Gå til innhold
Fiskersiden

Bløgging og ikke bløgging av fisk


potbelly
 Share

Recommended Posts

:) Vi hadde en liten diskusjon her om hvorfor noen arter ikke bløgges. Ser at Uer, Makrell, Breiflabb og noen til ikke bløgges. Hva er grunnen? Vet at noen som driver med fiske til export av noen arter ikke bløgger pga filteringsmaskiner ikke liker strupekuttet fisk etc. Men i de tilfellene er fisken iset ned umiddelbart. Hvorfor i all verden skal ikke blodet ut selv om man ikke renser den med en gang.

Det er slik på festivaler også, men lurer på om det er bare tull sett med sportfiske øyne?

Sikkert noen som kan en del om her i forumet.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan skjønne vil det være en fordel å bløgge all fisk. Det er klart at man ikke bløgger f.eks. Sild og brisling av praktiske årsaker. Tror nok at makrellen kommer in under den samme problemstillinga i yrkesfiske-sammenheng. Det er sikkert litt forskjeller fra art til art også. Alle er jo enige i at torsk må bløgges. Vi setter pris på at torsken er hvit i kjøttet. I tilegg er det en kjensgjerning at bakterier trives i blod, det er derfor også hensiktsmessig å gjøre dette. I tilegg kommer det faktum at det er store fisker som gjør dett mulig å gjennomføre. Makrell og sei er grå i kjøttet, og gir en langt lavere pris. I tilegg er de mindre, spessielt makrellen selvfølgelig.

Jeg er overbevist om at seien blir bedre om den er bløgga, men når du fisker den med snurrevad, og den alikavel er grå i kjøttet, gir relativt dårlig pris, så er det vel ikke lønnt å bløgge den. Men for oss som sportsfiskere er jo historien en helt annen. Når det gjelder uer og breiflabb, tenker jeg at det kan være et par grunner for praksisen. Dette er begge, to arter som er kjent for å ha veldig høy holdbarhet. Kjennere mener jo også at de trenger en viss modningstid før de bør brukes. Så vidt jeg har skjønt, så står breiflabbgarn vesentlig lengre i sjøen p.g.a. at den tåler det. Og da er det vel heller ingen grunn til å bløgge den (så lenge den har vert dau ei god stund og derfor ikke vil slippe blod). Kan vel være noe av det samme med ueren, den er jo rimelig stein dau når den kommer på dekk hos en yrkesfisker, og viss den da ikke slipper blod, så er det ikke noe vits i å bløgge den heller....

Vi som fisker med stang, derimot, har en helt annen mulighet til å ta vare på råstoffet, og bør nok bløgge alle uavhengig av art, med mindre målet er å lage "gammalsalta sei" eller "rødsei" som det også blir kallt.....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan skjønne vil det være en fordel å bløgge all fisk. Det er klart at man ikke bløgger f.eks. Sild og brisling av praktiske årsaker. Tror nok at makrellen kommer in under den samme problemstillinga i yrkesfiske-sammenheng. Det er sikkert litt forskjeller fra art til art også. Alle er jo enige i at torsk må bløgges. Vi setter pris på at torsken er hvit i kjøttet. I tilegg er det en kjensgjerning at bakterier trives i blod, det er derfor også hensiktsmessig å gjøre dette. I tilegg kommer det faktum at det er store fisker som gjør dett mulig å gjennomføre. Makrell og sei er grå i kjøttet, og gir en langt lavere pris. I tilegg er de mindre, spessielt makrellen selvfølgelig.

Jeg er overbevist om at seien blir bedre om den er bløgga, men når du fisker den med snurrevad, og den alikavel er grå i kjøttet, gir relativt dårlig pris, så er det vel ikke lønnt å bløgge den. Men for oss som sportsfiskere er jo historien en helt annen. Når det gjelder uer og breiflabb, tenker jeg at det kan være et par grunner for praksisen. Dette er begge, to arter som er kjent for å ha veldig høy holdbarhet. Kjennere mener jo også at de trenger en viss modningstid før de bør brukes. Så vidt jeg har skjønt, så står breiflabbgarn vesentlig lengre i sjøen p.g.a. at den tåler det. Og da er det vel heller ingen grunn til å bløgge den (så lenge den har vert dau ei god stund og derfor ikke vil slippe blod). Kan vel være noe av det samme med ueren, den er jo rimelig stein dau når den kommer på dekk hos en yrkesfisker, og viss den da ikke slipper blod, så er det ikke noe vits i å bløgge den heller....

Vi som fisker med stang, derimot, har en helt annen mulighet til å ta vare på råstoffet, og bør nok bløgge alle uavhengig av art, med mindre målet er å lage "gammalsalta sei" eller "rødsei" som det også blir kallt.....

:) Jeg og heller til denne teorien, og tror at det som bedrives på havfiskefestivaler der makrell, uer, sild, breiflabb etc ikke bløgges kun har med hva kotymen er hos yrkesfiskere. Breiflab holder seg nok lenger, men det det gjør i hvertfall ikke makrell...

Breiflabben holder og levende lenge i kassa i forhold til annen fisk når den ikke bløgges. Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg undrende på lik linje som deg Bjørn :)

Det er ut av tvil at fisken holder best kvalitet ved å bli bløgget, især til matbruk. Jeg bløgger alltid til og med makrellen som skal brukes til mat (holder betydelig lengre) Det gjør jeg med det samme jeg løsner disse fra krokene og med selve krok som "bløgge redskap" Til agnbruk er det best uten bløgging, dog avvliver jeg disse straks om bord. Liker ikke å se fisk dø av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har og gøre med att internationale køpere vill ha rund ubløgga fisk av noen anledning. Og da mye av fisken fanget på festivaler ihvertfall norover så må reglene ifra råfisklaget følges eller så får ikke køper solgt fisken. Jeg bløgger all fisk til personlig bruk.

Att flabbgarn ikke røktes hver dag er att det ikke er lønnsomt da flabben beveger seg veldi lite og det trengs noen dager for og få ein brukbar fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste kvaliteten får man ved å kakke fisken i hodet for så å la den blø ut i vann. Så lenge fisken er i live/bevisst stresser den og forbruker glykogen/blodsukker. Det er mengden glykogen i fiskekjøttet som avgjør hvor lenge fisken er dødsstiv. Forringelsen av fiskekjøttet starter etter at dødsstivheten (rigor) avtar. Det er gjort forsøk på torsk hvor levendelagret torsk ble kakket i hodet før den fikk tid å begynne å stresse, så ble den utbløgget i rennende vann og lagt på is. Denne fisken var dødsstiv i 11 døgn på is.

Stort sett all fisk bør bløgges for å ivareta kvaliteten. Jeg har fått endel uer på line og bløgger denne også, men det kommer svært lite blod ut av den. Gamlingene mener at ueren ikke skal bløgges, men gjerne ligge ubløgget og usløyd noen dager for å modnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri deltatt i konkuranser, men vekt er vel greia, så jeg veit ikke om det kan ha vert et motiv for å la være å bløgge.

Når det gjelder flabbgarn så er det vel denne fiskens holdbarhet som gjør det mulig å trekke garna så skjelden. Lar du lyrgarna stå like lenge, vil mye av fisken vere ødelagt. Om det er breiflabbens evne til å holde seg i live i garnet, eller kjøttets evne til å holde bakterter i sjakk, veit jeg ikke. Det kan jo kansje være en kombinasjon av disse... Forøvrig husker jeg fra barndomen at røyegarn kunne stå to døgn, men ørretgarna måtte trekkes dagelig.

Vi brydde oss heller ikke om å bløgge bekkørret men jeg ble oppdradd til at all annen matfisk skulle bløgges.

I dag bløgger jeg den ørreten som skal i gryta også, men jeg nøyer meg med å kutte noen gjellebuer, som på laksen.

Så et program en gang der noen yrkesfiskere fiska med stang og leverte fisken til eksklusive restauranter. De var veldig beviste på bløggeprosessen, og så vidt jeg husker, bløgga de fisken på vanlig vis, men i tilegg snitta de inn i halerota for få en mer fulstendig avblødning.... Så forøvrig ut som en riktig trivelig jobb.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) På stor laks har jeg en del ganger også bløgga i halerota. men som nevnt over her så tror jeg at mye ligger i Rovfisk lagets ønsker på sjøfisk. Jeg tror det er på tide å begynne å bløgge i alle klubbkonkurranser mm der fisken brukes til eget bruk. Takker for gode tilbakemeldinger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid nøye med å bløgge all laks jeg får. Gjør dette ved å rive av alle gjellebuene. Allikevel hender det at noe av laksen jeg får tilbake fra røkeriet har bloduttredelser i kjøttet. Hva har jeg eventuelt gjort feil da.? Jeg kakker først laksen i hodet, og river deretter av gjellebuene imiddelbart. Deretter henges fisken opp etter halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid nøye med å bløgge all laks jeg får. Gjør dette ved å rive av alle gjellebuene. Allikevel hender det at noe av laksen jeg får tilbake fra røkeriet har bloduttredelser i kjøttet. Hva har jeg eventuelt gjort feil da.? Jeg kakker først laksen i hodet, og river deretter av gjellebuene imiddelbart. Deretter henges fisken opp etter halen.

Jeg gjør det samme, men lar fisken blø ut i vannet. Det kan gå opp til 5 minutter før fisken er tom for blod. Når fisken blør ut i luft vil blodet koagulere og blødningen stopper før fisken tømmes for blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid nøye med å bløgge all laks jeg får. Gjør dette ved å rive av alle gjellebuene. Allikevel hender det at noe av laksen jeg får tilbake fra røkeriet har bloduttredelser i kjøttet. Hva har jeg eventuelt gjort feil da.? Jeg kakker først laksen i hodet, og river deretter av gjellebuene imiddelbart. Deretter henges fisken opp etter halen.

:) Jeg tror det er så og si umulig å få ut alt blodet fra fisken. Men det er og mulig at ved å ta større fisk også med å skjære på hver side i hale rota hjelper til å tømme ut litt mer. Anatgelig klarer ikkke fisken å pumpe ut alt blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk bør bløgges, men jeg ser ikke at uer eller lusuer blør noe særlig. Bløgger ved å kutte gjellebuer på fisk som er små. På stor fisk kutter man bare stykket mellom gjellebuen og strupen. Da kuttes de to største blodårene og hjertet skades ikke.

Bløgging ved halekutt er under tester på laks blitt kåret til beste metode. Man kan tydelig se at de små blodårene i fileten er tømt for blod. Normalt vil man se blod der. Metoden blir sjelden brukt, og jeg har aldri gjort det med egen fisk.

Hvordan breiflabb skal bløgges overlates til fantasien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.