Gå til innhold
Fiskersiden

morsom bivirkning av influensa og hvitløk


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Etter at minstepodinnen har ligget på sofaen et par dager med apatisk blikk og sporadiske utbrudd i begge ender, fikk først dama mi det samme, dog ikke fullt så kraftig, og så jeg. På meg slo det ikke ut som spy/diare og filmtittingssyke, men gikk rett i magen og bygget gasskraftverk.

Så gikk jeg der da i går og pruttet sennepsgass og i mangel av whisky måtte jeg ty til det nest beste remediet, løkbombe.

Uskyldig svinekjøtt hemningsløst teppebombet med pepper og andre krydder, med store doser løk og hvitløk til. Det smaker godt, det gjør godt meeen...

som om jeg ikke luktet ille fra før....

Jeg skjønte at jeg måtte forlate huset en stund, og da var det jo naturlig å ta med surfutstyret.

Siden det teoretisk sett var næroptimale forhold på bonten forgårs, burde det ikke være så ille i går, og jeg syklet i vei. Med god drahjelp i jetmotor, selvom den hørtes mer ut som en gammel dieselsaab.

Når jeg var kommet til enden av gågata utover Nordnes, slo det meg at jeg hadde svingt feil, men da gadd jeg ikke snu, så ble det Nordnes istedetfor.

Så der stod jeg da, i en grønn sky, og luktet verre enn agnet. Og følte jo at det ikke var det verste stedet å være under slike omstendigheter.

Litt fisk ble det og:

hgje1.jpg

hgje9april2.jpg

hgjel9april2.jpg

hgjel9april3.jpg

hgjel9april4.jpg

havmus9april.jpg

Desverre kunne jeg ikke holde på så lenge så 2342 syklet jeg derifra, vel vitende om at den beste bittperioden ville begynne omtrent da.

Vel hjemme, bespist og til å legge meg kommer podinnen hvit i ansiktet stormende inn på do......

Dette er ikke dagene å komme på besøk hjemme hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festelig raport! God bedring til deg og dine omgivelser :) og vesla selvfølgelig!

Fra det ene til det andre... Har du noen gang stukket deg på havmus-piggen? Man stikker seg jo stadig vekk på knurr, gylter osv. I påska stakk jeg meg skikkelig på "gattpiggen" på en lusuer, og det gjorde faktisk litt vondt, litt vepsestikk aktig. Veit ikke om det var tilfeldig, eller om den faktisk har litt gift? Havmusa er vel litt giftig så vidt jeg husker?

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har fått piggen litt inni hånda. Litt vondt der og da, men ikke verre enn andre fiskeskader man pådrar seg.

Hvorvidt det er giftig er en debatt om definisjoner, men bakteriefloraen er ille nok til å kunne gi store plager.

Så et inlegg om dette i siste AOF. (av Cris Appleby). Det viser seg at havmusa blir regnet som relativt giftig, og både mus og hå (svart og pigg..) har giftkjertler. Hvor hvidt uer (Lusuer) er giftige er fortsatt usikkert, men ikke usansynelig da disse er i slekt med svært giftige fisk i varmere strøk. Så du har vel kansje vert heldig, eller kansje du er imun :) Ser jo også at folk som stikker seg på fjesing, har veldig forskellig grad av reaksjon.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo jevnlig debattert, og ender alltid opp i et definisjonsspørsmål.

Så allergisk som jeg er mot mye annet synes jeg det ville være pussig om jeg er "immun", men jeg har da fått havmuspigg, pigghåpigg, svarthåpigg og lusuerpigger i hånda og rispet meg på fjesing, uten å få noe særlig til reaksjon.

Hjelper nok å ha en del giftstoffer i kroppen fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en pigg fra en pigghå som butta i beinet på det midterste leddet på langfingern og jeg omkom ikke, men fingeren var ubrukelig i 3-4 dager, det slutta ikke å blø før det hadde gått noen timer.

Så, hva er definisjonen på giftig? Må fiskene som har pigger ha giftkjertler of some kind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noen dyr hvis bitt blir betraktet som giftig, fordi om det er bakterier som utgjør "giften". Komodo-varanen er en slik en som bruker dette aktivt i jaktteknikken. Mange vil vel tenke at et dyr må produsere ett eller annet toksin selv for å være giftig på "orntlig" og jeg heller vel litt i den retning sjøl også. Så i og med at dette er tilfelle hos fjesing, havmus, pigghå og svarthå, tenker jeg at det er definert at de faktisk er giftige. Hvor giftige de er kan selvsagt diskuteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.