Gå til innhold
Fiskersiden

grønnskolling på gjeddetur


Recommended Posts

satt en kjedelig onsdagskveld på chatten å pratet tull som vanlig, da gjeddetur ble luftet.

spurte dronninga i huset om mulighetene å turen ble invilget.

så da startet planlegginga hvor ingen ting ble planlagt i heletatt.

men ble da enige om at vi skulle dra, Blogz, Alexander og undertegnede.

søndagsmorgen kom. jeg pakket bilen med fiseutstyr bikkje unge å kjærring.

dumpet kjærring bikkje og gullungen til svigerbeistet og peila kursen mot grimstad.

med god musikk å den strakaste vei er turen hurtig unnagjort.

pratet meg blogs på tlf da jeg nærmet meg destinasjonen. Alexander sviktet å svarte ikke på annrop over samband. sikkert vært på fylla ble nok konkluksjonen vi kom fram til, noe som skulle vise seg å være litt skivebom.

vel fremme pakket jeg ut og rigget stenger. 4 i tallet. noe som var helt bortkastet.

blogz kom 30min senere, skipet ble sjøsatt og kursen satt mot ett spennende sted med mange kanter å prøve lykken på.

vi lå der en god stund å dengte jerk å annen elendighet i all slags farver. helst i brunt som guiden annbefalte. lite å ingen ting skjedde å vi fikk bange anelser om at været var for perfekt. noe det absolutt var. ( bilder suger vi på og ta. så stemningsbilde har vi da ikke)

jeg begynte å fundere litt på hva jeg skulle prøve å lure ei gjedde med, begynte å se nøyere på en nyinnkjøpt blå jerk.

å da begynte en formaning å preken en prest verdig om hvor elendig blått var på gjedda. det var en preken som ikke egner seg noe sælig på trykk,samt tvilsomt gjenfortelles uten at noen å enhver kjenner det rykker i sjela.

men lite galt som kan skje annet enn at blankinga fremholder så fester jeg jerken og bestemmer meg for å prøve.

jeg kaster ut, Blogz holder enda andakt å jeg rekker sånn ca 8 "jerkrykk" før første gjedde sitter.

pastoren bak i båten holder på og svelge tunga ett øyeblikk men henter seg fint inn.

å nevner noe om en kjent mann som da har laget egen jerk å sverger til blått. opp kommer lita dame på ca 3kg.

lite annet skjer på den plassen

vi tar avgjørelse om å dorge vidre. men lite skjer på lang tid. så vi stopper i ei lita bukt for å prøve mere jerk men enda mere dødt der gitt. lite mere å si om den plassen, så vi tøffet vidre.

jeg peip muligens noe om å være på feil side av vannet eller noe slikt.

jaffal så smalt det på ei lita dame 3 sek etterpå. å jada blå butch wobbler.

vi var da annkommet stedet Blogz annså som mest lovende på hele vannet.

kastet litt jerk der også. å der beit det faktisk på noe annet enn blått.

prøvde en freestyler der, å jada den leverte den også. riktig nok ei lita dame det også.

å det ble mange komentarer å mye humor ombord. alltid morro på tur.

vi siger nedover kanten da det har begynt å blåse litt. så blogz fisker å kjører båten for at vi ikke skal drive helt ut av kurs. flink skipper.

etter en god stund bestemmer skipper at vi kjører helt opp å prøver litt til før vi tøffer vidre.

vi kommer opp til kanten skipperen mener fisken står. å jeg skal prøve på noe så idiotisk som ett kast i motvind. noe som funker dårlig. men jeg bestemmer meg for å prøve å fiske de få metrene alikavell.

takk gud for det. det smeller på en fisk som drar litt snøre og kjennes grei ut.

jeg begynner å stramme brems og sveive inn dama som henger på.

å jada der blir det motstand som bekrefter fin fisk. den kommer opp en tur bare å skuler mere olmt enn svigermor når danskebåten er innstilt.

før den tar ett megahopp å setter kursen nedover igjen. blogs prøve å instruere meg litt, snella hyler på bremsen å jeg ler høyt å klarer ikke konsentrere meg i heletatt.

det er noe av det morsomste jeg har opplevd på meget lang tid når det gjelder fiske.

men etter hvert klarer jeg jaffal å få opp fisken som sitter meget godt. å blogz edel som han er lander den for meg.

nevnte jeg at jeg hadde en jerk farve blå i enden?.

vi får avkroket den rimelig greit og oppi veienettet med den.

http://imageshack.no/4bd

10,4kg å ny pers med 5,4kg absolutt godkjent for min del da det er gjeddetur NR 5

litt stolt fisker kansje?

http://imageshack.no/4be

etter denne så surra jeg så mye å ble bare sittende å bable helt ukontrollert.

takket blogz for hjelp å guiding. ca 14 ganger til å bare gliste.

for en utrolig følelse å krysse 10kg grensa så fort,

å jeg som mente vi var på feil side av vannet :P

etter dette tusla vi vidre på vannet. en og annen gjedda ble det etterpå. blogz kom sterkt etter hvert å fikk endelig noen gjedder han også.

alt i alt så fikk vi bortimot 10 gjedder men utenom den på 10,4 så var nok ikke de andre større enn mellom kiloet og opp til 3,5-4kg.

jo foresten en liten ting til. så var det en som fortalte om at han hadde gjort narr av en som skulle fiske med hvitt dagen før. noe han mente var helt kokko.

spiste litt på den da han fortalte det var noe med en kongle i kostholdet om det gikk bra. så jeg bestemte meg for å prøve en perlemorhvit westin wobbler.

å etter en stund så sitter det jaggu ei lita gjedde på den også.

å det ble vel avslutninga på en eventyrlig tur i ett pent vann i grimstad.

været var helt perfekt å god stemning på turen.

har faktisk ett lite stemningsbilde jeg tok da båten var på hengeren og vi var klare til avgang

http://imageshack.no/4bf

lar det avslutte og ber om forståelse for elendig skriving å mye feilskriving.

takker på ny for nydelig tur og sender en god tanke til Alexander som fant jobbtlf med 3 ubesvarte 2 sms og en mms med bilde av gjedda han gikk glipp av da han hadde gitt tlf nr til jobbtlf sin til blogz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget oppegående tur bortsett fra at ALT jeg greide å lire ut av meg ble motbevist kun få øyeblikk etter jeg sa det. :P

Gjeddefisket er virkelig spennende og byr på overaskelser "helt ut av det blå" som jeg har sagt flere ganger på chatten. Og nå ser at det er en smule ironi der som jeg pent må finne meg i å bite i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.