Gå til innhold
Fiskersiden

Store Blålanger


Thomcon
 Share

Recommended Posts

En tredagers fisketur med fantastisk finale…Turen jeg skal fortelle om har vært planlagt en stund. Undertegnede og en fiskekompis fra Oslo, Pål Kristoffersen (Palkr), hadde satt av helgen 27-29 april allerede fra oktober i fjor høst. Vi har snakket en del om hva vi skulle gjøre og jeg hadde som vert for besøket gjort meg opp noen tanker om hvor vi skulle…Fredagen og lørdagen ble brukt i Forsand / Høle traktene og Gandsfjorden til litt forskjellige ting. Vi prøvde oss f.eks ganske seriøst etter kveite. Vi dorget etter sjøørret og hadde et bra forsøk på steinbit… Resultatene ble ikke akkurat som vi hadde drømt om… Pål fikk en liten steinbit og en lyr – samt noen sjøørret under minstemålet. Selv fikk jeg en Sjøørret på drøyt halvkiloet…362.jpg363.jpg367.jpg

Noen bilder, fra øverst: Våt og glad fisker i regnet på fredagen… solbrillene var med fordi jeg visste at det ville bli bedre. Pål med sin veldig lille (men aller første) Steinbit. Undertegnede med sin bittelitt større (også aller første) sjøørret – Type ”Alt om fiske posering”. Den tredje dagen skulle brukes i Nedstrandsfjorden – og la det være sagt: Uten den dagen ville ikke denne rapporten blitt skrevet… Dagen startet så fantastisk som bildene under viser – hvor mange sånne dager har vi i Stavanger i løpet av et år? Vakkert!376.jpg377.jpg

Da vi kom inn ankret vi opp etter instruksjoner fra John Olav Florø Larsen som kjenner området veldig godt – han skulle egentlig vært med, men en trøblete rygg satte en stopper for hans deltagelse på denne søndagen… jeg vet at han angrer bittert på dette nå. Ankeret ble sluppet på ca 150 mtr og på helt forskriftsmessig vis driftet vi utover skrenten mens vi matet ut tau… Vi matet nok ut litt mye tau om man ser kritisk på det, for vi havnet etter hvert på 450 mtr dyp, dette fortalte snellene oss da vi hadde sluppet ned. Denne lille detaljen skulle vise seg å bli utslagsgivende for resultatet for dagen. 381.jpg382.jpgliten_blaa.jpg

Pål hadde tidlig fast fisk! Jeg tenkte at det var bra – han hadde jo kommet lang vei for dette… at han endelig fikk fisk var jo bare som det skulle være! Han virket imidlertid litt mellomfornøyd – påsto at det kunne langt fra være rare greiene som hadde bitt på. Men opp kom dette… Blålange av en fantastisk størrelse. Vi veide den i slutten av dagen, etter bløgging og flere timers dehydrering, til 11,92 kg ! Pål var stum og ganske handlingslammet en stund – helt til jeg minnet ham på at jeg måtte skifte agn og at jeg helst ikke ville gjøre dette før han var vel nede på plass igjen med ferskt agn som kunne vedlikeholde duftsporet vårt… Godt at noen tenker klart.390.jpg401.jpg

Øverst viser undertegnede en alternativ aktivitet mens den elektriske snella trekker opp fra 450 mtr for agnsjekk. Nedenfor er et bilde av fangsten… ser dere at han ler av meg?Vel vel – om dere ikke har skjønt det - dette skulle bli Pål sin dag. Lenge før jeg hadde fått på nytt agn og sluppet ned igjen hører jeg noe mumling om fisk – tett fulgt av noen heftige tilslag og en liten latter… Så ba han meg om å tre på han fighterbeltet, for her var det på an igjen…392.jpgsurfmode_blalange.jpg396.jpg

Jepp – ny Blålange – ny posering… selvsagt var denne større. Ettersom undertegnede ikke er vant til å få så stor fisk, har han valgt å ikke foregripe begivenhetenes gang med å kjøpe stor vekt… 10 kilos saken fra biltema var selvsagt alt for liten… Ettersom vi var sikre på at denne fisken var nær 15 kg skjønte vi at dette kunne vise seg å være norsk rekord. Ingen av oss husket hva denne lød på, men John Olav som satt hjemme kunne etter hvert fortelle at største blålange i Norge noensinne var på 16,05 kg. Vi fikk klar beskjed om at vi ikke måtte bløgge fisken…Senere fikk vi veid den til 14,64 kg – og den var sånn sett et stykke fra rekorden, men vi har bare hørt om to fisker som har vært større enn denne… og det er jo ganske tøft!Se på bildene under og finn tre feil…Nevnte jeg at været var helt ok…?398.jpg400.jpg

Etter dette ble det ikke mer stor fisk på oss – selvsagt hadde undertegnede på en fisk som han nok vill vært fornøyd med, men like selvsagt slapp den etter relativt kort tid… Det var som nevnt ikke min dag.Pål derimot strålte – han var riktig lyrisk en periode… antar at ingen klandrer ham. For å si det med John Olavs ord: ”Dokke skjønne f… ikkje ka dokke har fått..! Dette bler det møje snakk om…”En fin helg med Hard Core Fishing nærmet seg slutten, vi fikk kontakt med Øyvind fra Havfiske klubben på vei tilbake. Han kunne stille med en litt mer kvalifisert vekt enn min… han hadde også med seg en tommestokk. Den største fisken ble målt til 145 cm – det viste seg faktisk under sløying at fisken var utgytt. Jeg aner ikke hvor mye rognen i en blålange kan veie, men det er vel ikke usannsynlig at fisken for ikke lenge siden var godt over 15 kg…Ikke lenge etter at vi var vel i havn, satt Pål på flyet hjem – jeg satt med 26 kg blålange som jeg måtte finne frysekapasitet for… Jeg har liten frys også, av samme grunn som med vekten.Sånn i etterkant synes jeg det var utrolig kjekt at det ble sånn eventyrlig suksess for ”turisten” min, men som jeg sa da han gikk på flyet – jeg skulle gjerne sett at den ene fisken var min. Skulle klart meg med den minste…I stedet blir det å prøve igjen – nå som vi vet hvor de er..!

To be continued…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syge blå, gratulere så mye! Broderen angre bittert ja hehe

Glede meg til tur der i juni, håpe både vær og blå klaffe liga bra då

Satser på det - Din bror har invitert meg med på tur tidlig i juni... Håper det klaffer og at jeg har mulighet for å være med. I såfall står båten også til disposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , som du vet Thomas så var det en tøff avgjøreles å ikke være med , men shit happens

hart jo kommentert det før når dere kom inn , men fy f...late for noen BLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Grattis til Pål med de og dn SØ.

Vi er på plass snart igjen , vel vi har jo allerede hatt tur der som du vet og rapporten kommer ihvertfall på www.njhk.org

Ja me komme ned til Stavanger for å dra ut på tur 16-17 juni, 1 eller 2 dager, kommer ann på vær

Ser du ikke har Blålange som mål i 2012 , da får jeg vel ta deg på sei fiske når du kommer ned :o) , så får Irvin , OC og meg gå for BLÅÅÅÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , som du vet Thomas så var det en tøff avgjøreles å ikke være med , men shit happens

hart jo kommentert det før når dere kom inn , men fy f...late for noen BLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Grattis til Pål med de og dn SØ.

Vi er på plass snart igjen , vel vi har jo allerede hatt tur der som du vet og rapporten kommer ihvertfall på www.njhk.org

Ser du ikke har Blålange som mål i 2012 , da får jeg vel ta deg på sei fiske når du kommer ned :o) , så får Irvin , OC og meg gå for BLÅÅÅÅ

Skjønne ikkje ka du meine, står jo KLART i signatur at eg ska ha BLÅåÅ i år! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Og en helt spesiell takk til Thomas, som satte det hele igang, og gjennomførte en alle tiders fiskehelg. Det kan ikke gjøres bedre, punktum. Og attpåtil leverer rapport :)

Hadde vært moro å visst vekten med rogn, ja. Samtidig er det godt å vite at hun rakk å gjøre den viktige jobben en siste gang. Gjenutsetting er rimelig uaktuelt fra slike dybder. Men jeg er imponert over blålanga, den flyter ikke opp slik fetteren gjør, med sprengt buk. I tillegg var det motstand hele veien opp, og i overflaten svømte de rundt. Men gass-embolien satt antageligvis i hver eneste celle i fisken, så utfallet var nok gitt uansett...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for å dele en slik fangst med oss alle samme. Flott rapport og ikke minst flott fangst . Gratulerer så mye Pål :) Og så komme spørsmålet mange spør seg

Hva tok disse kjemper på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for å dele en slik fangst med oss alle samme. Flott rapport og ikke minst flott fangst . Gratulerer så mye Pål :) Og så komme spørsmålet mange spør seg

Hva tok disse kjemper på ?

Det er jo et spørsmål ingen bryr seg om, for svaret er totalt irrelevant. Han var på rett tid til rett sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et spørsmål ingen bryr seg om, for svaret er totalt irrelevant. Han var på rett tid til rett sted ;)

He-he sier jeg også :) Lurer på hvor mange som er enig med deg her.... Thomas var også på rett plass til rett tid og det var sikker flere av de blå dernede...selv om jeg også mener at de som fisker akter med ankret båt har alltid en fordel.

Hyggelig å ha deg tilbake på sidene forresten :)

He he, jeg svarer lell jeg. Agnet var originalt nok makrellflapper. Tapsprosenten var skyhøy pga svarthå og slimål. Var litt misunnelig på Thomas som hadde el-snelle....

Tar meg av kapsen ennå en gang til for fangsten Pål, og ja, på disse dybder er det stor fordel med eleketriske sneller. Du kan avlaste en god del mer allikevel med belte a la BM . Har en til salgs under forbruker forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.