståelse. Jeg tror alle forstår hva han mener og vil frem til. Ros han heller for rådene han kommer med og for hans deltagelse i forumet, hans unge alder tatt i betraktning. Den slags irettesettelser du kommer med hører ingen sted hjemme, og aller minst rettet mot en 13år gammel gutt som kommer med noen velmente råd. Jeg ville tro det skremte gutten mer enn å oppmuntre han til videre deltagelse og aktivitet på forumet. Tenk heller litt over hvordan du selv uttrykker deg. Det sier mye om deg som person, som du selv skriver. Måten du statuerer og bevisst feiltolker innlegget for å tydliggjøre de språklige feilene er rett og slett ufint gjort av deg!!

Endret av SteinarFiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest innleggene fra Hordaflua?

De er ofte påståelige, misvisende, direkte feil og sågar oppfordring til tyvfiske fordi han kjenner en som kanskje er grunneier og det er bare til å nevne navnet hans om man skulle bli spurt etter kort..

Skal vi rose gale\misvisende råd fordi han er ung?

Flere her inne har prøvd å gi guttevalpen råd om forumetikette uten at det ble tatt til følge.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest innleggene fra Hordaflua?

De er ofte påståelige, misvisende, direkte feil og sågar oppfordring til tyvfiske fordi han kjenner en som kanskje er grunneier og det er bare til å nevne navnet hans om man skulle bli spurt etter kort..

Skal vi rose gale\misvisende råd fordi han er ung?

Flere her inne har prøvd å gi guttevalpen råd om forumetikette uten at det ble tatt til følge.

Det var mye tullball ja, ingen tvil om det, men nå synes jeg jo ting har gått seg til, så da er det vel ikke så mye mer å snakke om heller kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Steinar-Fiske

Selv om dette er litt off topic, så tror jeg jeg vil tillate meg et kort svar til Steinar-Fiske her. Det at noen er unge er ikke det samme som at de er fritatt for kritikk eller ansvar for det de gjør eller skriver. jeg synes ikke det var spesielt ufint av meg å trekke fram et eksempel, og så oppfordre dette medlemmet til å forsøke å forbedre seg litt. Alle som har barn i denne aldersgruppa eller jobber med dem, (f.ex lærere som det er noen av her) vil nok være enige med meg i at noen ganger så må de settes litt på plass før det er mulig å lære dem noe. Dette forummedlemmet har som noen nevner brukt forumet til å utagere litt, og det er ikke det samme som velmente råd. Medlemmet har heller ikke tatt til seg noen form for kritikk tidligere, det er bare å se gjennom trådene han har deltatt i tidligere. Det er ikke ofte jeg har gått ut med kritikk av andre, men denne gangen synes jeg det var på sin plass. Hvis du mener det var ufint av meg, så er det din rett å mene det, men jeg tar ikke til meg noen kritikk. Jeg ville gjort det samme igjen. Det er ikke til noen fordel for en tenåring at han får ture fram som han vil uten at noen tør si fra. De utfordrer alle regler, og trenger ofte å møte motstand for å lande på en noenlunde trygg plass. Det var dette som var min hensikt, og jeg ber ikke om unnskyldning for dette

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Problemet med å kjøpe fluestang på vintersalg er all ventetiden før våren kommer, så takk for tips til fiske- og fiskerelaterte sysler utenom sesongen.

Og siden tråden allerede har sporet av:

Hordafluas innlegg var velmenende og forståelig, og uavhengig av vedkommendes alder kan jeg ikke se at det skulle gi foranledning til noen oppstramming. Jeg har lest verre skrivefeil og mindre meningsbærende setninger i universitetseksamener. I den grad det relatert til andre emner skulle ha vært noe å utsette på Hordafluas opptreden, så er formentlig denne tråden gal arena for reaksjoner. -Som en mer generell betraktning antar jeg at tråden ganske greit demonstrerer hvor lite hensiktsmessig offentlige irettesettelser er - enten man nå søker å oppdra ungdom eller adressater av mer modent kaliber.

Endret av Helland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her mener jeg du går over streken Cannonbang! Gutten(hordaflua) er 13år gammel. Prøv å vise litt forståelse. Jeg tror alle forstår hva han mener og vil frem til. Ros han heller for rådene han kommer med og for hans deltagelse i forumet, hans unge alder tatt i betraktning. Den slags irettesettelser du kommer med hører ingen sted hjemme, og aller minst rettet mot en 13år gammel gutt som kommer med noen velmente råd. Jeg ville tro det skremte gutten mer enn å oppmuntre han til videre deltagelse og aktivitet på forumet. Tenk heller litt over hvordan du selv uttrykker deg. Det sier mye om deg som person, som du selv skriver. Måten du statuerer og bevisst feiltolker innlegget for å tydliggjøre de språklige feilene er rett og slett ufint gjort av deg!!

Enig med deg Steinar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.