Gå til innhold
Fiskersiden

tykkelse på braid til surf


halvorhg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det spørs jo hvor du skal fiske. Hvis det er plasser du er kjent, og med lite kanter trenger ikke snøret være tykt, men hvis du skal file gjennom tangkvaser og berghyller må du ha mulighet til litt svekkelse.

Jeg har aldri opplevd noe problem med 0.19, Men jeg kapper jo ofte av de ytterste 3-4 metrene hver gang jeg skifter sjokkfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god stanglengde funker fint under surffiske. 4-5 meter. Kommer selvsagt an på bunnforhold, men det gjør i alle fall nytten hos oss.

Ok - Og knute?

Husker forrige gang jeg prøvde meg på surf så hang knuten i stangringene, men det var før jeg oppdaget FG Knot... antar denne funker fint også her..?

Hvilken knute bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra 0.23 og til 0.21 på 2 av surfsnellene og nå til 0.17 på den nye (av type Berkley whiplash crystal - og den er sterk).

Fisker mye på store dyp og er avhengig av å få mest mulig meter med braid på snellen. Fikk på 600 meter med 0.17 på nye snellen.

Senebrudd er noe jeg nesten aldri opplever. Har hatt et par under Rongesundsbroen når jeg startet med surf, men der må man nesten heller velge mono hele veien pga. kraftig strøm og svært kupert bunn.

Jeg velger heller å ha en svak hempesvivel i bunn av tackelet og en litt "dårlig" knute til loddet, enn å bruke tykke dimensjoner på braiden. Nå er det her det ryker i 99% av tilfellene ved kraftig bunnapp.

Nå må jeg heller bytte sjokkfortommen når den begynner å bli "gammel" og krøller seg.

Albrightknuten, trimmet og med litt superlim gjør jobben godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albrightknuten, trimmet og med litt superlim gjør jobben godt.

Jeg brukte Albright / Alberto sist, men var kanskje litt pinglete når jeg trimmet den ned... I hvertfall rev jeg foringen ut av første stangring ved at knuten hang fast der... Har senere som sagt begynt å bruke FG som ikke kan henge seg opp utenom når du skal inn gjennom stangringene - liker dette mye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Albright / Alberto sist, men var kanskje litt pinglete når jeg trimmet den ned... I hvertfall rev jeg foringen ut av første stangring ved at knuten hang fast der... Har senere som sagt begynt å bruke FG som ikke kan henge seg opp utenom når du skal inn gjennom stangringene - liker dette mye bedre...

Oki, det har jeg aldri hatt noe problem med. Er det multisnelle og små stang-ringer du har?

Jeg kjører på haspelsneller og stengene er DAM Devilstick Surf - stangringene er ihvertfall store nok og knuten glir fint igjennom.

BTW: Jeg er ganske nøye når det gjelder å snitte monoen litt på skrå på nedsiden av knuten, samt at jeg prøver å lime sammen de to monoendene slik at det dannes en "dråpeform" mot braiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøtet topshoten på 0.70 med braiden på 0.17 med uni-uni knute for første gang i går, et lite forsøk bare...

Vet ikke helt, ved første øyekast syns jeg den ser ut som en stor klump, selv med bare 4 runder på monoen.

Ikke særlig strømlinjeformet ihvertfall, men skal nå gi den et forsøk. Funker det ikke, er det tilbake til albright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel 15 på multisiden, var nøye med fukt ja. Knuten ser egentlig ok ut på monosiden, altså den siden som går ut når man kaster, men den er som en klump på braidsiden, ser for meg at den klinker mot stang-ringene på innsveiving, vet ikke om det betyr allverdens, men gir det et forsøk. Kanskje lage en dråpe med superlim for mer strømlinjeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Glemte å poste resultatet på dette forsøket: Knuten gikk til pises på første kast. Dro vel litt for godt til med en pulley og 190 gr. søkke. Overgangen fra 0.17 til 0.70 ble ikke helt god.

Likte ikke denne Uni-uni-knuten jeg... (klumpeknuta :wacko: )

Løsningen nå ble 6 meter 0.70 sjokkfortom med albright-knuten mot 8 meter 0.21 whiplash-braid og albright-knuten igjen mot 0.17 whiplash-braid som er hovedsenen.

Grunnen til dette er at med 0.17 braid mot 0.70 sjokkfortom, fikk jeg ikke helt til å få en slitesterk knute som holdt over tid. Men slik den er nå, så glir som en smøra ål igjennom stangringene, og har holdt på flere turer nå.

Men vurderer nå å gå for en storspole på 0.21 whiplash nå for å ha på Shimano XT-A LC 2012-snellen som holder 600 meter 0.17. Jeg har nettopp bestilt en til av denne snellen fordi jeg var så fornøyd med den! De 600 meterne med whiplash som er på nå blir litt slitsomt å ha kontroll på under nattfiske (whiplash camo), nesten usynlig i mørke - men de var utsolgt for whiplash crystal i 600 meterspole når jeg bestilte. (søker etter crystal-spoler nå men det var ikke mye å velge i...).

Anyway: Konklusjonen min er at jeg holder meg til albright-knuten og 0.21 tykkelse på Berkley whiplash braid og 0.70 Dam imperial softleader sjokkfortom. Det funker som fjell for meg. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Think I use 0.30 sufix performance without shock leader... distance lost with diameter of mainline is gained again by not having a leader. If I do need a leader it will most likely be thicker braid like tufline. fish mostly clean ground obviously.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde nettopp innkjøp av 2 stk. 455 m. spoler av PP 0.28 Hi-Vis yellow.... De skal på Shimano XT-A LC snellene. Samt kjøpt reservespole (ekstrautstyr) snellene som skal lades med 300 m. Trilene MAXX 0.50 som primært skal brukes til fiske av Havål og i sund med sterk strøm og røff bunn... De 3 andre Surf-snellene mine (nå i reserve) er full i Whiplash Crystal.

Det ble bare en ENORM prisforskjell uansett hvor mye jeg søkte verden rundt, så jeg gikk for 0.28 PP og håper jeg blir fornøyd...

Prisen for Whiplash Crystal kan dessverre ikke forsvares overhodet hvis PP holder mål.

Skjønner bare ikke hvorfor Whiplash Crystal er blitt så #¤=*** dyrt... Må jo prise seg helt ut av markedet... Synd, jeg likte denne, men blir vel gjerne fornøyd likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, ser at denne posten har vært inaktiv en stund men jeg syntes den var kjempe bra! Driver med kystmeite selv og bruker surf casting (beach casting) utstyr til dette. Fisker også i Bergen og har mistet en del bly i Rognesundet ja:-) Med hensyn til tykkelse på braid så ser jeg at engelskmennene (engelske forum) snakker mye om at de gikk fra mono til multifilament for å gå ned i tykkelse på main line. Hovedsakelig fordi de tykkere linene har en tendens til å bli dratt med av strømmen og blyet fikk aldri satt seg skikkelig fast i bunnen. Kjører 0.35 braid selv og med 180g break away impact lead så ser jeg at linen med blyet kan drive over hele horisonten og ender inne med land etter en stund fortsatt. Er dette grunnen til at mange her på forumet kjører 0.20 osv? Noen som har gode tips til hvordan en skal forholde seg til strømmer og sikre at blyet for godt feste før en setter fra seg stanga på stativet?

Når det gjelder knute bruker jeg denne:

http://thelimpcobra.com/2012/02/08/a-braid-to-monofilament-knot/

Har ikke fått prøvd den i Rognesundet ennå men den har holdt godt hittil og glir supert gjennom stangringer. NB! Bruker også litt lim på den for at den skal sitte ekstra godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.