Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskeklepp!?


missinglink
 Share

Recommended Posts

Jeg mistet ei skikkelig storrøye i påska pga at den jævla normark isfiskekleppen (90cm) var alt for kort...

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en teleskopisk isfiskeklepp som er betydelig lengre enn 1 meter? Den må være teleskopisk pga frakt inn til govatnan.. mothake er heller ikke å forakte.

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alle form for metalliske teleskopiske klepp til isfiske. Før eller senere svikter disse. Prøv å få tak i en billig ( eller brukt)og kort teleskopstang og lim en passe rustfri krok i enden. Gjør du det riktig , så har du en klepp livet ut. En brukket stangtupp er også grei å bruke, dog er den da ikke teleskopisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett anna tips er forsåvidt å kjøpe seg ett større bor. Da blir det morsommere å kikfiske og man får fakstisk storfisken opp hullet. Selv har jeg alltid med meg 205mm boret om jeg skal kikfiske eller det er muligheter for bra fisk der.

Treng likevel klepp! Hvis ei røye på 5-6 kilo slår til så burde man likevel ha klepp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men ser ikke helt den. Har fått flere sei/lyr/torsk på 5-7 kg fra sjøisen, klepp har aldri vært ett tema.

Men om du bestemmer deg for å lage slev finner du iallefall billig teleskopstang her f.eks http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Stenger/Teleskophaspelsett-14144/

Fjerner du stangringene på den og limer en ganske stor owner SSW der tipper jeg du har en kurrant klepp for under 200 kr :)

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett anna tips er forsåvidt å kjøpe seg ett større bor. Da blir det morsommere å kikfiske og man får fakstisk storfisken opp hullet. Selv har jeg alltid med meg 205mm boret om jeg skal kikfiske eller det er muligheter for bra fisk der.

Enig i dette. Samtlige teleskopklepper jeg har kjent på, har vært pinglete greier som ikke virker til å tåle stort. Lager kleppene selv - stor enkelkrok, klemmer ned mothakeren, sikrer med en skrue gjennom krokøyet og sikrer resten av kroken med strips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treng likevel klepp! Hvis ei røye på 5-6 kilo slår til så burde man likevel ha klepp...

Ja det har du veldig rett i... røya har en tendens til å legge seg på siden og bli vrien i hullet. På skogsied feks der vi fisker røyer i den størrelsen på isen borrer 3 eller 4 hull med 205bor og sparker vekk veggene imellom. Da er hullet stort nok for røyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde snaut 2-2,5 m is i pinsa i år, og skulle gjerne sett noen lage 4 stk 205 hull. og "sparke" ut veggene mellom da. Har til gode å se 205 med 3 forlengere (og lurer på hva den vil veie).

Vi går for tjukkere sene nederst, blir uansett litt kompromisser når storfisk skal landes gjennom såppass med is..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk kan det nok ikke sammenlignes med nei, men synes sei er kjipere og lande en f.eks ei røye i samme strl :) Men fisker man i vann med muligheter for røye på 5-6 kg så burde man ha sene til å presse fisken litt når den skal opp. Om man bare er litt bestemt så burde de fleste røyer gå i 205mm hull. Men klepp kan jo være en god ekstra forsikring om røya likevel skal bli matfisk. Selv hadde jeg ikke en gang vurdert å kakke ei røye på 5-6 kg. Det er litt for gode gener å ha i vannet.

Å borre flere hull iå sparke ut isen i mellom utgår nok når isen er tjukk ja, iallefall om man ikke har motor bor. Digre kratere er heller ikke spesielt kurrant å kikfiske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på Skogseidvatnet og kleppe siden du 'kanskje' kan få røye på 5-6kilo?

Ikke veldig egnet til mat :fish:

Nei, skal selvfølgelig ikke feske oppdrettsrøye... men det finnes mange vatn me røye på 5-6 kg som er like feit, som egne seg som matfesk og som derfor kan ha problemer med å få plass i hullet. Den jeg mistet i påska var nok bare 3 kg og da hadde jeg 150 mm bor. Problemet da var at fesken var huket i brystfinna og kom på tverra i hullet. Hadde jeg hatt en god klepp da så hadde jeg kunne kleppe den i gjellene og få den opp. Har sett video av folk som får 5 kilos og at den kiler seg fast i hullet. storrøya kan være vanvittig feit... 200 mm hull er kanskje stort nok da, men kommer fisken på tverra må man ha klepp..

Isen er ofte 1,5 meter tjukk...

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sliiiiiit da...... glad jeg bor der jeg bor, egentlig glad jeg har puttet isfiske på hylla... kaldt det

tja, hvis du feske på isen midtvinters så.. de fleste avslutte jo isfeskesesongen før den egentli har begynt. høysesongen for isfeske, altså mai-juni, innbyr ofte til baristemperaturer og en totalt solbrent overkropp B)

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lagd meg ny isfiskeklepp. Brukte kroken fra en "Red Ed" kveitejigg, og en ødelagt bunndel fra en LTS x1 #5. Brukte dremmelen til å kappe bort snellefestet bak korkhåndtaket. Deretter "dremmla" jeg masse hakk i krokstammen, for å få feste til tråd og lim. Brukte stangsurretråd til å lage ei "kule" i enden av krokskaftet og en rett før krokbøyen. Desse kulene var store nok til akkurat å fylle indre diameter i blanksen. Etter å ha miksa epoxyen, trakk jeg den opp i ei sprøyte, og trøkka rikelig inn i tuppen på blanksen. Deretter førte jeg inn krokstammen og sprøyta etter rikelig med epoxy mellom surretrådkulene. Når dette var gjort, fylte jeg tuppen med lim. Så kjørte jeg kleppkroken gjennom et stykke plast, og tapet dette rundt blanksen. Dette gjorde jeg for at epoxyen ikke skulle renne ut når jeg satte kleppen til tørk i loddrett posisjon. Den bånndelen jeg brukte var knekt 20 cm fra holken. Det siste jeg gjorde var å "dremmle" av en cm fra selve enden på holken. Denne brukte jeg til å plugge blankshullet i korkhåndtaket. Vips, superlett isfiskeklepp i carbon med korkhåndtak. Kleppen jeg har laget er proposjonert for mer normale isforhold, den kan kansje være 70cm (den ødelagte stanga var en 3-delt 10foter). Skal man lage en klepp som rekker ned under 2 meter is, trenger man vel store deler av fluestanga :) men det går sikkert det også. Kunne sikkert rigga den med en korde gjennom delene, slik som enkelte vadestaver, greit at en så lang klepp er sammenleggbar....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en grov krok 10.0 eller no og fest den til en bit av ett koste skaft med no slange klemmer lag hull i toppen av skaftet og en hyssing på billigere og lettere en det skal vell vansklig la seg gjøres he he(slip ned mottakern og sett på en slange bit på spissen av kroken )

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.